کامل ترین بررسی مزایا و معایب اپل آسترا ، مقاله ای مفید و جامع در مورد این آلمانی ارزشمند و سرشناس است که متاسفانه در ایران به حقش نرسید.
دوران طلایی و لذت بخش برای ماشین دوستان در زمان اوج واردات خودروهای روز مخصوصا سال ۹۳ بود که می توان گفت تقریبا نسل جدید محصولات برندهای خودروسازی وارد کشورمان شد. در این میان تنها بنز و بی ام و نماینده های ژرمن ها نبودند و در زیر مجموعه ی جنرال موتورز برندی سرشناس به نام اپل وارد کشور شد که وظیفه واردات آن را شرکت توان خودرو جی بر عهده گرفت. اپل آسترا خودروی پرفروش در بازار جهانی بود که پایش به ایران نیز باز شد…
تاریخچه اپل آسترا
این خودرو در ۶ نسل به بازار جهانی عرضه شده که سهم کشورمان تنها دو نسل از آن بوده است. توضیح و مطالعه هر کدام از این نسل ها ساعت ها طول می کشد که از حوصله ما و شما خارج است لذا بیشتر به توضیح نسل اول و جهارمش می پردازیم.
سرآغاز اپل آسترا بر می گردد به حدود ۳۰ سال پیش جایی که نسل اول آن برای اولین بار معرفی شد البته که با کمی جستجو نام این خودرو را با پیشوند های دیگری از جمله واکسهال و شورولت مشاهده می کنید که نشان از پرطرفدار بودن این خودرو دارد. لازم به ذکر است که این نسل در سال ۷۳ شمسی وارد کشورمان گردید.
نسل دوم، سوم و پنجم به ترتیب در سال های ۹۸، ۲۰۰۴ و ۲۰۱۵ معرفی شدند که هر کدام یک فیس لیفت را تجربه کردند. مونتاژ این خودرو در کشورهای مختلفی از جمله برزیل، مصر، روسیه و لهستان و … صورت گرفته است.
نسل طلایی و پر فروش اپل آسترا را باید چهارمین آن دانست که با کد P10 در سال ۲۰۰۹ در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی شد. این نسل در دو نوع هاچبک و سدان به بازار عرضه شد. از افتخارات این خودرو کسب عنوان سومین خودروی سال ۲۰۱۰ اروپا بود. سال ۲۰۱۲ تغییراتی در قالب فیس لیفت روی این خودرو صورت گرفت که از قضا دوسال بعد توسط شرکت توان خودرو جی وارد کشورمان شد و البته تنها در مدل ۲۰۱۴ به فروش رسید.
ششمین و آخرین نسل از این خودرو در سال ۲۰۲۱ معرفی شد که بر اساس پلتفرمی از گروه فرانسوی PSA ساخته شده که تنها در دو مدل استیشن و هاچبک عرضه شد و به گونه ای در بازار جهانی رقیب پژو ۳۰۸ محسوب می شود. این نسل هم اکنون روی خط تولید قرار دارد.
طراحی اپل آسترا سدان
در نمای جلویی آسترا شاهد پوزه ی کوتاه و پایینی هستیم که رگه هایی از برادر بزرگترش یعنی اپل اینسیگنیا دیده می شود، چراغ های تک لنز کشیده در کنار جلوپنجره کوچک و شبکه ورودی هوا که لبخندی بزرگ را به مخاطب تقدیم می کند. همچنین قالب مه شکن ها شباهت بالایی به چراغ ها داشته که از این حیث با رخ جذابی طرف هستیم.
ابعاد و طراحی نمای کناری این سدان جمع و جور شباهت بالایی به رقیبش یعنی سراتو YD دارد البته که در اینجا با رخ ساده و سنگین تری مواجه هستیم. خطوط افقی روی درب ها و دور گلگیر باعث حجیم تر دیده شدن خودرو شده اند و در کنار رینگ های ۱۷ اینچی ظاهر معقولی را ایجاد کرده اند.
هنگام مشاهده طراحی عقب اپل آسترا به رسم نمای جلویی شاهد چراغ هایی کشیده تمام LED هستیم که با بیرون زدگی بالای صندوق که شبیه بال است، نمای اسپرتی را فراهم کرده است. اپل در طراحی سپر خلاقیت چندانی به کار نبرده است مگر خطی که از گوشه چراغ کشیده،در مرکز سپر به هم متصل شده اند و قسمت پلاستیکی کوچک پایینش و اینگونه است که سادگی سپر خودرو از هیجان طراحی کاسته است.
کابین آسترا دقیقا همان کابین اینسیگنیا است با این تفاوت که همه چیز جمع و جورتر شده، طراحی داشبورد خیلی عجیب و غریب نیست و با نسخه ای تقریبا تکراری که در خودروهای دیگر نیز دیده بودیم طرف هستیم یعنی مانیتوری در بین دریچه های عمودی و کلیدهای کنترلی در پایینش. همچنین فرمان سه شاخ به همراه پشت آمپر آنالوگ حس و حال نه چندان امروزی اما جذاب برای ماشین بازان است.
با وجود اینکه قسمت اعظم صندلی ها از پارچه بوده اما سرنشینان ابدا احساس نارضایتی نخواهند داشت. متریال و کیفیت کابین به وضوح نسبت به رقبای کره و حتی ژاپنی خود بالاتر است و این را باید مدیون مهندسی آلمانی آمریکایی بدانیم. ارتفاع بالای سقف و فاصله دو محور زیاد باعث ایجاد فضایی جادار و بزرگ برای سرنشینان جلو و عقب شده اند.
اطلاعات فنی و رانندگی Opel Astra
خوشبختانه شرکت واردکننده این خودرو را با دو نوع موتور ۱/۴ و ۱/۶ لیتری به کشور وارد کرد که هر دو مجهز به توربو شارژ هستند اما نکته قابل توجه این است که اکثر آسترا های بازار از نمونه کم حجم تر هستند. البته نمونه مورد بررسی ما نمونه قوی تر آن است.
۱/۴ لیتری | ۱/۶ لیتری |
۴ سیلندر توربوشارژ | ۴ سیلندر توربوشارژ |
تک دیفرانسیل (FWD) | تک دیفرانسیل (FWD) |
۱۳۷ اسب بخار | ۱۸۰ اسب بخار |
۲۰۰ نیوتن متر | ۲۳۰ نیوتن متر |
۶ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته اتوماتیک |
۱۱ ثانیه | ۹/۸ ثانیه |
۱۴۰۵ کیلوگرم | ۱۴۰۵ کیلوگرم |
شتاب اولیه اپل آسترا به واسطه لگ پایین توربو بسیار قابل توجه بوده به طوریکه یک سر و گردن از رقبایش بهتر عمل می کند. صدای وارده به کابین در حد مطلوبی است که نشان از عایق بندی مناسب کابین دارد. با اینکه گیربکس خودرو یک ۶ دنده اتومات ساده است اما سرعت تعویض دنده خوب و بدون تقه ای دارد.
برگ برنده ی این خودرو نسبت به رقبایش داشتن آپشنی به نام فلکس راید است به این معنی که شما قابلیت تنظیم سیستم تعلیق در دو حالت، اسپرت و تور(همان کامفورت) را دارید که این آپشن بیشتر در خودروهای لوکس و گران قیمت دیده می شود. با این حال حس و حال سواری آسترا در حالت نرمال خوشایند بوده و از پس آسفالت زخمی ایران بر می آید.
امکانات مهم اپل آسترا
– ۶ ایربگ – سنسور باران و نور – چراغشور
– سه گرمکن – سیستم تهویه اتومات و دوگانه – صندلی های جلو برقی
– ترمز پارک برقی – سانروف – چراغ ها AFS
اصولا همانطور که می دانید آلمانی ها همانند ژاپنی ها در بحث آپشن اصلا خسیس نیستند و متاسفانه این شرکت واردکننده بود که فول ترین نسخه این خودرو را وارد نکرده است. باز با این حال اپل آسترا خیلی از رقبای خود عقب نمی افتد و نمی توانیم آن را شماتت کنیم.
نقد و بررسی
اپل آسترا
اگر به دنبال خرید خودرویی با کیفیت و خاص هستید و کمبود خدمات و قطعاتش را به جان می خرید اپل آسترا گزینه مناسبی در مقابل سراتو و کرولا است.
مزایا
- کیفیت و دقت مونتاژ بالا
- شتاب مناسب
- سواری نسبتا نرم
معایب
- بازار خرید و فروش ضعیف
- خدمات و قطعات کمیاب