بررسی مزایا و معایب فونیکس اریزو ۸ ، درباره یکی از جدیدترین سدان های چینی سایز متوسط بازار است که نیامده کلی گرد و خاک به پا کرده است.
هنگام مصاحبه با افراد سرشناس در تاک شو رمز موفقیت را یک راه چندمرحله ای می دانند؛ تصمیم ، شروع ، ادامه ، شکست و موفقیت که انصافا بی راه هم نیست اگر قرار باشد مثالی نسبتا موثق ارائه کنم باید به شرکت مدیران خودرو اشاره ای داشته باشم که حتی خودش هم باور نمی کرد که بتواند روزی از ام وی ام ۱۱۰ به فونیکس آریزو ۸ برسد!
{مقالات بیشتر}: مشاوره رایگان خرید خودرو
چندی پیش که آریزو ۶ جی تی معرفی شد لقب جدیدترین و سریع ترین را گرفت اما با وارد شدن برادر لوکس تر این خانواده به میدان عناوین جا به جا شده اند. فونیکس آریزو ۸ مدیران خودرو یکی از جدیدترین محصولات خودروساز چینی یعنی چری است که برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ رونمایی شد و در این مدت در نمایشگاه های قطر نیز پرسه می زد.
حدود یک ماه پیش در فضای مجازی عکس هایی از سدانی نسبتا بزرگ جثه با پلاک گذرموقت منتشر شد و پس از دو هفته مدیران خودرو رسما واردات و مونتاژ آریزو ۸ را تایید کرد. این خودرو در بازار جهانی باید با رقبای سرسختی همچون تویوتا کمری و کیا K5 رقابت کند هرچند که قیمتی پایین تر از آن ها دارد.
با توجه به سیاست های کاری شرکت چری ، آریزو ۸ در دو تیپ معمولی و جی تی عرضه می شود که از لحاظ فنی تفاوت هایی با هم دارند که مهم ترین آن ها بخش فنی است اما نکته خوشحال کننده برای ما، ورود و مونتاژ نسخه قوی تر یعنی GT است که اشتراکاتی با دیگر فونیکس ها دارد…
بررسی ظاهری فونیکس آریزو ۸
طراحی چهره هایی بروز اما ماندگار ، اسپرت در عین لوکس بودن و مفهومی اما عامه پسند باعث شده تا خلاقیت چینی ها پیشرفت صعودی داشته باشد دقیقا عین همان چیزی که در ظاهر اریزو ۸ می بینیم. جسارت کافی در ظاهرش است اما سدگی برخی قسمت ها باعث نشده که خیلی پررو شود.
طراحان چینی در طراحی چری آریزو ۸ سعی کردند که ضمیر ناخودآگاه ما به سمت کیا K5 و کمری رود پس تعجب نکنید که رگ و ریشه هایی مشابه با آنان پیدا می کنید. خطوط برآمده روی کاپوت که از ستون A خودرو نشات گرفتند به نوار کرومی رسیده اند که خط رابطی بین چراغ های متوسط به همراه دیلایت های نقطه چین مانندش است.
دیگر کم کم جلوپنجره عنکبوتی و ۶ ضلعی که با شبکه ورودی هوای پایین سپر فرمی X شکل را پدید می آورند، تبدیل به امضای رسمی چری در خودروهایش می شود. گوشه سپر ها به رسم خودروهای اسپرت از هواکش به همراه مه شکن استفاده شده است.
هنگامی که از نمای کناری به فونیکس اریزو ۸ نگاه می کنم، شیب سقف و ستون C ناخودآگاه من را به یاد خودروهای فست بک انداخت. سادگی در عین حال شیک بودن این بخش باعث می شود کمی لفظ چینی بودنش را فراموش کنیم. خطی که از چراغ جلو تا چراغ عقب امتداد یافته به همراه فرورفتگی پایین درب ها ظاهری زیبا را خلق کرده اند. رینگ ها در نسخه GT دارای سایز ۱۸ و رنگ مشکی پیانویی هستند اما در نسخه معمولی شاهد طراحی رخ تراش رینگ هستیم.
قرارگیری آینه های بزرگ Fownix Arrizo 8 روی بدنه هرچند باعث ایجاد لچکی کوچکی برای افزایش دید نشده اما دید مناسبی را ارائه می دهند.
همیشه ترکیب جسارت ، پز و حسادت خوب نمی شود در این خودرو شاهد نتیجه ای عکس هستیم، چراغ هایی کشیده با تم دودی که از نیمه گلگیر شروع شده و از بخش باریک تر به هم متصل شده اند. این سبک چراغ ها در آریزو ۶ نیز دیده می شود که نسبتا به این نمونه کمی ناپخته تر هستند.
جالب است که حنی شرکت های چینی نیز به حق انتخاب مشتری احترام می گذارند اما خودروسازان داخلی…! به هرحال به عنوان خریدار هر کدام از نسخه ها می توانید نوع خروجی اگزوز خود را مشخص کنید که دوبل گرد باشند یا ۴ ضلعی اما ای کاش حداقل یک سمت آن ها واقعی بود در واقع خروجی های اگزوز همانند محصولات دیگر این شرکت در زیر سپر واقع شده اند. به هرحال نسخه گرانتر(GT) دارای بلک پکیج می باشد.
بررسی کابین چری آریزو هشت جدید
شاید هنگام ورود به کابین فونیکس آریزو ۸ با طراحی چندان متمایز از دیگر محصولات مدیران خودرو روبرو نشوید اما اصلاحات جزئی در کابین رخ داده که فضایی دلنشین تر ایجاد کرده اند. تریم داخلی کابین در دو رنگ تمام مشکی یا کرم سرمه ای قابل سفارش خواهد بود. ناگفته نماند که طراحی رودری ها کاملا تغییر یافته و استفاده از دستگیره درب جذاب تر سبک کلاسیک به همراه طرح چوب در کابین کرم حس صلابت خوبی را القا می کند.
وجود دو مانیتور ۱۲ اینچی در بالای داشبورد چیزی است که قبلا در تیگو ۸ و اریزو ۶ جی تی نیز دیده بودیم که هرچند حس دیجیتالی بودن زیادی به راننده و سرنشینان القا می کند اما از لوکس بودنش هم نمی توان گذشت. کیفیت کابین نسبت به دیگر سدان های این شرکت به مراتب بهتر است.
هرچند که طول و فاصله دو محوری آریزو ۸ از تویوتا کمری و کیا K5(اپتیما) کمتر است با این حال شاهد فضایی مناسب برای افراد تا قد ۱۸۵ هستیم و از امکانات این بخش می توان به کلید گرمکن صندلی ها ، دریچه تهویه و پورت USB اشاره کرد که اطراف آن ها از قطعات پیانویی استفاده شده است. وجود سقف پاناروما در کنار تریم کرم-سرمه ای فضای دلباز تری را برای این خودرو فراهم کرده که در تریم مشکی چنین شرایطی نیست.
اطلاعات فنی و رانندگی چری آریزو ۸
چری برای ماندن در رقابت سنگین با سدان های کره ای و ژاپنی رقیب، علاوه بر ارائه این خودرو با پیشرانه ۱/۶ توربو که در ایران روی فونیکس FX و آریزو ۶ جی تی و حتی تیگو ۸ پرو تجربه اش کردیم تصمیم به استفاده از پیشرانه حجیم تر خود یعنی همان چیزی که روی تیگو ۸ پرومکس است گرفت. لذا آریزو ۸ دومین محصول مدیران خودرو است که از حجیم ترین و قوی ترین پیشرانه بهره می برد.
شنیده ها حاکی از آن است که خوشبختانه نمونه چابک تر این خودرو قرار است وارد بازار شود که در این صورت جزو سریع ترین سدان های چینی صفر بازار به شمار خواهد رفت. رانندگی با این سدان حدودا ۱.۵ تنی از راحتی خوبی برخوردار است و اصطلاحا ابعاد بزرگش باعث نشده تا خودرو زیر دست راننده چموشی کند اما شتاب گیری و کشش خودرو به واسطه عملکرد نسبتا سریع گیربکس دوکلاچه تر آن و لگ کم توربو بسیار در خور توجه است.
فرمان دی کات خودرو در کنار شیفتر های کوچک پشت فرمان راننده را وسوسه می کند که کمی شیطنت کند برای این کار حالت رانندگی را از کامفورت به اسپرت تغییر داده و شاهد حساس تر شدن دریچه گاز و در نتیجه پدال گاز هستیم که در کنار خشک تر شدن فرمان حس خودرویی سریع تر از یک سدان نیمه لوکس را القا می کند.
حجم موتور | ۲ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربو |
محور محرکه | دو دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۲۵۴ اسب بخار |
گشتاور | ۳۹۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
شتاب صفر تا صد | ۷/۵ ثانیه |
وزن | ۱۵۳۰ کیلوگرم |
فاق کم لاستیک در کنار رینگ های بزرگ آریزو هشت باعث افت خیلی محسوس کیفیت سواری آن نشده با این که هنوز هم برای رسیدن به عملکرد و نرمی رقبایش کار زیادی پیش رو دارد. ترمز ها قدرت بالایی در مهار کردن وزن خودرو دارند که از این حیث قابلیت اطمینان خوبی دارند در کنار این، این سدان موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه معتبر یوروانکپ شده که در نوع خود جالب است.
امکانات مهم فونیکس آریزو ۸
بحث آپشنی باشد و چینی ها کم بیاورند؟! با اینکه آریزو ۸ در حضور فرزند ارشد مدیران خودرو یعنی تیگو ۸ پرومکس گران ترین محصول این شرکت به شمار نمی رود اما از لحاظ اپشنی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و تقریبا در یک سطح قرار می گیرند.
– ۱۰ ایربگ – سیستم ESP/TCS/HAC – سیستم رانندگی نیمه خودکار – دوربین ثبت وقایع – کول باکس
– کروزکنترل – ۵ گرمکن ۲ سردکن – صندلی های جلو برقی – مموری سیت – نورپردازی
– ۵ مود رانندگی – سنسور نور و باران – سقف پاناروما – سیستم سونی – دوربین ۳۶۰
وضعیت فروش و قیمت فونیکس آریزو ۸
حدود یک الی دو ماه پیش مدیران خودرو رسما مونتاژ فونیکس اریزو ۸ را تایید کرد اما با توجه به این که از هر دو نمونه این خودرو یعنی ۱/۶ و ۲ لیتری اش عکس هایی به فضای مجازی رسیده است هنوز به طور قطع معلوم نیست که کدام یک زودتر به بازار می آید البته باید از اواخر امسال منتظر عرضه آن به بازار باشیم.
{مقالات بیشتر}: راهنمای خرید بهترین خودرو تا دو میلیارد تومان
قیمت پیش بینی شده برای این سدان متوسط مدیران خودرو ، چیزی حدود ۲ میلیارد است که با تیگو ۸ پرو تقریبا در یک تراز و از اریزو ۶ جی تی حدود ۴۰۰ میلیونی گرانتر است. این خودرو در این رده قیمتی باید با اپتیما ۲۰۱۴ ، کمری ۲۰۱۲ و سوناتا ۲۰۱۴ رقابت کند که از جهاتی مانند ظاهر ، آپشن و صفر بودن و حتی قوای فنی بالاتر است.
نقد و بررسی
فونیکس آریزو ۸
این خودرو برای کسانی که از مخارج بالای خودروهای کره ای و ژاپنی کارکرده هراس داشته و همچنین به دنبال ظاهر شکیل ، آپشن های زیاد ، شتاب خوب در عین صفر بودن هستند گزینه مطلوبی است.
مزایا
- ظاهر جذاب و شکیل
- شتاب و کشش بسیار خوب
- آپشن های زیاد و کاربردی
- بهبود کیفیت کابین نسبت به دیگر محصولات چری
- کابین و صندوق جادار
- قابلیت رانندگی نیمه خودکار
معایب
- پیشرانه حساس به بنزین
- سواری خشک تر از کمری
- شباهت نسبی کابین به دیگر محصولات چری
سلام
به نظر می رسد کف آریزو ۸ خیلی پایین است و شاید در دست اندازها یا رانندگی در جاده و یا سنگین شدن ماشین، مشکل ساز باشد