کامل ترین نقد و بررسی فیات تیپو ، مقاله ای کامل و جامع در مورد این سدان ترکی-ایتالیایی است که برای رقابت با چینی های مدعی بازار می آید.
یکی از برندهای خوشنام ایتالیایی که محصولاتش به بی دردسر بودن معروف هستند اما ما ایرانی ها به تعداد دفعات محدودی نام آن را شنیده ایم، فیات است که درخشان ترین محصولش در کشورمان سینا بود که به دلایل مشخصی مانند امکانات کم و قیمت بالا نتوانست موفقیت زیادی کسب کند. دیگر محصول این برند فیات ۵۰۰ است که جزو معروف ترین هاچبک های اقتصادی داخل شهری جهان محسوب می شود اما در ایران با قیمت بسیار نجومی و غیرمنطقی وارد شد و نتوانست فروش بالایی را کسب کند مگر به عنوان خودرویی دم دستی برای کارخانه داران!
اگر نام فیات تیپو کمی حافظه شما را قلقلک می دهد چندان تعجب نکنید چرا که قرار بود این خودرو در سال ۹۵ توسط ایرانخودرو وارد و حتی مونتاژ شود اما نشد که بشود…! حال پس از سال ها قرار است تا مدل ۲۰۲۳ این خودرو توسط شرکت جویای نام پارسیان موتور وارد کشور شود.
فیات تیپو به نوبه ی خود دارای تاریخچه و شناسنامه ای کهنه است بطوریکه حدود ۳۵ سال از اولین عرضه این خودرو به بازار جهانی می گذرد و تاکنون با انواع اتاق شامل، سدان، هاچبک، کراس و استیشن حضور داشته است. اما داستان نسخه سدان از سال ۲۰۱۵ آغاز شد، زمانیکه سران ایتالیایی و ترکیه ای بر سر تولید محصولی مشترک و عرضه آن به بازار اروپا به توافق رسیدند، به همین دلیل در همان سال این خودرو در نمایشگاه خودرو استانبول به نمایش عموم درآمد.
این سدان شهری دورگه تاکنون تنها در یک نسل و کوچکترین تغییرات در اروپا حضور پیدا کرده است. یکی از نکاتی که از همین الان کمی اهل فن را به فکر فرو برده، احتمال ناسازگاری فیات تیپو با شرایط اقلیمی کشورمان است چرا که این خودرو منطبق بر آب و هوای بازار هدف خود یعنی کشورهای اروپایی تولید شده و درصورت حضور در ایران امکان ضعف در برخی قسمت ها نظیر انتقال قدرت، سرمایش و … هست.
طراحی ظاهری فیات تیپو با توجه به محدوده قیمتی اش، نسبتا زیبا و عامه پسند محسوب می شود. چیزی که مشخص است سبک طراحی نه چندان به روز و دیچیتالی طور این خودرو است که البته از طراحی ۸ ساله این خودرو انتظار بیشتری نداریم. فیات استفاده از المان های همیشگی و محبوب خود در کابین را در این خودرو نیز لحاظ کرده بطوریکه امضاهای دایره ای شکل چشممان را نوازش می کنند گرچه کیفیت بالایی در اختیارمان نمی گذارد. حال باید دید که سلیقه مشتریان ایرانی نزدیک به اروپایی هاست یا خودرهای چینی عجیب الخلقه.
مشخصات فنی فیات تیپو
همانطور که مستحضرید نمی توان از یک سدان اقتصادی و مقرون به صرفه انتظار عملکرد فنی هیجان انگیزی داشت چرا که تا الان نیز نمونه وارده به کشور از میان سه تیپ ۱/۴ لیتر، ۱/۴ لیترتوربو، ۱/۶ لیتر به طور قطع مشخص نیست اما زمزمه ها حاکی از ورود فیات تیپو در نمونه پایه دارد.
حجم موتور | ۱/۴ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۹۵ اسب بخار |
گشتاور | ۱۲۷ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی |
شتاب صفر تا صد | ۱۲/۵ ثانیه |
وزن | ۱۱۵۰ کیلوگرم |
امکانات مهم فیات تیپو
رده قیمتی خودرو می توان فهمید که آپشن های زیادی در فیات تیپو قابل مشاهده نیست. یکی دیگر از نکاتی که بسیار به چشم منتقدان این خودرو آمده، عملکرد متوسطش در تست تصادفات می باشد که در اکثر تیپ ها تنها به ۳ ستاره ایمنی دست پیدا کرده و تنها فولترین نمونه موفق به کسب ۴ ستاره شد. در تیپ محتمل ورود به ایران آپشن های زیر دیده می شود:
۶ ایربگ | سیستم ESP،TCS،HAC |
تهویه مطبوع اتومات و دوگانه | سنسور نور و باران |
کروزکنترل | ایزوفیکس صندلی |
آینه تاشو برقی |
کیلس استارتر |