تخصصی ترین بررسی مزایا و معایب کیا پیکانتو ، مقاله ای مناسب برای دوستداران خودروهای هاچبک است.
با توجه به افزایش تعداد خودروها در خیابان ها و در پی آن کاهش جای پارک در معابر شهری بسیاری از مردم یا بهتر است بگوییم قشر پولدار جامعه به فکر خرید خودرویی جمع و جور برای گشت و گذار در شهر افتادند. امروز به سراغ بررسی یکی از کوچکترین محصولات خودروساز کره ای یعنی کیا پیکانتو رفتیم. خودرویی که در عین معروف بودن، به فروش خیلی بالایی دست نیافت.
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
تاریخچه کیا پیکانتو
کیا پیکانتو در قالب سه نسل به بازار عرضه شده است و سهم کشورمان تنها نسل دوم آن بوده که البته خوشبختانه با تمام فیس لیفت هایش به ایران آمد.
نسل اول پیکانتو در سال ۲۰۰۳ در نمایشگاه خودرو فرانکفورت معرفی شد. این هاچبک کوچک بر اساس پلتفرمی از هیوندای ساخته شده و با سه انجین متفاوت اما همگی کم حجم و کم مصرف عرضه می شد. اولین فیس لیفت نسل اول در سال ۲۰۰۷ وارد خیابان ها شد که در سپر جلو و عقب و رینگ و … متفاوت بود و فیس لیفت دوم سال ۲۰۱۰ روی خودرو اعمال شد که ظاهری شبیه به ببر داشت.
از دومین نسل کیا پیکانتو سال ۲۰۱۱ در کشور سوئیس رونمایی شد. این نسل زیر نظر پیتر شرایر طراحی شد و به نوعی یکی از محصولاتی بود که انقلاب طراحی کیا آن را تحت تاثیر قرار داد. این نسل در دو نوع ۳ درب و ۵ درب عرضه شده بود که تنها نسخه ۵ دربش وارد بازارمان شد. این خودرو در سال ۲۰۱۴ توسط اطلس خودرو همراه با بسیاری از خودروهای دیگر کیا وارد کشور شد و در سال ۲۰۱۶ شاهد نسخه فیس لیفت نیز بودیم. البته نسخه های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ نیز وجود دارند که در بخش هایی مانند سپر و رینگ و برخی آپشن ها متفاوت هستند.
آخرین نسل پیکانتو ارائه شده توسط کیا در سال ۲۰۱۷ در کشور سوئیس معرفی شد و این نسل در کشورهای گوناگونی از جمله مالزی، روسیه و ویتنام مونتاژ می شد. البته احتمال ورود این نسل به بازارمان وجود دارد و باید ببینیم که با انجین ۱ یا ۱/۲ لیتری وارد می شود.
طراحی بیرونی کیا پیکانتو
در نمای جلویی کیا پیکانتو شاهد دو چراغ با اندازه ی نسبتا بزرگ هستیم که جلوپنجره کوچک خودرو را احاطه کرده اند. کاپوت خودرو کوتاه بوده و دو خط ملایم از گوشه ها کشیده شده و از بالای چراغ ها گذر کرده اند. برجستگی های سپر را مشاهده می کنید که تلاش در حجیم تر نشان دادن خودرو هستند و با شبکه ورودی بزرگ هوا هماهنگی مطلوبی دارند.
در نمای کناری پیکانتو، طراحی مینیمال به خوبی مشخص است از ستون های کوچک تا صندوق عقبی که بیرون زدگی ندارد و انتظار ما را از ظرفیت بار را پایین می آورد. رینگ ها نیز ۱۵ اینچی هستند که با طراحی کلی خودرو همخوانی دارند.
هنگام مشاهده نمای عقبی، اوج طراحی کیا پیکانتو را مشاهده می کنید. از چراغ های تمام led و طویل عمودی اش تا قسمت کم صندوق و شیشه بزرگ عقب. روی سپر عقب نیز برآمدگی ایجاد شده که به نوبه ی خود باعث زیباتر نشان دادن خودرو شده است.
بررسی کابین Kia Picanto
به محض ورود به کابین با فرمانی نسبتا بزرگ و دو شاخ روبرو می شویم که انگار برای این خودرو نیست! طراحی داخل خودرو به گونه ای بوده که داشبورد کشیدگی نسبی به سمت راننده دارد تا دسترسی به ادوات آسان تر شود. در میانه داشبورد با نمایشگر کوچکی طرف هستیم که اطلاعات مربوط به سیستم صوتی را در اختیارمان قرار می دهد. پایین تر از آن با دکمه های سیستم صوتی و تهویه روبرو هستیم.
کیفیت کابین پیکانتو به عنوان یک هاچبک کوچک شهری مناسب بوده و قابل قبول است و ترکیبی از پلاستیک نرم و خشک را مشاهده می کنیم. فضای کابین و صندوق خودرو برخلاف انتظارمان نسبتا جادار بوده و برای مسافت های کوتاه درون شهری راضی کننده است.
اطلاعات فنی و رانندگی Kia Picanto
از آنجایی که پیکانتو و رقبایش خودروهایی ارزان قیمت و اقتصادی در بازار های جهانی به شمار می روند نمی توان انتظار قدرت و شتاب بالایی از آن داشت و نکته حائز اهمیت، یکسان بودن موتور و گیربکس این خودرو با هیوندای i10 است.
حجم موتور | ۱/۲ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۸۵ اسب بخار |
گشتاور | ۱۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۴ سرعته اتوماتیک |
شتاب صفر تا صد | ۱۴ ثانیه |
وزن | ۹۵۰ کیلوگرم |
شروع حرکت با کیا پیکانتو به علت وزن پایینش، شاهد قدرت خوبی هستیم. گیربکس خودرو نیز با وجود تعداد دنده کم، سرعت تعویض دنده خوبی دارد. نفوذ صدای پیشرانه در دور موتورهای بالا کمی بیش از حد است و این مورد کمی توی ذوق می زند. در سرعت های بالا به علت وزن کم و ماهیت خودرو کمی احساس نامنی و محکم نبودن به سرنشینان القا می کند لذا این موضوع یادآور شهری بودنش می شوند.
یکی از ایرادات کیا پیکانتو در بخش رانندگی، خشکی نسبی تعلیق عقب است که کوبش را تا حدی وارد به کابین می کند. البته هندلینگ و ترمز ها در سطح قابل قبولی قرار دارند و اجازه مانورپذیری خوبی در سطح شهر می دهد. در کامپیوتر سفری خودرو مصرف سوخت ۶/۸ لیتر در شهر نمایش داده می شود که شاید با توجه به حجیم نبودن پیشرانه خودرو عدد نسبتا بالایی باشد اما با در نظر گرفتن بنزین کم کیفیت کشور که عامل مهمی در این امر بوده، می توان خود را قانع کرد.
امکانات مهم کیا پیکانتو ۲۰۱۶
– ۶ ایربگ – کیلس استارتر – سیستم تهویه اتومات
– گرمکن صندلی های جلو – آینه ها برقی – گرمکن فرمان
– سنسور باران – سانروف – حالت رانندگی اکو
کیا پیکانتو از نظر آپشنی کمی بهتر از رقبای خود ظاهر می شود. این خودرو در مدل ۲۰۱۷ مجهز به کیت بدنه نیز شده است که ظاهر اسپرت تری به خودرو بخشیده است.
قیمت کیا پیکانتو در ایران
در بازار خودرو، کیا پیکانتو با مدل های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ وجود دارد که هم اکنون نمونه های بی رنگ و سالم آن ها از قیمتی حدود ۸۰۰ تا ۱/۳ میلیارد معامله می شوند. همچنین نمونه های صفر کیلومتر با مدل ۲۰۱۶ نیز به صورت محدود در نمایشگاه وجود دارند که اغلب آن ها نحت عنوان سند تملیکی در یکی دوسال اخیر از گمرک ها آزاد شدند.
نقد و بررسی
کیا پیکانتو
اگر به دنبال خودرویی جمع و جور و شهری هستید، پیکانتو نسبت به رقبایش گزینه ارزنده تری است مخصوصا این که در بحث آپشنی یک سر و گردن بالاتر قرار می گیرد و از لحاظ فنی دردسر زیادی برای مالک ندارد.
مزایا
- امکانات مناسب
- فضای ردیف دوم بزرگا
- شعاع گردش عالی داخل شهر
- مصرف سوخت پایین
معایب
- بازار خرید و فروش ضعیف
- نفوذ صدا به کابین