بررسی مزایا و معایب فونیکس FX ، یکی از بهترین مقاله های منتشر شده از این کراس اوور جوان و جویای نام است که رقبای زیادی مقابلش صف کشیده اند.
یکی از نکاتی که حداقل در کشورمان به خوبی شاهد آن بودیم و نمی توان آن را کتمان کرد، سیر پیشرفت وحشتناک خودروسازی چین است که توانسته خود را به سرعت بالا کشد به طوری که امروزه بسیاری از منتقدین خودروهای چینی را مستقیما با محصولات کره ای مقایسه می کنند. اوج این نمودار را باید مدیون یکی دو سال اخیر و شرکت هایی از جمله مدیران خودرو دانست که با عرضه فونیکس FX بازار را متحول کرد.
متاسفانه از آن جایی که کشورمان آن هم به دلایل مشخصی از وجود خودروهایی نظیر تسلا بی بهره مانده اما احتمالا یکی از محصولاتی که نظر ما ایرانی ها را در حد و اندازه های تسلا جلب کرده، همین فونیکس FX با نام تجاری امودا ۵ است که با زبان طراحی خارق العاده و جدید خود اکثر منقدین را میخکوب کرده است.
پس از عرضه تیگو ۸ و کسب موفقیت نسبی نزد خانواده های ایرانی، مدیران خودرو بازار هدف خود را به سمت جوانان برد و برگ برنده خود یعنی فونیکس FX را در مقابل رقبایی مانند دیگنیتی رو کرد. زمستان ۱۴۰۱ یعنی حدود ۴ الی ۵ ماه پس از عرضه تیگوها بود که این خودرو به خیابان ها آمد.
فونیکس FX، کراس اوور جمع و جور شهری است که برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ با عنوان برند امودا زیر نظر چری به بازار جهانی معرفی شد و تاکنون در سه کشور اندونزی، مالزی و ایران مونتاژ می شود. این خودرو از لحاظ قیمتی خلا بین تیگو ۷ پرو و تیگو ۸ پرو را پر کرده و در بسیاری از بخش ها با این دو مقایسه می شود.
{بیشتر بخوانید}: تست و بررسی فونیکس تیگو ۸ پرومکس
طراحی ظاهری فونیکس FX
(چیزی که عیان است چه نیاز به بیان است!) این بهترین جمله برای توصیف ظاهری این خودرو است. یعنی دو حالت دارد، یا شما از دسته افرادی هستید که از طراحی مفهومی،خطوط شکسته ی در هم و فضایی خوشتان می آید و یا اینکه اصلا نمی پسندید و به چشک اسباب بازی نگاه می کنید.
استفاده از جلوپنجره بزرگ به همراه الگوهای سه بعدی، نسخه ای است که در این روزها خیلی از برندهای معروف از آن استفاده می کنند که در نمای جلویی این مرد جوان نیز به وضوح مشخص است. طراحان رخ جلویی FX علاقه زیادی به اشکال هندسی داشته بطوریکه تعداد زیادی از اشکال ۴ یا ۵ ضلعی را مشاهده می کنید که انصافا هم خوب از آب در آمده اند. شکل قرارگیری دیلایت و همچنین چراغ ها روی سپر باعث سنت شکنی و جذابیت بیشتر این قسمت شده اند، هرچند بسیاری معتقدند که این نوع قرارگیری باعث هزینه زیاد در صورت تصادف می شود.
نمای کناری فونیکس FX ناخودآگاه ما را به یاد تویوتا CHR می اندازد، البته که این کجا و آن کجا! سعی شده تا خشونت ظاهر جلو در اینجا هم نمود پیدا کند بطوریکه در کنار خطوط تیز و زیاد، استفاده از رنگ قرمز در بخش هایی از رکاب، رینگ و آینه ها هیجان این بخش را دوچندان کرده اند. استایل کوپه و حتی فست بک گونه خودرو به لطف سقف کوتاه و خمیده اش جلب توجه می کند. رینگ های ۱۸ اینچی خودرو با لاستیک ۲۱۵/۵۵ GITI پوشیده شده اند که تاثیرش را در سواری خواهیم دید.
عقب یا جلو!؟ یکی از سوال های سخت در مورد ظاهر فونیکس FX می باشد که نشان دهنده طراحی هماهنگ و زیبای هردو بخش است. LED های زیاد و با کیفیت بالای چراغ ها که در بخش نازک تر روی صندوق به هم متصل شده اند نمای زیبایی ایجاد کرده اند. علاوه بر این استفاده از بال دو رنگ در بالای شیشه کوتاه خودرو و سراگزوزهای اسپرت(نمایشی) روی دیفیوزر باعث ظاهری تهاجمی شده اند. یکی از ضعف های این خودرو و به طور کلی محصولات مدیران خودرو کیفیت متوسط رنگ ان ها بشمار می رود..
{بیشتر بخوانید}: معرفی فونیکس تیگو ۷ پرو e پلاس
مد این روزها نه شلوار کوتاه است و نه خانه دوبلکس، بلکه کابین دیجیتالی با مانیتور های بزرگ! پیش تر این سبک و سیاق را در محصولات اروپایی و… دیده بودیم که گل سرسبدشان سری ۷ است. از ستون راننده تا میانه ی داشبورد را صفحه نمایش حدودا ۲۰ اینچی و طویل فراگرفته است که اکثر کارها و فرامین را برعهده دارد. زبان طراحی کابین فونیکس FX ترکیبی از اسپرت بودن با کمی چاشنی لوکس بودن می باشد همچنین رویه ی داشبورد و بیشتر قسمت ها از پلاستیک نسبتا خشک و نه چندان باکیفیتی پوشیده شده که یادآور اقتصادی تر بودن آن نسبت به مدل های تیگو می باشد. صندلی های طرح اسپرت که اصطلاحا RACE گفته می شود بدن را به خوبی در بر می گیرند اما راحتی و دوام کیفی کمتری نسبت به رقبا دارند.
همانطور که از یک اتومبیل کوپه معمول نمی توان انتظار فضایی دلباز و جادار را داشت در کراس اوورهای کوپه که بازار هدفش جوان ترهاست نیز همین روال جریان دارد بطوریکه افراد بالاتر از ۱۸۰ سانت از نظر فضای سر و زانوها کمی دچار مشکل خواهند شد. فضای بار نیز شرایط بهتری ندارد و در حد و اندازه های نیاز یک خانواده ۳ یا ۴ نفره ظاهر می شود.
مشخصات فنی و رانندگی فونیکس FX
اول از همه اینکه اگر در اتوبان خودروی پشتی FX بود و نور بالا داد بی درنگ کنار روید چرا که این خودرو برای این بخش با توپ پر آمده است. پیشرانه و گیربکس این خودرو در تیپ پرمیوم (نمونه مورد بررسی) دقیقا با تیگو ۸ پرو و در تیپ اکسلنت با تیگو ۷ پرو یکسان است و از آن جا که وزن کمتری نسبت به برادر گرانتر خود دارد، انتظار شتاب و کشش بهتری را داریم.
حجم موتور | ۱/۶ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربو |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۹۷ اسب بخار |
گشتاور | ۲۹۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دو کلاچه |
شتاب صفر تا صد | ۷/۹ ثانیه |
وزن | ۱۴۴۰ کیلوگرم |
به لطف لگ کوتاه توربو و گیربکس دو کلاچه شتاب و کشش خودرو به وضوح بهتر از تیگو ۸ پرو می باشد بطوریکه توان رقابت با بسیاری از خودروهای گران قیمت را در کل کل های خیابانی دارد و کمتر کراس اووری در بازار می تواند پا به پای این خودرو راه بیاید حتی اروپایی ها نظیر ۲۰۰۸ و سیتروئن C3… اما نکاتی که در این بین کمی راننده را دلسرد می کند، نفوذ بیش از حد صدا درون کابین در دور موتورهای بالا و همچنین هندلینگ و ترمزهای معمولی فونیکس FX هستند که ای کاش بیشتر روی آن ها کار می شد. البته لازم به ذکر است که این خودرو موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از یوروانکپ شده که در نوع خود قابل توجه است.
از دیگر نکات قابل تامل، سیستم پاشش مستقیم سوخت یا همان GDI است که باعث افزایش حساسیت موتور به بنزین می شود و مالکان را ملزم به استفاده از بنزین سوپر یا اکتان می کند که هر کدام دردسرهای خودش را دارد. حال باید دید که با وجود بنزین بی کیفیت، شرایط اقلیمی و آسفالت ضعیف پس از گذشت سال ها فونیکس FX چه دوامی از خود نشان می دهد.
امکانات مهم فونیکس FX پرمیوم
به جرات می توان گفت که فونیکس FX یکی از مدعیان آپشن در این رده قیمتی است بطوریکه رقیبانش حرفای زیادی برای گفتن ندارند. همانطور که گفته شد این خودرو در دو تیپ اکسلنت و پرمیوم عرضه شده که عمده تفاوت آن ها در بخش فنی بوده و از نظر امکانات در حد مشابهی قرار دارند مگر وجود صفحه نمایش ۱۲ اینچی بجای ۱۰ اینچی و همچنین مود رانندگی NORMAL در پرمیوم.
– ۶ ایربگ – سیستم های ESP،TCS،BOS و EBA – کروزکنترل هوشمند – ترمز هوشمند اضطراری
– رادار تغییرلاین – رادار نقطه کور – رادار بین خطوط -رادار کمکی راننده -رادار تصادف جلو
– ترمز پارک برقی – اتوهلد -درب صندوق برقی – ۲گرمکن و ۲سردکن – شارژر وایرلس
قیمت و خدمات فونیکس FX
از آنجا که بسیاری از خودروهای صفر کیلومتر بازار کشورمان ایرانی یا چینی هستند، یک سوال مهم پیش می آید که چینی صفر بخریم یا کره ای کارکرده؟ پاسخ این سوال به شما و ملاک های خودروییتان بستگی دارد که ماشین صفرکیلومتر دارای ۵ سال گارانتی را خریداری می کنید یا برند بهتر و… امروز(۵/۲۲) فونیکس FX قیمتی بالغ بر ۱/۸ میلیارد تومان دارد که از یک سو با رقیبان هم وطن یعنی دیگنیتی پرستیژ و لاماری ایما رقابت دارد و از سوی دیگر با خودروهایی نظیر توسان و اسپورتیج ۲۰۱۳ و …
نقد و بررسی
فونیکس FX
اگر جوان یا خانواده کم جمعیتی هستید که به دنبال کراس اووری زیبا، شتاب خوب و امکانات زیاد می باشید، فونیکس FX گزینه ارزنده ای است اما اگر به دنبال تجربه کیفیت، پرستیژ و دوام بالاتری هستید به سراغ کره ای های دست دوم بروید.
مزایا
- شتاب بهتر از لاماری و دیگنیتی پرستیژ
- ظاهر جذاب و کمتر دیده شده
- امکانات زیاد و بهره گیری از رادارهای متفاوت
- مصرف سوخت کم
- مدت زمان زیاد گارانتی
معایب
- صندوق کوچکتر از دیگنیتی و لاماری
- فضای کم سرنشینان نسبت به رقبا
- هندلینگ و ترمز های معمولی(ضعیفتر از دیگنیتی)
- وجود ایرادات مونتاژی در کارکرد پایین
- کیفیت رنگ متوسط و پایین تر از رقبا
- پیشرانه حساس GDI توربو نیازمند بنزین باکیفیت
ماشین کاملی هست از زبان طراحی لکسوس کمک میگیرد
امکانات راداری کامل .سطح خوردان ۲.۵که در کمتر ماشینی دیده میشود
عدم هماهنگی گیربکس و موتور
خطاهای مکرر انواع سیستم ها
ظاهر خوشگل باطن اعصاب خورد کن
حیف که جک رو فروختم این رو گرفتم
این ماشین چرا سپر محافظتی ندارد؟ با جزیی ترین برخورد جلو پنجره داغون میشه!