بررسی مزایا و معایب هونگچی H5 ، مفاله ای درمورد بدل چینی خودروهای لوکس آلمانی است که اتفاقا تا اینجای کار از بدل ایرانی رونالدو بهتر ظاهر شده!
از لفظ ها و میم های اینستاگرامی معمولا دل خوشی ندارم اما بسیاری از آن ها در وصف صنعات خودروسازی ما بسیارخوب می گنجد، باور کردن این که یک سدان چینی می آید که نام و اصالتش برای ما ما ایرانی ها به خوبی معلوم نیست و لقب گران ترین خودروی وارداتی را می گیرد سخت است حالا این واقعی است یا کیک؟! هونگچی H5 محصولی شبیه لوکس و بزرگ است که …
{مقالات بیشتر}: مشاوره رایگان خرید خودرو
همه ما گروه خودروسازی فاو را با محصولی به نام بسترن می شناسیم حالا این شرکت به سبک برندهای معتبر، خودروهای لوکس خود را با نام هونگچی به بازار می فرستد. البته ناگفته نماند که شرکت هونگچی قدمت بسیار بالایی در ساخت خودروهای سبک و سنگین دارد و حتی قدمتش از فاو هم بیشتر است اما به دلیل مسائل مالی زیر نظر این شرکت رفته.
در سگمنت سدان لوکس جمع و جور هونگچی H5 را داریم که نسل اولش در سال ۲۰۱۷ در شانگهای چین معرفی شد که در طراحی اش الگوهایی از محصولات کره ای دیده می شد اما این سنل دومش است که برای ما مهم است چرا که نمونه های وارداتی خوشبختانه از این نسل هستند.
هونگچی H5 جزو معدود خودروهای جدید و تازه نفس است که پارسال در کشور مبدا معرفی شده و به واسطه شباهت پلتفرمش با مزدا ۶ بسیار خوش درخشیده است. این خودرو قرار است توسط گروه وارداتی بهمن موتور یعنی BM CARS وارد کشور شود.
بررسی طراحی بیرونی هونگچی H5
از آنجایی که این اولین محصول این شرکت در بازار ایران است نمی توان در مورد اصالت یا سبک همیشگی طراحانش با قطعیت سخن گفت اما هر چه که هست با نگاه کلی می فهمید که هونگچی H5 خیلی دلش می خواهد مانند سری ۷ یا S کلاس باشد!
چراغ هایی کشیده و ظریف که بخش زیادی اش را به دیلایت اختصاص داده اند در کنار جلوپنجره بزرگ شبه سری هفت که خطوط عمودی کرومی به همراه کروم دورش به طور اغراق آمیزی سعی در لوکس جلوه دادن ظاهر خودرو دارند. چراغ های اصلی خودرو به صورت دو مربع دو تکه که توسط کروم جدا شده اند را می بینیم که اگر حواستان نباشد همان روز اول با مانور داخل پارکینگ احتمال شکستنش وجود دارد.
جزئیاتی مانند چراغ خطی عمودی شبیه دیلایت نیز وجود دارد که بار دیگر همراه با کروم لیپ مانند زیر سپر باعث مجلل تر نشان دادن رخ خودرو می شود. عجیب تر از خطوط اطراف کاپوت و سپر بزرگ خودرو ، خط قرمزی است که از وسط جلوپنجره تا وسط کاپوت بالا آمده که ظاهرا به یاد جمهوری نسبتا محترم و بی حاشیه چین است!
چیزی که از کنار می بینم ترکیبی از S کلاس میباخ و سری ۷ جدید است که بر روی قالبی کوچک تر از آن ها در حد سری ۵ واقع شده که این مورد بر می گردد به همان پلتفرم مزدا. خداروشکر چینی ها هم فهمیده اند که خودروی لوکس نیازی به طرح های عجیب ندارد و به دو خط نسبتا برجسته در پایین و بالای درب ها رضایت داده اند که انصافا هم کار شیک درامده است.
حجم پردازی گلگیرها ، جایگیری آینه ها روی درب و دستگیره های درب همرنگ بدنه از دیگر چشمه های خلاقیت چینی ها است اما نکته ای که به نظر من جای بهبودی داشت، رینگ های هونگ چی H5 است که علیرغم طراحی مناسب با تعداد پره های زیاد سایز کوچکی برای این ابعاد و هیکل دارند و از لاستیک های ۲۵۵/۵۰/۱۸ بهره می برند. البته ناگفته نماند که با توجه به وضعیت جاده های کشورمان همین سایز نیز بزرگ هستند!
نمای عقبی با چراغ هایی سرتاسری طرف هستیم که LED های صافی داشته و کروم کاری بین آن ها جذابیت خوبی به خودرو بخشیده است. بخشی از انتهای L مانند چراغ ها که دارای گرافیک و دیزاین متفاوتی از ال ای دی ها است به روی گلگیر عقب کشیده شده که من را به یاد محصولات کره ای می اندازد اما نمی توان آن را کپی کاری قلمداد کرد.
به موازات چراغ و کروم بینش خطوطی روی درب صندوق و سپر کشیده شده که هماهنگی جالبی را رقم زده اند. بنز میباخ هم که باشی کمی چاشنی اسپرت باید داشته باشی! قسمت پایین سپر با دیفیوزری طرف هستیم که دارای دو خروجی اگزوز واقعی هست که توسط کروم کاری به هم مرتبط شده اند.
بررسی کابین و داخل هونگچی H5 2023
با گشودن درب سنگین خودرو که خودش حس خوبی در یک سدان نیمه لوکس دارد وارد کابینی می شویم که شباهت عجیبی به Sclass w213 دارد یعنی از فرم سه شاخ فرمان گرفته تا پشت آمپر کاملا دیجیتالی و از همه مهتر مانیتور ۱۲/۶ اینچی که با شیب نسبی روی داشبورد قرار گرفته است.
در میان دور موتور و کیلومتر شمار هونگچی h5 صفحه نمایش تقریبا ۷ اینچی قرار گرفته که اطلاعات بسیار جالبی از خودرو و مسیر را در اختیار راننده قرار می دهد که گل سر سبدش تشخیص مانع در جلو و عقب خودرو می باشد. اطراف دریچه های تهویه خودرو که در بالای مانیتور واقع شده اند چوب کاری شبیه به پیانویی با طرح های لوزی شکل دیده می شود که ادامه آن در قسمت مرکزی کابین یعنی اطراف دسته دنده الکترونیکی وجود دارد.
صندلی ها نیز مانند بخشی از رودری و داشبورد دارای رنگ شتری یا قهوه ای بسیار روشن یا … هستند که روی آن ها خطوط عمودی به سبک سری ۷ وجود دارد. راحتی و ابعاد صندلی ها در نوع خود جالب توجه است به طوری که از دیگر چینی های بازار یک سر و گردن بالاتر می باشد. در حین توجه به کروم کاری ظریف در میان داشبورد متوجه نورپردازی داخل کابین هم شدم که طیف رنگی اش قابل تنظیم است.
اغلب پلاستیک خشک در بالا و پایین داشبورد و رودری و … این چیزی بود که در بیشتر چینی های حال حاضر بازار گفته و شنیده ایم اما در کابین هونگچی H5 قضیه ۱۸۰ درجه فرق می کند به نحوی که در بیشتر قسمت های داشبورد و رودری از پلاستیک نرم یا فوم نرم استفاده شده و تنها در قسمت پایینی درب ها پلاستیک خشک می بینیم.
نکته مثبت دیگر رزولشن و واکنش خوب صفحه نمایش ۱۲/۶ اینچی است که فعال یا عیرفعال کردن اکثر قابلیت ها و فرامین خودرو از این بخش انجام می شود. ریزه کاری هایی مانند ایجاد فضایی خالی برای اشیای در پشت مانیتور ، بج کروم پشتی صندلی ها و آرام بازشو داشبورد نیز دیده می شود.
با این که با خودرویی چینی طرف هستیم اما مانند خودروهای لوکس مطرح دنیا، ردیف دوم لذت بخش تری دارد جرا که فضای سر و پای بسیار عالی و بهتر از آن نرمی و راحتی صندلی هاست که من را شکفت زده کرد البته خبری از آپشن عجیب و غریب مثل کنسول وسط پیوسته یا میز بار یا … نیست که این مورد را باید بخاطر قیمت نه چندان بالایش بدانیم(حداقل نه به اندازه سری ۷ و …)
انتظارمان از فضای صندوق یک خودرویی با ۵ متر طول و ۱/۹ متر عرض کم نیست و البته همین طور هم شد چرا که با حجمی معادل با ۶۰۰ لیتر جزو خودروهای خانوادگی مخصوص سفر محسوب می شود.
بررسی مشخصات فنی و رانندگی Hongqi H5
جذابیت های یک خودروی لوکس تنها به کلاس و رخش نیست چون که مثل پز عالی جیب خالی می شود! هونگچی اچ ۵ نیز در این بخش پا پس نکشیده و در بازار جهانی با سه پیشرانه ۱/۵ توربو ، ۱/۸ توربو و ۲ لیتر توربو در حال عرضه است که خوشبختانه قوی ترین نمونه آن به بازار خواهد آمد.
بعد از این که صندلی را تنظیم کرده و متوجه دید مناسب اطراف شدیم با تکان دادن دسته دنده الکترونیکی اش شروع به حرکت می کنیم. قبل از هر چیزی این سواری نرم و بی صدا هونگچی H5 است که من را بسیار مجذوب خود کرد به طوری که الان دقیقا مزیت رینگ کوچک تر این خودرو را درک می کنم. ابعاد خودرو کمی برای شهر بزرگ است مخصوصا زمانی که بخواهید کنار خیابان پارکش کنید.
حجم موتور | ۲ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربو |
محور محرکه | دو دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۲۲۲ اسب بخار |
گشتاور | ۳۴۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
شتاب صفر تا صد | ۸/۳ ثانیه |
وزن | ۱۶۳۰ کیلوگرم |
در همین حین با کمی بازی و دستکاری مانیتور وسط خودرو متوجه جایگیری و دسترسی خوب راننده به آن شدم اما کار کردن با این حجم از دیجیتالی بودن آن هم پشت فرمان مکافاتی است یعنی برای پیدا کردن و قرار دادن خالت رانندگی روی اسپرت مجبور شدم کامل یک دور مانیتور را زیر و رو کنم که این مورد قطعا هنگام رانندگی خطر آفرین است.
بعد از مشاهده آپشنی به نام کنترل گشتاور خودرو آن را روی بالاترین حد گذاشته و تخته گاز کردم، کشش اولیه خودرو به طرز عجیبی مناسب است چرا که اصلا از این ابعاد و وزن حدود ۱۷۰۰ کیلویی انتظار شتاب خوب نداشتم که جدا از بوست نسبتا بالای توربو بخشی از آن را باید مدیون گیربکس آیسین ساخت ژاپن خودرو بدانیم که انصافا عملکرد مناسبی در معکوس کشی ها دارد.
در این میان خواستم که سیستم کمکی راننده را که با توجه به رادارهای خودرو عمل می کند تست کنم اما با توجه به استاندارد نبودن هیچ یک از عوامل موثر در رانندگی کشورمان، سیستم تشخیص درستی نداد و احتمال تصادف را بالاتر هم برد. هندلینگ و پایداری هونگچی H5 بهمن موتور در حد مناسب و مطئنی بود با این که از یک خودرو نیمه لوکس چینی با این هیکل انتظار زیادی هم نداشتیم.
موردی که کمی من را دلسرد کرد ، قدرت ترمزگیری خودرو بود که با کمی قناعت تنها نمره کافی را کسب می کند این مورد به خاطر عواملی مانند وزن بالا ، سیستم تعلیق نرم ، لاستیک فاق بلند و حتی قطر دیسک ها می تواند باشد که اتفاقا در بیشتر خودروهایی با این سگمنت چنین مشکلی کم و بیش وجود دارد.
در انتها بد نیست به مصرف سوخت بسیار مناسب هونگچی H5 اشاره کنم که طبق گفته شرکت حدود ۶/۶ لیتر به صورت ترکیبی است. تیم بررسی ما نیز با کمی رانندگی و فشار به خودرو به عددی معدل ۱۰ لیتر داخل شهر رسیدند که عدد مناسبی برای خودرویی با باک ۵۸ لیتری محسوب می شود البته از حساسیت پیشرانه توربو مانند بنزین با کیفیت و روغن سروقت هم نباید غافل شد که با توجه به کمبود یا حتی نبود بنزین سوپر معظلی بزرگ به حساب می آید.
بررسی امکانات هونگچی H5
بالاخره زور یک خودرو به سقف قیمتی واردات خودرو چربید به طوری که هونگچی H5 در فول ترین نمونه وارد خیابان های ایران خواهد شد البته شایسته خودرویی با لقب گران ترین محصول وارداتی هم نیست که به صورت لوآپشن وارد شود. از لحاظ سطح امکانات نیز توانایی رقابت با هم قیمت های خود مانند فونیکس آریزو ۸ و حتی تیگو ۸ پرومکس را دارد.
– ۹ کیسه هوا – رادار تقطه کور – رادار بین خطوط – رادار تصادف جلو و عقب – کروزکنترل تطبیقی
– ترمزپارک برقی – اتوهلد – ۲ گرمکن ۲ سردکن – ولکام لایت – شارژ وایرلس
– تهویه دوگانه – سقف پاناروما – دوربین ۳۶۰ – دوربین ثبت وقایع – یونیزاسیون هوا
وضعیت عرضه و قیمت هونگچی H5 در ایران
این خودرو در مرحله دوم عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه به فروش رسید که علی الحساب قیمتی معادل ۱/۹۵۰ میلیارد را تجربه کرد اما بعید نیست که این عدد تا ۲/۳ میلیارد نیز برسد که در این صورت رقبایی همچون اریزو ۸ مدیران خودرو ، مزدا ۳ ۲۰۲۳ وارداتی و کارکرده هایی مثل اپتیما ۲۰۱۶ را ملاقات خواهد کرد.
{مقالات بیشتر}: تست و بررسی فونیکس آریزو ۸
نقد و بررسی
هونگچی H5
بعضی وقت ها قرار نیست آدم به یک سری چیزها برسد مثلا جوان ایرانی به بنز اس کلاس یا ... پس با صرف هزینه ای کمتر خرید خودرویی با حس و حال مشابه با آن منطقی تر است که در این صورت هونگچی H5 گزینه روی میز است.
مزایا
- ظاهر شکیل و پرابهت
- استفاده از پلتفرم مزدا ۶
- کیفیت بالای کابین
- فضای بسیار جادار اتاق و صندوق
- آپشن های زیاد و سطح بالا
- شتاب و کشش قابل توجه
- سواری نرم
- عایق بندی مناسب کابین
- ایمنی بالا
معایب
- برند ناشناخته برای مردم ایران
- کارکرد سخت با مانیتور حین رانندگی
- حساسیت بالای پیشرانه
- ترمزهای نه چندان عالی
گران قیمت بیش از حد
تبلیغات ، خدمات پس از فروش ، شرکت فروشنده ، تامین قطعات ، شرایط فروش متنوع و تناسب قیمت آن نامشخص است.