بررسی مزایا و معایب کیا K3، مقاله ای کامل از ریز و درشت این سدان مشهور است که هر جا رفته دست خالی برنگشته!
قوی تر و شرورتر از شخصیت های منفی دنیای مارول را باید مافیای صنعت خودرو در ایران الخصوص واردات در این زمان دانست که حسابی برای اجرایی شدن این مهم سنگ اندازی کرده و پس از مشاهده تلاش بیهوده خود، دست به هزار شرط و شروط و گرفتن هزینه های گزاف روی قیمت اصلی خودرو زدند جدای از این صحبت ها که تمامی ندارد بد نیست یک تست و بررسی متفاوت از کیا K3 داشته باشیم که انصافا در حد دیکاپریو خوشنام است.
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
از همان ابتدا و نسل اول وجود سراتو یک موهبتی بود برای بازار ایران به طوری که هم افراد پولدار و هم ثروتمند را برای خرید ترغیب می کرد. زیبایی ، امکانات و استهلاک کم از مهم ترین عواملی است که باعث شد این خودرو در تمام بازارها فروش بالایی را کسب کند برای مثال بد نیست بدانید که این خودرو جزو پرفروش ترین اتومبیل های چند سال اخیر در آمریکا شده است.
بازار کشورمان تمام نسل های این خودرو را به خود دیده اما گل سر سبد آن را باید اتاق TD دانست که به واسطه مونتاژ خودروساز داخلی مدل سایپایی معروف شد. اتاق بعدی یا YD یکی از زیباترین سدان های جمع و جور ایران در سال های ۹۳ و ۹۴ بود که بعد از النترا بیش ترین فروش را تجربه کرد. فیس لیفت این نسل یا بهتر است بگوئیم آخرین سراتو قبل از بسته شدن واردات نیز در مدل های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به کشورمان رسید.
اولین رونمایی از نسل چهارم یا BD در سال ۲۰۱۸ در نمایشگاه خودرو دیترویت در دو نوع سدان و هاچبک صورت گرفت. تاکنون تغییراتی روی ظاهر این نسل سراتو رخ نداده که بتوان آن را فیس لیفت قلمداد کرد لذا گفتن کیا K3 تفاوتی با ۲۰۱۸ ندارد!مخصوصا این که نمونه وارد شده توسط کوشاخودرو از نوع بیسیک بوده که تفاوت ها با نسخه فول از نظر ظاهری و فنی دارد.
بررسی ظاهری کیا K3 2024
امضای جدید طراحان کیا در مدل های جدید خود که جلوپنجره کوچک و دمبلی شکل است در K3 وارداتی نیز دیده می شود و همان طور که می بینید، از دو طرف به چراغ های کشیده رو به بالا مزین شده به لنز گرد هستند وصل شده اند. طول کاپوت چندان زیاد نیست اما وجود دو جفت خط برجسته در طرفین آن به عضلانی شدنش کمک کرده اند.
در طرفین سپر درست در حجم دهی به واسطه خطوط، قطعه پلاستیکی با فرم هواکش مانند دیده می شود که ظاهر هماهنگ و البته اسپرتی را با شبکه ورودی هوای پایین سپر ایجاد نموده اند. جدای از جای خالی دیلایت های مورب کنار این بخش، با توری طرح تار عنکبوت طرف هستیم که در خودرویی مانند اسپورتیج ۲۰۲۳ نیز دیده می شد.
یعنی اگر یک موتور ۸ سیلندر زیر کاپوت بود انقدر تعجب نمی کردم که از سادگی نمای کناری کیا k3 کردم! خط سبکی که بدون هیچ افت و خیزی از چراغ جلو تا عقب کشیده یا موج تو رفته درب ها در ساده ترین حالت خود هستند البته از قالپاق(رینگ فولادی) بودن چرخ های ۱۵ اینچی خودرو هم نباید گذشت که انصافا نیمی از زیبایی اش را پوچ کرده ناگفته نماند که هنوز ورود نسخه فول تر با رینگ های ۱۷ اینچی الیاژی مشخص نیست اما امیدواریم که این طور باشد.
حالا بهتر می توان گفت که طراحان آریزو ۶ پرو از چه خودرویی الگو برداری کرده اند، چراغ های عقبی که از قسمت باریک به یکدیگر متصل شده اند دارای LED های جذاب و با گرافیک بالایی هستند که با ظاهر کلی خودرو تناسب دارند. چراغ دنده عقب و راهنما روی طرفین سپر واقع شده که برای کشوری مانند ایران با این همه فرهنگ رانندگی و رعایت فاصله طولی …
بررسی طراحی داخلی کیا K3 2024
در تمامی نسل های کیا سراتو ، طراحان داخلی اصل سادگی ، ارگونومیک بودن و کمی چشانی اسپرت را رعایت کرده اند مخصوصا وقتی که این خودرو را در مقام قیاس با هیوندای النترا قرار می دهیم.
با نشستن پشت فرمان و جا گرفتن در صندلی های پارچه ای کرم رنگ خودرو، به مراتب حس بهتری از دقایقی پیش داریم. دید به اطراف همانند گذشته مناسب است و رویه کاپوت کم و بیش مشخص است ولی مهم تر از همه بزرگ تر شدن ابعاد کیا K3 جدید نسبت به گذشته می باشد. ناگفته نماند که نمونه مورد بررسی از نوع لواپشن بوده که تعدادی از امکانات را ندارد و حتی تریم داخلی نیز فرق دارد.
به جز صندلی ها قسمت های پایینی داشبورد نیز رنگ کرم روشن داشته که علیرغم فضای دلباز کمی از حس اسپرت بودن را کم کرده است. فرمان سه شاخ به همراه پشت آمپر آنالوگ خودرو حس و حال هیجانی خوراک ماشین بازها را منتقل می کند البته از کامپیوتر سفری حدودا ۴ اینچی اش نیز نباید گذشت.
تقریبا در قسمت میانی داشبورد فرورفتگی ای ایجاد شده که بستر خوبی برای مانیتور ۴ اینچی است که ادوات مربوط به سیستم صوتی در اطراف آن قرار گرفته اند. پایین تر از ان با دریچه های تهویه ذوزنقه ای شکل طرف هستیم که تنظیمش به طور کاملا دستی در زیر آن ها قرار گرفته. دریچه های گوشه ای، فرم دایره ای با طرح توربین مانند دارد که برای بستن ورود هوا باید آن ها را بچرخانید.
سر دنده همانند نسل های گذشته بوده که اهرمی در قسمت بغلی اش است اما فرم کلی آن به حالت دایره ای نزدیک تر شده که ارگونومی بسیار خوبی دارد اما شخصا سردنده های قبلی یعنی نسل YD را بیشتر می پسندیدم. جدا از این موارد جای خالی بعضی امکانات مانند شارژ وایرلس یا کیلس استارتر یا ترمزپارک برقی در نمونه مورد بررسی خالی است که ظاهرا در نمونه دوم یا همان فول تر کیا کی۳ وارداتی وجود دارند.
پلاستیک خشک را در جای جای کابین می توان دید اما نکته مهم با دوام بودن و مونتاژ خوب این قطعات است که انصافا در نسل های پیشین نیز به ما اثبات شده. در رودری ها تنها در قسمت زیرآرنجی از فوم نرم استفاده شده که سرنشین و راننده از این ناحیه احساس ناراحتی نکنند.
به لطف طویل تر شدن کیا K3 کوشاخودرو شاهد فضایی به مراتب بزرگ تر و دلبازتر از قبل هستیم به طوری که سرنشین عقب با قد ۱۸۵ نیز اصلا احساس ناراحتی نخواهد داشت. دریچه تهویه مطبوع و پورت USB از امکانات این ردیف محسوب می شود که تا حدودی جای خالی سانروف را از ذهنمان دور می کنند. همین قضیه در قسمت صندوق نیز ادامه دارد به طوری که بزرگ تر از هر سراتویی است که تا به حال دیدیم.
بررسی فنی و رانندگی Kia K3 2024
کره ای های جدید وارداتی از لحاظ فنی طوری شده اند که با دیدن زیر کاپوتشان می گوئیم ای کاش به همان نسل های قبلی خود تبدیل شوند که خوشبختانه و هم متاسفانه این موضوع در مورد کیا K3 2024 جدید هم صدق می کند و هم صدق نمی کند چرا که قرار است مشتریان با دو پیشرانه ۱/۶ لیتری و ۲ لیتری تنفس طبیعی هنگام خرید روبرو شوند که تکلیفان با نسخه ضعیف تر معلوم است چرا که پیشرانه ای یکسان با هیوندای النترا ۲۰۲۳ داشته و عملکرد اصطلاحا پیرمردی را می بینیم.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب هیوندای النترا ۲۰۲۳
البته نه این که فکر کنید بحث در مورد نسخه حجیم تر بسیار است و عملکرد اسپرتی را به نمایش می گذارد چرا که اعداد و ارقامی مشابه نسل قبلی به شما ارائه می کند اما بد نیست با کمی رانندگی بفهمیم اوضاع بهبود داشته با نه! تا یادم نرفته باید بگویم که گیربکس هر دو نسخه از نمونه اتوماتیک می باشند.
مدل | ۲ لیتری | ۱/۶ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ | ۴ |
محور محرکه | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
گیربکس | ۶ سرعته اتومات | ۶ سرعته اتومات |
قدرت | ۱۴۷ اسب بخار | ۱۲۳ اسب بخار |
گشتاور | ۱۷۹ نیوتن متر | ۱۵۴ نیوتن متر |
صفر تا صد | ۱۰/۹ ثانیه | ۱۲ ثانیه |
وزن | ۱۳۲۰ | ۱۳۰۰ |
هماهنگی و عملکرد قانع کننده موتور و گیربکس چیزی است که در همان ابتدای رانندگی متوجه آن شدم با قرار دادن گیربکس در وضعیت تیپ ترونیک و در ادامه انتخاب حالت اسپرت برای رانندگی شاهد کشش و شتاب گیری بسیار راضی کننده ای شدم که شبیه نسل قبلی بود. سکوت خوبی درون کابین وجود دارد که نشان از عایق بندی مناسب کابین دارد و تنها در معکوس کشی ها صدای زیر و سوزنی مانندی وارد کابین می شود.
کمی رایحه اسپرت و خشک بودن برای سواری K3 وارداتی طبیعی است اما ماسفانه در خودروی مورد نظر کوبش هایی بیشتر از یک سواری نیمه خشک را تجربه کردیم که علت اصلی آن می تواند استفاده از سیستم تعلیق یکپارچه برای محور عقب باشد که عملکرد خیلی سریع و دقیقی در مقابل عوارض جاده ندارد.
درست است که با خودروی فرمول یک طرف نیستیم اما یادم هست که سراتو همیشه عملکرد درخشانی در بحث هندلینگ داشته پس پیچ ها را کمی تندتر رد کردم که نتیجه اش اثبات پیشرفت فرمان پذیری K3 نسبت به نسخه های قبلی است البته نباید عملکرد مطمئن ترمزها را نادیده گرفت.
بررسی امکانات مهم کیا K3 جدید
احتمالا تا این جای مقاله متوجه شدید که با دو تیپ سراتو طرف هستیم که یکی نیم فول یا ۲ لیتر و دیگزی لوآپشن یا ۱/۶ است. نسخه کم آپشن که دیگر اوضاعش مشخص است خبری از تهویه دیجیتالی یا صندلی برقی هم نیست و یکجورایی سطح آپشنی آن از خودروهای ملی کشورمان نیز پایین تر است.
در نسخه آپشنال تر کیا K3 کوشا خودرو اوضاع بهتر و قابل تحمل تر است با این که اصلا توان رقابت با چینی ها را از این حیث ندارد.
– ۴ ایربگ – سیستم ESP/TCS/HAC – مانیتور ۱۰ اینچی – سانروف – فرمان D
– دوربین عقب – آینه تاشو برقی – کیلس استارتر – رادار نقطه کور – استارت از راه دور
قیمت و خرید کیا K3 2024 در ایران
قطع به یقین جدای از این مقاله و چیزهایی که در آن گفته شد چه خوب و چه بد، همگی شما کیا سراتو را خوب می شناسید که چه گزینه مناسبی برای مصرف کننده است لذا هنوز کوشا خودرو در عرضه این خودرو در سامانه یکپارچه دست نگه داشته یا لااقل جزو آخرین خودروهای ارائه به بازار خواهد بود چرا که سعی دارد تعداد بالایی از این خودرو را نسبت به دیگر محصولاتش وارد کند.
{مقالات بیشتر}: تست و بررسی فونیکس آریزو ۸
قیمت قطعی پیش بینی شده برای کیا سراتو ۲۰۲۳ مذل ۱/۶ لیتر حدود ۱/۸ میلیارد و نسخه ۲ لیتر حدود ۲ الی ۲/۱ میلیارد که در این صورت باید رقبایی همچون آریزو ۸ ، النترا ۲۰۲۳ یا حتی کره ای های دست دو نظیر اپتیما ۲۰۱۴ یا خود سراتو ۲۰۱۷ را در نظر گرفت.
نقد و بررسی
کیا K3
اگر از گزینه های چینی و اطمینان به ان ها هراس دارید، کیا K3 سدانی با قوای فنی قابل قبول ، امکانات نسبتا خوب و خانوادگی می باشد.
مزایا
- ظاهر با اصالت
- کیفیت بالای کابین
- دوام کیفی بالا
- استهلاک و هزینه های پایین
- فضای بزرگ و خانوادگی کابین
- صندوق مناسب خانواده ۴ نفره و بزرگ
- پیشرانه غیرحساس به بنزین ایران
معایب
- امکانات کمتر از رقبای چینی
- عملکرد نه چندان مناسب در مدل ۱/۶ لیتری
- امکانات بسیارکم در مدل ۱/۶ لیتری