بررسی مزایا و معایب کیا سونت ۲۰۲۳ ، مقاله ای درباره این مردمورچه ای است که بیشتر برای رقابت با چینی ها آمده تا به رخ کشیدن میراثش!
امسال زودتر از سال های گذشته هوای سرد و باد و باران به کشور رسیده که اتفاقا برای کشوری که کمبود های زیادی دارد بد هم نیست. سرمایش را هم می توان با داغ شدن بازار خودرو فراموش کرد چرا که کم کم به زمان ثبت نام خودروهای وارداتی نزدیک می شویم که این مورد برای ماشین بازها نکته ای امیدوار کننده است، کیا سونت ۲۰۲۳ یکی از آن خوشنام هایی است که قرعه اسمش زودتر درآمده…
{مقالات بیشتر}: مشاوره رایگان خرید خودرو
یکی از شرکت های واردکننده که در این یک سال یعنی بعد از زمزمه واردات دوباره خودرو خیلی دست و پا زد که به جایگاه مناسبی برسد، کوشا خودرو است که تاکنون بانی واردات محصولات کیا شده و حتی به خودروهای دیگر کیا که چندسالی از عمرشان گذشته هم سرویس و خدمات ارائه می کند.
کوچک ترین کراس اوور کیا با نام کیا سونت برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ به عنوان نسخه ای اقتصادی تر از کیا سلتوس معرفی شد و بازار هدفش بیشتر کشورهای هند ، ویتنام ، آفریقا و اندونزی می باشد. تاکنون فیس لیفت مشخصی روی آن صورت نگرفته است اما در سال ۲۰۲۲ دو پیشرانه به لیست حق انتخاب مشتری اضافه شد.
ورودش به ایران داستان هایی دارد مثلا این که این خودرو ساخت کشور هند است و بیشتر برای بازارهای کوچک هدف گذاری کرده چیزی که درمورد کیا سلتوس نیز تقریبا صادق است.
بررسی ظاهری کیا سونت ۲۰۲۳
استفاده از سبک مینیمال در طراحی کیا سونت باعث شده تا در همان نگاه اول هدف طراح لبنانی این خودرو را متوجه شویم. در نمای جلویی به واسطه چراغ های نسبتا کوچک که کروم کاری از قسمت پایینی اش پیرامون جلوپنجره پیانویی را فرا گرفته رگ و ریشه هایی از دیگر محصولات کیا را می رساند.
خطوط و فرورفتگی های روی کاپوت کوچکش هماهنگی خوبی با حجم دهی های اطراف سپر دارند. بالای جای پلاک اندازه یک خط شبکه ورودی هوا به عنوان مکمل قسمت پایینی قرار گرفته که در نوع خود جالب است. مه شکن ها در قالبی فرورفته جایگذاری شده اند که این سبک در محصولات قدیمی تر کیا نیز دیده می شود. اطراف نوری خطی شبکه ورودی هوا را فلاپ نقره ای رنگی دربر گرفته که شبیه گارد نمایان می شود.
اگر می خواهید بفهمید که با چه کراس اووری سر و کار دارید باید توجه شما را به نمای کناری جلب کنم، ابعاد جمع و جور کیا سونت ۲۰۲۳ که ارتفاع چندان زیادی هم ندارد و با طول حدود ۴ متر جزو کوچک ترین کراس اوورهای بازار محسوب می شود. طراحان این بخش استفاده از خطوط ملایم و حجم دهی را مهم تر از خطوط تیز دانسته اند که این مورد برای بزرگ تر دیده شدن هیکل خودرو مناسب است.
فلاپ های اطراف گلگیر و درب ها قطعاتی همیشگی در محصولات کیا هستند که انصافا هم استفاده ازش را خوب بلدند! با نگاهی دقیق تر با ریزه کاری ها و جزئیاتی جالب روبرو می شویم که در نوع خود جذاب هستند برای مثال شیشه لچکی بسیار کوچک که بیشتر جنبه زینتی دارد و همچنین فلاپ مشکی پیانویی انتهای ستون C خودرو. خوشبختانه خبری از قالپاق ساده یا رینگ آلومینیومی معمولی نیست و با رینگ های ۱۶ اینچی رخ تراش طرف هستیم که خشونت خودرو را حفظ نموده اند.
اگر با اسپورتیج نسل QL آشنایی داشته باشید، پس از تماشای ظاهر پشتی سونت ۲۰۲۳ ناخودآگاه به یاد آن خواهید افتاد با این تفاوت که طراحی اش خیلی جمع و جورتر شده است. چراغ های متصل بهم این خودرو کمی من را به یاد تیگو ۷ پرومکس انداخت که البته بعد از این خودرو عرضه شده است. خط عمودی صندوق که زیر چراغ ها ایجاد شده باعث فرورفتگی قسمت پایینی صندوق شده است.
{مقالات بیشتر}: نقد و بررسی کیا اسپورتیج
ترکیب فلاپ های پلاستیکی مشکی با قطعات نقره ای رنگ روی سپر که از قضا دو خروجی اگزوز نمایشی هم روی آن قرار گرفته، ظاهری جوان پسند را مهیا کرده است.
بررسی طراحی داخلی کیا سونت
ابتدا قبل از این که وارد کابین کیا سونت ۲۰۲۳ شویم باید تمامی ذهنیتمان را از محصولات قبلی کیا که در سطح بالایی وارد شده بودند، پاک کنیم چرا که الان با یک خودروی اقتصادی طرف هستیم که تازه در تریم خیلی بالایی هم وارد نشده است. در همان نگاه اول لوگو جدید کیا روی فرمان نسبتا ساده اما بزرگش جلب توجه می کند و ابعاد داخلی اتاق خیلی من را به یاد X22 پرو انداخت البته فقط از نظر فضا!
استایل کلاستر دیجیتالی در ترکیب با مانیتور ۸ اینچی تاچ به سبک روز طراحی شده به نحوی که در محصولات چینی هم آن ها را دیدیم. در نسخه های فول و اصطلاحا GTLINE کیا سونت با اتاقی کاملا مشکی و دوخت قرمز سر و کار داریم ولی از آن جایی که نسخه وارد شده به ایران نیمه فول می باشد با کابین دو رنگ خودرو که متشکل از کرم و مشکی است طرف هستیم.
{مقالات بیشتر}: راهنمای خرید بهترین خودرو تا ۳ میلیارد تومان
دریچه های تهویه عمودی که بین آن ها سیستم تهویه به صورت کاملا دستی قرار گرفته در کنار خلوت بودن میانه کابین حس اقتصادی بودن را می رساند البته سعی شده تا با استفاده از کروم کاری های محدود در کابین کمی فاضا لوکس تر جلوه کند. کیفیت داشبورد و صندلی های پارچه ای در سطح کاملا معمولی قرار دارند و اصلا قرار نیست حس یک کیا استینگر ۷۰ هزار دلاری را بدهند!
چیزی که انتظارش را نداشتیم ، فضای مناسب و نسبتا راحت ردیف دوم بود به طوری که فردی با قد ۱۸۰ اصلا احساس ناراحتی نخواهد کرد و در کنار فضای حدودا ۴۰۰ لیتری صندوقش به عنوان یک کراس اوور برای خانواده ۳ الی ۴ نفره مناسب به نظر می رسد.
بررسی فنی و رانندگی کیا سونت
به بخشی می رسیم که ما باید خودمان را به ایده آل های این خودروی اقتصادی نزدیک کنیم چرا که عکس آن تقریبا غیرممکن است. در بازار جهانی کیا سونت ۲۰۲۳ با ۵ نوع تیپ از نظر فنی عرضه می شود، از ۱ لیتری توربو تا ۱/۵ لیتری توربو اما نسخه در نظر گرفته شده برای ایران چیزی بین این دو است یعنی نه خیلی سریع و نه خیلی کند.
حجم موتور | ۱/۵ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۱۳ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۷ نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
شتاب صفر تا صد | ۱۳/۵ ثانیه |
وزن | ۱۱۲۰ کیلوگرم |
وقتی می گوییم هر محصول کیا که اسپرت و جوان پسند نخواهد شد یعنی همین. هنگام رانندگی با کیا سونت دید به لطف ابعاد نه کوچک و آینه بزرگ دید به اطراف خوب است و دسترسی به ادوات داخلی نیز در سطح قابل قبولی قرار دارد. هنگام تخته پدال گاز، شتاب و کشش خودرو خیلی عالی نیست اما وقتی یاد اعداد و ارقام قوای فنی اش می افتم که اندازه یک تارا اتومات است، ناچار لبخند رضایت می زنم.
در دور های بالا مثل اکثر گیربکس های CVT با ناله های نصفه نیمه ای طرف هستیم که خداروشکر عایق بندی مناسب کابین تا حد زیادی از این وضعیت جلوگیری می کند. فرمان پذیری خودرو به علت ارتفاع نه چندان بالایش و لاستیک های با کیفیت، عملکرد مناسبی دارد. متاسفانه ترمزهای خودرو تنها در چرخ های جلو از نوع دیسکی هستند اما با این حال قدرت کافی برای مهار وزن پایین خودرو دارند.
ساختار ساده محور عقب باعث شده که کم و بیش کوبش هایی را در این بخش حس کنیم که از محصولات کیا دور از انتظار هم نبود.
امکانات مهم Kia Sonet 2023
در این بخش نیز با میانه روی شرکت واردکننده کیا سونت ۲۰۲۳ طرف هستیم که از بین تیپ های مختلف، اقدام به واردات تیپ HTX یا همان نیمه فول کرده است. با کمی ارفاق می توان گفت که سطح آپشنی خودرو هم تراز چینی های این سگمنت یعنی X22 پرو است اما از لحاظ قیمتی بعید می دانم در سطح خوبی قرار گیرد!
– ۲ ایربگ – سیستم ESP/VSM/BAS/HAC – کروزکنترل – کیلس استارتر
– سانروف – مانیتور ۸ اینچ تاچ – سنسور نور – دوربین عقب
زمان عرضه و قیمت کیا سونت ۲۰۲۳
طبق ادعای خود کوشا خودرو این خودرو به همراه دیگر محصولات کیاموتورز از اواخر مهرماه طی سامانه یکپارچه به فروش خواهند رسید و زمان تحویل آن ها تا اوایل سال ۱۴۰۳ خواهد بود. پیش بینی های صورت گرفته از قیمت کیا سونت ۲۰۲۳ چیزی حدود ۱ الی ۱/۲ میلیارد است که در این صورت رقبای چینی زیادی از جمله X33 کراس ، هایما S5 جدید و جک S3 را پیش رو دارد.
{مقالات بیشتر}: بررسی مشخصات و امکانات ام وی ام X33 کراس
حال به نظر شما خرید یک کره ای با دوام و مطمئن بهتر است یا چینی پر آپشن و دلربا؟
نقد و بررسی
کیا سونت
اگر خانواده ای هستید که به دنبال کراس اووری جمع و جور ، کم خرج و به روز هستید و برخی کمبود های آن جمله امکانات و قوای فنی برایتان اهمیت ندارد کیا سونت ۲۰۲۳ گزینه مناسبی است.
مزایا
- ظاهر دلنشین و با اصالت
- فضای نسبتا جادار کابین
- پیشرانه کم استهلاک و بی دردسر
- رانندگی راحت داخل شهر
- مونتاژ دقیق خودرو
- ایمنی بالاتر از رقبا
معایب
- قدرت فنی نه چندان هیجان انگیز
- امکانات معمولی و کمتر از برخی چینی ها
- کیفیت اقتصادی کابین