کامل ترین بررسی مزایا و معایب جک S3 ، مقاله ای بسیاز در خور توجه برای افرادی است که قصد خرید این کراس اوور جمع و جور را دارند.
از حدود پنج شش سالی پیش شاهد هجوم تعداد بالایی از برندها خصوصا چینی آن هم اکثرا با کراس اوور یا به قول خودشان شاسی بلند هستیم. از رقبای دیرینه ی این رقابت باید به کرمان موتور و مدیران خودرو اشاره کنیم که محصولاتشان بیشتر از خودروسازی خیابان های کشور را پر کزده است. امروز به سراغ یکی از این محصولات یعنی جک S3 رفته ایم، کراس اوور تک دیفرانسیلی که از حدود ۶ سال پیش فراز و نشیب هایی را تجربه کرده است…
تاریخچه جک S3
برخلاف باور خیلی ها که تصور می کنند تمام خودرو های چینی که وارد ایران شده اند درجه سه و یا گمنام هستند، جک S3 محصولی دارای شناسنامه و اصالت منحصر به فرد خود است که با اسامی متفاوتی در بازارهای کشورها فروخته می شود. از T50 بگیر تا JS3 در مصر!
این خودرو در بازار چین با نام جک ریفاین S3(HEYUE S30) شناخته می شود که برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ نمایشگاه شانگهای معرفی گردید. این خودرو ابتدا با موتور ۱/۵ لیتری همراه با سه نوع گیربکس، ۵ سرعته دستی یا ۶ سرعته دستی و اتومات CVTذ در چین عرضه شد.
این خودرو تاکنون در یک نسل عرضه شده و تنها دو فیس لیفت را تجربه کرده است اولی در سال ۲۰۱۶ و دومی در سال ۲۰۱۹ که متاسفانه تنها نمونه قبل از فیس لیفتش وارد کشورمان شده است.
سال ۹۶ شمسی بود که کرمان موتور خبر از ورود برادر کوچکتر S5 یعنی جک S3 داد. بسیاری از مردم با پیش فرض موفقیت نسخه S5 به سمت این خودرو آمدند.
طراحی جک S3
همانطور که مستحضرید این خودرو در کلاس کراس اوور کوچک شهری قرار می گیرد که البته این مهم با مشاهده ابعاد کلی خودرو نیز به وضوح پیداست.
در نمای جلویی جک S3، جلو پنجره بزرگ با خطوط کرومی رنگ که حالتی ۶ ضلعی داشته و تقریبا از کاپوت تا پایین سپر ادامه پیدا کر ده است،بسیار به چشم می خورد. نکته ی بعدی چراغ های نسبتا بزرگ خودرو است که با حدود نیمی از طول کاپوت براربری می کند البته کوتاه بودن کاپوت و پوزه خودرو را نباید از قلم انداخت. خطوط کار شده روی کاپوت و سپر خودرو نیز سعی در زیباتر نشان دادن خودرو دارند. همچنین وجود لچکی کوچک جلوی شیشه های جلو برای دید بهتر باعث قرارگیری آینه های سایز بزرگ خودرو روی درب ها شده اند.
هنگام مشاهده S3 از بغل متوجه سه نکته خواهید شد که بسیار سلیقه ای اند و تعیین می کنند که شما طراحی این خودرو را می پسندید یا نه! یکی ابعاد بزرگ( ارتفاع زیاد سقف) نسبت به پوزه و دماغه خودروست که رخی شبیه به ون دارد، دوم شیشه های کشیده با ارتفاع زیاد هستند و نکته آخر گلگیرهای حجیم با رینگ های کوچک ۱۶ اینچی می باشند که تاثیرش را در سواری خواهیم گفت. اما به هر حال این موارد باعث شده تا خریداران دو دسته شوند!
نمای عقبی جک S3 هماهنگی مناسبی با رخ جلوی خودرو دارند بطوریکه استفاده از المان های اسپرت و جوان پسند بیشتر به چشم می خورد و در اینجا نیز با چراغ هایی کشیده طرف هستیم که البته نکته مهم قرار گیری چراغ دنده عقب روی فلاپ های پلاستیکی پایین سپر روی چراغ جداگانه ای است. نکته ی دل سرد کننده ای که جدیدا در بین خودروهای چینی و بعضا اروپایی جا افتاده است، استفاده از طرح خروجی های اگروز است که عملا فقط رخ دارند و بیننده را گول می زنند.
با وارد شدن به کابین S3 همان شکل و شمایل کلی مدل S5 برایمان تداعی می شود، البته که بعضی از قطعات دقیقا با آن مدل یکسان اند مانند فرمان خوشدست و سه شاخ، صفحه نمایش لمسی و رودری ها! نسخه ی تکراری اما جوابگو و ایرانی پسند داشبورد یعنی مانیتور مابین دریچه های عمودی با اینکه در خودروهای امروزی زیاد است اما هنوز طرفداران خود را داراست.
بهره گیری از پوشش های مختلف و توجه به جزئیات در جک S3 در حد مناسبی بوده و شاهد استفاده از خط نقره ای در میان داشبورد و همچنین چوب پیانویی روی دسته دنده هستیم. کیفیت کلی کابین در حد متوسطی بوده و از یک خودروی ازان قیمت در بازار جهانی انتظار بالایی نمی رود. ویژگی خوب این خودرو فضای جادار کابین است که برای ۴ سرنشین بزرگسال راحت می باشد.
اطلاعات فنی و رانندگی Jac S3
می رسیم به بخشی که شاید یکی از عوامل مهم فروش کمتر این خودرو باشد. جایی که خودروسازی جک می توانست با بهره گیری از یک توربوشارژ حتی با بوست پایین به اعداد بسیار بهتری دست پیدا کند اما لازم به ذکر است که اعداد روی کاغذ این خودرو ابدا ناامیدکننده نیستند و این نظرات فقط برای بهبودی شرایط است!
حجم موتور | ۱/۶ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۰۷ اسب بخار |
گشتاور | ۱۵۵ نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
شتاب صفر تا صد | ۱۲ ثانیه |
وزن | ۱۲۵۰ کیلوگرم |
شروع حرکت با جک S3 به علت وجود گیربکس CVT و حجم موتور نه چندان بالایش بدون هیچ هیجان بالایی صورت می گیرد و صدای موتور در این حین کمی بیش از حد وارد کابین می شود اما شتاب ثانویه خودرو بسیار چشمگیر تر بوده و خودمانی، تو دور بیفتد می رود، است.
وجود رینگ های کوچک باعث نرمی سواری خودرو شده است اما از طرفی تاثیر معکوسی روی هندلینگش گذاشته است چرا که این خودرو از ارتفاع زیاد و عرض کم نیز بهره می برد و این مورد باعث تشدید ضعف هندلینگش شده است. ترمز های خودرو در هر چهار چرخ دیسکی بوده و از قدرت کافی برخوردار هستند.
امکانات مهم جک S3
– ۲ ایربگ – سیستم ESP – تهویه اتومات
– دوربین دنده عقب – سانروف – کروزکنترل
برنده ی رقابت این خودرو با چانگان CS35 در بخش آپشنی جک S3 می باشد هرچند که قیمت روز این خودرو توانایی خردی کره ای های کارکرده اما با آپشن های بهتر را دارید.
نقد و بررسی
جک S3
اگر از خرید کره ای های دست دوم امتناع می کنید و به دنبال خودروی صفر هستید جک S3 گزینه مناسبی است.
مزایا
- سواری و تعلیق نرم
- کابین نسبتا بزرگ
معایب
- شتاب معمولی