بررسی مزایا و معایب سانگ یانگ نیو اکتیون ، مقاله ای جامع در مورد مزایا و معایب این محصول کره ای است.
نوبتی هم که باشد نوبت بچه غولی است که نتوانست شاخ مانکن های کره ای را بشکند. سانگ یانگ نیو اکتیون، شاسی بلندی بود که پس از گذشت ۱۲ سال حضور در ایران به فروش بالایی دست پیدا نکرد و ظاهرش بر باطنش غلبه کرد.
تاریخچه سانگ یانگ اکتیون
به طور کلی سانگ یانگ اکتیون در دو نسل به بازار جهانی عرضه شد که خوشبختانه هر دو نسل آن در ایران وجود دارند. به نسل اول آن اکتیون و نسل دوم آن را نیو اکتیون می نامند که نمونه مورد بررسی ما نیز از همین است.
اولین نسل اکتیون برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ به بازار جهانی معرفی شد و تا سال ۲۰۱۱ روی خط تولید قرار داشت که این نسل در سال ۹۰ شمسی به ایران راه پیدا کرد ولی به علت ظاهر نه چندان جذاب با شکست بزرگی روبه رو شد.
نسل دوم در سال ۲۰۱۲ عرضه شد و سر انجام در سال ۲۰۱۸ تولیدش متوقف شد. تغییرات این نسل در قالب چراغ ها ، جلوپنجره و سپر جلو می شود که در ایران به نیو اکتیون معروف است. البته که هر دو نسل این خودرو در بازار جهانی به فروش بالایی دست نیافت.
طراحی سانگ یانگ نیو اکتیون
به جرات می توان گفت که یکی از دلایل کم فروشی نیو اکتیون در بازار ایران و حتی جهانی، همین طراحی عجیب و غریب اش است که کنار آمدن با این بچه غول را کمی سخت کرده است.
در نمای جلویی با چراغ های نسبتا مربعی شکلی سر و کار داریم که اگر در آن ها لنز به کار گرفته می شد قطعا ظاهر جذاب تری را رقم می زدند اما طراحی جلو پنجره و سپر خودرو تناسب خوبی با هم داشته بطوریکه توری هر دوی آن ها نیز شباهت زیادی دارد. نکته حائز اهمیت برای آفرودرها زاویه ورود این خودرو است که مقدار قابل توجهی دارد.
نمای جانبی نیو اکتیون به واسطه طراحی سقفش خیلی جلب توجه می کند. ارتفاع بلند شیشه ها و فاق بلند لاستیک ها ها هماهنگی مطلوبی با هم دارند. خطوط افقی بدنه نیز از گلگیر جلو کشیده شده و تا چراغ عقب امتداد پیدا کرده است.
با دیدن طراحی عقب نیو اکتیون اسامی زیادی به ذهنمان می رسد؛ تانک، دایناسور و حتی کرگدن که انصافا بی راه هم نیستند. اگر در ترافیک پشت این خودرو قرار داشته باشید اولین چیزی که می بینید شیشه تخت و بزرگ عقب است که به نوبه ی خود جالب است و دومین چیز چراغ هایی است که محل قرارگیری آن ها روی صندوق نبوده و ابعاد متوسطی دارند. ارتفاع بالای سپر عقب نیز به بهبودی زاویه خروج خودرو کمک کرده است.
طراحان کابین خودرو هم مانند طراحان بیرونی، عجیب و غریب پسند هستند و در اینجا نیز شاهد همان مقوله ی بیرون خودرو هستیم. البته که ارگونومی خودرو به واسطه کشیدگی داشبورد به سمت راننده مناسب بوده و راننده تسلط خوبی بر ادوات داخلی دارد. دید به اطراف هم مناسب بوده اما شیشه عقب خودرو کمی کار را سخت کرده است. کیفیت کابین در حد متوسطی ارزیابی می شود و برای این رنج قیمت خودرو راضی کننده است.
کابین نیو اکتیون فضای بزرگی را در اختیارمان می گذارد و حتی در ردیف عقب نیز برای افراد با قد ۱۸۰ مشکل چندانی وجود ندارد.
درست است که طراحی سانگ یانگ نیو اکتیون عجیب است، خیلی هم عجیب. اما اصلا نمی شود گفت که زشت است. مثل بسیاری از خودروها نیست؛ یعنی اینکه شما یا کاملا از آن خوشتان می آید و یا کاملا نتفر دارید! چیزی بین این دو وجود ندارد.
مشخصات فنی و رانندگی سانگ یانگ نیو اکتیون
به بخشی رسیدیم که برای سرعت دوستان کسل کننده و برای قدرتی بازان قسمتی جذاب محسوب می شود. می توان از قدرت کم موتور بنزش، وزن بالایش و ۴سیلندر بودنش ایراد گرفت اما از دیفرانسیل قدرتمندش نه!
حجم موتور | ۲/۳ لیتری تنفس طبیعی |
تعداد سیلندر | ۴ |
محور محرکه | دو دیفرانسیل |
قدرت | ۱۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۱۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
شتاب صفر تا صد | ۱۵ ثانیه |
وزن | ۱۹۳۸کیلوگرم |
همانطور که گفته شد سانگ یانگ نیو اکتیون به علت قدرت نه چندان بالای موتور تحت لیسانس بنزش، در کل کل های خیابانی و سرعت های بالا حرفی برای گفتن ندارد.
هنگام حرکت با خودرو به واسطه گشتاور مناسبش شاهد کشش مناسبی هستیم که از قدرت بالای دیفرانسیل و البته گیربکس نسبتا هوشمند ۶ سرعته اش نشات می گیرد. قابلیت آفرودی خودرو نیز به شما اجازه عرض اندام در شرایط بد جوی را می دهد.
از آنجایی که سانگ یانگ نیو اکتیون خودرویی با شاسی مستقل محسوب می شود، کمی حرکت گهواره ای در آن مشاهده می شود که چندان نگران کننده نیست و قابل چشم پوشی می باشد. سواری خودرو به واسطه استفاده از تعلیق جندگانه در عقب و دوگانه در جلو و همچنین فاق زیاد لاستیک ها نرم ارزیابی می شود.
با توجه به وزن زیاد و ارتفاع بالای خودرو نمی توان انتظار زیادی از هندلینگ اش داشته باشیم ولی سیستم های ESP و ARP و HDC کار خود را به خوبی انجام می دهند و تا حدود زیادی اطمینان ما را جلب می کنند. ترمز ها نیز با وجود فاق لاستیک زیاد وضعیت قابل قبولی دارند.
امکانات مهم Ssangyong new actyon
لازم به ذکر است که نیو اکتیون در دو تیپ به ایران عرضه شده است،لاکچری (فول) و کامفورت و پرستیژ (نیم فول) که تفاوت های این تیپ ها منحصر به تعدد آپشن ها می شود و از لحاظ فنی تفاوتی مابین آن ها نیست.
تفاوت این تیپ ها در نمای ظاهری مربوط به رینگ ها می شود که در تیپ لاکچری از سایز ۱۸ اینچی استفاده شده است.
نکته قابل توجه این است که تیپ کامفورت تنها در مدل ۲۰۱۴ و تیپ پرستیژ تنها در مدل ۲۰۱۵ وجود داشته ولی لاکچری شامل ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ می شود.
– ۴ ایربگ – سیستم ESP – کروز کنترل
– سیستم تهویه اتومات – صندلی راننده برقی – گرمکن صندلی های جلو
– سانروف – دنده پشت فرمان – سنسور باران
چیزی که مشخص است؛ پیشی گرفتن رقبای کره ای دیگر نظیر توسان و اسپورتیج از حیث آپشن است.
نقد و بررسی
سانگ یانگ نیو اکتیون
سانگ یانگ نیو اکتیون خودرویی است که نسبت به رقبای خود ایراداتی دارد اما هم اکنون در بازار قیمت مناسب تری دارد. اگر بودجه خرید خودروهایی مانند اسپورتیج و توسان و... را ندارید ؛ نیو اکتیون گزینه مناسبی است.
مزایا
- قدرت آفرود بالا
- کیفیت معقول کابین
- سواری نسبتا نرم
معایب
- طراحی نه چندان زیبا
- شتابگیری ضعیف
- خدمات نه چندان گسترده