بررسی مزایا و معایب چری آریزو ۵ S (اسپرت) ، یکی از کامل ترین مقالات پیرامون این میانسال پر ادعا است که زیر تیغ چراحی سبکی رفته.
دوران بلوغ هر پسر یا دختری یکی از سرنوشت ساز ترین زمان های زندگی اوست چرا که تغییرات اساسی در روحیه و جسم او ایجاد می شود که همین مورد در ادامه زندگی تاثیر می گذارد چه بسا ویژگی های بد در ذاتش تثبیت پیدا کند! به هر حال روی صحبت من با تغییرات مهم و محسوس است چیزی که چری آریزو ۵ S اسپرت در ظاهر ادعای تغییراتی اساسی دارد اما در باطن…
{مقالات بیشتر}: مشاوره رایگان خرید خودرو
آریزو ۵ کلا شخصیت محبوبی است چرا که در بسیاری از کشورها با انواع و اقسام شکل ها و نسخه ها عرضه شده از برزیل بگیر تا غرب آسیا. در کشور ایران نیز از سال ۹۵ که این خودرو وارد کشور شد تاکنون انواع مدل ها یعنی دنده ای یا اتومات، تنفس طبیعی یا توربو و … دیدیم که این مورد نشان دهنده خوش فروش بودنش است.
چری آریزو ۵ برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ در چین رونمایی شد که اکثر نمونه های موجود در کشورمان از همین چهره بهره می برند. پس از تغییراتی تحت عنوان فیس لیفت در سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه شد. در کنار این ها نسخه اسپرت این خودرو که از بادی کیت و تغییرات جزئی بهره می برد وارد بازار گردید که البته با مهمان امروز ما تفاوت ها دارد.
نقطه اوج فروش و محبوبیت چری آریزو ۵ در کشورمان را باید زمان معرفی نسخه توربو این خودرو بدانیم که آخرین ورژن آن یعنی تیپ IE فروش بالایی را کسب کرده حال مدیران خودرو طبق رسم هرساله اش که خودرویی جدید معرفی می کند، به سراغ نسخه ای متفاوت تر از این خودرو با نام ۵ S یا همان اسپرت رفته است.
بررسی ظاهری چری آریزو ۵ S اسپرت
همانطور که از اسم و رسمش پیداست این خودرو برای جذب جوانان و خانواده های کم جمعیت به بازار آمده و انتظار ما استفاده از المان های اسپرت در طراحی خودرو می باشد.
اگر با جلوپنجره ی نسخه IE که به کهکشانی معروف بود آشنا باشید سریعا متوجه ابعاد بزرگ ، خطوط کرومی و عمودی اش خواهید شد که همانند گذشته قسمتی از آن به چراغ ها متصل شده است. پس از آن سپر پهن تر و با جزئیات اغراق آمیزترش روبرو می شویم که دیلایت بین دو شارک پیانویی در قالبی C شکل در زمینه ای مشبک قرار گرفته است. به طور کلی تفاوت ها به سپر و جلوپنجره خلاصه می شود.
از سری نکات این بخش که چندان به چشم نمی آید ولی گفتنش خالی از ضرر نیست باید به بزرگتر شدن لنز دایره ای درون چراغ اشاره کرد که حالت تهاجمی تری بخشیده است. همچنین جای گیری لوگو MVM روی تمامی نقاط همانند قبل با اینکه آریزو ۵ تحت برند چری وارد بازار شده است.
در نمای کناری کم کاری طراحان تیم فیس لیفت را مشاهده می کنیم به طوری که هیچ تفاوتی با نسخه قبلی ندارد و تنها راه تشخیص این دو نسخه در خیابان متر کردن طولشان است چرا که به واسطه سپرهای جدید ابعاد خودرو به طور خیلی نامحسوسی افزایش داشته. رینگ ها همچنان از نوع ۵ پر با سایز ۱۷ اینچ با لاستیک های ۲۰۵/۵۰ کویرتایر می باشد. روی درب ها دو خط موازی از گلگیر جلو تا عقب ایجاد شده که دستگیره های همرنگ بدنه را به هم مرتبط می کند.
استفاده از سبک تغییرات جلو در نمای پشتی باعث هماهنگی این دو بخش شده است. خطوط اطراف سپر به همراه دیفیوزر با دو خروجی اگزوز اما متاسفانه فیک باعث تهاجمی تر شدن ظاهرش شده اند. ناگفته نماند که استفاده از این تغییرات استایل چری آریزو ۵ S اسپرت را شبیه برادر بزرگترش یعنی اریزو ۶ پرو کرده. چراغ های کشیده دارای LED همان سبک قدیمی را دارند اما نکته مثبتی که توفیق اجباری شد و به نظر من یکی از نکات منفی اش را برطرف کرد، انتقال چراغ دنده عقب از فلاپ پایین سپر به بالای سپر بود که دید بهتری را برای رانندگان پشتی فراهم می کند.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب فونیکس آریزو ۶ پرو
بررسی کابین آریزو ۵ اسپرت جدید
هنگام ورود به کابین حس اعمال تغییرات دارید اما ندارید! این بهترین توصیف است. طراحی کلی داشبورد چری آریزو ۵ S اسپرت همان نسخه قبلی است یعنی داشبوردی که مدیران خودرو از سال ۱۴۰۰ روی خودرو سوار کرد و معروف به آریزو ۶ای است. در اینجا چند تغییر کوچک از جمله فرمان D شکل، کنسول زیر دستی تغییر یافته و دوخت نارنجی چرم صندلی ها دیده می شود که فضایی نه چندان اسپرت بلکه لوکس تر را فراهم کرده اند.
شیب کم رویه ی داشبورد ، دریچه تهویه مطبوع سرتاسری در کنار خطوط کرومی و پیانویی امتداد یافته از سیستم تهویه مطبوع همگی المان های لوکس هستند تا اسپرت! سرنده و ادوات دور آن همانند سابق هستند با این تفاوت که محل قرارگیری آن ها کمی عقب نشینی داشته است. نکته ای که ارگونومی آریزو ۵ S را نسبت به قبل افزایش داده، جایگزینی ادوات مکانیکی و دکمه ای به جای پنل لمسی است که حین رانندگی کنترل راحت تری دارد.
{مقالات بیشتر}: راهنمای خرید بهترین خودرو تا یک میلیارد تومان
سطح کیفی چری آریزو ۵ S اسپرت از رودری بگیر تا جای جای داشبورد دقیقا عین گذشته است. بخشی از رودری ها را چرم با فوم نرم به همراه دوخت دیده می شود اما عمدتا پلاستیک خشک استفاده شده، قسمت بالایی داشبورد پلاستیک نرم کار شده که حس خوبی دارد البته هر چه به قسمت های پایین تر می رویم از این کیفیت و نرمی کاسته می شود. صندلی ها نشیمن نسبتا راحتی دارند و کیفیت نسبتا مناسبی را ارائه می دهند اما به عنوان یک خودروی اسپرت دربرگیرندگی زیادی ندارند.
ردیف دوم خودرو به واسطه شیب نسبتا زیاد سقف برای افراد بلندتر از ۱۸۰ چندان راحت نیست و بیشتر به درد خانواده های کم جمعیت می خورد. وجود دریچه تهویه مطبوع و پورت USB کمی اوضاع را بهتر کرده است. در فضای صندوق عقب آریزو ۵ اسپرت همین داستان برقرار است و به طور کلی در این بخش از رقیب مستقیم خودش یعنی ریسپکت پرایم کوچکتر ظاهر شد.
مشخصات فنی و رانندگی Arrizo 5T SPORT
خیالتان را راحت کنیم که از نظر فنی این خودرو نسبت به نسخه IE هیچ تفاوت فنی ندارد مگر در برنامه ریزی گیربکس CVT اش به گونه ای که انگار شبیه ساز ۹ سرعته دیگر وحود ندارد. به گفته خود مدیران خودرو گیربکس آریزو ۵ اس از نسل جدید گیربکس هاست و عملکردی بهتر در کشش های اولیه خصوصا سربالایی ها دارد.
اولین نکته ای که پشت فرمان خودرو متوجه می شویم دماغه بسیار پایینش است که من را به یاد ۲۰۶ انداخت که همین مورد در تصادفات نکته جالبی نیست اما از نظر دید جلو و اطراف شرایط خوبی دارد و با فاکتور گرفتن از کارکرد سخت با مانیتور نه چندان باکیفیت و خودسر اریزو ۵ اسپرت شاهد دسترسی راحتی هستیم.
حجم موتور | ۱/۵ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربو |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۴۷ اسب بخار |
گشتاور | ۲۱۰ نیوتن متر |
گیربکس | CVT با ۹ دنده مصنوعی |
شتاب صفر تا صد | ۱۰/۲ ثانیه |
وزن | ۱۳۳۰ کیلوگرم |
شتاب و کشش خودرو تفاوتی با نسخه قبلی نداشته و در کل حس و حال رانندگی عین نسخه IE است. شتاب صفرتاصد اعلامی شرکت عددی حدود ۹/۵ ثانیه است که با توجه به استفاده از بنزین معمولی به عددی بهتر از ۱۰/۴ در فصل تابستان دست نیافتیم. البته با خنک تر شدن هوا و خروج از فشار دمایی و گرمای موتور ممکن است این عدد بهبود یابد.
با اینکه این خودرو با پسوند اسپرت به بازار آمده اما عملکردی متوسط از خود نشان می دهد به طوری که نه خیلی نرم است و نه خیلی خشک اما در هر صورت کوبش و تکان هایی را به واسطه سیستم تعلیق ساده(تورشن بیم) عقب و فاق کم لاستیک دارد که نسبت به رقیبش یعنی ریسپکت پرایم سواری اسپرت تری می دهد.
با وجود قراردادن حالت رانندگی روی ECO و تحمل تاخیر دریچه گاز و لگ توربو مصرف سوخت اریزو ۵ اسپرت عدد زیر ۱۱ لیتر در شهر را ندید که این نکته منفی را باید از برنامه ریزی کامپیوتر خودرو برای سازگاری با بنزین معمولی کشور دانست. در حالت اسپرت شاهد خشک تر شدن فرمان و حساس شدن پدال گاز هستیم.
مورد بعدی که آن را باید به خاطر نوع گیربکسش بدانیم ، ورود صدای بیش از حد پیشرانه به داخل کابین است که بعد از دور موتور ۴۲۰۰ آزار دهنده می شود. البته که صدای باد و عوارض جاده چندان به اتاق نمی آید. ترمزها در حالت عادی قدرت خوبی دارند و چندان داغ نمی کنند اما در ترمزگیری های ناگهانی شاهد بازی محور عقب هستیم که دلیلش را باید در سیستم ESP ساخت بوش آن جستجو کرد!
آپشن های مهم چری اریزو ۵ اسپرت
خودروی اسپرت لزوما نیازی به آپشن و ادوات اضافی ندارد چرا که باعث اضافه وزنش می شوند اما در چری آریزو ۵ S اسپرت شاهد اضافه شدن گرمکن صندلی و صندلی راننده برقی به لیست آپشنی این خودرو هستیم. از لحاظ امکانات این خودرو در حد و اندازه های رقیبش یعنی ریسپکت پرایم ظاهر می شود.
– ۶ ایربگ – سانروف – مانیتور ۸ اینچی تاچ – ترمزپارک برقی – اتوهلد
– دوگرمکن – آینه برقی – صندلی راننده برقی – دو مود رانندگی – تهویه اتومات
وضعیت خدمات و قطعات آریزو ۵ S اسپرت
این خودرو با دارا بودن ۵ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر گارانتی مدیران خودرو یکی از انتخاب های مناسب صفر کیلومتر است چرا که این شرکت یکی از گسترده ترین ها و برترین ها در ارائه خدمات پس از فروش است و در این مورد از رقیب مستقیم بهمنی اش جلو می افتد. البته میزان خرابی ها و ایرادات مونتاژی این گونه خودروها طبق چیزی که در فضای مجازی و صحبت با مالکان دستگیرمان شد، در کیلومتر های پایین کم نیست و هرکدامشان به یک بهانه ای سری به نمایندگی زدند!
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب ریسپکت پرایم
امروز (۷/۲) آریزو ۵T اسپرت در رده ی سدان جمع و جور شهری قیمتی حدود ۱/۲ میلیارد داشته و باید با رقبای صفر هم وطنی خود همچون ریسپکت پرایم رقابت کند.
نقد و بررسی
چری آریزو ۵ S اسپرت
اگر این خودرو را نه به عنوان محصولی اسپرت بلکه لوکس و فیس لیفت خریداری می کنید و از بهمن ریسپکت خوشتان نمی آید، اریزو ۵ اسپرت با داشتن ظاهری جسورانه ، امکانات مناسب و شتاب خوب گزینه ای مناسب است.
مزایا
- ظاهر جسورانه و خشن تر
- امکانات مناسب و بیشتر از قبل
- ترمزهای نسبتا قوی
- مدت زمان بالای گارانتی
- حذف پنل لمسی سیستم تهویه
- فضای زیاد صندوق
- قدرت و شتاب بهتر نسبت به رقبا
معایب
- عدم ارتقای فنی محسوس نسبت به مدل IE
- خشکی نسبی سیستم تعلیق
- فضای کوچکتر ردیف دوم نسبت به ریسپکت
- صدای ازاردهنده پیشرانه بعد از دور ۴ هزار
- هندلینگ معمولی
- موتور حساس به بنزین