کامل ترین بررسی مزایا و معایب سئات لئون ، مقاله ای است مناسب برای افراد کنجکاو در مورد این ماتادور کم فروغ.
خوب در حد لالیگا کلمه ای است که ما ایرانی ها خیلی شنیده ایم که بی ربط به خودروی مورد بررسی امروزمان نیست. گفته بودیم که با باز شدن واردات خودرو تعداد زیادی برند از کشورهای گوناگون وارد شد که یکی از آن ها سئات اسپانیایی بود. سئات لئون هاچبک جمع و جوری است که حدود هفت سالی از حضورش در ایران می گذرد…
تاریخچه سئات لئون
این خودرو در واقع اسپین آفی از فولکس واگن محسوب می شود و بر اساس پلتفرمی از گروه مهندسی فولکس واگن ساخته شده است. این خودرو برای رقابت با خودروهایی نظیر گلف و آئودی A3 پا به میدان گذاشته است.
نسل اول سئات لئون در سال ۱۹۹۹ در دسترس عموم مردم قرار گرفت و در کشورهایی نظیر اسپانیا و بلژیک مونتاژ می شد. این نسل با انواع و اقسام موتور و گیربکس ها عرضه شد اما قوی ترین نمونه آن دارای موتور ۲/۸ توربو بود. همچنین این خودرو برنده جوایزی با عنوان قابل اطمینان ترین خودرو سال در کشورهای اروپایی شده است.
می رسیم به پر افتخارترین نسل این خودرو، دومین نسل لئون در سال ۲۰۰۵ معرفی شد و در طول ۸ سال تولیدش شاهد نسخه های متفاوتی از آن بوده ایم شامل؛ کوپا ،کوپرا و نسخه الکتریکی. این نسل از طراحی منحصر به فردی بهره می برد و به فروش بالایی دست پیدا کرد.
خودروی مورد بررسی ما از نسل سوم بوده که در سال ۲۰۱۲ رونمایی شده و از پلتفرم یکسانی با گلف نسل هفت بهره می برد. این نسل در کلاس های متفاوتی عرضه شده که می توان به هاچبک، استیشن و کراس اشاره کرد. فیس لیفت این نسل سال ۲۰۱۷ در معرض عموم مردم قرار گرفت که در بخش سپر جلو ، عقب و امکانات دچار تغییر شده بود.این خودرو سال ۹۵ وارد کشورمان شد ولی بسته شدن واردات باعث شد که نیامده برود.
آخرین نسل از سئات لئون ارائه شده به بازارجهانی در سال ۲۰۲۰ عرضه شد. این نسل در ظاهر به طور محسوسی دارای ابعاد بزرگتری شده بود. این نسل با پیشرانه های متفاوتی عرضه شده است و هم اکنون نیز روی خط تولید قرار دارد.
طراحی سئات لئون
در طراحی لئون بیشتر از هر چیزی از خطوط تیز استفاده شده، در نمای جلو با چراغ های ۵ ضلعی و خطوط تیزی روبرو می شویم که در میان چراغ ها جلوپنجره چند ضلعی اش واقع شده است. طراحی سپر هماهنگی خوبی با کاپوت داشته و استفاده از خطوط تیز در هر دو دیده می شود.
نمای جانبی سئات لئون شامل خطوطی است که سعی در اسپرت نشان دادن خودرو دارند، یک خط از گلگیر عقب شروع شده و دیگری از گلگیر جلو. رینگ ها نیز از نوع ۱۰ پر ۱۸ اینچی بوده که در کنار حجم پردازی های گلگیر، ابعاد ماشین را بزرگتر از آنچه هست نشان می دهند.
اولین چیزی که پس از مشاهده نمای عقب لئون به چشم می خورد، چراغ های LED اش است که ظاهرا طراحان خیلی روی آن مانور داده اند. شیشه عقب اندازه ی بزرگی داشته و پایینش به صورت زاویه داری طراحی شده است. روی سپر خودرو دو خط در طرفین دیده می شود که به سمت مرکز ادامه پیدا کرده اند. در کل شاهد ظاهر اخمویی هستیم.
هنگام وارد شدن به کابین با طراحی اسپرت در عین لوکس بودن طرف می شویم. فرمان سه شاخ به همراه پشت آمپر آنالوگ اش به خوبی هبجان راننده را بیش از پیش می کند، همچنین کشیدگی داشبورد به سمت راننده گویای ارگونومی و دسترسی خوب راننده به ادوات است.تعبیه صفحه نمایش مابین دریچه های تهویه عمودی و ادوات در زیر آن همگی جلوه ای تکراری اما دلنشینی هستند.
رویه ی صندلی های سئات لئون ترکیبی از چرم و جیر بوده که به نوعی امضای خودروهای اسپرت محسوب می شود. کیفیت داشبورد و رودری ها در حد مطلوبی بوده و رضایت بخش است. اما فضای سرنشینان به خصوص ردیف دوم، کمی توی ذوق می زند و برای افراد قد بلند خیلی مناسب نیست.
اطلاعات فنی و رانندگی Seat Leon
این خودرو با دو موتور ۱/۴ و ۱/۸ که هر دو توربو هستند وارد کشور شد که تفاوت آن ها حدود ۳۰ اسب بخار است. البته ما به سراغ نمونه قوی تر رفته ایم و جدول مشخصات فنی اش را برای شما قرار داده ایم:
حجم موتور | ۱/۴ لیتری | ۱/۸ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربو | ۴ سیلندر توربو |
محور محرکه | دیفرانسیل جلو FWD | دیفرانسیل جلوFWD |
قدرت | ۱۵۰ اسب بخار | ۱۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتن متر | ۲۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته اتومات | ۷ سرعته اتومات |
شتاب صفر تا صد | ۸/۸ ثانیه | ۷/۹ ثانیه |
وزن | ۱۲۳۳ کیلوگرم | ۱۲۳۳ کیلوگرم |
این هاچبک جمع و جور اسپرت در شتابگیری اولیه بسیار خوب ظاهر می شود و صدای وارد شده به کابین هنگام شتابگیری بسیار دلنشین بوده و در دورهای بالاتر به واسطه عملکرد سریع گیربکس دوکلاچه اش نیز شاهد شتاب ثانویه خوبی هستیم. کیفیت سواری سئات لئون با وجود ماهیت اسپرتش، آنچنان خشک نیست و فنربندی رضایت بخشی دارد.
یکی از نقاط مثبت این خودرو هندلینگ و فرمان پذیری خوبش است که برای جوانان نکته ای حائز اهمیت است. ترمزها نیز قدرت بالایی برای مهارش دارند. در این خودرو شاهد آپشن های ویژه ای به نام MSR و XDS که به ترتیب مسئول کنترل دور موتور و گشتاور هستند، می باشیم.
امکانات مهم سئات لئون
– ۷ ایربگ – تهویه اتومات و دوگانه – صندلی های جلو برقی – شارژ وایرلس
– گرمکن صندلی های جلو – دنده پشت فرمان – چراغشور – رادار تصادف
– رادار تغییرلاین – ۴ حالت رانندگی – اتوهلد – سنسور باران
در سئات لئون شاهد امکانات متعدد و کارآمدی هستیم و از این حیث نسبت به رقبای خود برتری دارد.
نقد و بررسی
سئات لئون
اگر به دنبال خرید خودرویی اسپرت هستید که بتوانید به عنوان خودرویی خانوادگی نیز از آن استفاده کنید، سئات لئون گزینه مناسبی است.
مزایا
- شتاب خوب
- کیفیت بالا
- آپشن های زیاد
معایب
- بازار خرید و فروش ضعیف
- خدمات بسیار کم