بررسی مزایا و معایب آواتار ۱۱ ، کامل ترین و جامع ترین بحث و گفتگوی اینترنتی در مورد این نماینده چینی است.
رفتن به سوی واردات و سوار شدن خودروهای برقی برای کشورمان یک پیشرفت بسیار هنگفت و البته گران قیمت بود هرچند که قشر ماشین باز علی الخصوص خودمان هیچ وقت با دیدگاهی مثبت به آن نگاه نمی کنیم. آواتار ۱۱ برقی کراس اووری شگفت انگیز از هر لحاظ می باشد که امروز به سراغ تست آن رفته ایم …
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
این روزها شما در خیابان یا بیشتر در فضای مجازی با پخت و پز کراس اووری تمام برقی از سوی چین در ایران روبرو شدید که در درگ ها حتی پورشه ۷۱۸ و نمایندگان المانی را شرمنده خود می کند. هرچند این تفاسیر می تواند راهی روشن برای افزایش فروش آواتار ۱۱ باشد اما چیزی که بیشتر ما را خشنود و ذوق زده می کند نام مهندس نادر فقیه زاده بر روی پیشانی این خودرو است.
این فست بک کراس اوور که جزو محصولات وارداتی از سوی بهمن موتور می باشد برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ در همکاری با چانگان در بخش طراحی و شرکت فناوری تکنولوژی CATL در بخش موتورهای برقی و باتری از برند Avatar ساخته شد که اولین تجربه آن در زمینه خودرو می باشد.
بررسی طراحی ظاهری آواتار ۱۱ برقی
تنها قسمتی از این خودرو که ترجیح می دهم با گفتن یک کلمه عالی و بی نقص به سرعت از آن عبور کنم همین بخش است جایی که طراح ارشد این خودرو یعنی نادر فقیه زاده جایی برای ایراد باقی نگذاشته است.
طراحی سیال گونه با خطوط نرم روی آواتار ۱۱ باعث شده تا همان طراحی محصولات دهه گذشته آلمانی را ببینیم هرچند که سابقه طراح ایرانی در دیزاین خودروهای اشتوگارتی نظیر M6 این موضوع را توجیه می کند. چراغ های بسیار نازک با طراحی C شکل که در انتهای با زاویه ای مخالف لنزهای نورپایین و نور بالا را در بر گرفته است.
استفاده از رینگ های ۲۲ اینچی که در نوع خود بین کراس اوورهای چینی کم سابقه است باعث شده تا اواتار وان وان بیش از پیش طویل دیده شود و طولی بیش از ۴.۸ متر را برایش متصور باشیم. دستگیره های مخفی شونده ، محفظه شارژ مثلثی و از همه مهم تر شیب زیاد قسمت انتهایی سقف باعث شده تا با کراس اووری کوپه یا CUV طرف باشیم چیزی که در گذشته کمتر مشاهده کردیم.
در نمای پشتی با طراحی آینده نگر و به دور از شلوغی هستیم، چراغ خطی به همراه شیشه عقب با طراحی کوچک و عمودی و جذاب تر از آن ها بال عقب برقی که حقیقتا من را به یاد پانامرا ۴S انداخت از سری نکات این بخش آواتار ۱۱EV هستند.
بررسی طراحی داخلی و کابین آواتار وارداتی
به بخشی از این خودرو و اکثر خودروهای امروزی رسیدیم که مانیتورها و ادوات لمسی مفهوم واقعی یک رانندگی را از ما گرفتند هرچند که برای جهان سومی نبودن لازم است تا چنین پیشرفت هایی نیز در کشورمان ببینیم.
برای دانستن هر چه بیشتر این پیشرفت ها لازم است بدانید که باز شدن درب خودرو به واسطه کارتی تحت عنوان NFC صورت می گیرد که پیش تر در کاربری های تلفن همراه دیده بودیم. در این مرحله دستگیره های مخفی شونده بیرون آمده و درب بزرگ و تا حدی سنگین اواتار ۱۱ را باز می کنیم.
فرمان سه شاخ و البته درشت آواتار ۱۱ در کنار دکمه های تمام لمسی دو طرف آن حس اطمینان خوبی به راننده القا می کند. استغاده از نورپردازی سرتاسری کابین به همراه کلیدهای فیزیکی نقره ای باعث شده تا تریم کابین موکا این خودرو بیش از پیش حس لوکس گرایی را منتقل کند.
برخلاف اکثر خودروهای چینی موجود در بازار باید اذعان داشت که کیفیت و راحتی صندلی های آواتار ۱۱ یک سر و گردن بالاتر از رقبای خود می باشد اما چیزی که شگفت زده تان می کند استفاده از فناوری مورد استفاده در صندلی های شاتل به نام گرانش صفر است که باعث تناسب فشار وارده بر راکب می شود.
ابعاد و طراحی کم نقص این خودرو بعث شده تا حتی سه سرنشین در ردیف دوم احساس راحتی داشته باشند. فضای صندوق یا درست تر صندوق ها که یکی در عقب و یکی در محفظه جلو زیر کاپوت وجود دارد نیاز های یک خانواده ۵ نفره را به راحتی پاسخ می دهد.
سیستم صوتی برند Meridian با ۲۵ اسپیکر در کنار سوپرتیوتر و آمپلی فایر، آواتار ۱۱ را برای خودنمایی در همایش های ماشین باز ها نیز آماده کرده است.
بررسی مشخصات فنی و رانندگی Avatar 11EV
اعتراف می کنم که هیچ یک از خودروهای چینی که تست کردیم تا اینجای کار بدون عیب و نقص نرسیده اند به جز آواتار ۱۱ ! البته که قرار نبود در این بخش نیز مشکلی گریبان گیر این خودرو شود اما چه کنیم که کمبود ایستگاه شارژ یا نبود آن در شهرستان ها را باید به پای تمام برقی های جدید بگذاریم. موردی که قبل از واردات این نوع خودروها باید به آن توجه می شد!
ظرفیت باتری | ۱۱۶ کیلووات ساعت |
محور محرکه | دو دیفرانسیل(AWD) |
مجموع قدرت | ۵۶۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | E-CVT |
شتاب صفر تا صد | ۴.۵ ثانیه |
وزن | ۲۳۶۵ کیلوگرم |
در تشریح بخش فنی خودروهای برقی کار ما نیز کمی راحت تر است هرچند باز با اعداد نسبتا زیادی سر و کار داریم. اواتار ۱۱ وارداتی از دو موتور برقی که یکی بر روی محور جلو (۱۹۵ کیلووات یا ۲۶۰ اسب بخار و ۲۸۰ نیوتن متر) و دیگری با بازده بالاتر بر روی محور عقب ( ۲۳۰ کیلووات یا ۳۰۸ اسب بخار و ۳۷۰ نیوتن متر) بهره می برد.
بعد از بررسی این اعداد و ارقام جذاب روی کاغذ به تست سواری خودرو می رسیم، جایی که تمام گذشته لکه دار چینی ها را از ذهن ما پاک کرد و از نرمی سواری و اطمینان بالا به ایمنی تا شتاب گیری های عجیب خودرو همگی جزو نکات ارزشمند خودرو می باشد که کم و بیش از وجود و صحت آن ها مستحضر هستید.
قبل از ورود به قسمت دردناک ماجرا خوب است بدانید که آواتار ۱۱ با داشتن قابلیت پیمایش ۷۰۰ کیلومتر تاکنون بیش از هر خودروی برقی فروخته شده در ایران رکورددار است. و نبود زیرساخت مناسب ایستگاه های شارژ و خدمات از این قبیل حتی در تهران بزرگ عاملی است که این دومینیوی جذاب را در این بخش حسابی خراب می کند…
هرچند که اگر زمان ۱۳ ساعته شارژ باتری ها توسط شارژرهای خانگی برایتان مشکلی نباشد شاید این ایراد کمی برایتان قابل هضم خواهد بود. ناگفته نماند زمان مورد نیاز شارژ کامل توسط اندک فست شارژرهای سطح پایتخت کمتر از ۶۰ دقیقه می باشد.
بررسی امکانات مهم آواتار ۱۱ ۲۰۲۵
به جرعت می توان اذعان داشت که با یکی از پر آپشن ترین محصولات چینی طرف هستیم که علاوه بر تعدد، به بروز و عجیب بودن این امکانات توجه خاصی شده است. لیست کوچکی از آپشن های رفاهی و ایمنی آواتار ۱۱ به شرح زیر است:
– ۶ ایربگ – سیستم ESP/HHC/HDC/EPB – سیستم خودران سطح ۲.۵ – رادار بین خطوط – سیستم تشخیص چهره
– رادار تصادف – رادار ترمز اضطراری عمومی – تصفیه هوای داخل کابین – رادار نقطه کور – اتوپارک
– صندوق برقی – ۲ گرمکن ۲ سردکن – سقف پاناروما – شارژر وایرلس – دوربین ۳۶۰
– ماساژور – مالتی مدیا مرکزی ۱۵.۶ اینچی – سنسور هلپ پارک – مانیتور ۱۰.۲ اینچی – رادار بین خطوط
قیمت و خرید آواتار ۱۱ در ایران
به دومین و البته بزرگ ترین مانع برای خرید این خودرو می رسیم. رقم ۱۲ میلیاردی اواتار ۱۱ باعث شد این کراس اوور کوپه در بدو ورود از نصف چهره های مشهور اینستاگرام بیشتر به سر زبان ها بیفتد اگرچه شکسته شدن این رقم تا ۸ میلیارد نیز پیش رفت اما پرداخت مبلغی آن هم با قرار گرفتن در کنار رقبای کمی کهنه کار بنزینی آلمانی تا حد زیادی غیر منطقی است.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب میتسوبیشی اوتلندر جدید
نقد و بررسی
آواتار ۱۱
آواتار ۱۱ یا با نام چانگان هوآوی آواتار ۱۱ در چین، کراس اووری بسیار بی نقص در بازار جهانی می باشد هرچند که زیرساخت و قیمت نامناسب آن در ایران باعث شده تا نرسیده به عرش روی فرش بماند.
مزایا
- طراحی بی نظیر و فضایی
- کیفیت و متریال کم نظیر در قیاس با چینی ها
- شتاب و کشش بی رقیب در رقبا
- ایمنی بسیار بالای اتاق
- امکانات رفاهی متعدد
- سواری نرم و بی صدا
معایب
- نبود ایستگاه شارژ بین شهری در سفرها
- وضعیت خدمات و قطعات نا معلوم
- قیمت بسیار بالا و ارزش خرید پایین