بررسی تفاوت های فیدلیتی پرایم و پرستیژ ، مقاله ای دقیق و موشکافانه از تفاوت های این دو محصول بهمن موتور در جای جای قسمت هایشان است.
یکی از کراس اوورهای محبوب و البته نسبتا پرفروش دوسال اخیر بازار، فیدلیتی پرایم بود که از سوی بهمن موتور برای رقابت با خودروهایی مانند kmc k7، تیگو ۷ پرو و حتی هم تیمی خودش یعنی دیگنیتی پرایم روانه بازار شد. این فروش قابل قبول در بازار باعث شد تا بهمن موتور به فکر عرضه نسخه جدیدتر و بهبود یافته آن با نام فیدلیتی پرستیژ افتد.
{مقالات بیشتر}: مشاوره رایگان خرید خودرو
اگر فیدلیتی پرایم دارید و یهو یکی از بچه های ماشین باز فامیل به آن گفت جتور X70، اصلا تعجب نکرده و ناراحت نشوید که چرا به خودروی ما توهین می کنی بلکه این نام اصلی این خودرو در بازار چین به شمار می رود که برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ به عنوان نسل اول معرفی شد و طی یک دو سال عرضه در چین فیس لیفتی را تجربه کرد که چهره آن را از حالت قبلی بدتر کردند.
در این میان نسخه های الکتریکی و کوپه این خودرو نیز عرضه شد تا سرانجام در سال ۲۰۲۰ نسل دوم این خودرو با نام Jetor X70 Plus به همگان معرفی شود در واقع خودرویی که همین اواخر با نام فیدلیتی پرستیژ در کشورمان به نمایش درآمد. حدود یکسال پس از آن شرکت چینی فیس لیفتی را اجرا کرد که تفاوت های محسوسی در ظاهر نداشته و مشتریان ترغیب به خرید این نمونه نمی شدند.
اگر از اهالی فن بپرسید که بزرگترین خودروساز چین در چند سال اخیر کدام شرکت است قطع به یقین اکثر آن ها روی Cherry متفق القول هستند، همین بهانه ای است تا به شما بگوییم که شرکت کوچک جتور زیر مجموعه ای از این خودروساز بوده و حتی همین فیدلیتی پرستیژ از بسیاری جهات با خودروهای چری اشتراکات دارد.
تفاوت های ظاهری فیدلیتی پرایم و پرستیژ
همانطور که گفتیم، فیدلیتی پرایم نسل اول و فیدلیتی پرستیژ نسل دوم از این محصول تلقی می شوند. لذا تفاوت های ایجاد شده را روی نسل دوم این خودرو برای شما بازگو می کنیم.
در نمای جلویی فیدلیتی پرستیژ شاهد اضافه شدن جلوپنجره ای بزرگتر، چراغ های کشیده تر با دیزاین متفاوت هستیم. طراحی سپر به کل تغییر کرده و دیگر خبری از پرژکتورهای چهارتیکه با قالب پیتویی نیست و جایش را به چهار چراغ کوچک زیر هم و عمودی داده اند. همچنین طراحان این نسل بیش از پیش به لوکس گرایی اهمیت دادند به طوری که استفاده از نوارهای کرومی روی بخش هایی از کاپوت، زیر سپر و جلوپنجره به وضوح دیده می شود.
خال دست مشترک این دو برادر را نمای جانبی آن ها باشد دانست چرا که از شباهت بسیار زیادی برخوردار هستند حتی خطوط روی درب، فرم شیشه ها و کروم کاری ها همان هستند. البته که ایجاد پلتفرمی جدید برای نسل دوم کمی وقت گیر و هزینه بر است. به هرحال تفاوت های اندکی از قبیل فلاپ های همرنگ بدنه، رینگ ها با طرح متفاوت و بج روی گلگیر در اینجا دیده می شود که به ریبایی خودرو کمک کرده اند.
تا پیش از مشاهده نمای عقبی فیدلیتی پرستیژ نگرانی ما خراب کردن این بخش در نسخه جدید بود چرا که یکی از بخش های جذاب فیدلیتی پرایم نمای عقبی خودرو بود که متفاوت از چینی های جدید ظاهر می شد، ساده و شیک! و جلف بودن آن ها را نداشت. الحق که نمای عقبی جدید را باز هم باید یکی از برترین ها در این سگمنت بدانیم، استفاده از چراغ های کشیده متصل به هم اما نه چندان اغراق آمیز به همراه ریزه کاری های گرافیکی گوشه چراغ به مقدار زیادی دلبری را تکمیل کرد.
برخلاف نسخه پرایم، صندوق خودرو کمی بالاتر و داخل تر رفته که بیرون زدگی سپر آن را پوشش می دهد همین مورد در تصادفات خسارت کمتری را به دنبال دارد. همچنین خطوط صاف و مشبک روی صندوق ایجاد شده که در نسخه قدیمی تر از آن بی بهره بودیم. استفاده از چهارخروجی اگزوز گرد که اتفاقا واقعی هم هستند باعث شده تیک المان های اسپرت را هم برای Fidelity Prestige بزنیم.
کابین، دیجیتالی بود دیجیتالی هم شد! در کابین نسخه پرایم به صورت کم و بیش ادوات و دکمه های فیزیکی دیده می شد برای مثال تهویه و برخی آپشن ها دکمه مخصوص به خود را داشتند که این مورد برای بعضی ها خوب ولی برای بعضی ها که مطابق با روز دنیا پیش می روند مناسب نبود، هنگام ورود به کابین اولین نکته رنگ متفاوت و ترکیبی از کرم و نسکافه ای رنگ صندلی ها و داشبورد است که با وجود نگهداری سخت تر اما بسیار دلنشین تر از تمام مشکی سابق است. ناگفته نماند که هنوز دقیقا تریم های قابل عرضه این خودرو مشخص نشده اند اما با خوشبینی تمام امکان عرضه تریم مشکی، مشکی-مارون و نسکافه ای-شیری وجود دارد.
اول از همه اینکه مانیتور ۱۰ اینچی جایش را به صفحه نمایش به هم پیوسته حدودا ۲۳ اینچی در فیدلیتی پرستیژ داده که بخشی از آن کلاستر کاملا دیجیتالی بوده و بخشی دیگر مربوط به فرامین ادوات داخلی. دریچه های تهویه مطبوع از دو تا به سه عدد و فرم خطی مانندش به شکل های هندسی نزدیک شده است. سردنده الکترونیکی و به طور کلی ادوات مرکزی به طراحی های روز دنیا نزدیک شده اند. دیگر خبری از تنطیم تهویه یا سیستم صوتی از طریق دکمه های فیزیکی نیست و باید با پنل لمسی سر و کله بزنید.
رودری ها با اینکه طراحی ساده تری نسبت به قبل دارند اما ترکیب چوب و دو رنگ متفاوت در کنار نورپردازی باعث دلنشین تر شدن این بخش شده است. طبقه بالایی داشبورد از پلاستیک نرم به رنگ نسکافه ای استفاده شده به همین منوال قسمت میانی پلاستیک و چرم دور دوخت شده استفاده شده که در کل شاهد افزایش کیفی کابین فیدلیتی پرستیژ نسبت به نسخه پرایم هستیم.
فضای ردیف دوم و حتی سوم در تیپ هفت نفره همانند فیدلیتی پرایم بوده و برای خانواده پر جمعیت مناسب به نظر می رسد. نقطه قوت دیگر این خودرو صندوق بار حجیم اش می باشد که نسبت به رقبایش یک سر و گردن بالاتر است.
تفاوت های فنی و رانندگی فیدلیتی پرایم و پرستیژ
یکی از ایراداتی که به فیدلیتی پرایم وارد است شتاب و کشش معمولی خودرو نسبت به رقبایش می باشد که این مورد یک به دلیل وزن زیاد و حجم موتور پایین است دوم هم گیربکس دوکلاچه اش که هرچند دچار اصلاحات و تغییراتی از حالت خشک به تر شد اما باز خنگی نسبی در آن دیده می شد.
نام خودرو | فیدلیتی پرایم | فیدلیتی پرستیژ |
حجم موتور | ۱/۵ توربو | ۱/۶ توربو |
قدرت | ۱۵۵ اسب بخار | ۱۹۷ اسب بخار |
گشتاور | ۲۳۰ نیوتن متر | ۲۹۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه |
صفرتاصد | ۱۲/۵ ثانیه | ۹/۵ ثانیه |
وزن | ۱۵۷۵ کیلوگرم | ۱۵۶۰ کیلوگرم |
به سمت موتور فیدلیتی پرستیژ که می رویم بوی محصولات چری به مشاممان می رسد و با بالا زدن کاپوت شاهد جا خوش کردن پیشرانه ۱/۶ لیتری توربو به همراه گیربکسی هستیم که در فونیکس FX و تیگو ۸ پرو هم وجود دارد. این مورد چندین حسن دارد، اولا قطعات و خدمات پس از فروش این پیشرانه بهبود می یابد، ثانیا قدرت و گشتاور بالایش باعث شده تا از آن به عنوان یکی از مدعی های بازار نام ببریم.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب فونیکس FX
البته که به دلیل اضافه وزنی حدود ۱۰۰ کیلوگرم نسبت به فونیکس FX، شاهد شتاب گیری ضعیفتری خواهیم بود. با اینکه هنوز رقم دقیقی از سوی مراجع معتبر برای فیدلیتی پرستیژ منتشر نسده اما عدد قابل پیش بینی ما حدود ۹/۵ ثانیه می باشد که برای این ابعاد و سگمنت خودرو یک پوئن مثبت است.
از نظر سیستم تعلیق و سواری فیدلیتی پرستیژ شباهت بالایی به نسخه پرایم داشته مخصوصا اینکه در محور عقب از مولتی لینک استفاده کرده و شاهد عملکردی نسبتا نرم اما نه در حد رقیبی مثل لاماری ایما هستیم. ترمزها نیز یکی دیگر از نقاط ضعف فیدلیتی پرایم محسوب می شود که طبق گفته عوامل بررسی خود بهمن موتور این مورد رفع شده است.
تفاوت های آپشنی فیدلیتی پرایم و پرستیژ
وجود امکانات متعدد در fidelity Prime یکی از نکات مثبت و ترغیب کننده برای خرید این محصول بوده است. بهمن موتور نیز برای عقب نماندن از رقیب اصلی خود یعنی مدیران خودرو فیدلیتی پرستیژ را برای گلاویز شدن با خودروهایی نظیر تیگو ۸ پرومکس و حتی هایما ۸S ایران خودرو روانه بازار کرد. این خودرو نیز همانند نسخه قدیمی تر قرار است در دو نوع پنج و هفت نفره عرضه شود.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب هایما ۸S
لذا تمامی آپشن های فیدلیتی پرایم در نسخه قوی تر نیز دیده می شود. دو برابر شدن تعداد ایربگ یک چشمه از خط و نشان این محصول جدید است. لیست زیر گوشه ای از مهم ترین امکانات اضافه شده به فیدلیتی پرستیژ است.
– ۸ ایربگ – ۲ گرمکن ۲ سردکن – مموری سیت – تهویه جداگانه برای ردیف دوم با قابلیت تنطیم
– AFS چراغ ها – رانندگی نیمه خودکار – کروزکنترل هوشمند – ترمز پارک برقی – اتوهلد
– شیب سنج – نوربالا اتومات – رادار تابلو خوان – رادار نقطه کور – رادار تصادف جلو
– موس وسط – دوربین ۳۶۰ – صندوق برقی – اتوترانک – کول باکس
وضعیت خدمات و قیمت
به طور کلی اکثر محصولات بهمن موتور از سه سال یا ۱۰۰ هزار کیلومتر گارانتی بهره می برند و با توجه به صحبت هایی که پیرامون اشتراک فنی فیدلیتی پرستیژ با محصولات چری شد، می توان امید به افزایش کیفیت و کاهش قیمت قطعات این خودرو امیدوار بود.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب فونیکس تیگو ۸ پرو مکس
طبق اعلام شرکت بهمن احتمال عرضه فیدلیتی پرستیژ به بازار و رسیدن دست مشتریان از اواخر پاییز امکان پذیر خواهد بود و با توجه به تفاسیری که تا اینجا داشتیم انتظار قیمتی در حد و اندازه های تیگو ۸ پرو و پرومکس را داریم.