بررسی مزایا و معایب دیگنیتی پرایم ، مقاله ای جامع و در خور توجه پیرامون تمامی بخش های ظاهری و فنی این تک دیفرانسیل خوش چهره است.
حداقل چیزی که در طول عمرم به من ثابت شده این است که خواه یا ناخواه همیشه بدترین ها برای بهترین شدن و بهترین ها برای بدترین شدن تلاش می کنند با وجود آن که تفاوت این دو واقعا فراتر از یک قدم نیست. در واقع به نظر من رسیدن به ترین یک کار، ویژگی یا هر چیزی مهم است نه پیشوند آن! یکی از آن مواردی که امروز مشخص می شود در کدام دسته از ترین ها قرار می گیرد، دیگنیتی پرایم بهمن موتور است که …
{مقالات بیشتر}: مشاوره رایگان خرید خودرو
وقتی حرف از رفیق ناباب می شود من یکی یاد رفقای قدیمی ام می افتم و یکی هم شرکت بزرگ دانگ فنگ چرا که با اکثر شرکت های داخل بگو بخند دارد اما پایش بیفتد زیراب همه را می زند. دیگنیتی پرایم نیز مانند بسیاری دیگر در بازار محصول شرکت دانگ فنگ چین است البته که نام و نشانی اش حسابی تغییر کرده تا اصالتش لو نرود.
این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ با نام Fengo ix5 زیر نظر دانگ فنگ در نمایشگاه پکن معرفی شد. این خودرو به بهانه ورود به کشورهای دیگر مثلا اسپانیا، اتریش، کره جنوبی و ایران نام های دیگری هم کسب کرد که متفاوت ترین آن ها همین دیگنیتی پرایم بود.
دیگر اواخر سال ۹۹ بود که بهمن موتور خبر از ورود کراس اووری جمع و جور با استانداردهای اروپایی به بازار داد و حدود سه الی چهار ماه بعد اولین سری دیگنیتی پرایم تحویل خریداران شد. خیلی از مردم وقتی برای اولین بار این خودرو را دیدند از شباهت کلی ساختار آن با بعضی محصولات بی ام و می گفتند، چرا که فرم شاسی بلند کوپه را برای اولین بار بین محصولات این شرکت دیده بودیم. حدود یکسال پس از عرضه نسخه پرایم، تیپ قوی تری از این خودرو به نام پرستیژ راهی بازار شد که حجم موتور بیشتر، امکانات بیشتر و تفاوت ظاهری اندکی داشت.
بررسی طراحی Dignity Prime
روز اولی که این خودرو به بازار آمد به علت استایل و ظاهر متفاوتش نسبت به چینی هایی که تا آن موقع در بازار بودند، بسیار جلب توجه می کرد و همین مورد برگ برنده ای شد تا خیل عطیمی از مردم برایش صف بکشند. البته جا دارد در همین جا چند سوتی یا ایراد از خودرو مانند کیفیت رنگ نه چندان بالا که این مورد را حتی در محصول قبلی بهمن موتور مانند مزدا ۳ نیو هم دیده بودیم و بعد از آن مونتاژ ضعیف و ناهمگون برخی قسمت های بدنه و کابین است.
اول از همه باید به کاپوت بزرگش اشاره کرد که خطوط کم و ملایمی داشته و با شیب قوس دماغه اش به بالای چراغ های باریک و کشیده خودرو رسیده است البته نباید از جلو پنجره سه بعدی با کروم کاری هایش که اصطلاحا کهکشانی می گویند هم بگذریم. همچنین در بخش پایینی سپر خطوط افقی کشیده شده که با توری شبکه ورودی هوا تناسب داشته و در کنار آن فلاپ های پلاستیکی نمای زیبایی را ایجاد کرده اند.
می رسیم به بخشی از دیگنیتی پرایم که طراحان چینی بیشترین ساعت کاری را در آن گذرانده اند، در نمای کناری شیب کم سقف و فرود قسمت انتهایی و پس از رسیدن به بیرون زدگی درب صندوق ظاهر جذاب و اسپرت پسندی را دارد. در این میان یک جفت خطوط عیرموازی نیز دیده می شود که یکی از گلگیر جلو تا درب عقب و دیگری همراه با فلاپ پلاستیکی امتداد پیدا کرده و جفت درب ها را پوشش داده است. رینگ های ۱۰ پر ۱۸ اینچی با رنگ دودی مات(شادو) جلوه زیبا و اسپرت تری را بخشیده اند.
شاید بتوان دیگنیتی پرایم را جزو اولین کراس اوورهای چینی بازار دانست که از چراغ های پیوسته تمام LED استفاده کرده بدانیم همچنین چراغ ها به صورت یک تیکه کاملا روی درب صندوق جایگذاری شده و همراه با آن بالا می روند. همچنین از نکات این قسمت می توان به قرارگیری چراغ فلاشر روی سپر و خط کرومی خیلی ظریف بین چراغ های عقب اشاره کرد. شیب نسبتا زیاد شیشه عقب کوچک در کنار سراگزوزهای طرفین دیفیوزر سپر هماهنگی خوبی دارند.
همان اندازه حال و هوا اسپرت بیرون خودرو در کابین نیز احساس می شود البته نه آنقدر که فاز کل کل با کوپه های کره ای و ژاپنی را داشته باشید. با کابین جذاب و نسبتا امروزی مخصوصا اگر تریم مارون باشد طرف هستیم. داشبورد و ادوات داخلی کشیدگی نسبی به سمت راننده دارند که همین امر موجب افزایش دسترسی و ارگونومی شده است. قرارگیری صفحه نمایش بزرگ در قسمتی به طرح فیبر کربن در کنار پنل کاملا لمسی و دیجیتالی تهویه مطبوع با اینکه دارای کیفیت مطلوبی هستند اما کمی از کاربردی بودن آن مخصوصا هنگام روز آفتابی کم کرده است و این نکته هنگام رانندگی بدتر هم می شود.
طراحی رودری ها با خطوط ایجاد شده روی آن بسیار جذاب و البته با کیفیت می زند. صندلی های خودرو به علت گیرایی خوب از بغل و چرم مقاوم و تا حدودی سفتی، حس و حالی اسپرت را القا می کنند. در قسمت بالایی داشبورد از پلاستیک نرم به همراه دوخت استفاده شده که نسبت به رقبایش کیفیت بالاتری دارد. البته که در قسمت هایی از کابین پلاستیک خشک استفاده شده که در چنین رده قیمتی عادی می باشد. وجود پلاستیک پیانویی در میانه کابین ظاهر زیبایی دارد اما از نظر کیفی مانند دیگر بخش ها نبود و احتمال افت زیادی دارد.
فاصله محوری مناسب و حتی پهنای زیاد Dignity Prime باعث شده تا فردی با قد حدود ۱۸۵ نیز در ردیف دوم احساس راحتی کند. در این میان امکاناتی مانند دریچه نهویه مطبوع، پورت usb و شارژر فندکی به بهتر شدن شرایط کمک کرده است. فضای بار خودرو نسبتا بزرگ بوده و برای یک خانواده ۳ یا ۴ نقره کاملا جوابگو است البته که در مقابل هم تیمی اش یعنی فیدلیتی پرایم کمی کوچکتر به نظر می رسد.
بررسی فنی و رانندگی دیگنیتی پرایم
از آنجا که دو محصول کراس اوور یعنی دیگنیتی پرایم و فیدلیتی پرایم تقریبا همزمان به بازار آمدند، خیلی ها به اشتباه تصور می کنند که هر دوی این خودروها از یک پیشرانه بهره می برند ولی در واقع پیشرانه این خودرو کمی از هم تیمی خود ضعیفتر است لااقل روی کاغذ!
حجم موتور | ۱/۵ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربو |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۴۷ اسب بخار |
گشتاور | ۲۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
شتاب صفر تا صد | ۱۳ ثانیه |
وزن | ۱۵۷۰ کیلوگرم |
اما نکته ای که امکان دارد مشتاقان به این خودرو را از خرید منصرف کند، گیربکس CVT اش است که نسبت به گیربکس دوکلاچه پردردسر فیدلیتی به نظر من برتری هایی دارد هر چند که هر کاری هم کنیم باز یک جعبه دنده اقتصادی بوده و از لذت رانندگی کاسته است.
هنگام نشستن پشت فرمان و شروع حرکت با دیگنیتی پرایم همه چیز روحیه ی اسپرت تری نسبت به رقیب هم تیمی اش دارد البته نکته ای خوشبختانه خلاف این حس و حال بود، سواری به بسبت نرم خودرو حتی بیشتر از فیدلیتی بود که این مورد را به نظرم بیشتر باید در رینگ کوچکتر و فاق لاستیک بیشتر دانست. موردی که اخیرا در بیشتر خودروهای چینی مخصوصا این رنج و همین خودرو نیز متوجه شدم صدای باد در سرعت های نه چندان بالا مثلا ۱۰۰ تا بود که کمی توی ذوق می زند.
شتاب و کشش خودرو با این قلب تپنده کوچکش آنچنان چشمگیر و هیجان آور نیست و با بالا رفتن دور موتور از ۴ هزار به واسطه وزن بالا، حجم کم موتور و گیربکس CVT صدای موتور کمی گوش را می خراشد. از راه رفتنش بهتر، ترمزهایش هستند که نسبت به رقبای خود عملکردی قوی تر دارند.
به علت ابعاد و آیرودینامیک خاصش نسبت به رقبا شاهد هندلینگ و پایداری به مراتب بهتر در دیگنیتی پرایم هستیم که این مورد از صدقه سری سیستم ESP و ترکشن کنترل بدانیم.
امکانات مهم دیگنیتی پرایم
با کمی جستجو متوجه وجود دو نمونه از دیگنیتی پرایم در بازار می شوید، نمونه ای که دو آپشن گرمکن صندلی های جلو و صندلی برقی را دارد و نمونه ای که هیچکدام را ندارد. این مورد بخاطر اضافه کردن این آپشن ها توسط بهمن موتور از اواخر ۱۴۰۰ به این محصول بود.
– ۶ ایربگ – دوربین ثبت وقایع – دو گرمکن – ترمزپارک برقی – اتوهلد
– تهویه اتومات – صفحه نمایش ۱۰ اینچی – فرمان سه حالته – سه حالت رانندگی – صندوق برقی
– سقف پاناروما – کیلس استارتر – آینه تاشو برقی – دوربین ۳۶۰ – سنسور جلو
وضعیت خدمات و قیمت Dignity Prime
در طی سالیان گذشته و ایام دور بهمن موتور جزو برترین ها در عرضه خدمات و سرویس به مشتریان بوده و پیش بینی ما هم ادامه همین روال در مدت سه سال گارانتی این خودرو است.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب فونیکس تیگو ۷ پرو
قیمت این کراس اوور شهری و جوان پسند هم اکنون (۶/۱۹) حدود ۱/۶ میلیارد است و رقبایی همچون لاماری ایما، تیگو ۷ پرو و فیدلیتی پرایم را پیش روی خود دارد. به نظر شما خرید دیگنیتی پرایم ارزش بیشتری دارد یا رقبای هم وطنش؟
نقد و بررسی
دیگنیتی پرایم
دیگنیتی پرایم کراس اووری خوش استایل، با کیفیت و امکانات کافی است و برای افرادی یا خانواده هایی که زیاد به دنبال گاز دادن یا کل کل نیستند مناسب می باشد.
مزایا
- چهره زیبا
- کیفیت و متریال خوب کابین
- ترمزهای قوی
- هندلینگ و پایداری بهتر از رقبا
- فضای ردیف عقب مناسب
- صندوق بزرگ
- سواری نسبتا نرم
معایب
- کیفیت رنگ نه چندان خوب
- مونتاژ ضعیف برخی قسمت های بدنه و کابین
- امکانات کمتر از رقبا مانند kmc k7
- شتاب و کشش نه چندان جذاب
- کاربرد سخت پنل تهویه مطبوع