بررسی مزایا و معایب هاوال H6 هیبریدی ، مقاله ای کامل و جامع از چینی نام آشنا اما پوست انداخته ی شرکت گریت وال است که برای رقابت با مونتاژی های پرادعا به ایران آمده!
وقتی صحبت از محصولات هاوال می آید متاسفانه علاوه بر نحوه تلفظ این اسم که مورد تمسخر برخی از مردم قرار گرفته به یاد مدل های با کیفیت اما کم فروغی نظیر H2 و البته H9 می افتم که یک زمانی به پرادوی چینی معروف بود اما بعد از گذشت ۵ ، ۶ سال شاهد نسل جدیدی از هاوال H6 آن هم در نسخه هیبریدی هستیم که…
واردات خودروهای جدید برای هر کس بد بوده باشد برای بهمن موتور عالی پیش می رود چرا که بانی بیش از ۴۰ درصد محصولات وارداتی تا الان بوده است. قبل تر از این برند هاوال را از طریق بهمن موتور می شناختیم و از این به بعد هم باید شاهد عرضه هاوال H6 هایبریدی از سوی آن باشیم.
در تاریخچه هاوال می توانیم شاهد ۳ نسل از H6 تا به امروز باشیم. نسل اول آن که فرصت حضور در ایران پیدا کرد برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ معرفی شد. نسل دوم هم در ۳ ، ۴ سال گذشته زمزمه های عرضه اش به بازار بود و حتی تا مرحله آژمایش فنی هم پیش رفت اما نشد که بشود!
نسل سوم این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ در نسخه بنزینی معرفی شد که کم حجم ترین پیشرانه آن ۱/۵ لیتر توربو بود. نسخه های سریع تر و به خصوص تر شامل Supreme edition و Vance edition و S نیز پس از آن معرفی شدند که از تغییرات ظاهری و فنی جذابی بهره مند بودند.
و اما نسخه های HEV(هایبرید) و PHEV(پلاگین هایبرید) که محتمل برای واردات به کشورملن هستند در سال ۲۰۲۱ در نمایشگاه بین المللی بانکوک معرفی شدند.
بررسی ظاهری هاوال H6 هایبرید
خوشبختانه نسخه وارداتی به کشورمان فیس لیفت سال ۲۰۲۳ می باشد که تغییراتی را در جلو پنجره ، رینگ ها و چراغ ها تجربه کرده.
اولین نکته در هاوال اچ ۶ هیبریدی افزایش نسبی سایز و پهنای خودرو نسبت به نسل های پیشین می باشد که این موضوع را از کاپوت حجیم با دو خط برآمده روی گوشه ها می توان متوجه شد. چراغ های دبل لنز خودرو بالاتر از جلوپنجره سه بعدی و ترکیبی پیانویی کروم قرار گرفته که ظاهری جسور و مدرن را به وجود آورده است.
استفاده از خطوط شکسته ، فلاپ های پلاستیکی و کروم کاری نوار زیر شبکه ورودی هوا همگی در تناسب هر چه بیشتر نمای جلویی کمک کرده اند.
در نمای کناری شاهد خطوط سبکی روی درب ها ، حلالی گلگیرها و ستون C هستیم که به واسطه آن ها هاوال H6 هیبرید از آنچه که هست حجیم تر نمایان می شود. فضای بزرگ گلگیرها توسط رینگ های ۱۹ اینچی ۵ پر دوبل پیانویی رنگ و لاستیک های ۲۲۵/۵۵ هانکوک پوشیده شده اند که با جثه خودرو تناسب مناسبی دارند.
طراحی نمای پشتی همراه با مد روز جلو آمده به طوری که چراغ های یک تیکه تمام LED را به همراه چهارضلعی در طرفین داریم. شیشه عقب کوتاه به همراه بال کوچک بالای شیشه باعث پدید امدن چهره ای به مراتب خشن تر شده اند مخصوصا که شیارهای فلاپ زیر سپر نیز این مهم را دو چندان کرده اند.
بررسی کابین و طراحی داخلی Haval H6 Hybrid
طراحان کابین هاوال h6 وارداتی به سلیقه دو دسته ی مد پسند ها و ماشین بازها تا حدی احترام گذاشته اند به طوری که با نمای داخلی به روز در عین خیلی دیجیتالی نبودن طرف هستیم.
طراحی فرورفته فرمان چهار شاخ هاوال H6 بهمن موتور من را به یاد محصولات رنجروور انداخت. با اینکه خبری از فرمان D نیست اما خوش دست بودن و کیفیت مناسب دکمه های کنترلی آن نمره مناسبی را می گیرد. وضوح و خوانایی بسیار خوب کلاستر ۸ اینچی تمام دیجیتالی آن نکته دیگری بود که لبخند رضایت را به همراه داشت.
کمی آن ور تر و در جایگاهی بالاتر و البته بیرون زده با نمایشگر مرکزی ۱۲/۳ اینچی لمسی طرف هستیم که انصافا عملکرد و بازخورد خوبی را از خود بروز داد مخصوصا که سیستم صوتی هاوال H6 2023 خواب از چشمانم پراند هرچند که لوگوی برند خاصی را روی اسپیکرها ندیدیم.
با این که تعدادی از ادوات و دکمه های مهم خودرو به صورت فیزیکی در اینجا قرار دارد اما عمده فرامین هاوال H6 جدید از درون مانتیور کنترل می شود. موس قرار گرفته در بخش میانی خودرو رابط کاربری را تسهیل کرده ضمن این که خبری از سردنده فیزیکی نیست و تغییر وضعیت گیربکس به وسیله چند دکمه صورت می گیرد. همین موضوع باعث ایجاد فضایی خالی زیر این بخش شده که می تواند محل قرارگیری وسایل راننده باشد.
چرم صندلی ها کیفیت بالایی داشته و نسبت به رقبای مونتاژی بهتر ظاهر می شود. کیفیت کلی کابین از جمله پاستیک خشک بالای داشبورد، پلاستیک نرم رودری ها و ترکیب جیر-پارچه کابین نمره متوسط رو به بالایی می گیرد و می توان گفت یک الی دو پله نسبت به کره ای های حال حاضر بازار نظیر هیوندای کرتا و کیا سلتوس بالاتر است.
بهبود فضای ردیف دوم به واسطه افزایش طول و عرض خودرو به وضوح مشخص است مخصوصا که سه بزرگسال با قد ۱۸۸ نیز احساس راحتی خواهند داشت. از امکانات ردیف دوم باید به سقف مونروف ، دریچه های تهویه و گرمکن صندلی ها اشاره کرد. خبری از ردیف سوم نیست و با صندوقی به حجم حدودا ۵۹۰ لیتر طرف هستیم.
بررسی فنی و رانندگی هاوال H6 هیبرید و پلاگین هیبرید
زیر کاپوت این خودروی ظاهرا خونسرد یک پیشرانه ۱/۵ لیتری توربو به همراه موتور برقی واقع شده که عدد عجیب بیش از ۵۰۰ نیوتن متری را برای هاوال h6 هایبرید رقم زده است. ناگفته نماند که این گشتاور بالا در خودروهای هایبرید را باید مدیون موتور برقی باشیم.
حجم موتور | ۱/۵ لیتری+موتور برقی |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربو |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۲۳۳ اسب بخار |
گشتاور | ۵۳۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه اتومات |
شتاب صفر تا صد | ۸/۵ ثانیه |
وزن | ۱۸۰۰ کیلوگرم |
از آن جا که قیمت نسخه هیبریدی کمتر از پلاگین هیبریدی است و به تبع احتمال واردات آن بیشتر است به سراغ رانندگی با این تیپ رفتیم. پشت فرمان هاوال H6 به خوبی ابعاد یک کراس اوور میدسایز را احساس خواهید کرد به طوری که طول ۴/۵ متری اش ممکن است در معابر شهری اذیت کننده باشد.
کیفیت سواری و تعلیق هاوال H6 هایبریدی به مراتب از رقبای چینی های مونتاژ داخل نظیر تیگو ۸ پرومکس بالاتر است چرا که شاهد استفاده تعلیق مولتی لینک در محور هستیم. البته که ذات کراس اوور و شاسی بلندها هم در این خودرو وجود دارد که شاهد تکان های عرضی محدودی هستیم.
موتور الکتریکی هاوال اچ ۶ جدید هیبرید که در نسخه فول از نوع سه گانه ۱/۷ کیلوواتی لیتیوم یونی بوده، رانندگی آرامش بخشی را تا سرعت ۶۰ کیلومتر فراهم کرده است.
انتقال قدرتی بیش از ۲۳۰ اسب بخار توسط گیربکس دوکلاچه تر به محور جلو باعث نتایج درخشانی برای قوای حرکتی این خودرو شده به صورتی که با تغییر حالت رانندگی به اسپرت، عملکردی به مراتب خشن تری را از گیربکس ، دریچه گاز و تعلیق می بینیم. عایق بندی مناسب کابین باعث شده تا کمتر ناله های این پیشرانه کوچک را احساس کنیم.
در مقام مقایسه باید گفت که شتاب و کشش هاوال H6 هایبریدی چیزی معادل رقیب مونتاژی خود یعنی تیگو ۸ پرو E پلاس است که از اعداد و ارقام نزدیکی بهره می برند. عملکرد سیستم پایداری و فرمان پذیری خودرو سر پیچ ها بالاتر از حد تصورمان بود و لنگر انداختن زیادی را حس نکردیم.
{مقالات بیشتر}: مشخصات و بررسی جامع فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس
تفاوت نسخه هایبرید و پلاگین هایبرید
به طور خلاصه و مفید پلاگین هیبرید به علت داشتن باتری های قوی تر و حجیم تر قابلیت پیمایش بیشتری نسبت به هیبرید را فراهم می کنند. پلاگین هایبریدها قابلیت شارژ از طریق برق شهری را دارند و شما می توانید از طریق مبدل و سیم فابریک خود خودرو آن ها را به پریز وصل کنید!
نسخه پلاگین هایبرید هاوال H6 دارای سه تیپ ۹/۴ کیلوواتی، ۱۹/۹۴ کیلوواتی و ۱۹/۲۷ کیلوواتی می باشد که تفاوت آن ها در داشتن یا نداشتن فست شارژر و میزان پیمایش است. فول ترین نسخه(۱۹/۲۷) توانایی پیمایش ۱۱۰ کیلومتر و فست شارژر را دارد.
بررسی امکانات مهم هاوال H6 وارداتی هیبریدی
در فول ترین تیپ هاوال H6 2023 می توانیم شاهد سطح آپشنی بسیار قابل قبولی باشیم به نحوی که رقابت را برای تیگو ۸ پرو E پلاس بسیار سخت کرده است.
– ۶ ایربگ – سیستم ESP/HAC/TSC – رادار نقطه کور – رادار بین خطوط – رادار تابلوخوان
– دوربین ۳۶۰ – کروزکنترل اکتیو – ترمزپارک برقی – اتوهلد – صندلی های جلو برقی
– رادار جلو – رانندگی خودکار سطح ۲/۵ – سقف پاناروما – دو گرمکن – سنسور نور و باران
خرید و قیمت هاوال H6 هایبریدی ۲۰۲۳ در ایران
این کراس اوور چینی در نسخه هیبریدی ارزشی معادل ۱۸ هزار یورو و در نسخه پلاگین هیبرید ۲۰ هزار یورو دارد که با در نظر گرفتن تعرفه ها و ارزش افزوده گمرکی چیزی در حدود ۲ میلیارد تومان به صورت شرکتی خواهد بود.
هاوال H6 وارداتی بی ام کارز در بسیاری از کشورها با گارانتی ۷ ساله به فروش می رسد که امیدواریم شرکت واردکننده همین شرایط را در ایران نیز جاری سازد تا رغبت مردم نسبت به خرید خودروهای هیبریدی و برقی افزایش پیدا کند. در انتها اگر در خرید یا انتخاب این خودرو دچار شک یا تردید شدید پیشنهاد ما ارتباط با مشاورین کاریزو است.
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
نقد و بررسی
هاوال H6 هیبریدی
هاوال H6 هیبریدی گزینه ای بسیار جذاب و تنومند در بین معدود چینی های بنزینی-برقی است که در صورت عرضه درست و قیمت مناسب می تواند دست رقیب مدیران خودرویی خود را از پشت ببندد.
مزایا
- ظاهر جذاب
- ابعاد بزرگتر از نسل های قبلی
- دقت بالای مونتاژ
- کیفیت رنگ بالا
- امکانات پرشمار
- سواری کم کوبش
معایب
- تک دیفرانسیل بودن
- عرضه دیرتر و محدودتر از تیگو ۸ پرو E پلاس
- حساس به بنزین بی کیفیت
بنظرم اعداد و ارقامی که از قدرت موتور و گشتاور دادید با اعدادی که خود بی ام کارز داده تفاوت دارد