بررسی مزایا و معایب گریت وال تانک ۳۰۰ ، مقاله ای کامل و جامع از تست و بررسی فنی نماینده آفرودرهای چین است که حداقل از لحاظ ظاهری به خودروهای آفرودی معروف شباهت دارد، اما باطن آن چگونه است؟
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
امروز با خودرویی از برندی روبرو خواهیم شد که آن را می توان نماد شکست فروش در بازار ایران دانست. البته که این بار با حضور نماینده قوی تر خود پا به میدان گذاشته که پیش بینی می شود به طور کلی ورق را برگرداند، گریت وال تانک ۳۰۰ کراس اوور میدسایزی است که …
حضور این خودرو در تازه ترین نمایشگاه خودرویی کشور یعنی شهرآفتاب بهمن ۱۴۰۳ باعث تعجب همگان از بازگشت دوباره برند کم فروغ گریت وال شد. مردم این برند را با محصولاتی همچون C30 و M4 می شناسند.
گریت وال تانک ۳۰۰ برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ به بازار جهانی معرفی شد و مونتاژ آن به دست دو کشور چین و تایلند صورت می گیرد. نسخه هایی از این خودرو با کد ۳۳۰ نیز به فروش می رسد که تفاوت فنی آن ها را در ادامه بازگو خواهیم کرد.
طراحی ظاهری گریت وال تانک ۳۰۰
مهندسان چینی در طراحی این خودرو نیم نگاهی به محصولات جیپ نیز داشته اند که همین موضوع سبب موفقیت آن ها در جلب نظر منتقدین شد هرچند که خیلی ها هنوز آن ها را کپی برداری می دانند.
از نمای جلویی نیز طراحی مکعبی گریت وال تانک ۳۰۰ را می توان فهمید چیزی که بیشتر در خودروهای کراس اوور سایز بزرگ همچون جی کلاس و رانگلر قابل مشاهده است. قبل از هرچیزی خوب است که به زاویه ورود بسیار ایده آل این خودرو اشاره کرد که مناسب آفرودرها می باشد.
چراغ های دایره ای تمام LED با دیلایت خطی که از مرکز آن گذشته طراحی منحصر به فردی را رقم زده اند. طرح مستطیلی جلوپنجره خودرو که در راس آن لوگو گریت وال بر روی خطوط افقی پیانویی واقع شده است چهره جسورانه ای را در ترکیب با سپر آفرودی خودرو ایجاد کرده است.
در نمای کناری گریت وال تانک ۳۰۰ ۲۰۲۵ شاهد تداوم استفاده از المان های مربعی و مستطیلی روی بخش هایی همچون درب ها ، شیشه ها و حتی درب باک هستیم. استفاده از رینگ های ۱۷ اینچی به همراه لاستیک هانکوک ۲۶۵/۶۵ باعث شده تا گلگیر فاصله مناسبی تا لاستیک را برای استفاده هنگام بیراهه نوردی داشته باشد.
زاپاس روی درب ، چراغ های عمودی تمام LED و سپر آفرودی کوتاه خودرو از سری جلوه های بصری این بخش است که بیش از پیش به اسطوره آمریکایی شباهت دارد. در این جا نیز بحث زاویه خروج مطرح می شود که گریت وال تانک ۳۰۰ از این حیث سربلند خواهد بود.
بررسی طراحی داخلی و کابین GWM Tank 300
با ورود به کابین تانک ۳۰۰ متوجه شباهت بالای آن به جی کلاس خواهدی شد به طوری که از غربیلک فرمان گرفته تا طرح دایره ای شکل دریچه تهویه مطبوع و حتی فراز و نشیب کشیدگی داشبورد همگی الگوبرداری از آن می باشند.
کلاستر به هم پیوسته در کنار طرح چوب بکار گرفته شده تلفیقی از مدرنیته و کلاسیک می باشد که به منظور جذب همه طیف مشتری استفاده شده است. یکی از نکات جالب گریت وال تانک ۳۰۰ ادوات داخلی آن می باشد به طوری گه همه آن ها یک سایز بزرگ تر از حالت عادی طراحی شده اند برای مثال طرح سردنده الکترونیکی بسیار منحصر به فرد و موس وسط و ..
ابعاد صندلی ها به وضوح بزرگ تر از دیگر کراس اوورهای هم سایز می باشد که این مورد برای یک خودروی آفرودی امری طبیعی است هرچند افراد کوچک جثه احتمالا کمی معذب شوند. استفاده از چرم با دوخت طرح لوزی روی رودری و صندلی باعث شده تا صرفا با یک خودروی گنده حوصله سربر روبرو نباشیم.
کیفیت کابین و داشبورد با توجه به ماهیت استفاده و شرکت سازنده در سطح متوسط رو به بالایی ارزیابی می شود اما باید منتظر ماند و دید که دوام این قطعات در طول استفاده شهری و برون شهری مخصوصا آفرود چگونه است.
با توجه به طراحی بدون شیب سقف گریت وال تانک ۳۰۰ افرادی با قد ۱۹۰ نیز در ردیف دوم احساس راحتی خواهند داشت. با گشودن درب سنگین صندوق عقب خودرو با فضایی بسیار حجیم معادل ۸۰۰ لیتر مواجه خواهیم شد که در بین رقبا جزو ترین ها می تواند باشد.
بررسی فنی و رانندگی گریت وال تانک ۳۰۰ جدید
همان طور که پیش تر گفته شد این خودرو با کد ۳۳۰ نیز در بازار جهانی وجود دارد که از پیشرانه ای ۳ لیتری ۶ سیلندر به همراه موتور برقی بهره مند است. واردات نسخه قوی تر هنوز مشخص نیست اما اکنون نسخه قابل خریداری در کشور از یک پیشرانه ۲ لیتری توربو استفاده می کند که تنها مجهز به سیستم توربوشارژ بوده و خبری از موتور برقی یا دیزلی نیست.
حجم موتور | ۲ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربو |
محور محرکه | دو دیفرانسیل (۴WD) |
قدرت | ۲۲۸ اسب بخار |
گشتاور | ۳۸۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته AT |
شتاب صفر تا صد | ۹.۶ ثانیه |
وزن | ۲۱۵۵ کیلوگرم |
بعد از کنار آمدن با ارتفاع بالای گریت وال تانک ۳۰۰ و عادت به آن، شروع به حرکت می کنیم اولین چیزی که بعد از حرکت دسته دنده جذاب آن به چشمم آمد گیربکس ۸ سرعته AT ساخت ZF آلمان آن می باشد که عملکرد و واکنش به موقعی را حین سبک و سنگین کردن دنده ها از خود نشان می دهد.
توان حرکتی انجین خودرو همانند سایر چینی ها با مشخصات یکسان می باشد. از آن جایی که امکان تست بیراهه نوردی تانک ۳۰۰ در کویر یا جاده کوهستانی میسر نبود به محک زنی در حد معابر شهری قناعت کردیم اما با توجه به سیستم تعلیق مولتی لینک در محور عقب و همچنین امکانات آفرودی زیاد، می توان انتظار عملکرد راضی کننده را داشت.
صحبت از فنربندی شد لذا باید اذعان داشت که سواری تانک ۳۰۰ ۲۰۲۴ از آن چیزی که انتظار می رفت فراتر و نرم تر ظاهر شد هرچند که ارتفاع زیاد ، لاستیک فاق بلند و نرمی سواری باعث شده تا از میزان چسبندگی و قدرت ترمزگیری خودرو کاسته شود.
بررسی امکانات مهم گریت وال تانک ۳۰۰ وارداتی
داستان همیشگی شرکت های واردکننده این خودرو را نیز شامل خود کرده به این صورت که نسخه وارداتی به ایران از نوع فول کامل نبوده که اصطلاحا به آن تیپ Pro گفته می شود. واردات نسخه فول تر یا Ultra هنوز قطعی نیست اما با این حال نسخه فعلی نیز از سری امکانات راضی کننده ای برخوردار است.
– ۴ ایربگ – سیستم ESP/BAS/HAC/HSA – مانیتور ۱۲ اینچ تاچ – کروزکنترل اکتیو
– دوربین ۳۶۰ – رادار تابلوخوان – رادار بین خطوط – رادار نقطه کور
– ۲ گرمکن – ماساژور صندلی های جلو – دفلاک الکترونیکی – سانروف
خرید و قیمت گریت وال تانک ۳۰۰ در بازار
واردکننده این خودرو شرکت شتابران خودرو می باشد که تاریخچه زیادی در رابطه با عرضه یا مونتاژ خودروهای سبک ندارد و باید منتظر ماند و دید که چگونه از پس خدمات گریت وال تانک ۳۰۰ برخواهد آمد.
حدود ۲ ماه پیش بود که شرکت عرضه کننده تانک ۳۰۰ را با برچسب ۳.۵ میلیاردی به مشتاقان این خودرو معرفی کرد اما لازم به ذکر است که این خودرو هنوز به صورت رسمی به مشتریان تحویل نشده و طبق پیش بینی ها قیمت بازار این خودرو به ۵ میلیارد تومان نیز می رسد.
نقد و بررسی
گریت وال تانک ۳۰۰
تانک ۳۰۰ را باید محصولی با کیفیت از شرکتی معتبر دانست که در صورت بازاریابی و قیمت گزاری مناسب از سوی شرکت واردکننده به موفقیت بالایی خواهد رسید.
مزایا
- ظاهر آفرودی و جذاب
- زاویه ورود و خروج مناسب
- سواری نرم به واسطه فنبربندی مولتی لینک
- امکانات راضی کننده
- قوای حرکتی مطلوب
- ردیف دوم و فضای بار عالی
- گیربکس کم دردسر
معایب
- هندلینگ و پایداری نه چندان خوب
- ترمزهای معمولی
- قیمت بالا
- مشخص نبودن خدمات پس از فروش