بررسی مزایا و معایب هیوندای النترا ۲۰۲۳ ، مقاله ای در مورد این محصول کره ای است که قرار بود کارهای کلیدی را در بازار رقم بزند اما داستان به سمت دیگری رفت…
{مقالات بیشتر}: مشاوره رایگان خرید خودرو
دور سوم سامانه یکپارچه فروش خودرو هم برگزار شد با این تفاوت که تفاوت هایی زیاد با صحبت های شنیده شده مسئولین داشت چرا که اصلا تفاوتی با دورهای قبلی نداشت…! همچنان خبری از عرضه محصولات وارداتی به طور رسمی نشده و تعداد کمی از آن ها توانستند پلاک ملی دریافت کنند. یکی از این سربازان گیرکرده در پایگاه هیوندای النترا ۲۰۲۳ است که جزو سرشناس های بازار محسوب می شود.
خودروهای چینی هم مانند بسیاری از … قصد پیاده شدن از تخت را ندارند، دور سوم سامانه یکپارچه بدون اضافه شدن نامی جدید در میان اسامی بلند بالای چینی ها برگزار شد که همین موضوع دومین سردرگمی خریداران و کارشناسان بازار خودرو پس از ماجرای قیمت گذاری محصولات وارداتی بود.
به جرات یکی از سربازان موفق هیوندای در سراسر جهان را باید الانترا ۲۰۲۳ دانست سدان جمع و جوری که جزو به صرفه ترین خودروهای جهان است و با نام های هیوندای آوانته و هیوندای i30 سدان در برخی کشورها از جمله روسیه ، آمریکا ، سنگاپور و استرالیا شناخته می شود.
{مقالات بیشتر}: بررسی مشخصات فنی و امکانات هیوندای i30
حالا پس از گذشت ۶ سال از عرضه نسل قبلی این خودرو در ایران می توانیم شاهد نسخه جدید آن (نسل هفتم) باشیم که برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ به بازار جهانی راه یافت و در نسخه های به خصوص تری مانند N-LINE ، هایبرید و N نیز عرضه شد که از ویژگی های فنی به خصوص تری بهره می برند.
هیوندای النترا ۲۰۲۳ تاکنون یک بار در اوایل امسال زیر تیغ جراحی تحت عنوان فیس لیفت رفته که باعث شده ظاهرش بیش از پیش به برادر بزرگترش یعنی هیوندای سوناتا ۲۰۲۳ شبیه شود. ورود و عرضه این خودرو به بازار ایران نکات جالبی هم دارد اولا این که رقیب مستقیم این خودرو یعنی کیا سراتو ۲۰۲۳ نیز وارد خواهد شد دوما تفاوت فنی این دو رقیب است که تا الان ندیده بودیم!
بررسی ظاهری هیوندای النترا ۲۰۲۳
وقتی صحبت از الانترا می شود ناخودآگاه ذهن همگی ما به سمت اتاق MD آن می رود که با طراحی خارق العاده اش در آن زمان توانست فروش بی نظیری را کسب کند اما بهتر است هرچه که از این خودرو تا الان دیده و شنیده اید دور بیندازید چرا که دیگر مثل سابق نیست این بار عصبانی تر ، برنده تر و بزرگ تر از همیشه شده!
دماغه بسیار پایین هیوندای النترا ۲۰۲۳ که به واسطه آن چراغ های کشیده ابرو مانندش و جلوپنجره با طرح عنکبوتی و پیانویی آن پایین تر از حد نرمال قرار گیرند. کاپوت بسیار کشیده با برآمدگی زیاد که به جلو پنجره چند ضلعی اش منتهی شده، دارای خطوط نسبتا برجسته ای است که با خطوط و فرورفتگی ایجاد شده در کنج سپر هماهنگی جالبی دارد. فرم مه شکن مثلثی وارون می باشد که توسط خط پیانویی به همتای خود وصل شده است.
برخلاف بسیاری از خودروها که نمای کناری آن ها حتی در چندین نسل نیز تغییری نمی کند، در هیوندای النترا ۲۰۲۳ شاهد نکات بسیاری هستیم که آن را کلی جداب تر کرده اند. اول از همه کشیدگی بیشتر خودرو نسبت به نسل های قبلی توجهمان را جلب می کند به نحوی که حدود ۲۰ سانتی متر به طولش اضافه شده پس از آن تفاوت نسبتا فاحش ارتفاع عقب و جلوی خودرو است.
الگوی طراحان الانترا ۲۰۲۳ اصطلاحا پارامتریک بوده که باعث شده ترکیبی از فست بک و سدان اسپرت را در بخش انتهایی این خودرو ببینیم. خطوط نامتوازن و برجسته زیاد روی درب ها و گلگیرها عادت جدیدی از خودروساز کره ای نیست اما به کار گیری هرچه بهتر آن را در تشکیل حرف Z روی درب ها ببینید!
{مقالات بیشتر}: راهنمای خرید بهترین خودرو تا ۳ میلیارد تومان
البته استفاده از المان های لوکس را از قلم ننداخته اند و لچکی کوچک شیشه عقب با پلاستیکی به سبک خودروهای کوپه تزیین شده است. رینگ های ۱۶ اینچی ۵ پر که شباهت بالایی به رینگ های سوناتا LF هایبرید دارند نیز رنگ مشکی پیانویی به خود گرفته اند که نمای اسپرتی را ارائه می دهند.
قطعا تشخیص هیوندای النترا ۲۰۲۳ و سوناتا ۲۰۲۳ به سختی شاهین پلاس و شاهین CVT نیست اما در نمای پشتی شاهد پیروی از برادر بزرگتر هستیم. چراغ های سرتاسری که دارای LED های خطی هستند اما در دو انتها شبیه به چشمان مار در آمده اند در فرورفتگی صندوق واقع شده اند که همین موضوع باعث ایجاد فرم بالچه مانند روی صندوق شده که در کنار پیانو کاری های زیر سپر نمای به مراتب جوان پسندی را مهیا کردند.
{مقالات بیشتر}: بررسی و تفاوت های شاهین پلاس و شاهین CVT
بررسی کابین Hyundai Elantra 2023
با ذهنیت مثبت درب خودرو را باز می کنیم و بله… نسخه پایه هیوندای النترا ۲۰۲۳ از هرچیزی به شما نزدیک تر است! کابینی با صندلی های پارچه ای کرم و داشبورد مشکی که هیوندای معمولا برای خودروهای کم آپشن خود این ترکیب را استفاده می کند. صندلی های خودرو کمی پایین تر از حد نرمال هستند که یک حس اسپرت را القا می کنند البته این مورد زمانی بد می شود که بحث دید به اطراف برایتان بولد خواهد شد.
فرمان چهار شاخ به همراه کروم و پیانو کاری بخش هایی از آن در کنار کشیدگی نسبی داشبورد به سمت راننده حس تسلط و ارگونومیک بودن خوبی می دهد البته به واسطه شیب زیاد کاپوت دید رو به جلو چندان مناسب نیست. قرارگیری پنل سیستم صوتی چسبیده به کلاستر آنالوگ و بالاتر از دریچه های تهویه به فرم سرتاسری طراحی نسبتا آشنا اما جذابی دارند.
رودری ها طراحی بسیار ارگونومیکی داشته که زیر آرنجی و دستگیره درب در بهترین محل نصب شده اند. کیفیت داشبورد و بسیاری از بخش از پلاستیک خشک استفاده شده که آزاردهنده نیست و مونتاژ دقیق اجزای آن حس اطمینان خوبی می دهد. دربرگیرندگی و راحتی صندلی ها در سطح قابل قبولی است اما وجود پارچه به جای چرم کمی توی ذوف می زند. وجود دستگیره امتداد یافته از داشبورد تا کنسول مرکزی سعی در جدا کردن راننده و ارجحیت قرار دادن این بخش دارد.
با توجه به شیب سقف و ستون C انتظار فضای دلباز و جاداری را در ردیف دوم هیوندای النترا ۲۰۲۳ نداشتیم اما نحوه قرارگیری صندلی ها در کابین فضای مناسبی را برای افراد تا قد ۱۸۵ مهیا کرده و نوید استفاده برای یک خانواده ۳ یا ۴ نفره را می دهد. ناگفته نماند که سرنشینان عقب در طول سفر باید با زیرآرنجی وسط بازی کنند چرا که آپشن خاص دیگری دیده نمی شود. حجم صندوق عقب نیز بزرگ تر از حد انتظار بوده و برای سفر طولانی کفایت می کند.
بررسی فنی و رانندگی هیوندای النترا وارداتی جدید
وقتی می گوییم که بازار و مردم ایران از نظر خودرویی مظلوم اند یعنی همین! این خودرو در بازار جهانی با انواع موتور MPI و GDI از حجم ۱۴۰۰ تا ۲۰۰۰ قابل عرضه است که سهم کشورمان یکی از ضعیف ترین یا شاید ضعیف ترین آن ها یعنی ۱/۶ لیتری بدون هیچگونه توربو یا تزریق مستقیم سوخت (GDI) است. پس جوانان عزیز نباید زیاد دل خودشان را به هیوندای النترا ۲۰۲۳ یا حتی اکثر وارداتی های جدید خوش کنند لذا با همان کوپه های قدیمی اما تیزتر آدرنالین خود را کنترل کنید!
حجم موتور | ۱/۶ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۲۷ اسب بخار |
گشتاور | ۱۵۶ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتومات |
شتاب صفر تا صد | ۱۱/۵ ثانیه |
وزن | ۱۱۹۰ کیلوگرم |
از این پیشرانه و گیربکس که چیز زیادی عایدمان نمی شود تنها امیدمان بحث آیرودینامیک و وزن پایینش است. برای شروع به حرکت با هیوندای النترا ۲۰۲۳ دسته دنده بزرگ را در حالت D قرار داده و ترمزپارک دستی را در این خودروی چند میلیاردی می خوابانیم! اول از همه آزامش و ساکت بودن کابین توجهم را جلب کرد که بخشی از آن را باید از سواری نرم و کم کوبشش بدانیم البته همانند همیشه کمی چاشنی اسپرت در خودروهای کیا-هیوندای دیده می شود که باز حداقل از سراتو نرم تر است.
هنگام فشردن پدال گاز به عایق بندی قرض و محکمش به خوبی پی بردم اما چیزی که بهتر از انتظارم ظاهر شد، شتاب و کشش موتور بود. البته نه این که خیلی خوب باشد اما افتضاح هم نیست و به نظر من بیشتر عملکرد نسبتا دقیق در کنار وزن پایینش که در حد یک تارا اتومات است باعث این مهم شده. نکته ای که هنگام رانندگی شهر با النترا ۲۰۲۳ متوجهش شدم، سهولت جا به جایی در معابر شهری و ترافیک است که دلایل مختلفی مانند سبکی فرمان برقی و شعاع گردش مناسب دارد.
با تکیه بر سیستم ESP و ترمزهای ۴ چرخ دیسک شاهد عملکرد خوبی از هیوندای النترا ۲۰۲۳ سر پیچ ها هستیم و ترمزها نیز قدرت کافی را برای مهار خودرو دارند. حالا که صحبت از اطمینان رانندگی شد باید بگویم که این خودرو با کسب ۵ ستاره ایمنی از یوروانکپ جزو ایمن ترین خودروهای جدید بازار است که توانسته در بخش های مختلف این موسسه نمره GOOD را به دست آورد.
بررسی امکانات رفاهی هیوندای النترا ۲۰۲۳
جای تاسف دارد که دورانی کسی دستش به تو نرسد و اصطلاحا در عرش باشی اما اکنون بقیه باید دستگیر تو باشند! این روایت هیوندای النترا ۲۰۲۳ است که از ۵ گرمکن و ۲ سردکن صندلی ۶ سال پیش، اکنون به صندلی پارچه ای با تنظیم دستی رسیده است. در بازار جهانی حدودا ۳ تیپ برای این خودرو وجود دارد که از فول ترین تا کم آپشن ترین، LIMITED و SEL و SE است که متاسفانه بیسیک ترین آن وارد کشورمان شده که سطح امکانات آن در حد خودروهای داخلی و بعضا کمتر است.
نداشتن سنسور پارک عقب یا دوربین عقب برای یک خودروی چند میلیاردی وجه خوبی ندارد آن هم در بازاری که چینی های پر افاده هر روز بزک تر از دیروز می شوند. امیدواریم کرمان موتور یک بزرگی کند و دستی روی خودروهای وارداتی اش بکشد.
– ۲ ایربگ – سیستم ESP/ESC – صندلی ها پارچه – آینه تاشو برقی – سانروف
– سنسور باران – دیلایت – سیستم HAC – مانیتور ۴ اینچی
وضعیت عرضه و قیمت هیوندای النترا ۲۰۲۳
در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ که خودروهای وارداتی به هر دری می زدند که به ایران بیایند، کرمان موتور مونتاز برخی از خودروهای هیوندای را در دست داشت حالا پس از ۵ سال دوباره به میدان گذاشته و عرضه خودروهای جدید وارداتی را با نام KTL دنبال می کند. تاکنون حدود هزار دشتگاه النترا وارد کشور شده که احتمالا از گارانتی ۵ ساله شرکت کرمانی بهره می برند.
یکی دو هفته از قیمت گذاری عجیب خودروهای وارداتی می گذرد که در این میان هیوندای النترا ۲۰۲۳ با قیمت علی الحساب حدود ۱/۶ میلیارد جزو گران قیمت های لیست است کهطبق پیش بینی ها این رقم به ۲ میلیارد نیز خواهد رسید. این قیمت گذاری رقبایی مانند آریزو ۶ جی تی ، فونیکس آریزو ۸ فول آپشن و سریع مدیران خودرو را گوش به زنگ می کند.
{مقالات بیشتر}: تست و بررسی فونیکس آریزو ۸
در انتها حضور این خودرو چندان کمکی به منطقی تر شدن قیمت خودروهای بازار نمی کند و خرید این خودرو بیشتر مناسب مصرف کنندگانی است که به دنبال ظاهری جذاب ، پرستیژ برند کره ای و دوام بالا هستند و آپشن های زیاد یا قوای فنی خیلی قوی نمی خواهند.
نقد و بررسی
هیوندای النترا ۲۰۲۳
خرید این خودرو برای کسانی مناسب است که از چینی ها بدشان می آید و به دنبال تجربه ای از یک خودروی خوش ساخت ، ایمن و با دوام هستند.
مزایا
- نام و نشان معتبر
- ایمنی بالا
- دوام و مونتاژ خوب
- کیفیت بهتر از چینی ها
- فضای جادار و خانوادگی کابین
- شتاب و کشش قابل قبول برای خانواده
معایب
- امکانات کم
- قوای فنی ضعیف تر از رقبا
- قیمت نه چندان اقتصادی