بررسی مزایا و معایب بورگوارد BX7 ، جزء جامع ترین مقالات موجود درباره ی این دورگه چینی-آلمانی است.
اگر از اغلب ما درمورد خودرو های سگمنت شاسی بلند متوسط سئوال کنند، اولین چیزی که به ذهنمان می آید محصولات کره ای نظیر سانتافه یا سورنتو است نهایتا هم به فکر راوفور می افتیم اما این رده قیمتی محدود به این ها نمی شود و امروز به سراغ رقیبی جد برای آن ها رفته ایم. بورگوارد BX7 خودرویی بود که در صورت حضور گسترده می توانست ورق را برگرداند.
تاریخچه بورگوارد BX7
سئوالی رایج در مورد این خودرو، این برند چینی است یا آلمانی! در پاسخ باید بگوییم وضعیت این شرکت یک چیزایی مانند ام جی است یعنی به طور خلاصه، بورگوارد در ابتدا متعلق به آلمان و واقع در آنجا بود اما به دلیل ورشکستگی چینی ها این شرکت را خریداری کردند و هم اکنون در چین واقع شده است.
بورگوارد BX7 برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ در نمایشگاه بین المللی خودرو فرانکفورت به عنوان محصول جدید این برند بعد از حدود ۵۰ سال معرفی گردید. این خودرو تنها در یک نسل در بازار حضور پیدا کرده است و آخرین سال حضور آن مربوط به سال ۲۰۲۱ می باشد. این کراس اوور در بازار های جهانی با یک موتور اما با دو قدرت متفاوت عرضه شده است.
سال ۹۷ بود که شرکت کیان موتور وارنا ملقب به بورگوارد ایران، دو خودروی بورگوارد BX7 و BX5 را برای اولین بار در نمایشگاه شهر آفتاب رونمایی کرد که متاسفانه بسته شدن واردات به کلی معادلات را به هم ریخت و نتوانستیم تعداد زیادی از این خودرو را در خیابان ها ببینیم.
طراحی بورگوارد BX7
با اینکه طراحی این خودرو به ۷ سال پیش برمی گردد اما شاهد ظاهر پخت تری نسبت به دیگر هم وطنانش هستیم و اصطلاحا می گویند که بیشتر از قیمتش می خورد!
در نمای جلویی BX7 از چراغ هایی کشیده به همراه جلو پنجره ای بزرگ استفاده شده که ما را به یاد خودرو های آلمانی می اندازد. روی کاپوت با دسته ای از خطوط طرف هستیم که باعث حجیم تر دیده شدن رخ جلو شده اند. در طراحی سپر خودرو نیز از خلاقیت چندان بالایی بالایی استفاده نشده و تنها به قاب مشکی رنگ به همراه دیفیوزر کوچک اکتفا کرده اند.
اوج سادگی بورگوارد BX7 در نمای کناری اش است که طراحان تنها خطوط و حجم پردازی های ملایم کم گرفته اند. با کمی دقت به شیب سقف و بیرون زدگی صندوق خودرو یکی از مواردی که توجهمان را جلب کرد شباهتش با خودروی هنتنگ X7 است که البته این شباهت کم و بیش در دیگر بخش ها نیز دیده می شود. رینگ ها نیز از نوع ۵ پر دوبل با سایز ۱۸ هستند که تاثیرشان در سواری را جلوتر خواهیم گفت.
با مشاهده رخ عقب BX7 رگ و ریشه آلمانی اش را به وضوح درک خواهید کرد چرا که همانند خودروهای اروپایی و برخلاف چینی های دیگر از بزک کاری هایی که خیلی زود از چشم می افتند پرهیز شده است. استفاده از چراغ های کشیده و طویل با فاصله نسبتا زیاد از هم که با لوگو بورگوارد پر شده در کنار ریزه کاری هایی نظیر کروم روی صندوق، دیفیوزر سپر به همراه دو خروچی اگزوز همگی ظاهری اسپرت را رقم زده اند.
با ورود به کابین بورگوارد BX7، وجه لوکسش را به رخ می کشد و در همان ابتدا دقت به جزئیاتی نظیر صندلی های طرحدار ملقب به چرم ناپا و یا فرمان سه شاخش ما را مجذوب خود می کند. در طراحی کلی داشبورد از المان های لوکس استفاده شده که برای خانواده ها بیشتر جذاب است. استفاده از مانتیور ۱۲ اینچی با رابط کاربری شبیه به محصولات بی ام و به همراه دریچه های تهویه کشیده و تعداد بالای ادوات همگی طراحی زیبایی را ساخته اند.
همچنین استفاده از دو رنگ در کابین به همراه تریم چوب خود باعث جلوه ای بهتر از کابین شده که در کنار کیفیت و دقت مونتاژ بالایش ما را شگفت زده می کند. به لطف فاصله دو محور قابل توجه، شاهد فضایی نسبتا بزرگ و کافی برای استفاده خانوادگی هستیم. نکته قابل توجه ۷ نفره بودن این خودرو است که البته صندلی های ردیف سوم تمامی خودروهای این رده زیاد کاربردی نبوده و بیشتر جنبه تزیینی دارند!
اطلاعات فنی و رانندگی Borgward BX7
اگر از شما بپرسند که نقظه ضعف بزرگ خودروهای چینی در کدام بخش است احتمالا می گویید بخش فنی اما این خودرو آمده تا حدودی این حرف را نقض کند البته ناگفته نماند که وزن ۱/۷ تنی اش کمی تاجب برانگیز است.
حجم موتور | ۲ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربوشارژ |
محور محرکه | دو دیفرانسیل (AWD) |
قدرت | ۲۲۵ اسب بخار |
گشتاور | ۳۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
شتاب صفر تا صد | ۱۰ ثانیه |
شتابگیری بورگوارد BX7 به واسطه بوست بالای توربو و لگ نسبتا کم آن در حد راضی کننده ای ظاهر می شود که از رقبای کره ای و ژاپنی اش یک سر و گردن بالاتر است. یکی از نکات مثبت این خودرو در مقابل هم وطنانش دو دیفرانسیل هوشمندش است که می تواند از پس آفرودهای سبک و جاده های ناهموار بر بیاید.
سیستم صوتی خودرو از برند معروف HIFI بوده که به همراه ۹ بلندگو صدای با کیفیتی را در اختیارمان می گذارد اما بخشی از این صدا را باید مدیون عایق بندی خوب کابین باشیم که چه در حالت سکون و چه دورموتور بالا صدای آزار دهنده ای وارد کابین نمی شود. چیزی که انتظارش را نداشتیم کیفیت سواری BX7 بود که حتی می توان گفت در حد رقبای ژاپنی اش ظاهر می شود.
امکانات مهم بورگوارد BX7 آلتیمیت
– ۶ ایربگ – رادار نقطه کور – سیستم هشدار خواب الودگی
– اتوهلد – ماساژور صندلی های جلو – ۵ گرمکن
– صندوق برقی – سقف پاناروما – صندلی های جلو برقی
خوشبختانه یا متاسفانه BX7 تنها در یک نسخه وارد کشورمان شد که از لحاظ آپشنی توان رقابت با خودروهای کره ای نظیر سانتافه را دارد.
وضعیت خدمات و قطعات بورگوارد BX7
اگر بخواهیم در یک کلمه خلاصه بگوییم، خدمات این خودرو چه از نظر تعدد و چه کیفی، تعریفی ندارد و در صورت خرابی قطعات و یا تصادف با این خودرو، مالکان باید خود و جیبشان را برای هزینه های سنگین آماده کنند.
نقد و بررسی
بورگوارد BX7
اگر به دنبال شاسی بند هفت نفره متفاوتی می گردید که با چینی بودن و خدمات نامناسبش مشکلی نداشته و از تعداد بالای سانتافه و... خسته شده اید، بورگوارد BX7 گزینه خوبی است.
مزایا
- شتاب مناسب
- کیفیت قابل قبول
- امکانات مناسب
معایب
- بازار خرید و فروش ضعیف
- خدمات بد