مشخصات و بررسی جامع دیگنیتی پرستیژ ، مقاله ای مفید و جامع در مورد این تازه کار جذاب و پر حاشیه است که این روز ها اسمش بدجور سر زبان ها افتاده است.
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
در بازار اشباع ایران که خیابان ها پرشده از خودروهای چینی که تعداد بالایی از آن ها مونتاژ داخل است، به سراغ کراس اووری جدید الورود که به واسطه حواشی و تبلیغات زیادش خیلی زود به شهرت بالایی دست پیدا کرد. دیگنیتی خودرویی در کلاس شاسی بلند متوسط است که از زبان طراحی آشنایی بهره می برد که قبلا مثل آن را در بی ام و x6 و x4 دیده بودیم. در واقع این محصول را همانند دیگر خودروها باید مدیون شرکت وفادار بازار ایران یعنی دانگ فنگ بدانیم بطوریکه نام اصلی آن در بازار چین، دانگ فنگ ix5 است.
اولین حضور این خودرو در بازار کشورمان برمی گردد به سال ۹۹ که طی مراسمی از جانب بهمن موتور در مقابل دیدگان همه قرار گرفت. البته عرضه ان به بازار از سال ۱۴۰۰ شروع شد، نکته مهم قضیه هم تک تیپ معرفی شده دیگنیتی به بازار بود که بهمن موتور آن را پرایم(prime) نامید.
کمی بعد از عرضه این خودرو در بازار(حدود یکسال)، اواخر سال ۱۴۰۱ بود که بهمن موتور دست به حرکت انقلابی زد و تصمیم به واردات و مونتاژ تیپی جدید از دیگنیتی با نام پرستیژ(prestige) گرفت.
مهم ترین تفاوت های تیپ پرستیژ با پرایم چیست؟
دیگنیتی پرایم کراس اووری با مزایای نسبتا زیادی بود اما یک مشکل یا بهتر است بگوییم کمبود داشت! ضعف قدرت و کشش موتور در بعضی از سربالایی ها و …
همین بهانه ای شد برای حضور نمونه قویترش یعنی تیپ پرستیژ که اصلی ترین تفاوتش همین موتور حجیم تر و توانایش
است. بطوریکه نه تنها نفطه ضعفش برطرف شد بلکه به نقطه قوتی چشمگیر تبدیل گردید که خیلی از حریفانش را به چالش می کشد. در کنار این مهم، شاهد جایگزینی یک گیربکس پیشرفته تر به جای جعبه دنده اقتصادی cvt هستیم.
گیربکس AT معمولی دیگنیتی پرستیژ نسبت به دو کلاچه های رقبا از دردسر نگهداری و همچنین کاربرد راحت تر بهره مند است.
برای اکثر مخاطبین، تیپ پرستیژ در نمای کلی تفاوت چندانی با پرایم ندارد اما ریز نکاتی دچار تغییر شده اند که تمامی این تغییرات در جدول زیر نوشته شده است:
پرایم | پرستیژ | |
حجم موتور | ۱/۵ لیتری توربو | ۲ لیتری توربو |
گیربکس | CVT | ۶ سرعته اتومات |
قدرت | ۱۴۸ اسب بخار | ۲۲۸ اسب بخار |
گشتاور | ۲۲۰ نیوتن متر | ۳۵۵ نیوتن متر |
صفر تا صد | ۱۳ ثانیه | ۱۰ ثانیه |
رینگ ها | ۱۸ اینچی | ۲۰ اینچی |
خروجی اگزوز | ۲ عدد | ۴ عدد |
رانندگی با دیگنیتی پرستیژ از چند جهت بهتر از نسخه سابق یعنی پرایم شده که اولین آن شتاب و کشش بسیار بهتر موتور TGDI آن است که صدای جذاب تری نسبت به قبل دارد و دیگر بخاطر گیربکس اقتصادی اش ناله نمی کند. مورد بعدی هندلینگ و قدرت ترمزها است که حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد بهتر از نسخه پرایم شده اند که این موضوع بیشتر به دلیل افزایش سایز رینگ و کاهش فاقا لاستیک می باشد.
اما این تغییرات باعث افزایش نسبی خشکی سواری دیگنیتی پرستیژ نسبت به پرایم شده که با تکیه بر پشتوانه اسپرت خودرو قابل تحمل است.
{مقالات بیشتر}: راهنمای خرید بهترین خودرو تا دو میلیارد تومان
مصرف سوخت دیگنیتی پرستیژ به طور قابل انتظاری بیش از پرایم است به طوری که با رانندگی نسبتا پرگاز در شهر، پشت آمپر عددی معادل ۱۲ لیتر را نشان می دهد این عدد بالا نشان دهنده حساس بودن موتور به بنزین بی کیفیت است. ناک زدن انجین خودرو هنگام استفاده از بنزین یورو ۲ و یورو ۴ همانند گذشته وجود دارد.
امکانات رفاهی اضافه شده به تیپ پرستیژ |
شارژر وایرلس |
نورپردازی داشبورد و اتاق |
پشت آمپر دیجیتالی |
قیمت دیگنیتی پرستیژ در ایران
تغییرات دیگنیتی پرستیژ نسبت به دیگنیتی پرایم به جا و خوب بوده اما تغییرات قیمت آن بسیار بد به طوری که تفاوت قیمتی این دو نسخه چیزی حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیون تومان می باشد. همین موضوع باعث شد تا این کراس اوور تک دف در رقابت ناخواسته با تیگو ۸ پرو و تیگو ۷ پرومکس دو دیفرانسیلی قرار گیرد و نتواند بازار فروش خیلی خوبی را از آن خود کند.