بررسی مزایا و معایب هیوندای کرتا ۲۰۲۳ ، مقاله ای پیرامون ارزش خرید این شمشیر خوش خط و خال است که بیشتر از کاربرد جنگی استفاده ی دکوری دارد.
در این زمانی که مردم به دنبال تغییر ویژگی های ظاهری شان به چیزی بهتر هستند و فکر می کنند این کار واقعا در معنویت آن ها تاثیر دارد در سوی دیگر حدود ۱۰ سال قبل درست زمانی که معانی برخی واژه ها درست تر ادا می شد، شاسی بلندهایی از هیوندای با نام های ix35 ، ix45 و ix55 در بازار وجود داشتند که بیشتر آن ها را با نام ایالت و سرزمین هایی از جمله سانتافه ، توسان و وراکروز می شناسیم پس از یک دهه حلقه مفقوده ای به نام ix25 پیدا شده که به آن هیوندای کرتا ۲۰۲۳ هم می گویند.
{مقالات بیشتر}: مشاوره رایگان خرید خودرو
در چند مقاله اخیر به بررسی خودروهای کره ای وارداتی پرداختیم که از قضا مهمان امروزمان هیوندای کرتا ۲۰۲۳ رقیب مستقیم یکی از آن ها یعنی کیا سونت ۲۰۲۳ است. محصول وارداتی جدید کرمان موتور خودروی ناشناخته ای در جهان نیست و تاکنون دو نسل از آن معرفی شده است.
اولین نسل هیوندای کرتا در سال ۲۰۱۴ در کشور چین به نمایش درآمد که کم و بیش ظاهری شبیه به برادران بزرگ تر خود داشت و از طرفی شبیه هیوندای i30 هم بود. دومین نسل آن که اهمیت زیادی برایمان دارد و قرار است به زودی وارد بازار شود، طی سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ در کشورهای مختلفی از جمله هند ، روسیه ، چین و اندونزی معرفی شد.
ناگفته نماند به علت فروش بالای این کراس اوور جمع و جور اقتصادی، شرکت کره ای نسخه ای تحت عنوان گرند کرتا در برخی بازارها رونمایی کرد که از ابعاد و هیکل بزرگ تری بهره می برد و نام هیوندای آلکازار را جایگزین آن کردند.
بررسی طراحی ظاهری هیوندای کرتا ۲۰۲۳
بسته شدن واردات در بین سال های ۹۳ تاکنون برای هرکس بد شده باشد برای بسیاری از جک سواران مخصوصا هواردان S3 خوب بود چرا که در صورت ورود نسل اول هیوندای کرتا، S3 به سرنوشتی همچون S5 دچار می شد و اصطلاحا کپی برداری آن برملا می شد! البته X22 پرو سواران هم کم و بیش باید نگران صحبت هایی درمورد کپی کاری از همین نسل باشند…
در طراحی نمای جلویی کرتا ۲۰۲۳ سعی شده که شباهت هایی با توسان ۲۰۲۳ حفظ شود. ترکیب و جفت شدن تعدادی از چراغ های روز خودرو با جلوپنجره طرح مستطیلی و پیانویی اش ظاهرا جذاب و بروزتر از کیا سونت ۲۰۲۳ را مهیا کرده اند. چراغ های اصلی خودرو مانند اکثر خودروهای روز دنیا روی طرفین سپر واقع شدند که احتمالا بسیاری از دوستان اسما کاربلد خودرو، این مورد را جزو نکات منفی این خودرو تلقی خواهند کرد! چیزی که باید درست شود طراحی نیست فرهنگ رانندگی است!
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب کیا سونت ۲۰۲۳
از هماهنگی قسمت های مشکی پیانویی اش که بگذریم به قطعات نقره ای رنگ سپر می رسیم که حس لوکس بودن خوبی را در این خودروی اقتصادی القا می کند. روی کاپوت خودرو خطوط زیادی نمی بنیم که باعث شده شیب کاپوت دیده نشود.
هنگامی که از بغل به هیوندای کرتا ۲۰۲۳ نگاه می کنیم متوجه ابعاد این کراس اوور کوچک می شویم که در حد یک لیفان X70 است. حجم دهی گلگیر به واسطه خطوط روی آن که به درب ها رسیده و به طور ناموازی به سمت انتهایی خودرو کشیده شده کمی در بزرگ نشان دادن خودرو نقش دارند.
به مانند بسیاری از خودروهای امروزی شاهد مشکی بودن سقف و ستون هیوندای ix25 2023 هستیم که با فلاپ های دور گلگیر و درب ها هماهنگی خوبی دارد. فضای بزرگ گلگیرها با رینگ های ۱۷ اینچی رخ تراش با لاستیک ۲۱۵/۶۰ پر شده اند که نمای اسپرتی به خودرو بخشیده اند.
به جرات می توان گفت که هنوز هم کره ای ها استفاده از خطوط برجسته را بهتر از هرکسی بلدند. خطوط نامنظم و برجسته عمودی و افقی روی درب صندوق عقب نمای جسورانه ای را ایجاد نموده اند. چراغ ها نیز همانند جلو سبک منفصل دارند که بخشی از بین آن ها بدنه خودرو قرار گرفته است.
بال کوچک بالای شیشه در کنار پلاستیک و فلاپ های کار شده روی سپر ظاهر جوان پسندی را ترتیب داده اند. چراغ دنده عقب خودرو در سمت راست سپر قرار گرفته که ممکن است در فواصل نزدیک به خوبی دیده نشود. در هیوندای کرتا ۲۰۲۳ و کیا سونت ۲۰۲۳ شاهد استفاده از سبک مینیمال هستیم با این تفاوت که این خودرو به مراتب حس به روز بودن بیشتری را منتقل می کند.
بررسی کابین Hyundai Creta 2023
از آنجایی که ارتفاع خودرو چندان بالا نیست خودروساز کره ای نیز از بکارگیری رکاب بغل امتناع کرده. دیگر جای تعجب ندارد که چرا این خودروها با کابین مشکی-کرم وارد کشورمان شده اند و از همین حالا نباید انتظار سطح امکانات بالایی داشته باشیم.
ابتدا فرمان چهار شاخ که حس تسلط خوبی دارد و در دیگر محصولاتی نظیر النترا ۲۰۲۳ نیز استفاده شده بود را می بینیم که مزین به شیفتر پشت فرمان شده و ترکیبش با پشت آمپر دیجیتالی هیوندای کرتا ۲۰۲۳ برای خودرودوستان جالب است. قرارگیری مانیتور ۱۰ اینچی تاچ زیر دریچه های تهویه افقی سبک جدید و خارق العاده ای در مقابل رقبای چینی جدید نیست اما با کمی قناعت طراحی دلچسبی دارد.
فضای داخلی کابین به عنوان راننده و در دسترس بودن ادوات در سطح قابل قبولی قرار دارد اما فرم دایره ای فرمان که ای کاش D کاتبود، کمی از فضای پا را اشغال کرده و افراد قد بلند صندلی جلو را بیش از حد باید به عقب هدایت کنند. دید به جلو و اطراف به واسطه ابعاد خود بدنه و همچنین آینه های بزرگ مناسب است.
صندلی ها ترکیبی از پارچه شیری رنگ با طرح لوزی شکل و چرم مشکی در اطرافش هستند که راحتی خوبی را برای سرنشینان دارند. بالاترین قسمت داشبورد که تم مشکی دارد دارای خطوطی روی خود است که به روی رودری ها رسیده. میانه داشبورد و رودری ها از پلاستیک رنگ کرم استفاده شده که از جنس پلاستیک خشک هستند اما دوام بالا و مونتاژ دقیقشان حس اطمینان خوبی می دهد.
هیوندای کرتا ۲۰۲۳ با طراحی نسبتا مربعی شکل و شیب کم سقف باعث کاهش فضای سر برای سرنشینان عقب نشده و افراد تا قد ۱۸۵ احساس راحتی خواهند داشت و از آنجایی که سقف پاناروما در این خودرو وجود دارد، حس دلبازتری را نسبت به کیا سونت ارائه می کند. فضای صندوق نیز چیزی حدود ۴۰۰ لیتر است که جوابگوی مسافرت های ۳ الی ۴ نفره می باشد.
بررسی مشخصات فنی و رانندگی هیوندای کرتا وارداتی
هرچند همیشه لفظ {ترین} می تواند خیره کننده باشد حتی اگر با پیشوند بد نمایان شود اما این که شرکت واردکننده این خودرو یعنی کرمان موتور دست روی ضعیف ترین نسخه ان گذاشته اصلا جالب نیست حداقل برای من! با بالا زدن کاپوت هیوندای کرتا ۲۰۲۳ با پیشرانه ای دقیقا مشایه با کیا سونت روبرو می شویم که از بین ۶ پیشرانه ۱ لیتری تا ۲ لیتری انتخاب شده است.
زمانی اخم ماشینباز ها بیشتر می شود که بفهمند این خودرو با گیربکس CVT پای به میدان گذاشته، موردی که شاید نسبت به نسخه دنده ای این خودرو گشتاور را بهتر انتقال دهد اما از لذت رانندگی تا دلش بخواهد می زند. مصرف سوخت پایین این خودرو یعنی حدود ۸ الی ۹ لیتر داخل شهر ویژگی خوبی است اما مگر زیر کاپوت موتور ۸ سیلندر خوابیده که اینقدر بولدش می کنیم؟!
حجم موتور | ۱/۵ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۱۵ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۶ نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
شتاب صفر تا صد | ۱۳/۵ ثانیه |
وزن | ۱۱۷۵ کیلوگرم |
اضافه وزن ۵۰ کیلویی هیوندای کرتا ۲۰۲۳ نسبت به کیا سونت ۲۰۲۳ در همان شروع حرکت نسبتا محسوس است و با این تفاسیر انتظار شتاب صفرتاصدی بهتر از ۱۳/۵ ثانیه را نداریم. کشش و قدرت موتور خودرو اصلا برای جوانان یا کسانی که زیاد پر گاز رانندگی می کنند خوب نیست اما برای یک خانواده که جوابگوی مصارف شهری و جاده ای آن ها باشد راضی کننده است.
عایق بندی کابین در سطح بالایی قرار دارد به طوری که با وجود این نوع گیربکس در دور بالای ۴ هزار صدای وحشتناک و آزاردهنده ای وارد کابین نمی شود. نکته مثبت دیگری که در هیوندای کرتا ۲۰۲۳ است سهولت رانندگی حتی در معابر شهری و شلوغ می باشد. مزیت بعدی این خودرو نسبت به رقیبش یعنی کیا سونت، عملکرد بهتر ترمزها و سیستم پایداری است که به نظر من استفاده از ترمزهای دیسکی به جای کاسه ای در چرخ های عقب تاثیر بسزایی داشته.
از پایداری که بگذریم بحث کیفیت سواری مطرح می شود که با وجود استفاده از میل پیچشی در محور عقب شاهد تکان های شدیدی نیستیم و عملکرد به مراتب نرم تری از کیا سونت ۲۰۲۳ را می بینیم.
بررسی امکانات هیوندای کرتا ۲۰۲۳ کرمان موتور
نکته ای که با کمی تحقیق و پرس و جو از این ور و آن ور درمورد محصولات وارداتی دستگیرم شد؛ هرچه سطح خود خودرو بالاتر باشد سطح آپشنی آن پایین تر است! یعنی هیوندای النترا که در نوبه ی خود خودروی لوکس تری از کرتا است دارای امکانات کمتری نسبت به این خودرو می باشد که این مورد به دلیل یکسان بودن قیمت این دو خودرو با این تیپ ها در سطح ۲۰ هزار دلار می باشد. خودروی لوکس تر با آپشن های کمتر یا خودروی اقتصادی تر با آپشن های بیشتر، مسئله این است!
امکانات بیشتر هیوندای کرتا ۲۰۲۳ نسبت به رقیب کوشاخودرویی خود برگ برنده ای دیگر است که ایرانی آپشن دوست را به سمت خود می کشد.
– ۴ ایربگ – سیستم ESP/ESC/HAC – سقف پاناروما – ترمزپارک برقی – اتوهلد
– ۲ سردکن – کیلس استارتر – آینه تاشو برقی – مانیتور ۱۰ اینچ – ۲ حالت رانندگی
وضعیت عرضه و قیمت هیوندای کرتا ۲۰۲۳ وارداتی
هنوز قیمت قطعی از سوی مراجع معتبر برای این خودرو منتشر نشده اما طبق پیش بینی ها با ارزشی معادل ۱/۴ میلیارد پای به بازار خواهد گذاشت و با ۵ سال گارانتی از سوی شرکت KTL باید به رقابت با چینی هایی نظیر دیگنیتی پرایم ، فیدلیتی پرایم و … برود.
با وجود این که هیوندای کرتا ۲۰۲۳ کراس اوور اقتصادی است که از نظر فنی و اپشنی حرف زیادی برای گفتن در مقابل چینی ها ندارد اما گزینه ای مطلوب برای خانواده هایی است که از مخارج زیاد برای یک محصول مصرفی امتناع می کنند.
نقد و بررسی
هیوندای کرتا ۲۰۲۳
مزایا
- طراحی جذاب و خاص
- استهلاک پایین تر از چینی ها
- مونتاژ عالی
- پیشرانه کم خرج و کم دردسر
- فضای کابین بزرگ تر از کیا سونت
- امکاناتی بیشتر از کیا سونت
- پلاستیک خشک زیاد اما باکیفیت
معایب
- قدرت و کشش ضعیف تر از چینی ها
- امکانات کمتر از چینی ها
- جایگیری نامناسب چراغ دنده عقب
با سلام شایان جان بسیار تحلیل خوبی کردید… امیدوارم در تمامی مراحل زندگی مؤفق و موید و سلامت باشید…
سلام مرسی از محبت شما.
سلام
قیمتش کمتر از کیا سونت است
سلام مرسی، اشتباه تایپی بود اصلاح شد.