بررسی مزایا و معایب هیوندای i10 مقاله ای جامع در مورد این خودروی کوچک است.
به دنبال کاهش جای پارک در سطح کلان شهر ها، بسیاری از مردم به خرید هاچبک های جمع و جور روی آوردند که بتوان آن را در هر جایی پارک نمود. امروز به سراغ کوچک جثه ترین محصول از ارتش بی شمار هیوندای رفته ایم. هیوندای i10 هاچبک شهری است که حدود پنج سالی از ورودش به بازار ما می گذرد…
تاریخچه هیوندای i10
هیوندای موتور این هاچبک را در قالب سه نسل به بازار های جهانی عرضه کرده است که البته تنها نسل دومش راهی کشورمان شد. البته زمزمه های ورود آخرین نسلش در پی باز شدن واردات خودرو به گوش می رسد که امیدواریم شاهدش باشیم.
نسل اول هیوندای i10 در سال ۲۰۰۷ در شهر دهلی هندوستان معرفی و تولید می شد که در خود هند با ۵ نسخه و در اروپا با ۴ نسخه متفاوت عرضه گردید. این خودرو با انواع و اقسام انجین ها که اکثر آن ها بین ۱ تا ۱/۲ لیتر حجم دارند تولید شده است و در سال ۲۰۱۰ بود که نسخه فیس لیفتش هم راهی خیابان ها شد.
دومین نسل از i10 به طور رسمی سال ۲۰۱۳ معرفی شد و در کشورهای گوناگونی از جمله ایران نیز مونتاژ گردید. در کنار این نسل که نسبت به نسل قبلش طویل تر، پهن تر و کوتاه تر شده بود؛ نسخه ای با نام گرند وجود دارد که نسبت به حالت معمول نیز بزرگتر است. فیس لیفت این نسل پرفروش در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد از همان سال توسط کرمان موتور مونتاژ گردیده و به علت برخورد به منع واردات، هم اکنون تنها با مدل ۹۶ در بازار وجود دارد. لازم به ذکر است که نمونه های کراس اوور و سدان نیز در دیگر کشورها وجود دارد.
بار دیگر در سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه خودرو فرانکفورت شاهد نسل سوم هیوندای i10 بودیم که نسبت به نسل قبل دارای ابعاد بزرگتری شده بود. نسخه فیس لیفت شده این نسل تاکنون پای به خیابان ها نگذاشته است.
طراحی هیوندای i10
در نمای جلویی i10 با جزئیاتی زیبا و فشرده طرف هستیم که از همان ابتدا امضای محصولات هیوندای یعنی شبکه ورودی ۴ ضلعی هوا در کنار چراغ های نسبتا بزرگ و جلوپنجره خطی مزین به دیلایت را مشاهده می کنیم که ظاهر زیبا و خشنی را ایجاد نموده اند. در طرفین سپر نیز مه شکن هایی را مشاهده می کنیم که در قاب L مانندی جا خوش کرده است.
هنگامی که از بغل به هیوندای i10 نگاه می کنیم متوجه ابعاد بزرگ درب ها نسبت به طول ۳/۵ متری اش می شویم. در نمای کناری مهندسان کره ای سعی کرده اند که با استفاده از خط جانبی و حجم پردازی دور گلگیر، ظاهر خودرو خیلی ساده جلوه نکند. همچنین بامپر یا ضربه گیر هایی را در پایین درب ها مشاهده می کنیم که علاوه بر محافظت جنبه زیبایی نیز دارند. رینگ ها نیز با سایز ۱۵ به خوبی فضای گلگیرها را پوشش داده اند.
به وضوح می توان شباهت طراحی جلو و عقب هیوندای i10 را متوجه شد که نشان از هماهنگی مناسب طراحی اش دارد یعنی از چراغ های نسبتا درشت و فرم بیضی شکل شیشه عقب تا قسمت پلاستیکی روی سپر همگی شان ظاهر زیبایی را رقم زده اند.
در طراحی داخلی i10 از سبک مینیمال استفاده شده که در خودروهای هاچبک رواج زیادی دارد. استفاده از المان های گرد به عنوان مثال دریچه تهویه مطبوع و پشت آمپر به خوبی دیده می شوند. همچنین استفاده از رنگ مارون روی داشبورد به زیبایی اش افزوده است. فرمان سه شاخ خودرو شباهت بالایی به الانترا داشته و از اندازه بزرگی برخوردار است.
کیفیت داشبورد و رودری ها در حد و اندازه های رقبایش نظیر کیا پیکانتو است و رضایت ما را جلب کرد. ارگونومی کابین با توجه به ابعاد خودرو مناسب بوده و دسترسی راحتی به ادوات داخلی دارید. فضای داخلی کابین برای ۴ بزرگسال مناسب است اما صندوق عقب خودرو تعریف چندانی ندارد و بیشتر به درد خرید و کارهای روزمره می خورد.
اطلاعات فنی و رانندگی Hyundai i10
از همین الان باید موضعمان را مشخص کنیم؛ این خودرو برای استفاده شهری است و نه بیشتر، چرا که در غیر این صورت قید نه تنها این خودرو بلکه این سگمنت را بزنید. این خودرو از موتور و گیربکس یکسانی با کیا پیکانتو بهره می برد.
حجم موتور | ۱/۲ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۸۵ اسب بخار |
گشتاور | ۱۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۴ سرعته اتوماتیک |
شتاب صفر تا صد | ۱۴ ثانیه |
وزن | ۹۶۰ کیلوگرم |
اولین نکته هنگام رانندگی با هیوندای i10 دید مناسب و رانندگی آسان با آن است به طوریکه در اکثر معابر شهری قادر به تردد خواهید بود. شتابگیری خودرو دقیقا مانند پیکانتو است و از پس سربالایی های داخل شهری بر می آید اما صدای پیشرانه در دور موتورهای بالا کمی آزاردهنده است و یکی از دلایلش می تواند تعداد پایین دنده ها باشد. مصرف سوخت ترکیبی خودرو کمتر از ۶ است که عدد قابل توجهی است.
سواری خودرو به لطف فنربندی و تعلیق مناسب، نسبتا نرم می باشد. هندلینگ و چسبندگی خودرو با توجه به ارتفاع از سطح زمین مناسبش در حد معقولی است. امنیت خودرو نیز به واسطه ۴ ستاره ایمنی از یوروانکپ در کنار سیستم کنترل پایداری اش قابل اطمینان است.
امکانات مهم هیوندای i10
– ۲ ایربگ – کیلس استارتر – سیستم تهویه اتومات
– سیستم esp – کروز کنترل – اتوهلد
یکی از نقاط ضعف هیوندای i10 در همین بخش است جایی که در مقابل رقیب هم وطن و حتی میتسوبیشی میراژ کم می آورد.
وضعیت خدمات و قطعات هیوندای i10
به واسطه مشترک بودن بسیاری از قطعات این خودرو با پیکانتو، مالکان برای تهیه این قطعات به مشکل برنخواهند خورد. همچنین با وجود تعدد بالای نمایندگی های کرمان موتور بعید است که خریداران مشکل چندانی داشته باشند.
نقد و بررسی
هیوندای i10
اگر به دنبال خودرویی برای جابجایی های شهری و کم خرج هستید، هیوندای i10 گزینه مناسبی است اما به شرطی که از کیا پیکانتو خوشتان نیاید.
مزایا
- استهلاک پایین
- سواری مناسب
- مصرف کم
معایب
- بازار خرید و فروش ضعیف
- امکانات نه چندان زیاد