کامل ترین بررسی مزایا و معایب کیا سول ، مقاله ای حائز اهمیت برای افرادی است که به دنبال اطلاعاتی کامل درمورد این کره ای هستند، می باشد.
عجیب و غریب به روایت کیا. امروز به سراغ بررسی خودرویی عجیب اما پرفروش در بازارهای جهانی رفتیم، البته که در ایران چندان موفق ظاهر نشده و به نوعی شکست برای کیا محسوب می شد. کیا سول ون کوچکی است که در بازه زمانی محدود وارد ایران شد.
تاریخچه کیا سول
کیا سول در بازار جهانی تاکنون در ۳ نسل عرضه شده است که سهم کشورمان تنها نسل اول این خودرو بوده است.
اولین نسل از سول (با کد اتاق AM) در سال ۲۰۰۸ در نمایشگاه خودرو پاریس معرفی شد و دوسال بعد وارد خیابان ها گردید. این نسل در کشور هایی از سراسر جهان نظیر چین ، روسیه و قزاقستان مونتاژ شده است. این خودرو از همان ابتدا مورد تغییر تحولی نظیر هیبریدی قرار گرفت. در سال ۲۰۱۳ بود که اطلس موتور این خودرو را وارد ایران کرد.
نسل دوم کیا سول با کد اتاق PS در سال ۲۰۱۳ به عنوان مدل ۲۰۱۴ در نمایشگاه نیویورک در معرض نمایش عموم مردم قرار گرفت و طی سالیان حضورش با مدل های REDLINE، الکتریکی نیز عرضه گردید و در سال ۲۰۱۷ هم فیس لیفتی روی آن انجام شد که در آن گرافیک چراغ ها، سپر و رینگ ها تغییر کردند.
آخرین نسل کیا سول معرفی شده به بازار در سال ۲۰۱۸ در نمایشگاه خودرو آمریکا رونمایی گردید. البته این نسل با موتور الکتریکی نیز عرضه شد که استقبال مناسبی از سوی محیط زیست دوستان شد. سرانجام امسال نیز فیس لیفتی روی آن انجام شد که تغییرات آن شامل هدلایت ها، سپر جلو و مه شکن ها می شود.
طراحی کیا سول
عجیب و خاص بودن طراحی بیرونی کیا سول باعث شد تا در زمان فروش، استقبال چندانی از آن نشود. البته خریداران با دیدن این خودرو به دو دسته تقسیم می شوند، یا آن را زیبا می دانند و یا کاملا آن را نازیبا خطاب می کنند.
اولین چیزی که با دیدن نمای جلویی کیا سول دستگیرمان می شود، چراغ های نسبتا بزرگی است که بسیاری آن را شبیه قیافه قورباغه می دانند. همچنین مابین چراغ ها جلو پنجره ی کوچکی قرار دارد که هماهنگی خوبی را قسمت پلاستیکی جلوی سپر دارد. بر روی کاپوت خودرو نیز تنها دو خط ملایم دیده می شود که تشخیص آن ها نیز برای ما هم سخت بود.
هنگامی که از بغل به خودرو نگاه می کنیم با طراحی مکعبی شکل روبرو می شویم که شاید برای بعضی ها مورد پسند نباشد و قدیمی به نظر برسد. همچنین روی درب ها خطوطی دیده می شود که روی آن ها پلاستیک هایی کار شده که سعی در اسپرت تر نشان دادن خودرو دارند. حجم پردازی های روی گلگیر به خوبی قابل مشاهده هستند و نمای خوبی به سول بخشیده اند. رینگ های ۱۸ اینچی و بزرگ اش به ابهت آن کمک کرده اند.
طراحان نمای عقبی کیا سول، برای هر چه خاص تر نشان دادن خودرو سنگ تمام گذاشته اند. با چراغ هایی کشیده و عمودی روبرو هستیم که نمای جالبی را با صندوق عقب مربعی شکل خودرو ایجاد کرده اند. سپر عقب نیز همانند سپر جلو بزرگ و بالا قرار گرفته که همانند جلو پلاستیک کاری هم شده اند.
طراحان کابین سول بر خلاف طراحان بیرونی، از المان های عجیبی استفاده نکرده اند و با کابین نسبتا قدیمی روبرو هستیم. انصافا از شباهت بالایش با سراتو نمی توان گذشت بطوریکه همان داشبورد فقط کمی تخت تر قرار گرفته است. کیفیت کابین نیز متوسط بوده و ترکیبی از پلاستیک خشک و نرم در آن استفاده شده است.
فضای داخلی سول با توجه به طراحی مکعبی اش مناسب و برای ۵ سرنشین کافی است. فضای صندوق عقب نیز جوابگوی خانواده ۴ نفره بوده و از این بابت جای نگرانی نیست.
اطلاعات فنی و رانندگی Kia Soul
می رسیم به بخشی که ای کاش شرکت واردکننده خساست به خرج نمی داد و نمونه های قوی تری را به جای ضعیف ترین نمونه وارد می کرد. در بازار های جهانی کیا سول با پیشرانه دو لیتری و ۶ سرعته نیز وجود دارد. البته وزن پایینش را هم باید در نظر بگیریم.
حجم موتور | ۱/۶ لیتری تنفس طبیعی |
تعداد سیلندر | ۴ |
محور محرکه | تک دیفرانسیل(FWD) |
قدرت | ۱۲۲ اسب بخار |
گشتاور | ۱۵۶ نیوتن متر |
گیربکس | ۴ سرعته اتوماتیک |
شتاب صفر تا صد | ۱۳/۵ ثانیه |
وزن | ۱۲۴۵ کیلوگرم |
هنگام شروع حرکت با کیا سول، برخلاف ظاهرش با شتاب و کشش عجیبی روبرو نیستیم و کاملا بدون هیجان اضافی شتابگیری می کند. این شتابگیری تا حدود زیادی شباهت به سراتو ۱/۶ لیتری اتومات نیز دارد که البته برای این خودرو با این ابعاد کمی نا امید کننده است. تعداد پایین دنده ها نیز از عوامل تاثیر منفی روی شتابش هستند.
از طرفی تک دیفرانسیل بودنش هم ضدحال دیگری است که ای کاش حداقل با این ارتفاع از سطح زمین، می توانستیم به فکر آفرود سبک هم باشیم.
در همین حین که به دنبال نکته ای مثبت در بخش فنی بودیم، کوبش بدی به اتاق وارد شد که ذهنیت ما را به سواری اش هم خراب کرد و به طور کلی با سواری نسبتا خشک و اسپرتی روبرو هستیم. البته که ترمزها و هندلینگ خودرو در سطح مطلوبی قرار دارند.
امکانات مهم کیا سول
– ۶ ایربگ – سیستم ESP – کروز کنترل
– سیستم VSM – حالت رانندگی ECO – سنسورپارک جلو
– سیستم تهویه اتومات – کیلس استارتر – سانروف
آپشن های کیا سول در سطح معمولی قرار داشته و در مقابل رقبا حرف زیادی برای گفتن ندارد.
نقد و بررسی
کیا سول
کیا سول خودرویی مناسب برای استفاده بیشتر در شهر است و توان بالایی در به چالش کشیدن رقبای خود ندارد.
مزایا
- فضای بزرگ کابین
- ایمنی بالا
معایب
- شتابگیری ضعیف
- خدمات کم
- بازار خرید و فروش ضعیف