بررسی مزایا و معایب هیوندای توسان ۲۰۲۳ ، مقاله ای کامل درمورد گل سرسبد کراس اوورهای شرکت هیوندای است که کار سختی را در بازار ایران دارد.
اگر عادت به دور دور آخر هفته مخصوصا در محله های بالانشین تهران داشته باشید با برخی از سفارت های کشورها مواجه می شوید که خودروهایشان از نظر سطح به روز بودن چیزی نزدیک به اروپا هستند در این بین محصولات کره ای بازخورد مناسبی برای این افراد دارند چرا که از چهره مناسب و استهلاک پایینی در ایران برخوردار هستند یکی از آن ها که قرار است به صورت تقریبا فراگیر زیر پای مردم با پلاک ملی ببینیم، هیوندای توسان ۲۰۲۳ است که …
{مقالات بیشتر}: مشاوره رایگان خرید خودرو
هیوندای توسان از آن دسته خودروهاست که تقریبا تمام نسل هایش را در ایران دیدیم از همان نسل اول یا JM که در دهه هشتاد آمد و بعد از آن نسل های LM و TL که به ترتیب اوج فروش را در ایران کسب کردند. آخرین نسل آن که برای اولین بار تحت عنوان NX4 در سال ۲۰۱۹ معرفی شد و تاکنون شاهد فیس لیفت های خاص و سنگینی روی آن نبودیم پس با دیدن نسخه ای از این نسل با دوستانتان هم می توانید بگوئید مدل ۲۰۲۰ هم ۲۰۲۳!
هیوندای توسان ۲۰۲۳ در لیست بلندی از کشورها تولید و عرضه می شود که از برجسته ترین آن ها می توان به آمریکا ، جمهوری چک و روسیه اشاره کرد. حالا پس از ۵ سال غیبت و عوض کردن کت و شلوارش به بازار ایران برگشته تا یاد دوران خوش را زنده کند. واردات کننده ۹۰ درصد محصولات هیوندای، کرمان موتور می باشد که تحت عنوان KTL آن ها را به دست خریداران می رساند.
بررسی طراحی بیرونی هیوندای توسان ۲۰۲۳
برخلاف گذشته که شاهد چراغ های کشیده و کاپوت حجمی عضلانی محصولات هیوندای بودیم این چند مدت با متد جدید طراحان کره ای که به سمت و سوی مفهومی شدن طراحی ها و خطوط تیز رفته اند، روبرو شده ایم.
اگر هیوندای کرتا ۲۰۲۳ را دیده باشید متوجه منشا طراحی و الگو برداری آن خودرو خواهید شد به نحوی که در نمای جلویی با جلوپنجره بزرگ و اغراق آمیزی طرف هستیم که با چراغ های کوچک روزش به طور جالبی هم قالب شده اند. خطوط برجسته کاپوت که از طرفین آن امتداد یافته اند حس خشن تری به ظاهر کلی توسان ۲۰۲۳ بخشیده اند.
قالب ۴ ضلعی چراغ های اصلی روی سپر با شبکه ورودی هوا که فلاپ کاری شده، هماهنگی خوبی دارند. البته از کروم کاری توری جلوپنجره و هماهنگی اش با قطعه کروم مات زیر سپر نباید گذر کرد.
به نظر من یکی از فانتزی های خریداران این خودرو، پارک کردن کنار خیابان و مشاهده نمای جانبی هیوندای توسان ۲۰۲۳ با این حجم از خطوط شکسته و ناموازی است چرا که تاکنون چنین طراحی را در کشور ندیده بودیم. خطی که از گلگیر جلو آمده و با خط شروع شده از پایین درب فرم مثلثی ایجاد کرده اوج خلاقیت و هنر کره ای ها را نشان می دهد.
حتی سعی شده که با ایجاد زاویه ای روی فلاپ های اطراف گلگیر و درب ها حس سه بعدی یا فضایی را برای مخاطب ایجاد کند. قطعه کروم براق با سه شیار ایجاد شده روی آن همانند نمای جلویی کمی لوکس بودن را به خودرو تزریق کرده است. رینگ های ۱۸ اینچی با طراحی سه بعدی خود ظاهر جذابی به خودرو داده اند البته که در فول ترین نمونه شاهد رینگ های ۱۹ اینچی هم هستیم.
نمای پشتی هیوندا توسان ۲۰۲۳ را با چراغ های سرتاسری که دارای فرم داس مانند هستند شروع می کنیم. یک جفت بیرون زدگی از طرفین چراغ ها باعث ایجاد ظاهری متمایز تر از خودروهای حال حاضر بازار شده که خوشبختانه ان را با لاماری ایما اشتباه نمی گیریم در ضمن تم دودی در زمینه آن ها باعث ترکیب اسپرتی برای رخ عقب شده. در اقدامی جالب لوگو هیوندای روی فضای شیشه عقب و روی نیم دایره ای از صندوق قرار گرفته است.
همانند گذشته شاهد استفاده از فلاپ پلاستیکی فراوان روی سپر هستیم که بخش هایی از آن طرح لوزی مانند دارند. قرارگیری چراغ دنده عقب در این بخش از نکات منفی طراحی اش برای کشوری مانند ایران بوده که درست پارک کردن و رعایت فاصله طولی معنای خاصی ندارد.
بررسی فضای کابین Hyundai Tucson 2023
قرارگیری این خودرو در دسته کراس اوورهای کوچک باعث شده تا اصلا کمبود رکاب جانبی برای سوار یا پیاده شدن را حس نکنیم و پس از نشستن پشت فرمان توسان وارداتی جدید حسی مشابه با نسل گذشته یا همان مدل های ۲۰۱۷ داشته باشیم البته این شباهت فقط به ابعاد و میزان دید اطراف محدود می شود.
پس از کمی کلنجار با کابین دو رنگ و صندلی های خودرو و تاسف برای نبود صندلی چرم آن هم برای خودروی روز دنیا با این قیمت چند میلیاردی به سراغ بررسی طراحی کابین رفته ایم که نسبت به گذشته بسیار ارگونومیک تر و دسترسی راحت تری دارد. جلو و بالا بودن کلی داشوبرد که باعث شده مانیتور و ادوات مرکزی کمی به سمت بیرون متمایل شوند، حس جالب و البته تسلط خوبی به راننده القا می کند.
زاویه دهی به دریچه های تهویه با فرم سرتاسری و قاب کیلومتر عضلانی هیوندای توسان وارداتی از سری خلاقیت های جدید کره ای ها است که تا بالای رودری ها کار شده است. پیانویی بودن دکوراتیو مرکزی کمی احساس بهتری را به سرنشینان هدیه می کند.
برای یک کراس اوور اقتصادی استفاده از پلاستیک خشک روی داشبورد و قسمت هایی از رودری ها نکته ی عجیبی نیست هرچند که قطعا بسیاری از چینی سواران، هیوندای توسان ۲۰۲۳ را مورد هجوم انتفادات خود قرار خواهند داد. مونتاژ دقیق و کم نقص نکته ای است که توجه ما را جلب کرد چیزی که کمتر در محصولات چینی می بینیم.
مهندسان شرکت هیوندای علاوه بر زیبایی به فکر حفظ ابعاد داخلی کابین هم بودند که همین نکته باعث شده تا ۳ سرنشبن تقریبا درشت هیکل با قد ۱۸۵ در ردیف دوم احساس راحتی داشته باشند که در این مورد توسان ۲۰۲۳ همانند نسل گذشته اش است. پس از باز کردن درب صندوق عقب به صورت کاملا دستی با فضایی مناسب برای مسافرت خانواده ۴ نفره روبرو می شویم.
بررسی مشخصات فنی و رانندگی هیوندای توسان وارداتی
در این مدتی که مسغول بررسی خودروهای وارداتی بودیم ، ترسناک ترین بخش مورد بررسیمان بالا زدن کاپوت خودروها مخصوصا کره ای ها است چرا که در بهترین حالت با نسخه ای متوسط از لحاظ فنی وارد کشور شده اند و بیشتر از پیش باید نگران قوای فنی آن ها باشیم.
حجم موتور | ۲ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۵۴ اسب بخار |
گشتاور | ۱۹۲ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
شتاب صفر تا صد | ۱۱/۸ ثانیه |
وزن | ۱۵۲۰ کیلوگرم |
اما در مورد هیوندای توسان ۲۰۲۳ اوضاع به مراتب بهتر و قابل قبول تر است چرا که با پیشرانه ای هم حجم با نسل قبلی طرف هستیم که البته در ازای تزریق غیرمستقیم سوخت (MPI) کاهش حدودا ۸ اسب بخاری را به جان خریده است. همین روند در مورد گیربکس نیز اتفاق افتاده و شاهد تغییرات محسوسی در آن نیستیم.
پس از استقرار به عنوان راننده فرمان چهارشاخ و بزرگی که فرم دایره ای کامل داشته و ممکن است افراد بلند قد را کمی اذیت کند، جلب توجه می کند و با توجه به کروم کاری هایش حس لوکس بودن را منتقل می کند. پشت آمپر خودرو به صورت چند عقربه نیم دایره ای کوچک و بزرگ بوده که جهت حرکت نشانگر سرعت از پایین به بالا من را یاد خودروی اسپرتی نظیر GT86 می اندازد.
شتاب و کشش هیوندای توسان وارداتی جدید به طرز عجیبی شبیه به نسل گذشته اش است حتی با اینکه از پاشش مستقیم سوخت خبری نیست اما نباید ۵۰ کیلو وزن کمتر ، تک دیفرانسیل بودن و … را فراموش کرد که یکجورایی عوض به در شده اند! صحبت از محور محرکه و دیفرانسیل شد که باید بگویم دیگر قید حرکت در مسیرهای ناهموار مانند برف سبک ، گل و لای و کلا آفرود خیلی سبک را هم بزنید.
ناله های موتور کمتر از گذشته به اتاق وارد می شود که نشان از عایق بندی قرص و محکم تری دارد. نرمی سیستم تعلیق نسبت به قبل بیشتر شده که علاوه بر سیستم مولتی لینک محور عقب بخشی از آن را هم باید مدیون فاق لاستیک بیشترش باشیم. ترمزها عملکرد مناسب و در حد کفایتی از خود بروز می دهند. مصرف سوختی معادل ۱۱ لیتر در شهر با رانندگی نرمال عددی قابل قبول به حساب می آید و در حد رقبای چینی اش است.
بررسی امکانات هیوندای توسان ۲۰۲۳
در بازار جهانی حدودا ۴ تیپ آپشنی برای این خودرو در نظر گرفته شده که ظاهرا نسخه نیم فول آن تحت عنوان GL به دست مشتریان خواهد رسید. قطع به یقین سطح امکانات توسان ۲۰۲۳ در حد چینی های رده قیمتی خود نیست و از این حیث حرف زیادی برای گفتن ندارد.
– ۲ ایربگ – سیستم ESP/ESC/TCS – کیلس استارتر – آینه برقی – صندلی راننده برقی
– کروزکنترل – دریچه تهویه عقب – مانیتور ۸ اینچی – سنسور جلو – ترمزپارک برقی
وضعیت عرضه و قیمت هیوندای توسان ۲۰۲۳ در ایران
در جدیدترین دور ثبت نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه هیوندای توسان ۲۰۲۳ یکی از گزینه های گران قیمت لیست حساب می شود و با قیمتی حدود ۱/۸ میلیارد رقبای چینی زیادی را باید ملاقات کند. طبق گفته ی عوامل شرکت کرمان موتور برندگان این خودرو حدود ۳ ماه پس از ثبت نام می توانند خودروی خود را دریافت کنند.
نقد و بررسی
هیوندای توسان ۲۰۲۳
کم خرج بودن ، دوام بالا و ظاهر زیبا عواملی است که می تواند خریدار را به سمت هیوندای توسان ۲۰۲۳ بکشد البته از امکانات کم و قوای فنی معمولی اش هم نباید گذر کرد.
مزایا
- ظاهر جذاب
- فضای خانوادگی کابین
- حستسیت کم پیشرانه به بنزین
- کیفیت مناسب کابین
- عایق بندی کابین بهتر از چینی ها
- مونتاژ دقیق
- ایمنی بالا
معایب
- سطح آپشنی پایین
- قدرت و کشش ضعیفتر از چینی ها