بررسی مزایا و معایب هوندا آکورد ، مقاله ای کامل و جامع در مورد این چشم بادامی کم فروش است.
پر فروش در همه جا کم فروش در ایران! این بهترین مقدمه برای شروع است چرا که بازار ایران نشان داده همیشه ماشین های پرفروش بازار جهانی می توانند ضعیف ترین فروش را در اینجا تجربه کنند درست مانند هوندا آکورد که یکی از درخشان ترین محصولات هوندا در جهان است اما در ایران کار زیادی از پیش نبرد.
تاریخچه هوندا آکورد
پرطرفدار بودن این خودرو باعث شد تا شرکت هوندا تاکنون ۱۱ نسل از آن را روانه بازار کند که متاسفانه تنها دو نسل سهم بازار کشورمان شده است. این خودرو برای رقابت با کره ای ها و ژاپنی ها که از قضا تعدادشان هم کم نیست پا به میدان گذاشت.
توضیحات بعضی از نسل های هوندا آکورد را به طور خلاصه برای شما بیان می کنیم چرا که توضیحات کامل تمام نسل ها خود نیازمند مقاله ای جدا است.
نسل اول تا سوم آکورد به ترتیب در سال ۷۶ ، ۸۱ و ۸۵ میلادی معرفی شده و همچنین فیس لیفت هایی نیز روی آن ها اعمال شد البته اوج محبوبیت این خودرو از سال ۸۹ مصادف با معرفی نسل چهارمش بود که در نسخه های کوپه، سدان و استیشن عرضه شد لازم به ذکر است که نمونه فیس لیفت این خودرو در بین سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۳ شمسی وارد کشورمان گردید.
نسل های پنجم تا هشتم نیز در سال های ۹۳ ، ۹۷ ، ۰۲ و ۰۷ در کشورهای گوناگونی از جمله آمریکا، آمریکای شمالی و خود ژاپن معرفی شدند. بخش اعظم فروش این خودرو مربوط به کشور چین و امریکا می باشد که در پی همین امر مهم شاهد نسخه های متفاوتی از این خودرو بودند.
خودروی مورد بررسی ما از نسل نهم و معرفی شده در سال ۲۰۱۲ می باشد که در سال ۹۲ درست در زمانی که واردات شرایط خوبی داشت توسط فامیلی موتور وارد شد و خوشبختانه بازار کشورمان فرصت رویت نسخه های فیس لیفت ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ را پیدا کرد.
دو نسل آخر یا همان ۱۰ و ۱۱ هوندا آکورد به ترتیب در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۲۱ رونمایی شدند که یکی از کشورهای اصلی مونتاژ کننده آن ها آمریکا می باشد. نسل آخر جزو خودروهای با تکنولوژی بالا و آرمانی محسوب می شود.
طراحی هوندا آکورد
همانطور که گفتیم نسخه مورد بررسیمان از مدل ۲۰۱۴ پیش فیس لیفت است که از لحاظ ظاهری در قسمت جلوپنجره، رینگ ها و چراغ ها متفاوت با فیس لیفتش است.
در نمای جلویی هوندا آکورد شاهد جلوپنجره کرومی اش هستیم که علاوه بر نشان دادن جلوه ای لوکس مسئول اتصال چراغ های کشیده خودرو هستند. روی سپر خودرو به جز خط افقی و شبکه ورودی هوای مزین شده به کروم، خلاقیت دیگری نمی بینیم. در کل زرق و برق خودروهایی مانند اپتیما یا سوناتا ندارد.
شیک و سنگین بهترین واژه هایی هستند که پس از مشاهده نمای کناری آکورد به ذهنمان خطور می کند. در طراحی کلی بدنه استفاده از حجم پردازی ها به منظور عضلانی تر نشان دادن خودرو به چشم می خورد و همچنین شاهد خط افقی هستیم که از گلگیر جلو تا اویل درب عقب کشیده شده است. رینگ ها نیز از نوع ۱۰ پر با سایز ۱۶ اینچی هستند.
در نمای پشتی هوندا آکورد شاهد چراغ هایی بزرگ و ۴ ضلعی هستیم که از چراغ های دنده عقبشان به واسطه کروم روی صندوق به هم متصل شده اند. پایین سپر نیز اسپویلری کار شده که در سمت چپ آن تک خروجی اگزوزش را مشاهده می کنیم. در کل نمای جلو و عقب هماهنگی خوبی با هم داشته و در طراحی اش بیشتر لوکس بودن مطرح است تا اسپرت بودن!
همین داستان در داخل کابینش نیز در جریان است، ابندا دو مانیتور را مشاهده می کنیم که در قالبی کشیده قرار گرفته اند و در زیر آن ها ادوات مربوط به سیستم صوتی و تهویه تعبیه شده اند. فرمان چهار شاخ به همراه صفحه کیلومتر آنالوگش فضایی کلاسیک را برای راننده متصور می شوند که این موضوع در کشور امریکا طرفدار دارد.
استفاده از دو رنگ در کابین(مشکی و کرم) هوندا آکورد باعث جلوه ای بهتر و دلباز شده که البته استفاده از تریم چوب روی کابین نیز بی تاثیر نبوده است. ارگونومی خودرو در حد خوبی بوده و به راننده احساس گم گشته ای پشت فرمان را القا نمی کند.
کیفیت و دقت مونتاژ کابین به واسطه بهره گیری از پلاستیک نرم و انعطلاف پذیر بسیار قابل توجه بوده به طوریکه یک سر و گردن از رقبای کره ای و حتی تویوتا کمری بالاتر است. سرنشینان جلو و عقب نیز از نظر فضای کابین دچار ناراحتی نخواهند بود و این سدان متوسط سر بلند بیرون می آید.
اطلاعات فنی و رانندگی هوندا آکورد
قطع به یقین برای هوندا راحتی استفاده و بی دردسر بودن برای خانواده در اولویت بالاتری نسبت به ویژگی های اسپرت بوده چرا که استفاده از گیربکس CVT این مهم را یادآور می شود.
حجم موتور | ۲/۴ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۷۳ اسب بخار |
گشتاور | ۲۲۶ نیوتن متر |
گیربکس | cvt |
شتاب صفر تا صد | ۱۱ ثانیه |
وزن | ۱۴۹۵ کیلوگرم |
از همین اول کار، گیربکس CVT اش کمی از شتاب اولیه خودرو کاسته و هنگام تخت گاز صدای پیشرانه به گوش می رسد اما صدای موتور در دور های پایین بسیار کم بوده و با کابینی ایزوله طرف هستیم. در سرعت های بالا شاهد شتاب گیری بهتر خودرو هستیم یا به قول معروف شتاب ثانویه خوبی دارد!
یکی از لذت بخش ترین قسمت ها هنگام رانندگی با هوندا آکورد، کیفیت سواری و فنربندی اش است که به جرات یکی از برترین ها در این سگمنت محسوب می شود. با وجود رینگ نسبتا کوچک و فاق زیاد لاستیک، هندلینگ خودرو در حد رضایت بخشی قرار دارد.
از لحاظ امنیتی نیز با توجه به کسب ۵ ستاره ایمنی در کنار سیستم های ایمنی ترمز نظیر CBC و ESP شاهد عملکرد خوبی از این خودرو هستیم.
امکانات مهم هوندا آکورد
– ۶ ایربگ – صندلی های جلو برقی – تهویه اتومات و دوگانه
– پرده عقب – سانروف – موس وسط
– اکو مود – دیلایت – کیلس استارتر
باختن قافیه بازی در بخش آپشن برای خودروهای ژاپنی در بازار ایران چیز جدیدی نیست و هوندا آکورد نیز از این قاعده مستثنا نبود.
نقد و بررسی
هوندا آکورد
اگر به دنبال خرید خودرویی با کیفیت و کم خرج هستید و زیاد اهل شیطنت و امکانات خودرو نیستید، هوندا آکورد گزینه مناسبی است.
مزایا
- استهلاک پایین
- کیفیت بالا
- سواری نرم
- فضای بزرگ کابین
معایب
- بازار خرید و فروش معمولی
- امکانات کمتر از رقبا