بررسی مزایا و معایب جک S5 جدید، مقاله ای کامل درمورد زیر و بم این کراس اوور پرفروش کرمان موتور است که باموتور جدیدش ادعای زیادی جلوی جوانان چینی کرده!
بعضی وقت ها با خود می گویم که چگونه تک تک این خانه های مندلیف کشف شد آن هم در چه زمانی با چه امکاناتی! کم کم به این می رسم که دانشمندان یا مخترعان یا … در آن موقع چه قدر خوب بوده اند و کاری انجام دادند که بقیه مسیر برای همکاران حال حاضرشان راحت تر شود یکی از کسانی ک در عرصه خودرو در بازار ایران چنین کاری کرد به نظرم جک S5 نیوفیس بود که…
{مقالات بیشتر}: مشاوره رایگان خرید خودرو
اولین خودروهای چینی که باعث شدند ما با پیشرانه توربو آشنایی بیشتری پیدا کنیم تعداد زیادی ندارند یا اینکه هم اکتون اثری از آن ها باقی نیست اما بین آن ها جک S5 یکی از کراس اوورهای موفق در سگمنت کوچک است که کم کم باید تولد سالگی اش را در ایران چشن گرفت.
یکی از معدود خودروهایی که اسم شناسنامه ای و لفظی اش یکی است همین جک S5 می باشد که بعضی ها لقب EAGLE یا همان عقاب را لا لوی نامش تلفظ می کنند. این کراس اوور برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ در نمایشگاه ژانگژو چین معرفی شد که شباهت بالایی به خودروهای آن روزهای کره ای داشت.
کرمان موتور که تا همان موقع هم یکی از پیشروهای عرضه محصولات چینی به ایران بود این بار در سال ۹۴ بعد از دستیابی به موفقی نسبی و علاقه مردم به کراس اوورهای چینی الخصوص لیفان و … با نسخه ی دستی جک S5 با موتور ۲ لیتری پای به میدان گذاشت. روی خوش مردم به این خودرو باعث شد که نسخه اتوماتش با تغییرات اندک فنی و ظاهری ولی امکانات بیشتر وارد رقابت با هایما S7 توربو ایران خودرو شود.
سرانجام در سال ۱۴۰۰ کرمان موتور کاری که حدود ۵ سال پیش را باید می کرد انجام داد و به سراغ نسخه فیس لیفت این خودرو یعنی جک S5 فیس لیفت رفت که از لحاظ ظاهری تغییری نداشته اما از نظر فنی بسیار به صرفه تر شده است.
بررسی ظاهری جک S5 جدید
این خودرو در همان زمان ورود به بازار به علت شباهت بالایش به توسان LM هم مورد انتقاد بود و هم تشویق و جالب تر آنکه خریداران جک S5 همیشه یک کل کل کوچکی با مالکان هیوندای توسان داشتند و خودروی خود را بالاتر می دانستند! البته طولی نکشید که این جو آلوده از بین رفت و رقابت با همان رقیب سنتی یعنی هایما S7 بسیار منطقی تر است.
چراغ های بزرگ با طراحی تقریبا بیضی شکل که اتصالی غیراغراق آمیز با جلوپنجره و شبکه ورودی هوا دارند دیگر حرف زیادی برای گفتن در مقابل طراحی های مفهومی تر چین ندارند. جلو پنجره بسیار کوچک با فرم خطی که لوگوی ستاره ی چین روی آن حک شده باعث شده توجه ما بیشتر روی قسمت پیانویی رنگ با خطوط کرومی افقی باشیم که سعی در لوکس جلوه دادن جک S5 نیو دارند.
ایجاد خط لبخند روی سپر و اضافه شدن دیلایت در بالای مه شکن از کارهای جدید کرمان موتور روی این خودرو است که با خطوط نسبتا برآمده روی کاپوت هماهنگی خوبی دارند.
پرهیز از خطوط برجسته و طراحی با شیب زیاد شیوه ای از طراحی خودروهای نسل های پیشین است. خطوط ملایم روی هاله گلگیر و درب ها باعث افزایش سایز JAC S5 NEW از نگاه بیننده شده. همچنین باربند (روف ریل) آلومینیومی در کنار ریزه کاری هایی همچون نوار کرومی دور شیشه ها ، دستگیره ها و فلاپ های مشکی پایین باعث تجملاتی تر شدن کهنه سربازمان شده اند. هرچند که طراحی رینگ های آلومینیومی ۱۰ پر ساده هستند اما فضای گلگیرها به خوبی با ۱۸ اینچ و لاستیک ۲۲۵/۵۵ پر شده اند.
نمی خواهم مثل بقیه نویسنده ها و سایت ها به سراغ شباهتش به آئودی Q5 بروم و بیشتر به هماهنگی نمای جلو و عقب اشاره می کنیم که باز هم با چراغ هایی نسبتا کشیده طرف هستیم که اتفاقا همانند جلو خط لبخندی ملایم آن ها را به هم وصل کرده است در این میان المان های اسپرتی مانند دو خروجی اگزوز فیک رو فلاپ ها چشم را فریب می دهند. چینی ها ظاهرا علاقه زیادی به نوشتن مشخصات فنی روی خودرو دارند چرا که ۴ گوشه صندوق جک S5 نیو پر شده از بج و لوگو.
در کل طراحی قدیمی و به دور از هیجان جک S5 جدید را درک می کنیم و انتظاری بالایی هم نیست اما وقتی به قیمت آن و اختلاف کم با دیگر رقبای جدید نگاهی می اندازم کمی درباره زشت یا زیبا بودنش دودل می شوم به هرحال در بازاری که سمند و بردارانش را حوری تصور می کنند همین خودرو هم غول چراغ جادویی است برای خودش!
هنگام ورود به کابین با ایده آل های یک خانواده ایرانی در سال ۹۴ روبرو می شویم جایی که هم از المان های لوکس استفاده شده و هم اسپرت. فرمان سه شاخ که حس خوبی را در کنار پشت آمپر آنالوگ و البته کپی شده از کره ای ها به نمایش می گذارد هماهنگی مناسبی با اجزای دیگر کابین مانند دریچه تهویه های عمودی جدا قرار گرفته از مانیتور دارد.
ارتفاع از سطح زمین مناسب بوده و حداقل حس یک شاسی بلند را القا می کند، ارگونومی کابین به واسطه آینه های بزرگ و دسترسی به ادوات داخلی حین رانندگی خوب است اما دید جلو مخصوصا اطراف گلگیر کمی محدود می باشد. از تفاوت ها که نه بلکه تنها تفاوت جک S5 نیوفیس با نسخه ۲ لیتری قدیمی تنها در بخش رودری هاست که از چرم قهوه ای مارون انتخاب شده اند و از لحاظ کیفی شاید یک پله بالاتر باشند.
راحتی و ابعاد صندلی ها در حد نرمالی قرار دارد و از لحاظ ماندگاری نیز با کارکرد حدود ۴۰ هزارکیلومتر مشکلی از قبیل افت فوم صندلی یا پارگی دیده نشد و از این حیث نسبت به رقیبی مانند هایما S7 پلاس برتر است. صفحه نمایش ۹ اینچی عملکرد نسبتا قابل قبولی دارد هرچند بعضی اوقات کندتر از حالت عادی کار می کند.
تنها قسمت بالای مانیتور و قاب کیلومتر جک S5 نیو از فوم نرم به همراه چرم دور دوخت شده استفاده شده و در بقیه قسمت ها پلاستیک خشک به چشم می خورد که از این حیث در حد رقیب اصلی خود یعنی S7 پلاس است. استفاده از رنگ نقره ای در قسمتی از داشبورد و بالای درب ها و هم چنین دور لیور دنده حس نسبتا لوکسی را القا می کند.
با قد حدود ۱۸۰ فضایی کافی برای پا و سر وجود دارد و تقریبا سه سرنشین بزرگسال احساس راحتی خواهند داشت اما نکته ی منفی نبود دریچه تهویه یا آپشن هایی از ثبیل پورت USB برای این بخش است و تنها کنسول وسط ساده داریم. فضای صندوق نیز با اینکه نسبت به هایما S7 پلاس کمتر می باشد اما برای یک خانواده ۴ نفره جمع و جور مناسب است.
بررسی فنی و رانندگی Jac S5 NEW
با بالا زدن کاپوت جک S5 فیس لیفت طبق روال با پیشرانه ای کوچک و پایین قرار گرفته روبرو می شویم که قبلا آن را در خودرویی نظیر KMC K7 و J7 دیده بودیم. نمی خواهم حوصله تان را سر ببرم به خاطر همین خیلی کوتاه می گویم که این پیشرانه با وجود ۵۰۰ سی سی کاهش حجم قادر به تولید همان میزان قدرت قبلی و گشتاور بالاتر است که همه این ها به علت ترزیق مستقیم سوخت و تورگ بیشتر در دور پایین تر است.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب کی ام سی J7
مورد منفی که در جک S5 های قبلی هم بود مکث نسبتا زیاد خودرو هنگامی که گیربکس دوکلاچه اش را در حالت D یا R گذاشتیم است که این نکته در ترافیک ها راننده را دچار دردسر می کند و به طور خلاصه قلقش را باید بلد باشید چرا که نمایندگی راه حل دقیقی برایش تعریف نکرده.
حجم موتور | ۱/۵ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربو |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۷۱ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دوکلاچه |
شتاب صفر تا صد | ۱۱/۵ ثانیه |
وزن | ۱۵۰۷ کیلوگرم |
شتاب و کشش S5 نیوفیس در حد قابل قبول و مناسبی است اما تفاوت چندانی با نسخه قبلی حس نشد و حتی می توان گفت که از رقیب خود هایما S7 پلاس کمی تنبل تر است اما نه در حدی که خیلی به چشم بیاید. به نظر بنده کرمان موتور به جای تغییر پیشرانه باید دستی روی گیربکس می کشید چرا که عملکرد عجیبی دارد به طوری که بعضی وقت ها معکوس نمی کشد یا اگر می کشد لگد بدی به اتاق می زند. به هرحال با این وضعیت موفق به دستیابی به صفرتاصدی بهتر از ۱۱/۵ ثانیه نشدیم.
لاستیک های جک S5 جدید دارای پهنا و فاق کمتری نسبت به رقبا است که همین مورد در سواری خودش را نشان داد به نحوی که نسبت به هم وطنانش سواری کمی خشک تری دارد اما از طرفی عایق بندی کابین حتی در دور بالا مناسب می باشد و صدای پیشرانه آزاردهنده نیست.
ارتفاع بالا ، عرض کم و پهنای کم لاستیک چیزهایی نیستند که برای پایداری یک کراس اوور مفید باشند. قدرت کمتر سیستم ترمزش نسبت به رقبا مورد دیگری است که متوجه آن شدیم البته ماندگاری این قدرت ترمز که ظاهرا برند BOSCH می باشد مناسب است. پیاداری و هندلینگ جک S5 NEW چندان چشمگیر نبود و در حد همان رقبایش ظاهر می شود.
بررسی امکانات مهم جک S5 نیوفیس
قاعدتا از یک پیرمرد ۷۰ ساله نمی توان انتظار خوش پوشی ۳۰ سالگی اش را داشت به موازات همین ماجرا از چینی هایی که هر روز خودروی جدیدی تولید می کنند و کلی تغییرات به همراه خود می آورند نمی توان تصور امکانات سطح بالا را برای جک S5 نیو داشت مگر اوجش ترمزپارک برقی و ۲ گرمکن اما نگران نباشید چرا که رقیب هم قیمتش یعنی هایما S7 نیز همین اوضاع را دارد و اگر به دنبال آپن بالاتر هستید باید با چری تیگو ۷ IE مدیران خودرو ملاقاتی داشته باشید.
– ۴ ایربگ – سیستم ESP/TCS/ESC – ترمزپارک برقی – اتوهلد – ۲ گرمکن صندلی
– کیلس استارتر – مموری سیت راننده – تهویه اتومات دوگانه – سانروف – سنسور نور و باران
وضعیت خدمات و قیمت جک S5 نیوفیس
با کمی پرس و جو از مالکان و دارندگان این خودرو مخصوصا کسانی که بالاتر از ۳ سال است این خودرو را سوار شدند، متوجه خرابی یا استهلاک برخی قسمت ها مانند صفحات گیربکس دوکلاچه یا حتی قطعاتی از توربو خواهید شد پس واضح است که جک S5 نیوفیس نسبت به رقیب اصلی اش هزینه نگهداری بالاتری را می طلبد چرا که از طرفی هم حساسیت پیشرانه اش به بنزین بی کیفیت بالاست و ممکن است ساکنان شهرهای کوچک را به مشکل بیاندازد.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب هایما S7 پلاس
این خودرو در تاریخ ۷/۱۴ قیمتی بالغ بر ۱/۳ میلیارد تومان دارد که هم تراز هایما S7 پلاس است. جک اس ۵ جدید از خیلی جهات برتر و حتی بدتر از نماینده ایران خودرو ظاهر می شود اما پیشنهاد من به شما صرف هزینه ای بیشتر معادل ۱۰۰ میلیون و خرید چری تیگو ۷ IE است که انتخابی جدیدتر ، چابک تر و منطقی تری است.