بررسی مزایا و معایب ام وی ام X55 پرو ، یکی از جدیدترین و کامل ترین مقالات درمورد این کراس اوور شهری تک دیفرانسیل است که ویژگی های مثبت زیادی را دارد.
در دهه هشتاد شمسی که واردات خودروهای آسیایی و اروپایی بدون هیچ محدودیت خاصی صورت می گرفت، خبری از چینی ها نبود به جز چند نمونه خودروی جمع و جور مانند ام وی ام ۱۱۰ و … که عملا چینی ها با این همه محصولات وارداتی با کیفیت جرات خروج از زیر سایه آن ها را نمی داد، اما هر چه که به دهه نود و مخصوصا سال ۹۲ نزدیکتر شدیم، چینی ها در زمینه خودرو گستاخ تر و نترس شدند که تا الان نیز قطب خودروسازی دنیا شدند، یکی از محصولاتی که این پیشرفت را باید اثبات کند ام وی ام X55 پرو است که …
از دیرباز تاکنون هرگاه حرفی از کراس اوور مدیران خودرو می شنویم ناخودآگاه به یاد اولین کراس اوور این شرکت یعنی ام وی ام X33 می افتیم که خیلی موافق و مخالف داشت. اما پس از ۱۰ سال در سال ۱۴۰۰ مدیران خودرو از کراس اوور کوچک خود تحت عنوان ام وی ام X55 پرو رونمایی کرد البته این اولین بار نبود که همگان این خودرو را مشاهده کردند بلکه دو سال از آن نسخه ساده X55 با ظاهری ساده تر و قوای فنی ضعیفتر رونمایی شده بود که نتیجه آن هم استقبال ضعیف بازار از آن بود.
{بیشتر بخوانید}: بررسی مزایا و معایب فونیکس FX
در طول دو سال عرضه این خودرو به کشورمان هم اکنون در ۴ تیپ خرید و فروش می شود که عمدتا از لحاظ آپشن با هم تفاوت دارند. ام وی ام X55 پرو در بازار با رقیبانی همچون جک S5 نیوفیس و هایما S5 رقابت می کند.
برای این که به شما ثابت شود که ام وی ام X55 پرو خودرویی شناخته شده ای است باید به نام های متفاوتش مانند تیگو ۴، تیگو ۵X و تیگو E اشاره کنیم که در بازارهای روسیه، چین، اندونزی و حتی برزیل عرضه می شود. این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ به خیبان های چین آمد و پس از آن دو فیس لیفت را در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ تجربه کرد که خوشبختانه جدیدترین نمونه آن را در کشور داریم.
طراحی ظاهری ام وی ام X55 پرو
با نگاهی کلی به نمای خودرو، باید گفت که ابعاد و اندازه اش کمی کوچکتر از رقبایش است و این مورد ممکن است از نظر فضای داخلی مشکل ایجاد کند.
نمای جلویی ام وی ام X55 پرو برخلاف نسخه قدیمی اش تغییراتی روی آن اعمال شده که زیبایی ظاهرش را عامه پسندتر جلوه می دهد برای مثال جلوپنجره از حالت ساده و کوچک قبلی به مانند بسیاری از محصولات جدید مدیران خودرو سه بعدی و بزرگتر شده همچنین گرافیک چراغ ها دچار تغییر شده اند و محل دیلایت ها به روی سپر منتقل شدند که در کنار خطوط کاپوت و دیفیوزر زیر سپر شاهد ظاهر اسپرت تری هستیم.
در کناره ام وی ام X55 پرو از خطوط کوتاه و ناموازی ملایم استفاده شده که در کنار گلگیرهای حجیم ظاهر خودرو را کمی تپل تر نشان می دهند همچنین دو رنگ بودن بدنه خودرو به سبک خودروهای امروزی نکته ای متمایز کننده نسبت به رقبایش است. جدای از آن استفاده از هاله ای از رنگ قرمز روی رکاب و کالیپر ترمزها در کنار رینگ ۵ پر سایز ۱۷ رخ تراش با لاستیک های GITI سایز ۲۱۵/۶۰ نمای جوان پسندی را مهیا کرده اند.
در نمای پشتی این خودرو شاهد چراغ های ۴ ضلعی با گرافیک بالا هستیم که توسط کروم کاری روی صندوق به یکدیگر متصل شده اند. از طرفی دیگر رنگ و لعاب قرمز کم و بیش در اینجا نیز دیده می شود که با رنگ مشکی سقف خودرو ترکیب دلچسبی ایجاد نموده اند. طراحان از بکارگیری المان های اسپرت غافل نمانده و دیفیوزر زیر سپر با دو خروجی اگزوز و ارتفاع نسبتا زیاد عقب خودرو باعث دو چندان شدن زیبایی رخ عقب ام وی ام X55 پرو شده اند.
تعجبی ندارد که هنگام وارد شدن به کابین این خودرو حال و هوای تیگو ۷ پرو تداعی می شود چرا که طراحی، کیفیت و جزئیات تا حد زیادی همان است. اولین چیزی که جلب توجه می کند، استفاده از رنگ قرمز به مانند بیرون خودرو است که حس اسپرت و جوان پسندی را القا می کند. بهره گیری از صفحه نمایش ۱۰ اینچی و کلاستر دیجیتالی اصلا نمی گذارد که شما حس عقب ماندگی از مد روز را داشته باشید. البته در این میان استفاده از پلاستیک پیانویی و کروم در داشبورد به لوکس تر جلوه دادنش کمک نموده اند.
روی داشبورد و قسمتی از رودری ها پلاستیک نرم به همراه چرم استفاده شده که مشتریان ایرانی را به خوبی راضی می کند. طراحی صندلی ها و کیفیت چرمشان همانند تیگو ۷ پرو بوده و از راحتی مناسبی برخوردارند اما نرمی بیش از حد چرم نشمینگاه امکان افت زود هنگام را دارد.
با قد حدود ۱۸۰ سانتی متر در ردیف دوم با وجود اینکه فضای کابین حس کوچکتری نسبت به رقبایش دارد و زانوها نزدیک پشتی صندلی می روند، فضای قابل قبولی را برای یک خانواده ۴ نفره مهیا می کند. همچنین فضای بار ام وی ام X55 پرو کمی از رقبایش کمتر می باشد.
اطلاعات فنی و رانندگی ام وی ام X55 پرو
همانند اکثر چینی های امروزی این خودرو نیز از پیشرانه با حجم ۱/۵ لیتر بهره می برد، شاید فکر کنید که این پیشرانه همانی است که روی نسخه دو سال پیش بود و الحق درست هم فکر می کنید، همان موتور اما با تغییراتی صورت گرفته که باعث شده قدرت و گشتاور این خودرو حدود ۱۰ اسب بخار و ۲۰ نیوتن متر افزایش پیدا کند البته جایگزینی گیربکس CVT با ۶ سرعته دوکلاچه قبلی هم بی تاثیر نبوده است.
حجم موتور | ۱/۵ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربو |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۵۶ اسب بخار |
گشتاور | ۲۳۰ نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
شتاب صفر تا صد | ۱۱ ثانیه |
وزن | ۱۴۴۰ کیلوگرم |
پشت فرمان ام وی ام X55 پرو به لطف ارگونومی مطلوبش دسترسی به ادوات داخلی، دید به اطراف و پشت مناسب است اما همانطور که گفتیم با اینکه این خودرو قیمتی ارزانتر از تیگو ۷ پرو داشته و یجورایی خلا بین آن با X33 را پر می کند اما باز با این اوصاف شاهد حس رانندگی، عایق بندی و سواری مشابه تیگو ۷ پرو هستیم که نه خیلی خشک و نه خیلی نرم است چرا که اتفاقا یکی از ایرادات این خودرو همین سیستم تعلیق ساده محور عقب می باشد که هیچ تفاوتی با نمونه قبلی اش نکرده است. یکی از ایراداتی که باید منشا آن را گیربکس خودرو بدانیم صدای زیاد موتور در دورهای بالای ۴ هزار است.
وقتی حرف از گیربکس CVT می شود ماشین بازها کانال را عوض می کنند چرا که لذت رانندگی تا حدودی گرفته می شود اما در این خودرو اوضاع به مراتب بهتر شده و تعویض دنده ها نه در حد رقبا ولی مقدار راضی کننده ای می باشد. هندلینگ خودرو با توجه به ارتفاع زیاد خودرو و لاستیک های نه چندان مناسب بالاتر از حد انتظار ظاهر شد به طوریکه از بیشتر رقبایش بهتر است.
{بیشتر بخوانید}: مشخصات و بررسی جامع فونیکس تیگو ۷ پرو e پلاس
علیرغم شتاب و کشش مناسب خودرو حتی در سربالایی که نشان دهنده لگ کم توربو نیز می باشد، یکی از نکاتی که در ام وی ام X55 پرو کمی اذیت کننده بود صدای اضافه از قسمت هایی از داشبورد و همچنین تعلیق بود که ان را بیشتر باید از مونتاژ نصفه نیمه شرکت بدانیم.
امکانات مهم ام وی ام X55 پرو تیپ IE
تا سال گذشته این خودرو در تیپ اکسلنت نیز وحود داشت اما هم اکنون مدیران خودرو این محصول را در قالب دو نسخه IE و IE اسپرت روانه بازار کرده است. از لحاظ آپشنی در سطح رقبا بوده و امکانات مناسبی را در اختیار راننده قرار می دهد.
– ۶ ایربگ – اتوهلد – سانروف – دوربین ۳۶۰ – ترمزپارک برقی – کول باکس
– سنسورپارک جلو – سنسور نور – دوربین ثبت وقایع – ۲ گرمکن صندلی – صندلی راننده برقی – دو حالت رانندگی
وضعیت خدمات و قیمت ام وی ام X55 پرو
یکی از مزیت های محصولات ام وی ام، چری و فونیکس در ایران، داشتن حامی و پشتیبانی به نام مدیران خودرو می باشد که در سراسر ایران تعداد بالای نمایندگی را دارد همچنین وجود ۵ سال گارانتی برای ام وی ام X55 پرو مزیت رقابتی خوبی است.
اما نکاتی مثل پیشرانه حساس و نیازمند بنزین خوب، روغن سروقت و نگهداری مناسب گریبان گیر این خودرو نیز می باشد چرا که طبق اعلام بعضی مالکان، ام وی ام X55 پرو در کیلومتر های پایین دچار برخی مشکلات شده که مالکان را مجبور به رفتن نمایندگی کرده است.
این خودرو در حال حاضر (۶/۱) قیمتی حدود ۱/۳ میلیارد دارد و با رقبایی همچون جک S5 نیوفیس، هایما S5 دست و پنجه نرم می کند.
نقد و بررسی
ام وی ام X55 پرو
اگر جوان یا خانواده ی کم جمعیتی هستید که برای کراس اوور انتخابی خود، ملاک هایی نظیر ظاهر جذاب، امکانات مناسب و شتاب معقول را متصور هستید، ام وی ام X55 پرو گزینه ارزنده ای است.
مزایا
- ظاهر شکیل تر از نسخه قبلی
- شتاب و کشش راضی کننده
- مصرف سوخت نسبتا پایین کمتر از ۱۰
- هندلینگ بهتر از رقبا
- صدای بالای موتور در دور بالا
- امکانات زیاد
- دوربین ۳۶۰ درجه باکیفیت
معایب
- صندوق کوچکتر از رقبا
- کیفیت معمولی و متوسط داشبورد و صندلی ها
- کیفیت رنگ بدنه معمولی
- وجود برخی ایرادات مونتاژی در کارکرد پایین
- سیستم صوتی نه چندان گیرا
از استحکام بدنه ماشین کسی چیزی نگفته و اینکه پرراپشن هست ایکس ۵۵پرو ولی کیفبت آپشن ها چقدره در خرید دچار تردید میشم .
من ماشینهای زیادی نداشتم .. ولی این کلا خیلی ماهه .. بگه پول دارید بخرید هرگز پشیمون نمی شید ..
واقعا ماشین خوبیه