بررسی مزایا و معایب ایران خودرو ری را ، مقاله ای کامل و جامع در مورد کراس اوور جدید ایران خودرو است که نیامده حسابی حاشیه درست کرده.
کمیاب تر از اسلحه در بین سربازان فلسطینی در جنگ با اسرائیل، کراس اوور در ایران است! البته نه ببخشید بهتر است بگویم کراس اوور ملی وگرنه ایران بعد از فرش، مهد پرورش و گنده کردن کراس اوورهای رنگارنگ چینی است که خیلی از آن ها اصطلاحا لات کوچه خلوت شده اند. امروز قرار است نگاه جزئی و دقیقی به اولین کراس اوور ساخت ایران یعنی ایران خودرو ری را بیاندازیم.
{مقالات بیشتر}: مشاوره رایگان خرید خودرو
خدا پدر و مادر تولیدکنندگان برخی خودروهای روز دنیا را بیامرزد که باعث می شوند ما هرچند وقت یکبار(یک الی دو دهه) یک محصولی ظاهرا جدید را از خودروسازان داخلی ببینیم الخصوص شرکت پژو فرانسه که خودش هم باورش نمی شود خودروی ۲۵ سال پیشش هنوز در ایران تولید و برایش صف می کشند. آن از تارا که کپی ضعیفی از پژو ۳۰۱ است و الان هم شاهد ری را هستیم که نسخه ایرانیزه پژو ۲۰۰۸ محسوب می شود.
حرف و حدیث بین ما ایرانی ها در خودروهایمان نیز سرایت کرده به طوری که از زمان معرفی اولیه این خودرو تا رونمایی رسمی اش حدود ۲ الی ۲/۵ سال طول کشیده است. ایران خودرو ری را یا پروژه K125 برای اولین بار به طور رسمی در سال ۱۴۰۱ در حضور جمعی از رسانه های خودرویی معرفی شد که البته با حواشی هم روبرو بود برای مثال معلوم نبودن طراحی داخلی، استفاده از رینگ های خودرویی مانند DS5 و درز و دورز بذنه خودرو.
آخرین مجلسی و مهمانی که این کراس اوور ملی در آن حضور پیدا کرد همین نمایشگاه خودرو مشهد ۱۴۰۲ بود که تقریبا با چهره ی نهایی اش حاضر شده بود ، بماند که ظاهرا درزهای بدنه نیز عضوی جدا نشدنی از آن هستند.
بررسی طراحی بیرونی ایران خودرو ری را
همان طور که بسیاری از دوستان و همکاران من در سایت های دیگر نیز به آن اشاره می کنند، ری را بر اساس پلتفرم پژو ۲۰۰۸ و کمی هم تارا ساخته شده که همین مورد باعث می شود آن را در دسته کراس اوورهای جمع و جور قرار دهیم.
مهندسان و طراحان ایرانی تازه به جایگاه چندین سال پیش چینی ها حمله ور شده اند چرا که کپی کاری آن ها با وجود رگ و ریشه هایی از خودروهای کره ای نظیر کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ نمایان می شود. ایران خودرو هم به این نتیجه رسید که قرارگیری چراغ های اصلی خودرو روی سپر بد نیست لذا شاهد چفت شدن چراغ های تقریبا مستطیلی شکلش با جلوپنجره پیانویی عنکبوتی هستیم.
پایین مه شکن ها و شبکه ی ورودی هوا که توری اش دقیقا یکسان با جلوپنجره است شاهد قطعه ای پیانویی رنگ به نام لیپ سپر هستیم که چهره ی خشن تری به ریرا بخشیده اند البته با توجه تفاوت هایی بین خودروهای رونمایی شده هنوز معلوم نیست که این لیپ مشکی براق باشد یا نه!
هنگامی که از بغل به ایران خودرو ری را نگاه می کنیم خبری از خطوط تیز نیست و بیشتر حجم دهی های روی گلگیرها جلب توجه می کنند. نکته ی بدی که کلی سرافکندگی به همراه خواهد داشت، کیفیت پایین رنگ بدنه و بدتر از آن قسمت پلاستیکی دور حلالی گلگیر و درب ها است به نحوی که دانه های رنگ در حال گپ و گفت با شما هستند!
فرم تیز شیشه ها مخصوصا درب عقب خلاقیت جالبی از سوی طراحان بوده که زیبایی خوبی دارد. مشکی بودن سقف هماهنگی خوبی با قسمت های مشکی دیگر دارد اما در صورت عرضه شدن با رینگ ۱۸ مشکی ۸ پر دوبل یا ۱۶ پر تک این ترکیب کمی مخاطب را دلزده می کند. در اینجا دیگر خلاقیت جواب نمی دهد و به نظرم همان رینگ های ۱۸ اینچی اقتباس شده از دی اس ۵ خیلی لوکس تر جلوه می کنند.
ری را ایرانخودرو از نمای پشتی خیلی می خواهد شبیه مازرانتی لوانته یا حتی اوروس جلوه کند اما این کجا و آن کجا. وقتی به چراغ های کشیده با تم دودی اش نگاه می کنیم به روز بودن در کنار چاشنی اسپرت به خوبی نمایان می شود مخصوصا زمانی که بال بالای شیشه و اگزوزهای دوبلش با دل جوان تر ها بازی می کند. شیشه تقریبا مستطیلی اش داشت خوب میامد پایین اما تا وقتی که سمبل کاری زاویه شکست با بدنه را ندیده بودیم.
انشالا که این درزها و خطوط افقی غیر هم تراز صندوق و گلگیر در نسخه های تحویلی برطرف خواهند شد وگرنه هر ایرانی را با یک ری را متفاوت از دیگری خواهیم دید!
بررسی کابین ایران خودرو ری را
اگر معیار ما خودروهای تاکنون تولید شده کشورمان باشد باید گفت که هنگام ورود به کابین با طراحی بسیار بهتری روبرو خواهیم بود ولی در قیاس با رقبای چینی بازار شاهد سبکی چندان جدید و با کیفیتی نیستیم. در همان ابتدا دو مانیتور بزرگ ۱۲ اینچی به هم چسبیده که یکی برای کلاستر و دیگری برای فرامین کابین است را می بینیم که عملکرد و خوانایی به مراتب راضی کننده ای دارد.
ترکیب چرم با رنگ های مختلف روی فرمان دو شاخ که فرم D دارد و طرفین آن با دکمه های کنترلی پرشده حس بهتری نسبت به تولیدات قبلی می دهد. پایین تر از مانیتورهای بزرگ خودرو، دریچه های تهویه به صورت موازی قرار گرفته شدند که ادوات کنترلی آن ها به همراه سیستم صوتی در پایین داشبورد جای گرفته اند.
در میانه کابین ری را ایران خودرو شاهد استفاده از امکانات خوبی مانند شارژ وایرلس ، موس وسط و سردنده الکترونیکی هستیم که پیشرفت خوبی برای خودروسازان داخلی است. کیفیت پارچه صندلی ها هرچند در سطح قابل قبولی است اما برای یک خودرویی با این قیمت و امکانات قابل درک نیست البته ابعاد و راحتی صندلی ها مناسب است و خداروشکر مانند دنا و تارا نیست.
روی قسمت هایی از رودری ها و بالای داشبورد ترکیب پلاستیک نرم و خشک را مشاهده می کنیم که ترکیبش با قسمت پارچه ای میانه داشبورد چیز خوبی از آب درآمده است با این حال در مقابل رقبایی مانند هایما S5 ، جک S5 و دیگر چینی ها کمی دست پایین تر را دارد مخصوصا وقتی که کیفیت قسمت های زیرین داشبورد را ببینید و به شباهتش با خودرویی مثل سورن پلاس پی ببرید.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب جک S5 جدید
فضای ردیف دوم IKCO Reera حس بسیار مشابهی به پژو ۲۰۰۸ دارد یعنی تقریبا همان فضای پا و سر که مناسب برای افراد تا قد ۱۸۵ می باشد البته وجود سانروف وضعیت کابین را بهتر کرده و دیگر مثل آن شیر فرانسوی دچار دلگیری نخواهید شد. فضای صندوق نیز ابعادی مناسب یک خانواده ۳ الی ۴ نفره دارد.
مشخصات فنی و رانندگی ایرانخودرو ری را
از نظر میزان شباهت به پژو ۲۰۰۸، ایرانخودرو ری را در باطن هم مانند ظاهر عمل می کند به نحوی که اعداد و ارقام بخش فنی شباهت های زیادی دارد اما واقعا پیشرانه EFP کجا و پیشرانه معروف EP6 فرانسوی کجا! پس از تارا جدید و دنا جوانان حال باید شاهد قرارگیری موتور جدید ایران خودرو روی گران ترین محصولش باشیم البته ناگفته نماند که این پیشرانه همان EF7 توربو است که کمی آبرومندانه تر شده.
حجم موتور | ۱/۷ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربو |
محور محرکه | دو دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۶۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۴۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتومات |
شتاب صفر تا صد | ۱۱/۲ ثانیه |
وزن | ۱۴۳۰ کیلوگرم |
پس از تنظیم صندلی برقی راننده و بازی با دکمه ترمزپارک برقی و کیلس در مرکز کابین، شروع به حرکت می کنیم اولین نکته پس از تخته کردن پدال گاز و تحمل کمی لگ توربو شاهد شتابگیری و کشش خوب موتور هستیم البته این صدا و بلند شدن ری را از سرجایش چیز جدیدی نیست و کمی بهتر از آن را در دنا توربو اتومات دیده بودیم. در ضمن از همین الان باید بگوییم که بعد از خرید این خودرو برای کل کل به سراغ ۲۰۰۸ نروید چرا که با وجود موتور و گیربکس هماهنگ تر و ۱۵۰ کیلو وزن کمتر به هیچ وجه رقیبش نخواهید شد.
با این که کلاستر دیجیتالی خودرو خیلی حس هیجانی به راننده القا نمی کند اما تقریبا اطلاعات کامل و درستی از رانندگی را مهیا می کند. فرمان برقی خودرو علاوه بر نرمی دارای شعاع گردش مناسبی است که نوید رانندگی راحت حتی داخل شهر را می دهد. نکته بدی که انگار لقب در تمام محصولات ایرانخودرو از ارزان ترین تا گران ترین باید ببینیم عایق بندی نه چندان مناسب کابین و صدای ادوات داخلی است که با این اوصاف بعد از کارکرد ۴۰/۵۰ هزارتا باید این ایراد را تحمل کنید.
با فشردن پدال ترمز شاهد عملکردی به مراتب قوی تر از دیگر محصولات داخلی حتی تارا هستیم که این مورد به دلیل وجود سیستم های ایمنی نظیر ESP/ESC/TCS است که در کنار این ویژگی باعث حس اطمینان بالایی نسبت به هندلینگ ری را در ما منتقل شد. بحث ایمنی که شد باید بگوییم که بیشتر از خود این خودرو ، فیلم تست تصادفش معروف شد چرا که جزو اولین محصولات ایرانی است که توانست سه ستاره ایمنی را از موسسه معتبر اسپانیایی دریافت کند ضمن این که از تست تصادف با عابر پیاده هم سربلند بیرون آمده است.
استفاده از سیستم تعلیق نسبتا ساده تویست بیم در محور عقب باعث شده تا کیفیت سواری آپکو ری را در حد رقبای چینی اش باشد و سطح متوسطی از نرمی را به سرنشینان تحویل دهد. مورد دوم مصرف سوخت بالای این پیشرانه می باشد که طبق گفته شررکت، چیزی حدود ۹ الی ۱۰ لیتر در شهر می سوزاند اما در عمل شاهد عددی کمتر از ۱۳ لیتر نیستیم که به نوبه ی خود بالاست.
بررسی آپشنی ایرانخودرو ری را
علاوه بر گران ترین و ایمن ترین باید لقب پزآپشن ترین خودروی داخلی هم به ریرا نسبت دهیم چرا که با این سطح امکانات می تواند رقیب خوبی برای چینی های جوزه قیمتی اش باشد البته هنوز هم نبود صندلی چرم به جای پارچه ای حسابی من را اذیت می کند. در هر صورت شاهد لیست بلندبالایی از امکانات در این خودرو هستیم.
– ۴ ایربگ – سانروف – ۲ گرمکن – صندلی های جلو برقی – مانیتور ۱۲ اینچ تاچ
– دیلایت – موس وسط – ترمزپارک برقی – سنسور نور و باران – سنسور پارک جلو
– تهویه اتومات – شارژ وایرلس – کروزکنترل – صندوق برقی – دوربین ۳۶۰
وضعیت عرضه و قیمت ایران خودرو ری را
در جدیدترین گفتگو با عوامل ایرانخودرو در نمایشگاه خودرو مشهد این افراد به عرضه ری را از اواخر پاییز امسال اشاره کردند که در سامانه یکپارچه به فروش خواهد رسید و برخلاف شنیده ها قیمتی فراتر از ۶۰۰/۷۰۰ میلیون تومان خواهد داشت و این عدد احتمالا به ۱ میلیارد هم خواهد رسید که در این صورت رقبایی نظیر فردا T5 ، جک S3 و X22 پرو اتومات را ملاقات خواهد کرد.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب ام وی ام X22 پرو دنده ای
به طور کلی ایران خودرو ری را محصولی زیباتر از تولیدات قبلی ، نسبتا چابک و پرآپشن است که قطع به یقین در حد و اندازه های پژو ۲۰۰۸ یا … نیست مگر این که دل را به دریا بزنید و از بانک های شریف کشور ۲۰۰ میلیون وام گرفته و به سراغ کراس اوور فرانسوی بروید.
نقد و بررسی
ایران خودرو ری را
اگر به دنبال کراس اووری پرآپشن ، سریع و صفرکیلومتر با گارانتی بالا و خدمات بسیار گسترده هستید و کمی هم ویژگی وطن دوستی درونتان قلقلکتان می دهد، ایران خودرو ری را گزینه مناسبی است.
مزایا
- طراحی زیباتر از تولیدات قبلی
- امکانات زیاد
- فضای داخلی مناسب خانواده
- پیشرانه قوی
معایب
- مونتاژ ضعیف برخی اجزا
- متریال مشابه برخی قسمت ها با محصولات ارزانتر
- عایق بندی نسبتا ضعیف
- پیشرانه پردردسر
- مصرف سوخت بالا