بررسی مزایا و معایب دایون Y7، مقاله ای کامل و مفید درباره این غول چراغ جادو است که جدیدا سر از ایران درآورده و به دنبال حاشیه های فراوان برای گردش می گردد.
یاد دوران کودکی و خوشی های کوچکمان بخیر مخصوصا زمانی که خسته و کوفته از مدرسه تا خانه می دویدیم که سر وقت به کارتون پهلوانان برسیم. پهلوان آن روزهای ما شده بود پوریای ولی و شاگردانش. با وجود گذشت حدود ۱۵،۱۶ سال باز هم به دنبال پهلوانان جدیدی هستیم البته این بار در میان آهن آلاتی که دوای درد جوانان شده اند. در این میان اخیرا مدعی به نام دایون Y7 سر و کله اش پیدا شده که می گوید رمز و راز جدید پهلوانی را آورده است.
{مقالات بیشتر}: مشاوره رایگان خرید خودرو
شنیدن کلمات و یا رویدادهای روزانه جدید در این دوره و زمانه دیگر تعجبی ندارد حداقل برای ما ایرانی ها! حالا که دیگر اسامی خودروهای جدید چینی که هر روز به صورت فواره ای به کشورمان تزریق می شود شوخی بیش نیست.
یکی از این ناشناخته ها دایون Y5 می باشد که حدود دو سال پیش یعنی اواخر سال ۱۴۰۰ توسط ایلیاموتور رونمایی شد و حدود یک سال پس از عرضه به بازار نامش را به Y7 تغییر داد و با تغییراتی جزئی در ظاهر اما کلی در باطن راهی میدان شد. البته با کمی گشت و گذار در بازار با نسخه پلاس Y5 نیز مواجه می شوید که در ادامه تفاوت هایش را بیان خواهم کرد.
البته این صحبت ها حاکی از ناشی بودن شرکت بزرگ دایون چین نیست چرا که این شرکت ۳۶ ساله قدمت و ید طولایی در ساخت خودروهای سنگین و موتور سیکلت دارد و در طول چندسال گذشته پای را کمی فراتر گذاشته و به تولید خودروهای سبک روی آورده که یکی از محصولات پنج شش سال اخیرش همین Dayun Y7 است.
این غول حدودا ۵ متری به علت داشتن شاسی مستقل در دسته شاسی بلندهای متوسط و دارای قابلیت آفرود قرار می گیرد. دایون وای ۷ اولین محصول شرکت ایلیاموتور نبوده و قبل از آن خودروهایی مانند بورگوارد BX5 و BX7 توسط این شرکت عرضه شده است.
بررسی طراحی دایون Y5
در همان دیدار اول با این شاسی بلند پر ادعا متوجه طراحی نه چندان امروزی و به مانند هم وطنانش می شویم که حاکی از طراحی حداقل ۶ الی ۷ سال پیش دارد. البته گزینه های آفرودی صفر با این قیمت آنقدر محدود هستند که همین دایون Y7 به اندازه کافی به چشم خواهد آمد.
شاید خیلی از مردم تاکنون با مشاهده لوگو ستاره ای شکلش این خودرو را جزو محصولات جک کرمان موتور فرض گرفته باشند که از حق هم نگذریم لوگوها خیلی شبیه است اما … در هرصورت پس از این نکته با چراغ های نسبتا کشیده نمای جلویی که به رسم طراحی های نسل های پیشین به جای اتصال به یکدیگر توسط جلو پنجره کرومی با نوارهای خطی به هم مرتبط شده اند.
روی کاپوت خودرو نیز تنها دو خط ملایم در طرفین دیده می شود و هماهنگی خوبی با طراحی بدون خطوط تهاجمی دایون Y7 دارند. در طراحی سپر نیز تنها اتصال دو مه شکن در قالبی یکسان با شبکه ورودی هوا مشاهده می شود. همچنین زیر سپر محافظی برای اجزای زیربندی در نظر گرفته شده که درکنار زاویه ورود مناسب این خودرو ترکیب کارآمدی برای آفرود است.
هنگامی که از بغل به دایون Y7 نگاه می کنیم بیشتر از اینکه ارتفاع و گلگیرهای حجیمش ما را متعجب کند، طول زیاد خودرو است که برای جابه جایی درون شهری بیش از حد بزرگ جلوه می کند البته که همین الان اکثر لندکروزهای بازار هم داخل شهر استفاده می شوند حالا این که جای خود دارد!
در نگاه اول رینگ های ۱۷ اینچی خودرو نسبت به گلگیرهای بزرگش بسیار کوچک جلوه می کنند و این مورد امری طبیعی برای شاسی بلندهای آفرودی است چرا که در کنار لاستیک های مخصوص افرود با سایز ۲۴۵/۷۰ و ارتفاع نسبتا زیاد از سطح زمین گزینه ای مطلوب برای بیراهه نوردی به نظر می آید. نمای کناری عاری از هرگونه حواشی مانند خطوط تیز بوده و تنها با یک زه کرومی، رکاب و دستگیره های بزرگ درب طرف هستیم.
ارتفاع بالای عقب از زمین یا همان زاویه خروج زیاد دایون Y7 اولین چیزی است که جلب توجه می کند. چراغ های نسبتا بزرگ و دارای دو خط LED خودرو در کنار بیرون زدگی و تورفتگی های نمای عقب و همچنین شیشه بزرگ ظاهری با صلابت اما محافظه کارانه و حتی کمی قدیمی را رقم زده است. زیر سپر خودرو نیز یک فلاپ دارای دو مه شکن در اوج سادگی قرار داده شده است.
از لحظه وارد شدن به کابین کمی حس و حال قدیمی بودن القا می شود که البته واژه کلاسیک برایش منطقی تر است. پشت آمپر آنالوگ، مانیتور ۸ اینچی و دریچه های مستطیلی تهویه مطبوع و به طور کلی پیروی طراحان از سنت و اصول اولیه کابین این ها چیزهایی نیست که امروزه بتوانیم ببینیم. به طرز عجیبی بعضی از قسمت های کابین دایون Y7 مانند فرمان و سردنده من را به یاد خودرویی مانند ام جی GS می اندازد که با توجه به سال طراحی تقریبا یکسان دو خودرو نمی توان آن را کپی کاری قلمداد کرد.
ایلیاموتور برای تزریق کمی به روز بودن به این خودرو پس از مدت کوتاهی عرضه با پنل تهویه دکمه ای، شاهد پنل لمسی روی دایون Y7 هستیم. جدای از طراحی نه چندان جذاب و به روز داشبورد، ارگونومی راننده و دسترسی به ادوات داخلی بسیار راحت بوده که نکته ای مثبت به شمار می رود.
با وجود استفاده از چرم با رنگ مارون و فوم نرم روی درب ها یکی از نکاتی که من را به یاد چینی های قدیمی انداخت و کمی توی ذوقم زد، استفاده از پلاستیک خشک روی داشبورد و قسمت های زیادی از آن بود که این مورد در طولانی مدت ممکن است آزاردهنده باشد. در این میان استفاده از قطعات مشکی پیانویی اطراف پنل تهویه، بالای درب داشبورد و رودری ها کمی اوضاع را بهتر کرده است.
متاسفانه این روزها دیگر کمتر خانواده ۷ نفره ای پیدا می شود که بتواند چنین مبلغی برای خودرو بپردازد اما به هرحال دایون Y7 با دارا بودن سه ردیف صندلی جزو بزرگ جثه های های بازار به شمار می رود. کاربران ردیف دوم با قد ۱۸۵ نیز دچار ناراحتی نخواند بود و ردیف سوم که در بیشتر خودروها استفاده از آن معظلی بوده و عملا بی استفاده است در این خودرو اوضاعش بهتر است اما در هر صورت بیشتر افراد کوتاه قد را می طلبد.
همان طور که انتظار داشتیم فضای صندوق Dayun Y7 یکی از بزرگ ترین ها در کلاس خود است اما در صورت بهره گیری از ردیف سوم صندلی ها این فضا کاهش می یابد. همچنین وجود دریچه های تهویه مطبوع روی سقف برای ردیف سوم یکی از امکانات خوب این بخش است.
اطلاعات فنی و رانندگی دایون Y7
تا اینجای مقاله همه چیز در مدل های Y5 و Y7 یکسان بودند اما این بخش تفاوت بزرگ این دو را رقم می زند جایی که مدل Y5 از یک انجین ۲ لیتری توربو بهر می برد اما برادر تنی بزرگترش حدود ۴۰۰ سی سی بیشتر جای نفس دارد. به عبارت دقیق تر دایون Y7 با پسر عمویش یعنی مکث کلوت از پیشرانه مشابهی بهره می برند.
اما ویژگی مشترک این دو پیشرانه که هنگام بالا زدن کاپوت به چشم می خورد، لوگو میتسوبیشی بوده که حاکی از بهره بردن این پیشرانه از تکنولوژی مخصوص این شرکت یعنی MIVEC دارد که اصطلاحا در افزایش راندمان، کاهش مصرف سوخت نقش بسزایی دارد.
حجم موتور | ۲/۴ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربو |
محور محرکه | دو دیفرانسیل (۴WD) |
قدرت | ۲۱۵ اسب بخار |
گشتاور | ۳۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتومات |
شتاب صفر تا صد | ۱۱/۴ ثانیه |
وزن | ۲۰۰۰ کیلوگرم |
از آنجایی که این خودرو از نوع شاسی بلندهای واقعی بوده و در دسته ی شاسی مستقل ها قرار می گیرد، بیشتر مورد توجه علاقه مندان به آفرود و بیراهه نوردی قرار دارد و به واسطه همین نکته مهم دایون Y7 با وجود اینکه شرایط بیرونی خودرو نظیر بلندی سپرها و رکاب اجازه آفرود بازی سنگین به صورت کاملا فابریک را نمیدهد با این حال دارای امکاناتی مانند تنظیم الکترونیکی دیفرانسیل در سه حالت سبک، نیمه سنگین و سنگین دارد.
انتظاری که با توجه به ابعادش نداشتیم، شعاع گردش مناسبش بود که در معابر شهری رانندگی را آسان تر می کند اما دیگر مشکل جای پارک قابل حل نیست! هنگام رانندگی در شهر به علت گشتاور بالا در دورموتور پایین شاهد کشش اولیه خوبی هستیم. البته سیستم توربو کمی بیش از انتظار لگ دارد که همین مورد در شتاب اولیه و سرعت گیری خودرو اثر منفی گذاشته است.
سواری دایون Y7 به طور محسوس از کراس اوورهای شهری به مراتب نرم تر است آن هم به چند دلیل؛ اولا که خوشبختانه سیستم تعلیق و فنرها یکسان با خودروهایی نظیر پرادو و FJ کروزر است که علاوه بر عملکرد عالی در افرود در اینجا نیز به کمک سواری امده است همچنین وجود رینگ های کوچک در کنار فاق زیاد لاستیک تاثیر مثبتی گذاشته اند.
نکته منفی دیگری که هنگام تخته گاز مشاهده کردم، نفوذ بیش از حد صدای پیشرانه به کابین بود که یکی از ایرادات بیشتر چینی های حال حاضر هم است. همانطور که مستحضرید از شاسی بلند های افرودی با آن رینگ و لاستیک نمی توان انتظار ترمز قوی داشت که هنگام ترمز با دایون Y7 نیز کمی ته دلمان خالی شد و خلاصه کلا زیاد فشار نیاورید.
همچنین وجود حرکت های عرضی زیاد و هندلینگ نه چندان جذاب از دیگر ویژگی های این ابعاد خودروهاست مخصوصا اینکه دایون Y7 کم عرض تر از رقبایش به نظر می رسد.
امکانات و تجهیزات مهم دایون Y7
یکی از نقاط ضعف این خودرو را باید کمبود امکانات رفاهی نسبت به رقبایش مانند یوآزپاتروت و فوتون ساوانا بدانیم الخصوص که از نظر آپشن مهمی مثل ایربگ تنها دارای دو کیسه هوای جلو می باشد که برای این سبک از خودرو با این قیمت کمی غیر منصفانه است.
– ۲ ایربگ – سیستم های ESP و TCS – سانروف – صندلی راننده برقی – سنسور باران و نور
– تهویه اتومات – کلیس استارتر – دوربین ۳۶۰ – تنظیم جداگانه تهویه عقب – رادار نقطه کور
وضعیت خدمات و قیمت دایون Y7
این روزها نکته ای که در خرید خودرو خیلی باید روی آن حساس بود همین مدت گارانتی و مهم تر از آن نحوه سرویس دهی به مشتریان است که طبق گفته ایلیاموتور دایون Y7 دارای ۳ سال یا ۱۰۰ هزار کیلومتر گارانتی می باشد اما در حال تعداد نمایندگی های فعال در کشور چندان بالا نیست که این مورد خودش یک نکته منفی قلمداد می شود.
این خودرو هم اکنون(۶/۱۷) با قیمتی حدود ۱/۷ میلیارد در بازار رقبایی همچون پاتریوت و فوتون ساوانا را پیش رو دارد که به نظر شما ارزش خرید کدام یک از این خودروها بالاتر است؟
نقد و بررسی
دایون Y7
اگر به دنبال تجربه ی حس شاسی بلند واقعی در این رده قیمتی هستید و کمی و بیش به بیراهه نوردی علاقه دارید دایون Y7 گزینه مناسبی است.
مزایا
- پیشرانه بادوام
- قدرت افرود خوب
- فضای جادار اتاق
- سواری نرم
- شتاب و کشش قابل توجه
معایب
- ظاهر نسبتا قدیمی
- استفاده زیاد از پلاستیک خشک
- یکسان بودن ظاهر با مدل Y5
- خدمات محدود
- بازار خرید و فروش ضعیف
من که امروز رفتم نمایندگی و این ماشینو از نزدیک دیدم و خیلی خوشم اومد به نظرم تو این رنج قیمت ارزش خرید بالایی داره و برای استفاده با خانواده و برای مسافرت و طبیعت گردی عالیه
یه شرکت دزد و بی سرپا
برج ۷ مبلغ ۸۰۰ میلیون از من گرفتن واسه ثبت نام دایون y7 بعدش پشیمون شدم و درخواست دادم پولمو پس بدن الان بیش از ۳ ماه سرگردانم و پولمو نمیدن
میگن پول نداریم در حالیکه حساباشون پره
من خودم کارمند بانکم
عادت کردن به دزدی و حرام خوری
سلام دوستان عزیز
ضمن احترام به همه دوستان و نظراتشون
میخوام نظر شخصی خودم رو در مورد دایون y7 براتون بنویسم
بنده ۴۱ سالمه و ماشین بازم
و ماشینهای مختلفی خودم داشتم و یا دوستان و آشنایان داشتند و من از روی کنجکاوی و بدست آوردن تجربه رانندگی تستشون کردم
با توجه به حق انتخاب محدود در این بازار داخلی
و قیمت و کیفیت خودروهای موجود صفر کیلومتر
من این مطالب رو مینویسم
من برای بار اول با دایون y5 آشنا و سوار شدم
خیلی با ابهت و نرم و جادار و پرشتاب و قدرتمند بود و خیلی خوشم اومد
تصمیم به خریدش گرفتم
ثبت نام کردم برای y5
ولی بعد از چندین ماه با حدود ۵۰۰ میلیون گرونتر y7 پیشنهاد دادند و منم قبول کردم
چون موتور ۲۰۰۰ به ۲۴۰۰ سی سی توربو
ارتقا یافته
و شرکت تنظیمات موتور رو با بنزین معمولی سازگارتر کرده و نیازی نیست حتما بنزین سوپر بزنید یا اکتان گرانقیمت اضافه کنید
سیستم کنترل کشش و پایداری الکترونیک و سنسور نور و باران و سنسور باد لاستیک و … اضافه شده بود
که به نظر من منطقی بود این اختلاف قیمت.
واقعا ماشین بسیار پرقدرت و شتاب خوب نسبت به وزنش داره
بسیار مستحکم و ایمن و جادار و سواری نرمی داره
و یه شاسی بلند واقعی شاسی مستقل و دو دیفرانسیل آفرودی و ۷ نفره مثل پرادو ۶ سیلندر هستش
به نظر من در این رنج قیمت رقیبی براش نیست
و قطعا با شناخته تر شدنش و افزایش نمایندگی های خدمات پس از فروش ایلیا خودرو
طرفداران زیادی به خودش جلب میکنه
به قیمت های خیلی بالاتر صعود خواهد کرد
سلام بنده میخوام بخرم و امروز رفتم نمایندگی ۲ تا ماشین داشت که برای تحویل به مشتری بود، استارت که زدم و دربها رو بستم انگار دیفرانسیل اش صدای زوزه میداد و تازه تعمیر باشه ؟؟!!!
دوستان این صدا طبیعیه؟ لطفا راهنمایی بفرمایید ؟
Y7دارم.بعد ۱۰۰۰تا کار دیفرانسیلش صدا میده.نمایندگی هم میگه قطعه ندارم. ماشین باید ۶ماه بخوابه. اصلا به درد نمیخوره
سلام به همه دوستانی که خودروی دایون y7 و y5 دارن
من متخصص دیفرانسیل و دستگاه های انتقال نیرو هستم،دوستانی که مشکل دیفرانسیل عقب دارن و کم هم نیستن بنده حل میکنم و تضمینی براشون کار میکنه
سلام حدود ۲۰ روزه دایون ۷ را تحویل گرفته ام در صفحه پشت آمپر چراغ علامت موتور OBD روشن شده علت چیست ؟ تازه نمیدونستم ماشین به این هرکولی سنسور عقب نداره در حال پارک دنده رفتن زدم به میله آهنی و چراغ خطر عقب شکست چطور شما سنسور نذاشتید؟؟؟؟؟
ماشین قدرتمندی هست
هنگام سوختگیری هر ۲ باک یک بار از اکتان wins استفاده کنید چراغ obd خاموش میشه
سلام
بنده هم y7 گرفتم حدود ۲۰۰کیلومتر رانندگی کردم.
متاسفانه
۱، گیربکس روغن ریزی داشته
۲، دیفرانسیل بشدت به صدا افتاده
۳، موقع حرکت بشدت پرش میکنه و قابل کنترل نیست
۴، ترمز کاملا تعطیل هست و بسیار خطرناک
۵، سیستم تعلیق کوچکترین چالهها رو به داخل اتاق منتقل میکنه.
۶، مصرف سوختش بالای ۱۶ میباشد.
امروز بردم نمایندگی ماشین رو خوابوند و گفت حدود یکماه طول میکشه تا قطعاتش تامین بشه و گفت،هیچ تضمینی هم برای مرتفع شدن مشکلات فنی وجود نداره چون تمام خودروهای تحویلی همین مشکلات رو دارند و چندتا هم در حیاط تعمیرگاه چند هفتهای خوابیده بود.
و ای کاش بیشتر تحقیق میکردم.
واقعاً نوبره سمند ایرانخودرو سنسور داره، این نداره
سلام، من همان روز اول که ماشین رو گرفتم در راه منزل احساس کردم صدای زوزه دیفرانسیل میاد توی اطاق، این عادیه یا مشکلی هست. قابل حله یا خیلی هزینه داره؟
سلام شماره تماس لطفاً
سلام شماره تماس
سلام دوستان اگه ممکنه راهنمایی کنید آیا دایون y7 ارزش خرید داره یانه
سلام دوستان
من میخواستم بخرم واقعا ارزش خرید داره یا نه؟
سلام دوستان
من میخواستم بخرم واقعا ارزش خرید داره یا نه؟
,سلام ..من دو ماه هست ثبت نام کردم ..الان موندم ..تکمیل وجه کنم …یا نه …از موتور و گیربکس میترسم به سر و صدا بیاد …لطفاً راهنمایی کنید کسانی ماشین دارند ..میگن سری جدیدش خوب هست ..این مطلب صحت داره..
سلام،،من ۱۰ روزه تحویل گرفتم،،ماشین روشن نمیشه و چراغ پشت آمپر Ecuدائم روشن میشه و ماشین بعد از دیاگ گذاری روشن و دوباره بعد از توقف روشن نمیشه لطفا اگر می توانید راهنمایی کنید .ممنون ماشین بسیار بلند و بزرگه وقتی روشن نمیشه میریزم به هم .
Y7 اشغال به تمام معناست
نکبش زندگیتونو میگیره
و باید همش تونمایندگی و تعمیرگاه باشید
من y7 دارم ۶۵۰۰ کارکرده نه صدای زوزه داره نه مشکل خاصی – ضمنا سواریش عالیه خسته نمیشی- ماشین ۲ تن وزن داره باید ترمز بیشتر فشار بیاری و احتیاط کنی – در برف و جاده لغزنده خیلی راحت گردنه امدم بالا – عالی بود