بررسی مزایا و معایب کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ ، مقاله ای کامل و جذاب پیرامون کراس اوور اسپرت در عین خانوادگی کیا است که همیشه چیزهایی زیادی در چنته دارد.
به نظر شما زیباترین ستاره در دنیا کدام ها هستند؟ آن هایی که بالای لوگو تیم ها وجود دارند یا جایی در بالای آسمان ها یعنی دقیقا ان هایی که به عنوان مانکن ویترین آسمان شب را زیبا می کنند امروز یکی از همین مانکن ها را برای بررسی آورده ایم که حسابی ویترین شرکت کیا را بولد کرده! کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ می تواند جزو جذاب ترین گزینه های وارداتی بین کره ای ها باشد البته گران ترین هم هست…
{مقالات بیشتر}: مشاوره رایگان خرید خودرو
بی راه نیست که هر جوان و پیری اسپورتیج را می شناسد، این خودرو یکی از معدود محصولاتی است که هر ۵ نسل آن را در کشور دیدیدم حتی نسل اولش که جزو شکست های بزرگ برای خودروسازی کیا به شمار می رفت. نسل دومش که همگی ما به نسخه ۶ سیلندر آن را می شناسیم در زمان خود گزینه جذاب و قوی بود که الان دیگر دمده شده و خریدش ریسک فراوان دارد.
نسل سوم یا به نظر من برترین نسل اسپورتیج که بهترین فروش را در بازار های جهانی کسب کرد، اسپورتیج SL بود که در بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ در ایران به فروش رسید گزینه ای که هنوز هم می تواند از لحاظ زیبایی با چینی های میکاپ شده رقابت کند. نسل چهارم یا به قول خیلی ها نسل قورباغه ای این خودرو با کد QL در مدل ۲۰۱۷ به فروش رسید که علیرغم شایستگی های بیشتر به علت قیمت بالاترش نسبت به توسان TL نتوانست به خوبی سرزبان ها بیفتد.
حالا پس از ۶ سال زندانی ای را داریم که تمام سابقه اش در ربودن بازار از رقبا حتی هم وطنانش بوده، اسپورتیج ۲۰۲۳ کوشا خودرو یکی از رقبای ترسناک چینی ها در کلاس کراس اوور جمع و جور است که برخلاف دیگر کره ای ها تازه وارد، نفس خوبی دارد. اولین معرفی این نسل برمی گردد به سال ۲۰۲۱ که تحت عنوان NQ5 رونمایی شد.
{مقالات بیشتر}: نقد و بررسی کیا اسپورتیج
با کمی سرچ در اینترنت متوجه می شوید که دو نوع اسپورتیج ۲۰۲۳ وجود دارد یکی SWB و دیگری LWB که مورد دومی حدود ۱۰ سانتی متر طول بیشتری نسبت به اولی دارد اما با توجه به این که تنها مدل کوچک تر به ایران می رسد پس ما با دومی سر صحبتی نخواهیم داشت. البته خالی از لطف نیست که بدانید مدل طویل تر بیشتر در بازارهای اروپا و آمریکا وجود دارد و مدل کوچک تر در کورهای دیگر.
بررسی طراحی بیرونی کیا اسپورتیج ۲۰۲۳
همگی ما اسپورتیج را با چراغ های کشیده و بزرگی که گرافیک بالایش یک اثر هنری است می شناسیم اما درمورد سبک جدید طراحان کیا دیگر نمی توان چنین المان هایی را به وضوح دید. دور از جان اسپورتیج ۲۰۲۳ باید بگویم که ظاهر جلویش کمی شبیه به سوبا M4 است که با توجه به سال طراحی یعنی چینی ها از روی این خودرو الگو برداری کرده اند.
در نمای جلویی کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ مانند هر نسل دیگری همان رنگ و لعاب تهاجمی و خشن بودن را درمی یابیم با این تفاوت که در اینجا با ظاهری مفهومی تر طرف هستیم جایی که دیلایت ها با فرمی C شکل کنار چراغ های اصلی لوزی مانندش در بالای سپر واقع شده اند.
در میان جلوپنجره X مانند و پهن خودرو که دارای توری ۶ ضلعی نیز می باشد، خط کرومی به سبک نسل های پیشین وجود دارد که مکمل خوبی با کروم کاری دور مه شکن شده است. خطوط نشات گرفته از ستون A خودرو که روی کاپوت کشیده شده اند دقیقا مانند چیزی است که در مدل های سابق نیز دیده بودیم.
در نمای جانبی اسپورتیج جدید وارداتی شاهد خطوط زیاد و سنگینی روی درب ها نیستیم دقیقا خلاف رقیب این خودرو یعنی توسان ۲۰۲۳ که طراحان حسابی برایش وقت گذاشته اند. خط صاف روی درب ها به همراه حجم پردازی روی گلگیر عقب عمده خلاقیت مهندسان در این بخش است. آنتن کوسه ای روی سقف هم که FAVORITE دلالان آپشن دوست است!
روی فلاپ های پلاستیکی پایین درب ها نوار کرومی کار شده که مشابه آن را در زیر شیشه ها و ستون C خودرو می بینیم. ظاهرا قرار دادن آینه روی درب و ایجاد لچکی کوچک، ترفندی جدید از سوی کیا برای دید بهتر راننده پیرامون گلگیر است نکته ای که جزو معایب اسپورتیج های قبلی به حساب می آمد. رینگ های ۱۸ اینچی با ظاهر رخ تراش خود و لاستیک های ۲۳۵/۵۵ کانتیننتال ظاهر جذابی را رقم زده اند.
به جرات می توانم بگویم که اسپورتیج هرچیزی اش هم که در تمام نسل ها بد بوده باشد، عقبش حرف ندارد…! چراغ هایی با خطوط شکسته که تم دودی دارند و از بخش نازک به هم مرتبط شده اند ترکیب اسپرتی را با بال کوچک شیشه و خط نیم دایره ای روی صندوق فراهم کرده اند. وجود فلاپ و نوار کرومی روی سپر عقب سعی در تزریق حسی لوکس دارند.
بررسی کابین کیا اسپورتیج وارداتی جدید
طراحان داخلی کیا اسپورتیج همیشه از منظر سادگی ، شیک بودن و کمی اسپرت به قضیه نگاه می کنند به همین دلیل شاهد طراحی های ساده تر اما ارگونومیک تری از رقبایش هستیم.
ارتفاع از سطح زمین اسپورتیج ۲۰۲۳ نسبت به دو نسل قبلی تفاوت چندانی نکرده و بدون نیاز به رکاب می توان سوار شد، هنگام ورود با کابینی تمام مشکی روبرو خواهیم شد که ترکیبی از پارچه و چرم مشکی روی صندلی ها دیده می شود. طراحی داشبورد مانند گذشته خاص بوده و چاشنی اسپرت محصولات کیا در ان دیده می شود شبیه چیزی که در کیا اپتیما ۲۰۲۳ یا همان K5 دیده بودیم.
وجود ۵ دریچه تهویه برای ردیف جلو توفیق اجباری شده است. تمام اجزای داشبورد بین دو دریچه تهویه کروشه مانند داشبورد واقع شدند که کمی کشیدگی به سمت راننده دارد. در بالا شاهد دو مانیتور به هم پیوسته یکی ۷ اینچی برای فرامین اتاق و دیگری ۱۲ اینچی به عنوان کلاستر که کاملا دیجیتالی بوده و همین مورد کمی برای ماشین بازها ناخوشایند است.
فرمان سه شاخ خودرو طراحی اسپرت و خوش دستی دارد اما تمام دایره ای بودنش افراد بلندقد را دچار مشکل خواهد کرد. استفاده از قطعات با متزیال و تریم متفاوت را به خوبی می توان در کابین دید برای مثال طرح کربن اطراف دستگیره درب ، نوار کرومی در میانه داشبورد و مشکی پیانویی به صورت پراکنده در مرکز کابین.
عمده بخش های کابین از پلاستیک خشک ساخته شده که اتفاقی تازه نیست و مانند آن را در اسپورتیج های نسل قبلی نیز دیده بودیم. قطع به یقین از لحاظ خوش ساخت بودن و دوام قطعات داخلی چند پله ای از رقبای چینی خود جلوتر خواهد بود.
با نشستن در ردیف دوم کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ با فضایی بزرگ تر از نسل های قبلی طرف هستیم اما فرم شیشه های عقب به خصوص کوتاه بودنشان همانند قبل هستند. خلاقیت کره ای ها زمانی به اوج می رسد که می بینیم پورت USB و اویز لباس در محلی بسیار ارگونومیک تر قرار داده شده. متاسفانه در اینجا خبری از دریچه تهویه برای سرنشینان عقب نیست و تنها باید از سقف پاناروما لذت ببریم!
فضای ضندوق چیزی حدود ۴۵۰ لیتر است که برای خودرویی با این سگمنت مناسب تلقی می شود البته با کشیدن اهرم های گوشه صندوق، صندلی های ردیف دوم می خوابند و فضایی بزرگ تر در اختیارمان می گذارند. ناگفته نماند که کنار صندلی های عقب اهرم هایی وجود دارد که می توانید زاویه پشتی صندلی را تنظیم کنید.
بررسی مشخصات فنی و رانندگی Kia Sportage 2023
اخیرا که بحث فنی کره ای های تازه وارد می شود به کلی دل هواداران کره ای سوار به لرزه می افتد که با این حجم از نقد از سوی چینی سوارها باید چه کرد؟ اسپورتیج به عنوان کاپیتانی قوی هیکل پا به میدان گذاشته که با یکی از پربازده ترین پیشرانه های خود برای رقابت با مدعیان آمده است.
شاید با بالا زدن کاپوت و دیدن موتور ۱/۶ لیتری خودرو به کلی نا امید شوید اما با کمی دقت متوجه وجود سیستم پرخوران خواهید شد که همراه با سیستم پاشش مستقیم سوخت (GDI) روی نسل جدید موتورهای کیا یعنی اسمارت استریم با هم چفت شده اند. البته هنوز زمزمه هایی مبنی بر ورود نسخه ۲/۵ لیتری تنفس طبیعی به جای این پیشرانه وجود دارد که قدرتی مشابه با همین موتور را دارد که از طریق ۸ دنده به چرخ ها منتقل می شود.
حجم موتور | ۱/۶ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربو |
محور محرکه | دو دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۷۷ اسب بخار |
گشتاور | ۲۶۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه تر |
شتاب صفر تا صد | ۹/۲ ثانیه |
وزن | ۱۶۴۰ کیلوگرم |
پس از تنظیم صندلی تمام برقی و آینه الکترومیک کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ دسته دنده اهرمی طورش را حرکت می دهیم. لگ کم توربو و عملکرد هوشمند گیربکس دوکلاچه باعث شده تا شتابگیری اولیه بسیار راضی کننده ای را تجربه کنیم به طوری که صفرتاصدی معادل ۹/۲ ثانیه را ثبت می کند این یعنی سریع تر از هر نسلی که تا الان در کشور دیده بودیم.
صدای موتور حالت سوزنی داشته که غرش های گهگاهی جذابش هنگام تخته گاز به گوش می رسد که اصلا آزاردهنده نیست. با قرار دادن وضعیت گیربکس روی تیپ ترونیک و حالت رانندگی روی اسپرت، دریچه گاز خودرو نسبت به پدال گاز حساس تر ، کمک ها خشک تر و گیربکس در دورهای بالاتری دنده عوض می کند.
شاید بتوان گفت که در اسپورتیج جدید وارداتی حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد سواری نرم تری را نسبت به نسل های قبلی الخصوص SL تجربه می کنیم با وجود این که از سایز رینگ و لاستیک مشابه با آن بهره می برد. تک دیفراسنیل بودن خودرو باعث ایجاد کشش بهتر روی آسفالت شده اما دیگر از برف نوردی ها یا بیراهه نوردی سبک خبری نیست!
افزایش قدرت ترمزگیری و پایداری خودرو نکته ای خوشحال کننده برای ما است چرا که در نسل های قبلی مخصوصا ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ ضعف در این قسمت ها مشهود بود.
بررسی سطح امکانات کیا اسپورتیج وارداتی ۲۰۲۳
حدود ۷ تیپ برای کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ در بازار جهانی وجود دارد که از ۲۷ تا ۳۷ هزار دلار ارزش گذاری شده اند. با توجه به محدودیت واردات در کشور باید منتظر پایین ترین نسخه آن تحت عنوان LX باشیم که در مقابل رقبای چینی با آن همه دنگ و فنگ آپشن حرف زیادی برای گفتن ندارد البته شرکت کیا مانند بسیاری از خودروسازان داخلی نیست که جان سرنشینان را با برداشتن آپشن های ایمنی به خظر بیاندازد.
– ۶ ایربگ – سیستم ESP/ESC/TCS/HDC – سقف پاناروما – دوربین ۳۶۰
– ۳ گرمکن – تهویه مطبوع دوگانه – ترمزپارک برقی – اتوهلد
– پاور ویندوز – کمربند سه نقطه ای – رادار بین خطوط – کروز کنترل
– دستیار صوتی – درگاه شارژ آیفون (C) – آینه تاشو برقی – سه حالت رانندگی
وضعیت عرضه و قیمت کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ در ایران
تاکنون دو مرحله از فروش خودروهای وارداتی صورت گرفته و این خودرو هنوز داخل صف ایستاده تا اسمش در بیاید اما پیش بینی قیمت برای کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ کوشا خودرو چیزی حدود ۲/۳ میلیارد است که در این صورت جزو گران ترین محصولات وارداتی به شمار می رود.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب سوبا M4
با این قیمت گذاری اسپورتیج ۲۰۲۳ باید با رقبای صفر کیلومتری همچون تیگو ۸ پرومکس ، سوبا M4 در دسته MPV و توسان ۲۰۲۳ که قیمت پایین تری دارد و حتی کارکرده هایی مانند اسپورتیج ۲۰۱۶ رقابت کند که به نظر من گزینه با ارزش تر برای افرادی می باشد که به پرستیژ ، دوام و کیفیت خودرو اهمیت می دهند و شتاب و کشش خیلی فضایی هم نمی خواهند.
نقد و بررسی
کیا اسپورتیج ۲۰۲۳
کراس اووری با توانایی خوب حرکتی ، زیبایی چشم نواز و کیفیتی مطمئن عواملی است که می تواند خرید کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ را توجیه کند.
مزایا
- طراحی تهاجمی و جذاب
- گرافیک بالای چراغ ها
- کیفیت با دوام اتاق
- سواری بی صدا
- شتاب و کشش خوب
- بهبود دید راننده نسبت به مدل های قبلی
- مونتاژ و خوش ساخت بودن
معایب
- تک دیفرانسیل بودن
- واردات پایین نسخه آپشنی