جامع ترین بررسی مزایا و معایب کیا کارنز ، مقاله ای کامل در مورد این ون سایز متوسط بوده که در آن به توضیح این خودرو پرداختیم.
خودروی مورد بررسی امروزمان، خودرویی خانوادگی بوده اما سدان نیست و ۷ نفره است اما شاسی بلند نیست! کیا کارنز خودرویی در کلاس MPV یا همان ون بوده که متاسفانه مانند دیگر محصولات کره ای خوش فروش ظاهر نشد.
تاریخچه کیا کارنز
شرکت خودروسازی کیا تاکنون ۴ نسل از کارنز را به بازار معرفی کرده است که از این ۴ نسل، پای نسل دوم و سوم به ایران باز شده است؛ که خودروی مورد بررسی ما از نسل سوم و مدل ۲۰۱۷ بوده که جزو آخرین کیا کارنز های وارد شده به ایران است.
در سال ۱۹۹۹ بود که شرکت کیا از نسل اول این ون متوسط رونمایی کرد و تا سال ۲۰۰۶ روی خط تولید قرار داشت. لازم به ذکر است که پلتفرم کارنز با کیا سپیا یکسان است.
نسل دوم کارنز ملقب به UN در سال ۲۰۰۶ در نمایشگاه خودرو بین المللی لس آنجلس در معرض نمایش عموم قرار گرفت که استقبال مناسبی از آن شد و طراحی اش نظر منتقدین را جلب کرد. سر انجام در سال ۸۷ شمسی وارد کشورمان شد و تا سال ۹۱ حضور داشت.
می رسیم به نسل سوم (RP)، نسلی که انقلابی در طراحی این خودرو رقم خورد و توانست فروش خوبی را در کشورهایی نظیر کانادا ، چین و ویتنام کسب کند. این نسل از کارنز در سال ۹۴ شمسی وارد بازار ایران شد که طی حضور دوساله خود، یک فیس لیفت نصیب آن شد که تنها تفاوت آن ها در رینگ ها، سپر جلو و جلو پنجره است.
در کشور هند بود که آخرین نسل کیا کارنز معرفی شد که هم اکنون نیز روی خط تولید قرار دارد و در بازار هایی مانند هند، ویتنام و اندونزی عرضه می شود.
طراحی کیا کارنز
هنگامی که به نمای جلویی کارنز نگاه می کنیم با چراغ هایی بزرگ و کشیده که تقریبا هم اندازه طول خودرو است، روبه رو می شویم که نمای زیبایی را به خودرو بخشیده اند. کاپوت کوتاه و پایین خودرو دارای خطوطی بوده که از ستون جلویی کشیده شده اند. جلوپنجره با کروم کاری اطرافش نمای نسبتا لوکسی را رقم زده است.
نمای جانبی خودرو با وجود ارتفاع زیاد سقف، خطوط افقی روی درب ها و رینگ های ۱۸ اینچی ظاهر زیبایی را فراهم کرده اند. نمای پشتی کیا کارنز هماهنگی خوبی با جلوی خودرو داشته و در اینجا نیز با چراغ هایی کشیده رو به رو هستیم که ترکیبش با اسپویلر(بال عقب) و قسمت پلاستیکی سپر جذاب از آب درآمده است.
طراحی کابین کارنز شباهت زیادی به مدل کادنزا داشته که از این حیث از طراحی زیبایی برخوردار است و همچنین استفاده از قطعات پیانویی در قسمت هایی از داشبورد و فرمان جذابیتش را بیشتر کرده است. کشیدگی داشبورد به سمت راننده موجب دسترسی هر چه راحت تر به ادوات داخلی می شود.
با نگاهی به ردیف عقب(دوم) کیا کارنز برخلاف بیشتر خودروها، در اینجا با ۳ صندلی سر و کار داریم که مجزا از هم بوده و فردی که در وسط می نشیند دچار ناراحتی نخواهد شد. به لطف ارتفاع زیاد سقف از نطر فضای سر نیز مشکلی دیده نمی شود. اما زمانیکه به صندوق خودرو می رسیم با دو صندلی تا شونده مواجه می شویم که ردیف سوم را برای ما مهیا می کنند البته که تنها افراد کوچک جثه قبلیت استفاده از این ردیف را دارند.
مشخصات فنی و رانندگی Kia Carens
در کیا کارنز با مشخصات عجیبی روبه رو نیستیم در واقع به واسطه مشترک بودن موتور و گیربکس این خودرو با کیا سراتو با شتابگیری این خودرو تا حدود زیادی آشنا هستیم.
حجم موتور | ۲ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۶۶ اسب بخار |
گشتاور | ۲۱۳ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتومات |
شتاب صفر تا صد | ۱۱ ثانیه |
وزن | ۱۴۴۵ کیلوگرم |
خلاف آنچه که تصور می کردیم از کیا سراتو تنبل تر ظاهر می شود که آن هم به علت وزن بیشترش است اما لازم به ذکر است که موتور این خودرو نسبت به سراتو افزایش ۲۰ اسب بخاری را تجربه کرده است.
استفاده از سیستم پاشش سوخت مستقیم باعث شده تا کارنز در شتابگیری های ثانویه سر بلند ظاهر شود. البته که برای اینگونه خودرو ها معمولا مقدار گشتاور اهمیت بالایی دارد که از این حیث کارنز در سطح قابل قبولی به سر می برد. به طور کلی قدرت فنی خودرو در مقابل رقیب آلمانی خود یعنی بی ام و ۲۱۸ اکتیوتورر در وضعیت زیاد خوبی به سر نمی برد.
چیزی که هنگام رانندگی با خودرو خیلی به چشم می آید سواری نرم و تسلط بالای راننده بر خودرو است اما برای دور زدن با کارنز در معابر شهری کمی دچار مشکل خواهید شد چرا که شعاع گردش فرمان کم بوده و از این نظر دقت بالایی را می طلبد.
هندلینگ کارنز نیز با توجه به ارتفاع از سطح زمین نه چندان بالا و وجود سیستم هایی نظیر ای اس پی و وی اس ام راضی کننده بوده و نگرانی از این بابت ندارد. ترمز ها نیز با عملکرد خوبشان به پایداری هر چه بیشتر خودرو کمک کرده اند.
امکانات مهم کیا کارنز
– ۶ ایربگ – رادار نقطه کور – سنسور نور و باران
-سنسور پارک جلو – اکو مد – ترمز پارک برقی
– چراغ های ای اف اس – چراغ شور – دنده پشت فرمان
-سیستم تهویه اتومات و دوگانه – صندلی های جلو برقی – ۵ گرم کن و دو سردکن
به جرات می توان گفت که کیا کارنز از لحاظ آپشنی یک سر و گردن از رقبای خود نظیر بی ام و ۲۱۸ اکتیوتورر با وجود قیمت دو برابری بالاتر است.
نقد و بررسی
کیا کارنز
اگر به دنبال خرید خودرویی در کلاس ون و هفت نفره هستید که از هر نظر نمره مقبولی را کسب کند و نسبت به رقبایش دارای قیمت منطقی تری باشد، کیا کارنز خودروی مناسبی است.
مزایا
- کیفیت مناسب
- امکانات زیاد
معایب
- بازار خرید و فروش ضعیف
- شتاب معمولی