بررسی مزایا و معایب لکسوس CT200H ، مقاله ای جامع و مفید درباره ی این نیمچه سامورایی است که قیمت بالایش تیزی شمشیرش را گرفت.
اصولا تمامی ویژگی ها از رانندگی تا خودرو و حواشی اش در ایران همگی با بقیه کشورها تفاوت دارد. اما یکی از تفاوت هایی که وجودش جای تاسف دارد و می تواند سلامتی ما را تهدید کند، استفاده و بهره گیری کم از خودروهای الکتریکی و هیبریدی می باشد. در این سالیان خودروهای هیبریدی زیادی از آسیا و اروپا وارد کشورمان شده که امروز به سراغ ژاپنی ای رفتیم که مانند کمری خوب و در حد پریوس بی صدا، لکسوس CT200H هاچبکی از شرق آسیا است که متاسفانه شایستگی هایش نادیده گرفته شد.
تاریخچه لکسوس CT200H
این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ در نمایشگاه بین المللی خودرو سوئیس به عنوان هاچبکی لوکس رونمایی شد که بر پایه تویوتا پریوس ساخته شده و از پلتفرم یکسانی بهره می برند البته که هیچوقت نمی توان از نظر فروش این دو خودرو را مقایسه کرد حتی در بازار خودمان!
لکسوس CT200H محصولی است که تنها در یک نسل عرضه شده اما دو فیس لیفت را تجربه کرد. اولی در سال ۲۰۱۴ و دومی در سال ۲۰۱۸ که عمده تغییراتشان مربوط به سپر، جلو پنجره و رینگ ها و امکانات می شود. خوشبختانه این خودرو از همان ابتدا در سال ۹۰ توسط ایرتویا وارد کشورمان شد و اولین فیس لیفتش نیز در سال ۹۳ و ۹۴ وارد بازارمان شد.
سر انجام پایان کار لکسوس CT200H به طور رسمی در سال ۲۰۱۷ بود که از خط تولید خارج شد البته در طی این سال ها به صورت بسیار محدود نمونه هایی تولید شد که آن ها نیز در سال ۲۰۲۲ خداحافظی کردند.
طراحی لکسوس CT200H
باید توجه داشت که طراحی کلی این خودرو مربوط به ۱۲ سال پیش است و قاعدتا نمی توان انتظار بالایی از آن داشت اما در حال حاضر با وجود قیمت بسیار گزافش در بازار کشور و وجود رقبایی گردن کلفت باید با سختگیری بیشتری به این قسمت بپردازیم.
در رخ جلویی لکسوس CT200H شاهد چهره ای نسبتا آشنا هستیم، استفاده از چراغ هایی کشیده، جلو پنجره بزرگ و شش ضلعی با توری شبیه به لونه زنبور همگی به نوعی امضای طراحی های جدید محصولات لکسوس می باشند که این مورد را در لکسوس IS و NX نیز دیدیم. روی کاپوت خودرو تعداد زیادی خط کشیده شده که سعی در تهاجمی تر نشان دادن خودرو دارند.
شاید بسیاری از محاطبان از نظر ابعاد این خودرو را یک هاچبک معمولی تصور کنند اما هنگامی که از نمای کناری به آن نگاه می کنیم، متوجه طول بیشتر خودرو نسبت به بقیه هاچبک ها می شویم. از نکات چشمگیر این ناحیه می توان به دو خط افقی در بالا و پایین درب ها و کشیدگی قسمتی از شیشه عقب روی ستون C خودرو اشاره کرد همچنین رینگ های ۱۷ اینچی با رنگ شادو ظاهر جذابی به این قسمت بخشیده اند.
نقطه عطف طراحی لکسوس CT200H را می توان نمای پشتی آن دانست که از چراغ هایی شبیه متوازی الاضلاع و سپری که دارای خطوط زیادی است استفاده شده است. همچنین به کارگیری رنگ مشکی و دیفیوزر سپر عقب باعث ظاهری اسپرت و اخمویی شده است.
هنگام وارد شدن به کابین نیز با کابین و داشبوردی روبرو می شویم که از لحاظ طراحی تناسب زیادی با رخ بیرونش دارد یعنی همزمان استفاده از المان های اسپرت در عین لوکس بودن را می بینیم. به رسم همیشگی لکسوس استفاده از تعداد نسبتا زیادی دکمه و ادوات را در پایین صفحه نمایشی ۸ اینچی مشاهده می کنیم. فرمان سه شاخ و جذاب لکسوس در کنار پشت آمپر آنالوگش جلوه ای اسپرت را به راننده هدیه می دهند.
بالا بودن کیفیت و دوام کابین لکسوس CT200H حتی بعد از گذشت ۱۴۰ هزار کیلومتر چیزی نبود که ما را شگفت زده کند پس بعد از بررسی وضعیت قرارگیری و ارگونومی سرنشینان جلو به ردیف عقب رفتیم و بر خلاف جلو از نظر ارتفاع سقف کمی به مشکل برخوردیم به طوریکه افراد بالای ۱۸۰ سانتی متر دچار ناراحتی خواهند بود این کمبود نسبی جا در قسمت بار و صندوق نیز دیده می شود.
اطلاعات فنی و رانندگی Lexus CT200H
وقتی که از افراد دست به جیب و خریدار درباره خرید خودروی هیبریدی سئوال کردیم، جواب هایی شنیدیم که اکثر آن ها از علت نخریدن اینگونه خودروها را همچون ترس از هزینه های نگهداری هیبرید و پیچیدگی فنی نام بردند. باید بگوئیم که این نگرانی ها تا حدودی درست است و هزینه تعمیر بسیاری از خودروهای هیبریدی نسبتا سنگین است، یکی از این هزینه ها تعویض باتری موتور الکتریکی اینگونه خودروهاست که عدد پایینی در نمی آید.
حجم موتور | ۱/۸ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۳۴ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۲ نیوتن متر |
گیربکس | ECVT |
شتاب صفر تا صد | ۱۱/۵ ثانیه |
وزن | ۱۴۶۵ کیلوگرم |
لازم دانستیم تا در این مقاله توضیح مختصری در مورد نحوه کار خودروهای هیبریدی به شما ارائه دهیم، به این صورت که در سرعت های پایین تر از ۶۰ کیلومتر شاهد کارکرد موتور الکتریکی به صورت تک و در سرعت های بالاتر از آن تنها موتور بنزینی فعالیت می کند و باتری موتور الکتریکی در حال شارژ شدن است. این مکانیزم باعث کاهش مصرف سوخت به خصوص در شهر می شود.
شتابگیری اولیه با لکسوس CT200H به واسطه موتور الکتریکی مناسب و قابل قبول است و در سرعت های بالاتر با وارد شدن موتور بنزینی به مدار شاهد شتاب ثانویه به مراتب بهتری نسبت به صفر تا صد هستیم. در جایگاه مقایسه خوب است که بگوئیم در حد و اندازه های تویوتا پریوس راه می رود. انصافا نباید از کم صدا بودن موتور خودرو بگذریم اما عایق بندی کابین در خودروهای لکسوس زبانزد عام و خاص است.
چیزی که لکسوس CT200H را از رقبایش متمایز می کند همین فنربندی و سواری نرمش است که این خود نشانه ای از خانوادگی و لوکس بودن است. هندلینگ و چسبندگی خودرو به علت فاق کوتاه لاستیک و ارتفاع کم قابل توجه است. از نکات خیره کننده این خودرو مصرف سوختش است که در جاده تنها حدود ۴ لیتر را می سوزاند!
امکانات مهم لکسوس CT200H FSPORT
شرکت ایرتویا این خودرو را با دو تیپ معمولی و اف اسپورت وارد کشورمان کرده است که در ظاهر بیرونی، در بخش توری جلوپنجره، رینگ ها و چراغ ها متفاوت اند. از دیگر تفاوت ها می توان به فنربندی متفاوتش اشاره کرد که در عین نرم بودن سواری اسپرتی نیز را فراهم کرده است.
– ۸ ایربگ – کیلس استارتر – تهویه دوگانه اتومات
– سیستم صوتی مارک لوینسون – صندلی های جلو برقی – گرمکن صندلی های جلو
– سانروف – چراغشور – سنسور نور
نقد و بررسی
لکسوس CT200H
لکسوس CT200H خودروی بسیار ارزنده ای است که متاسفانه از لحاظ قیمتی در بازه ای قرار می گیرد که تقریبا حرفی برای گفتن ندارد و خریدار می تواند انتخاب های به صرفه تری داشته باشد.
مزایا
- استهلاک پایین
- امکانات مناسب
- کیفیت خوب
معایب
- بازار خرید و فروش ضعیف
- قیمت گذاری نامعقول