بررسی مزایا و معایب بک X3 پرو ، مقاله ای جامع و کامل در مورد هاچبک بالاتر آمده خودروسازی بم است که جدیدا در خیابان ها زیاد شده.
نابسامانی بازار خودرو ایران چندسالی است که اوج پیدا کرده و این طور که پیش می رود بعید است حالا حالاها حال مساعدی پیدا کند. در این بین خودروسازان داخلی با افزایش قیمت یکباره محصولاتشان رویای یک میلیاردی شدن آن ها را محقق کردند آرزویی که به مذاق خیلی ها از جمله بک X3 پرو خوش نیامده و این کراس اوور کوچک چینی می خواهد بازار زیر یک میلیارد را برای خود کند…
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
اسم این خودرو به خودی خود یک مقاله جدا می خواهد! اما تا آن موقع بهتر است بدانیم که شرکت تولیدکننده اصلی این خودرو، جیلی نام آشنا می باشد البته که این کار را به بخشی کوجکتر در خود یعنی میپل(Maple) واگذار کرد تا کراس اووری کوچک برای شهر را روانه بازار کند.
بک X3 پرو یا جیلی یوان ژینگ X3 برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ به نمایش عمومی درآمد محصولی که برادر کوچک تر جیلی آزکارا محسوب می شود. این خودرو تاکنون نسل جدیدی را تجربه نکرده اما در سال ۲۰۲۱ نسخه ای قوی تر از نظر فنی عرضه شد که نام فیس لیفت را برای خود ثبت کرد. در برخی بازارها شاهد تیپ الکتریکی(EV) یا تمام برقی این خودرو هستیم که آن را با نام ژئومتری EX3 هم می شناسند.
بررسی ظاهری بک X3 پرو
طراحان جیلی GX3 پرو در سال هایی فعالیت می کردند که الگوبرداری در بین چینی ها از توییتر بیشتر مد بود لذا در طراحی این خودرو شباهت هایی با محصولاتی از جمله پژو ، هیوندای و کیا دیده می شود.
از نمای جلویی، بک X3 پرو خیلی علاقه دارد تا شبیه پژو ۲۰۰۸ باشد مخصوصا با آن فرم کشیده چراغ ها ، کاپوت کوتاه و شیب ستون A که باعث ایجاد لچکی شده. کروم کاری بالای چراغ که به دور جلوپنجره با خطوط فرورفته عمودی هم رسیده نمای نسبتا لوکس تری را برای یک خودروی اقتصادی رقم زده است.
جدا از طراحی ایده آل سپر بک X3 پرو که شامل دیلایت ها خطی و فلاپ کاری می شود باید به تفاوت رنگ نه چندان جالب و نسبتا محسوس آن با بدنه اشاره نمود که از این نظر همانند خودروهای داخلی رقیبش ظاهر می شود ناگفته نماند که این مورد در رنگ سفید کمتر مورد توجه است.
نمای کناری بک X3 عجیب تر از هربخش دیگری است به طوری که لفظ هاچبک ارتفاع خورده برای آن مناسب تر از کراس اوور شهری می باشد روی کاغذ هم این خودرو نسبت به رقیب خود یعنی ۲۰۷ پاناروما تنها چیزی حدود ۱۰ سانتی متر طویل تر است. البته ارتفاع خودرو در حدی است که حس یک کراس اوور را به شما منتقل کند.
درب ها و شیشه قسمت اعطم خودرو را تشکیل داده و گلگیرها ابعاد نسبتا کوچکی دارند. رینگ های ۵ پر دوبل ۱۶ اینچ با رنگ شدو هم از سری نکات دیگری است که جلوه ای زیباتر از طرح ۱۴ اینچی(تورنادو) پژو ۲۰۷ دارد!
طراحی نمای پشتی متناسب با رخ جلویی تنظیم شده که این موضوع را می توان از چراغ های نئون با تم دودی خودرو متوجه شد. استفاده از بالچه عقب، شیشه عقب کوتاه و دیفیوزر پایین سپر به جوان پسندتر شدن BAC X3 PRO کمک کرده اند.
بررسی طراحی داخلی بک X3 پرو
با گشودن درب خودرو با فضایی تقریبا به اندازه همان رقبایش روبرو می شویم با این تفاوت که اجزای داخلی بک X3 PRO نه به اندازه خودروهای داخلی قدیمی و نه به اندازه ی رقبای چینی مانند X22 پرو دیجیتال زده است. همین موضوع باعث شده تا حس و حالی واقعی تر و جذاب تر را تجربه کنیم.
فرمان دی کات بک ایکس ۳ به همراه دکمه های کنترلی روی دو بازویش حس کیفیت خوبی را منتقل می کند مخصوصا که با کلاستری از نوع آنالوگ طرف هستیم که میانه آن با نمایشگر اطلاعات سفری پر شده و خوانایی نسبتا خوبی هم دارد.
صفحه نمایش ۸ اینچی لمسی خودرو که از نوع استند نیز می باشد در پاسخ به فرامین ما عملکرد بسیار بهتری نسبت به مالتی مدیا خودروهای داخلی از خود نشان داد. پایین تر از آن با دریچه های مطبوع مخفی شده در کانال سرتاسری داشبورد برخورد می کنیم که ادوات کنترلی آن ها و دیگر تجهیرات کمی پایین تر به رنگ نقره ای تعبیه شده اند.
اطراف دسته دنده اهرمی بی ای سی X3 پرو خبری از شلوغ کاری با دکمه یا ادوات نیست و شاهد فضایی برای قرارگیری وسایل کوچک در جلو و دو عدد جا لیوانی کنار ترمز پارک دستی هستیم. با گذر از طرح لوزی خلاقانه روی درب ها به پلاستیک کاری های کابین می رسیم که قاعدتا از نوع خشک می باشند هرچند که با پلاستیک خشک خودروهای داخلی فرق ها دارد!
طول کم اما فاصله زیاد بین دو محور خودرو باعث ایجاد فضایی در حد رقبایی همچون جک S3 و ام وی ام X22 شده که به راحتی نیازهای یک خانواده ۳ الی ۴ نفره را پاسخ می دهد. همین روال در قسمت بار بک X3 پرو نیز برقرار است که چیزی معادل ۴۰۰ لیتر حجم دارد.
{مقالات بیشتر}: کامل ترین بررسی مزایا و معایب جک S3
بررسی مشخصات فنی و رانندگی بک x3 پرو
یکی از کوچک ترین درب های این خودرو را بالا می زنیم و با یک پیشرانه جمع و جور روبرو می شویم که به صورت فشرده ای تعبیه شده و همین موضوع کار را برای تعمیرکاران این پیشرانه سخت خواهد کرد البته که مشترک بودن موتور بک ایکس ۳ با سدان تقریبا فراموش شده خودروسازی بم یعنی جیلی GC6 از سری نکات دلگرم کننده برای خریداران است.
حجم موتور | ۱/۵ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۰۹ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۳ نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
شتاب صفر تا صد | ۱۴ ثانیه |
وزن | ۱۲۱۵ کیلوگرم |
دید کافی به بیرون اولین نکته ای است که هنگام رانندگی متوجه آن خواهید شد ابعاد خودرو در معابر شهری حسی شبیه به هاچبک ها را منتقل می کند و این موضوع در کنار عملکرد مناسب فرمان برقی برای شعاع گردشی بک X3 گزینه ای مثبت تلقی می شود.
شتابگیری با بک X3 پرو اصلا عجیب و غریب نیست و نمی توان انتظار بالایی از آن داشت. به عنوان مقایسه با رقبا می توان گفت شتاب و کشش چیزی در حد پژو ۲۰۷ اتومات می باشد البته که وزن بالاتر و گیربکس متفاوتش را هم باید در نظر داشت. CVT بودن گیربکس باعث شده تا صدای ناله این پیشرانه کوچک در دورهای بالای ۴ هزار به گوشمان برسد.
وجود سه مد رانندگی SPORT/NORMAL/COMFORT در بک X3 خودروسازان بم می توانست ویژگی مثبتی برای آن باشد اما در صورتی که تفاوت محسوسی را بین این سه حالت شاهد باشیم. در حالت کامفورت دریچه گاز و گیربکس حساسیت کمتری پیدا می کنند و تمرکز خودرو بیشتر روی کاهش مصرف سوخت است.
یا توجه به تعلیق نیمه مستقل در محور عقب که گزینه ای عقلانی برای خودروی اقتصادی می باشد، شاهد سواری به مراتب نرم تر نسبت به رقبای داخلی هستیم. جدا از این بحث با توجه به صفر بودن خودروی مورد بررسی نمی توان اظهار نظر دقیقی درمورد صدایهای اضافه کابین و جلوبندی داشت هرچند بعید است که در کیلومترهای خیلی پایین به صحبت بیفتند.
عملکرد ترمزگیری BAC X3 PRO به دلیل استفاده از دیسک در هر چهارچرخ قابل قبول بوده و در حد رقبایش ظاهر می شود. خوشبختانه سیستم کنترل پایداری در فرمان دادن ها به کمکمان آمد و از این حیث نیز نمره خوبی می توان داد.
بررسی امکانات مهم جیلی X3 پرو
در بحث آپشنی این خودرو می تواند سبقت خوبی را از رقبایش بگیرد مخصوصا که توانسته در نسخه فول راهی کشورمان شود. از مهم ترین ویژگی های بک X3 پرو باید به ایمنی آن اشاره کرد که با وجود ۲ ایربگ دارای مجوز ۵ ستاره ایمنی از موسسه ایمنی چین دارد.
– ۲ ایربگ – سیستم ESP/TCS – آینه تاشو برقی – سانروف – پاور ویندوز
– کیلس استارتر – سه مود رانندگی – مانتیور ۸ اینچ تاچ – کروزکنترل – سیستم TPMS
قیمت و خرید بک X3 پرو
به گفته عوامل کرمان موتور قرار بود این خودرو از اوایل سال ۱۴۰۲ به تولید انبوه رسیده و وارد بازار شود اما می بینیم که این مهم محقق نشد و تاکنون(بهمن ماه ۴۰۲) تنها یک سری از بک X3 به دست مشتریان رسیده است.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب ام وی ام X22 پرو دنده ای
در جدیدترین دور فروش این خودرو که طی ۹۰ روز کاری به مشتریان تحویل خواهد شد قیمتی معادل ۸۹۰ میلیون تومان برای آن در نظر گرفته شده که در این صورت باید رقابت سختی با ام وی ام X22 پرو دنده ای ، جک S3 و حتی پژو ۲۰۷ TU5+ داشته باشد.
نقد و بررسی
بک X3 پرو
نبود رقبای خیلی آماده به بک X3 پرو این اجازه را می دهد که خودرویی خانوادگی و جوان پسند در این رنج قیمتی باشد مخصوصا این که پرداخت چنین رقمی برای خودروهای داخلی دیگر منطقی نیست.
مزایا
- ظاهر به روز
- کابین بزرگ تر از ۲۰۷
- قیمت کمتر از X22 پرو اتومات
- دید مناسب و رانندگی آسان
- مانور خوب داخل شهری
- صندوق عقب ۴۰۰ لیتری
- امکانات راضی کننده
معایب
- شتابگیری نه چندان عالی
- عرضه دیرهنگام به بازار
- صدای پیشرانه در دورهای بالا
فوق العاده ماشین خوش ساختی هست زمانی که از این ماشین استفاده میکنید واقعا تفاوت رو با هم رده هاش یعنی ایکس ۳۳ و ۲۲ ، همچنین جک اس ۳ حس میکنید که این ماشین از هر سه گزینه بالا بهتر و معقول تر هست امیدوارم خدمات خوبی از سمت خودروساز ارائه بشه تا آینده خوبی هم داشته باشه این ماشین
خودرو بسیار خوش ساختی است و همه جوره از رقیباش مثل x22و ۲۰۷ بهتره