بررسی مزایا و معایب فونیکس آریزو ۶ جی تی (GT) ، درباره جدیدترین سدان مدیران خودرو است که جنگنده تر و لوکس تر از نسخه های قبلی پای به میدان گذاشته.
دنیای مارول ، دنیای دی سی و یا دنیای جان ویک این ها لفظ هایی است که این مدت خیلی به گوشمان می خورد اما به نظر من هر کدام از ما یک دنیای به خصوصی برای خود داریم که همه چیز همانطور که باید برای ما معنی پیدا می کند. دنیایی با ۸ میلیارد ذهن متفاوت و ۸ میلیارد دنیای گوناگون. امروز یک تازه نفس از دنیایی عجیب و خشن آمده که خیلی چیزها را به ما ثابت کند، فونیکس آریزو ۶ جی تی که نمونه ویژه تری از سابق می باشد.
{مقالات بیشتر}: مشاوره رایگان خرید خودرو
از همین ابتدا باید بگوییم که مدیران خودرو یا در شمارش اعداد به مشکل خورده یا در فروش چرا که با جستجوی اسم این خودرو به نتایج عجیبی می رسید و باید گفت که این خودرو در اصل آریزو ۵ جی تی (GT) می باشد که مدیران خودرو همانند دیگر اریزو ها آن را با پسوند ۶ به مشتریان عرضه می کند.
خوب یا بد به هرحال روز گذشته (۷/۱۰) مدیران خودرو خبر از معرفی نسخه ای جدیدتر و اسپرت تر از آریزو ۶ داد که امکان بررسی نسبتا کاملی از آن برایمان مهیا شد. آریزو ۶ جی تی خودروی قدیمی نیست و حدود یکسال پیش برای اولین بار در بازار چین رونمایی شد.
به نظر من این سدان جمع و جور و اسپرت پسند در بهترین زمان به بازار قدم می گذارد چرا که چندسالی هست که دیگر جوانان رنگ و بوی خودرویی اسپرت و واقعا سریع را فراموش کرده اند.
بررسی ظاهری آریزو ۶ جی تی (GT)
شاید تا همین الان لفظ هایی از جمله لکسوس چینی به گوشتان خورده باشد که به این خودرو نسبت می دهند البته که دیگر این روزها هر شباهتی را نمی توان پای کپی کاری گذاشت چرا که با مفهومی تر شدن چهره ها همه شبیه هم می شوند!
به هرحال فرم ایکس شکل جلوپنجره بزرگش من را ترغیب می کند که از شباهتش به اتاق GS یا IS لکسوس بگویم هرچند که جزئیات بسیار متفاوت است. یکسره شدن جلوپنجره و ورودی هوا خودرو در کنار توری عنکبوتی اش که رنگ مشکی پیانویی دارد حس اسپرت خوبی را القا می کند البته از ریزنکاتی مانند قسمت بیرون زده پایین سپر که شبیه لیپ شده و یا هواکش هماهنگ با جلوپنجره که در قالبی L مانند از سپر قرار گرفته نمی توان گذر کرد.
تازیخ انقضای استفاده از چراغ های بزرگ و کشیده ای که از دماغه خودرو تا درب امتداد یافته بود به سر رسیده است که این مورد را می توان از چشم های باریک و اخموی Arrizo 6 GT فهمید که با کاپوت مزین شده به دو خط موازی رو به پایین چهره ای مدعی ساخته است.
هرچند که در نمای کناری شاهد حکومت همان الگوهای نسخه اریزو ۶ پرو هستیم اما خوشبختانه تفاوت هایشان مثل اریزو ۵ اسپرت و معمولی نیست که عملا هیچ اختلافی ندارند! کمی افزایش طول خودرو به واسطه دماغه ی کوسه ای مانندش دیده می شود که در کنار رینگ های ۵ پر دوبل با سایز ۱۷ که رنگ مشکی پیانویی و کالیپرهای ترمز قرمز رنگش نمای این بخش خودرو را اسپرت تر جلوه می دهند. در ضمن لاستیک ها همانند گذشته سایز ۲۰۵/۵۰ دارند.
در نمای پشتی آریزو ۶ جی تی (GT) شاهد تغییرات زیادی نیستیم و با همان چراغ های تیره رنگ متصل به هم روبرو می شویم که LED های ال مانند ریز و ودرشت زیادی گرافیک آن را تشکیل داده اند. عمده تفاوت در این خودرو در بخش سپر می باشد جایی که دیگر به جای دیفیوزر با دو خروجی اگزوز شاهد ۴ خروجی اسپرت گرد هستیم که متاسفانه همچنان فیک هستند!
هنگام باز کردن درب آریزو ۶ جی تی اولا با کابینی دو رنگ قرمزمشکی طرف هستیم که طراحی داشبوردش به کلی تغییر کرده البته نه اینکه نااشنا باشد چرا که ترکیبی از داشبورد تیگو ۸ و تیگو ۷ پرو است که کمی جنبه اسپرت را در آن بالاتر برده اند. فرمان سه شاخ با طراحی شبیه به آلمانی ها و فرم D کات حس اسپرت مناسبی را القا می کند اما وجود دو صفحه نمایش به هم چسبیده و کلاستر دیجیتالی برای یک خودروی جوان پسند و اسپرت کمی غیرمنطقی است و بیشتر به درد پدر ۵۰ ساله ای می خورد که یک زمان هایی خیلی اهل گاز بود ولی الان …
در قسمت میانی داشبورد شاهد استفاده از پلاستیک طرح کربن و پیانویی رنگ هستیم که با وجود دوخت قرمز حس و حال اسپرت خوبی دارند. روی داشبورد با ادوات و دکمه های زیادی طرف نیستیم مگر بخش تهویه که زیر دریچه ها قرار دارند. طراحی میانه کنسول آریزو ۶ GT بسیار شبیه به فونیکس FX است اما بکارگیری طرح کربن کمی جلوه بهتری دارد، سردنده کوچک الکترونیکی ، موس وسط و کنسول ذوزنقه ای شکلش همگی متفاوت با اریزو ۶ پرو هستند.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب فونیکس آریزو ۶ پرو
در خودروی اسپرت معمولا کیفیت بالا ملاک نیست اما خوشبختانه مهندسان چینی از متریال بهتری نسبت به اریزو ۶ پرو در این خودرو استفاده کردند که این مورد را در صندلی ها و رودری ها می توان یافت. ارگونومی کابین به واسطه کاپوت نسبتا برجسته خودرو مناسب است و دید قابل قبولی را مهیا می کند.
با توجه به ابعاد و هیکل یکسان آریزو ۶ جی تی (GT) با نسخه پرو شاهد فضایی یکسان در ردیف دوم و فضای بار خودرو هستیم که برای افراد با قد ۱۸۰ مناسب به نظر می رسد یکی از امکاناتی که هنوز جای خالی اش احساس می شود سقف پاناروما می باشد که رقیب این خودرو یعنی KMC J7 از آن بهره می برد.
مشخصات فنی و تست رانندگی Arrizo 6 GT
به بخش جذاب این جوان پرشور می رسیم که به میگ میگ چینی ها معروف است اما قبل از آن لازم است شما را به رشادت های اخیر فونیکس FX پرمیوم با آن موتور و گیربکس هماهنگش بیاندازم چیزی که شاهد بکارگیری همان نسخه روی آریزو ۶ جی تی (GT) هستیم یعنی اشتراک فنی با FX و تیگو ۸ پرو البته با وزنی به مراتب کمتر و ایرودینامیک بهتر!
حجم موتور | ۱/۶ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربو |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۹۷ اسب بخار |
گشتاور | ۲۹۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته اتومات |
شتاب صفر تا صد | ۶/۷ ثانیه |
وزن | ۱۳۴۰ کیلوگرم |
در همان ابتذای کار چیزی که گیربکس DCT خودرو به ما می گوید این که چرا مدیران خودرو زودتر از این ها از شر گیربکس CVT با عملکرد نه چنئان دلچسب اریزو ۶ پرو خلاص نشد. با تخته گاز آریزو ۶ جی تی (GT) لگ کم توربو ، گیربکس هوشمندتر و پیشرانه سرحال باعث شتاب و کششی خیره کننده از این خودرو می شوند که لقب سریع ترین سدان چینی بازار برازنده اش است و طبق تست هایی که تیم ما از این خودرو گرفت، با صفرتاصدی حدود ۷/۲ ثانیه روبرو شدیم که عددی عالی به نظر می رسد.
هندلینگ و پایداری فونیکس آریزو ۶ GT در سطح قابل قبول و مناسبی قرار دارد اما همچنان به علت استفاده از تعلیق تورشن بیم در عقب کمی استرس نسبت به رقبایش دارد. ترمزها نکته بعدی هستند که عملکردی نه چندان عالی از خود نشان دادند البته این وضعیت بیشتر زمانی رخ می دهد که ترمزها داغ کرده باشند.
خوشبختانه بعد از گذشت دور موتور از ۴ هزار دیگر صدای ناله های پیشرانه نیستیم که این موضوع به دلیل استفاده از گیربکس CVT در نسخه پرو بود اما تعویض دنده های به مراتب سریع تر و نرم تر گیربکس دوکلاچه حتی در حالت استفاده از شیفتر پشت فرمان موردی مثبت تلقی می شود البته پیشرانه اجازه کم کردن(سنگین کردن) دنده در دورهای بالای ۳ هزار را به راننده نمی دهد که این کار برای جلوگیری از آسیب به موتور می باشد.
وضعیت امکانات فونیکس آریزو ۶ جی تی (GT)
بهره گیری این خودرو از سیستم کمکی سطح ۲ برای راننده که شامل انواع رادارها می شود باعث شده تا برخلاف نسخه پرو رقیبی سرسخت برای KMC J7 به شمار برود. وجود ۳ حالت رانندگی برای آریزو ۶ جی تی آپشنی مناسب است که در حالت اکو و رانندگی معمولی مصرفی حدود ۸ الی ۹ لیتر در شهر را دارد.
– ۶ ایربگ – سیستم ESP/TCS – رادار نقطه کور – رادار بین خطوط – رادار تصادف جلو و عقب
– موس وسط – دوگرمکن و دوسردکن – صندلی ها برقی – مانیتور ۱۰/۲ تاچ – سنسور نور و باران
– نوربالا اتومات – تهویه اتومات – سانروف – ترمزپارک برقی – اتوهلد
– شارژر وایرلس – دستیار صوتی – کروزکنترل هوشمند – ترمز اضطراری – اپل کارپلی
وضعیت خدمات و قیمت آریزو ۶ جی تی (GT)
این خودرو در حال حاضر جدیدترین و اسپرت ترین محصول معرفی شده شرکت مدیران خودرو می باشد البته تا زمانی که آریزو ۸ معرفی شود. شنیده ها حاکی از آن است که آریزو ۶ جی تی (GT) با قیمتی حدود ۱/۵ میلیارد رقیبی سرسخت برای کی ام سی J7 باشد که از اواخر امسال وارد خیابان ها گردد.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب کی ام سی J7
از آنجایی که پیشرانه این خودرو با بسیاری از محصولات دیگر مدیران خودرو یکسان است بعید است که فونیکس آریزو ۶ جی تی از لحاظ قطعات و فراوانی خدمات به مشکل برخورد کند.
نقد و بررسی
فونیکس آریزو ۶ جی تی (GT)
اگر خانواده یا حتی جوانی هستید که سدانی چابک ، خوش استایل و پرآپشن می خواهید و از کی ام سی J7 خوشتان نمی آید بد نیست که به فونیکس آریزو ۶ جی تی (GT) نیم نگاهی داشته باشید.
مزایا
- چهره جذابتر از قبل
- ظاهر شبیه به مدل هایی از لکسوس
- پیشرانه مشترک با تیگو ۸ پرو و فونیکس FX پرمیوم
- اضافه شدن آپشن های مهمی مانند رادار
- افزایش کیفیت کابین نسبت به قبل
- خدمات و قطعات زیاد
- عملکرد مناسب گیربکس دوکلاچه
- بهبود طراحی داخل
- شتاب و کشش مثال زدنی
معایب
- خشکی نسبی سیستم تعلیق
- افت عملکرد ترمزها در طولانی مدت
- آپشن هایی کمتر از KMC J7
- پیشرانه حساس به بنزین
چینی !!
گنجشکو هر چقدر بزک کنی ، طوطی و قناری نخواهد شد …
ولی چاره ای نیست ، ایدئولوژی اینو میخاد ، همانند کشورهای مثل کوبا ، روسیه ، کره شمالی ، ونزوئلا و گواتمالا و …..
کلا” کشورهای فقیر و یا در پله دوم نردبان ۵۰ پله ای
کجا آپشنها کمتر از KMC J7 هست؟
چرا داخل کابین باید قرمز باشه؟
سلام
جهت اطلاع من یک ماه هست این ماشین را خریدم و باهش ۲۰۰۰ کیلومتر طی کردم ماشین بسیار بسیار پر شتابی هست سرو صدای کم داخل کابین هست نرو و راحت هست و از خریدم راضی هستم
معایب مولتی لینگ نیست و توی سرعت ۱۶۰ به بالا خطر افرین میشه
کولد باکس ندارد . صندوق عقب برقی ندارد . درب کاپوت دستی هست. رینگ ۱۷ جالب نیست. لاستیک بارز برایش در نظر گرفتن
با سلام، ممنون از اشتراک گذاشتن تجربه تون
متاسفانه استفاده از لاستیک های ایرانی به جای فابریک GITI در این خودروها به نکته ای منفی بدل شده است.
واقعآ شرم آوره هر چی دوست دارن رو قیمت میزارن بازم دلشون نمیاد چهار حلقه درست حسابی زیرش بندازند لاستیک ها به حدی بی کیفیت و لنگ دارند که انگار سوار درشکه شدی همون لحظه اول بین ۲۰تا۳۲میلیون خرج تعویض لاستیک کنی و لاستیک های خودش رو یک ریال هم نمیخرن مدیران خودرو کاملا یه کم اعتبارشو هم با این کارا از بین برد
اپشن ها خیلی بالاتر از kmc هست. اندکی تحقیق کنید
لاقل یه مطلب میزارید دوبار خودتون بخونید. آپشن این ماشین با این همه رادار و خودرا سطح دو خیلی بیشتر از جی ۷ هست
براستی که لقب میگ میگ چینی برازنده ی این خودرو هست.