در بررسی مزایا و معایب پروتون جنتو سعی کردیم تا تمامی جزئیات مهم و حتی بی اهمیت این خودرو را برای شما بازگو کنیم.
در زمانی که ایرانخودرو و سایپا اهمیت بیشتری به تولید خودروی با کیفیت تر می دادند یعنی اواسط دهه هشتاد، این دو شرکت داخلی تنها بانی های تولید خودرو نبودند و با کمی جستجو به اسامی زیادی برخورد می کنیم که یکی از آن ها زاگرس خودرو، نماینده محصولات پروتون مالزی بود. یکی از محصولات این شرکت پروتون جنتو سدان لیفت بکی است که برای رقابت با خودروهای داخلی پای به میدان گذاشت.
تاریخچه پروتون جنتو
با وجود اینکه مدل های متفاوتی از این برند در کشورمان وجود داشته است، شاید خیلی از ما ایرانی ها نیز هنوز برند پروتون را خوب نشناسیم اما باید توجه داشت که این برند جزو نخستین خودروسازی مالزی محسوب می شود که آن را هم باید مدیون همت بزرگ نخست وزیر آن سال های مالزی بدانیم.
پروتون جنتو تنها در یک نسل همراه با یک فیس لیفت به بازار عرضه شد. معرفی این خودرو در سال ۲۰۰۴ در کشور مالزی صورت گرفت. کشورهای گوناگونی از جمله چین، ایران و مالزی فرصت مونتاژ این خودرو را کسب کردند. فیس لیفت این خودرو که بیشتر مربوط به بخش فنی بود در سال ۲۰۰۷ به نمایش عموم مردم در آمد. سرانجام سال ۸۶ بود که این خودرو اولین حضورش را در ایران تجربه کرد و پس از فعالیت سه ساله اش در کشورمان از خط مونتاژ خارج شد اما توقف تولید جهانی این خودرو برمیگردد به سال ۲۰۱۲.
طراحی پروتون جنتو
گویا گروه هدف این خودرو برای عرضه، جوانان بوده اند چرا که استفاده از طراحی و المان های اسپرت به وضوح در بیرون و داخل پروتون جنتو دیده می شود. البته که حدود ۲۰ سالی از طراحی این خودرو می گذرد و نباید انتظار بالایی از آن ها داشت ولی از آنجایی که رقیبانش خودروهای داخلی با طراحی های نه چندان جذاب هستند می توان امیدوار بود.
در طراحی جلویی جنتو بیشتر از سبک و سیاق مینیمال استفاده شده به طوریکه شما چراغ هایی کوچک با طرح اشک، جلوپنجره ی کوچک و سپری ساده را مشاهده می کنید. روی سپر خودرو بیشتر مه شکن هایی که در قالبی شبیه متوازی الاضلاع قرار گرفته جلب توجه می کند البته سعی شده تا با بکارگیری خطوطی روی سپر از سادگی این بخش بکاهند.
خلاقیت طراحان در نمای کناری تنها به خط افقی که از گلگیر جلو تا چراغ عقب کشیده شده خلاصه می شود. طراحی سقف خودروهای لیفت بک با ارتفاع پایین تر و هم سطح بودن شیشه عقب با آن صورت می گیرد که تاثیر این طراحی را در فضای داخلی جلوتر بررسی می کنیم. رینگ های ساده ۱۵ اینچ و ۵ پر خودرو تناسب خوبی با طراحی اش دارد.
از این ها که بگذریم طراحی نمای عقبی پروتون جنتو به مراتب دلچسب تر از رخ جلو است و با چراغ هایی مثلثی شکل که درون آن ها لامپ های دایره ای به هم متصل شده، مزین می باشد. نکته ی مثبت دیگر این بخش بال کوتاه روی صندوق است که به اسپرت تر دیده شدن رخ خودرو کمک کرده است اما طراحان تا همینجا بیشتر پیشروی نکرده و در کل با ظاهر کم آرایشی طرف هستیم.
بی شک اگر عکس کابین پروتون جنتو را قبل از آشنایی با این خودرو مشاهده می کردید، با خود می گفتید که این داشبورد یک خودروی اسپرت مخصوص مسابقه است. در واقع اوج هیجان و اسپرت بودن این خودرو همینجاست جایی که داشبورد رو رنگ در کنار طراحی فرمان سه شاخ و پشت آمپر جمع و جور و آنالوگش آدرنالین خوبی را به راننده تزریق می کند.
در بالای داشبورد ساعت آنالوگ کوچکی به رسم خودروهای لوکس تعبیه شده که در پایین آن دریچه های تهویه به همراه دکمه و ادوات کنترل سیستم تهویه و صوتی در اندازه نسبتا کوچکی قرار گرفته اند. اما کیفیت چیزی است که ای کاش بیشتر به آن بها داده می شد به طوریکه متریال داشبورد در حد خودروهای داخلی و شاید کمی بهتر باشد. قطع به یقین این داشبورد زیاد نمی تواند نظر خانواده ها را جلب کند چه از نظر طراحی و چه فضای کابین که به وضوح ارتفاع پایین سقف باعث کوچکتر شدن کابین شده است.
اطلاعات فنی و رانندگی Proton Gen.2
نه خیلی خوب و نه خیلی بد! این بهترین توصیفی است که می توان از این بخش کرد. جنتو با ۵ پیشرانه در بازارهای جهانی وجود دارد که تنها یک نمونه از آن با دو نوع گیربکس در کشورمان حضور دارد. نمونه مورد بررسی ما از نوع دنده ای می باشد.
حجم موتور | ۱/۶ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۸ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دنده ای |
شتاب صفر تا صد | ۱۳ ثانیه |
وزن | ۱۰۵۰ کیلوگرم |
با توجه به گذشت ۱۵ سال از عمر این خودرو نباید انتظار شتاب و قدرت روزهای نخست را از آن داشته باشیم. نمونه دنده ای پروتون جنتو نسبت به اتوماتش به وضوح شتاب و کشش بهتری دارد که البته امری طبیعی است. در مقام مقایسه باید بگوییم که شتاب این خودرو چیزی نزدیک به ۲۰۶ تیپ پنج است. همانطور که بالاتر هم گفتیم کیفیت و دوام این خودرو در حد خودروهای داخلی بوده بطوریکه ورود بالای صدای موتور و همچنین شنیده شدن صدای کابین چیز عجیبی نیست.
این خودرو از لحاظ وزنی نیز شباهت بالایی به ۲۰۶ داشته و از حیث سواری کمی بهتر از آن عمل می کند. بعد از کمی تحقیق درباره امنیت جنتو نکته ای که کمی توی ذوقمان زد، کسب تنها سه ستاره ایمنی است که در کنار ترمزهای متوسط خودرو، بهتر است راننده کمی حواس جمع تر رانندگی کند.
امکانات مهم پروتون جنتو
– ۲ ایربگ – ۴ شیشه برقی – آینه برقی
– ۴ چرخ ترمز دیسکی – ترمزها ABS و EBD
این خودرو در رده قیمتی قرار دارد که اصطلاحا کمبود آپشن برایش حلال است چرا که رقبای ساخت ایرانش نیز در همین حد و اندازه ظاهر شده اند.
وضعیت خدمات و قطعات پروتون جنتو
موردی که خیلی ها را از خرید این خودرو صرف نظر می کند همین بحث خدمات پس از فروشش است که متاسفانه اصلا وضعیت جالبی ندارد و پیدا کردن قطعه بدکی این خودرو علاوه بر هزینه، وقت زیادی را هم از مالک طلب می کند.
نقد و بررسی
پروتون جنتو
پروتون جنتو خودروی بدی نیست اما برگ برنده ی محکمی در مقابل رقبای داخلی مدل بالا و دارای خدمات ندارد که همین مورد باعث بازار ضعیفش شده است.
مزایا
- مصرف سوخت کم
- شتاب معقول مدل دنده ای
معایب
- بازار خرید و فروش ضعیف
- خدمات و قطعات کمیاب