بررسی مزایا و معایب ولوو V40 ، مقاله ای حائز اهمیت برای علاقه مندان به این سوئدی خوش استایل می باشد.
این روز ها که قیمت خودرو سر به فلک کشیده ، تنها توانایی خرید مردم کاهش پیدا نکرده و بلکه قدرت ریسک و اعتماد آن ها به بعضی برندهای کمتر شناخته شده هم کم شده است. چرا که مردم ترجیح می دهند تا با مبالغ زیاد نیز به سراغ خودروهای روتین بازار بروند. ولوو V40 خودرویی از سگمنت هاچبک بود که قربانی این اتفاقات شد و اغلب مردم این خودرو نمی شناسند…
تاریخچه ولوو V40
ولوو V40 در یک مقطع زمانی هفت ساله بین ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ تولید و عرضه می شد که تنها در یک نسل و یک فیس لیفت در بازار های جهانی وجود دارد. این خودرو برای اولین بار سال ۲۰۱۲ در کشور سوئیس معرفی شد و در کشورهای اروپایی و امریکا فروخته می شد. ضمنا این خودرو برنده جوایزی نظیر بهترین هاچبک سال و بهترین خودرو خانوادگی کوچک را از آن خود کرده است.
سرانجام در سال ۹۳ بود که این خودرو به همراه دیگر محصولات این شرکت توسط افرا موتور وارد کشورمان شد. قیمت گذاری بالا و بسته شدن واردات ضربه بدی به این خودرو زد بطوریکه تنها با مدل ۲۰۱۴ در بازار وجود دارد. از نسخه فیس لیفت این خودرو در سال ۲۰۱۶ رونمایی شد که تغییراتی در بخش رینگ ها، گرافیک چراغ ها و آپشن ها صورت گرفته بود.
لازم به ذکر است که در این میان همزمان با نسخه هاچبک ولوو V40، نمونه کراس کانتری اش هم عرضه می گردید که از نظر ارتفاع ، عرض و ابعاد داخلی متفاوت بود. سال ۲۰۱۹ آخر کار این خودرو بود و از خط تولید خارج شد.
طراحی ولوو V40
در نمای جلویی خطوط روی کاپوت را مشاهده می کنیم که از بالای چراغ های بزرگ و بیضی شکل عبور کرده و به سپر رسیده است. جلو پنجره خودرو حالتی U مانند داشته که لوگو ولوو در مرکز آن جا خوش کرده است. روی طرفین سپر خطی برآمده ایجاد شده که در کنار شبکه ورود هوا مشکی رنگ ظاهری جذاب ساخته اند که سلیقه جوانان است.
هنگامی که از بغل به ولوو V40 نگاه می کنیم، به وضوح پوزه کشیده و پایینش به چشم می آید که البته ارتفاع پایین خودرو بی تاثیر نبوده است، همچنین دو خط افقی را می بینیم که یکی از چراغ جلو تا عقب و دیگری از روی پایین درب ها عبور کرده است. رینگ ها نیز از نوع ۵ پر با سایز ۱۸ اینچ هستند که به خودرو ظاهر تهاجمی تری بخشیده اند.
سبک و سیاق طراحی پشتی V40 از زبان طراحی اصلی ولوو منشا گرفته است بطوریکه در بیشتر خودروهایش استفاده از چراغ های بزرگ و عمودی را می بینیم. همچنین صندوق دو رنگ به همراه دیفیوزر دارای دو خروجی اگزوز خودرو باعث جلوه ای اسپرت تر شده است.
هنگام ورود به کابین نیز با داشبوردی نسبتا شلوغ و فشرده طرف هستیم که پر از دکمه و ادوات در آن است. در میانه داشبورد با طراحی نسبتا متفاوتی روبرو هستیم که صفحه نمایش بالا و دریچه های تهویه مطبوع پایین آن قرار گرفته اند. کشیدگی داشبورد به واسطه خط L مانند باعث دسترسی خوب راننده شده است اما برای بعضی از افراد که عادت به دیدن نوک کاپوت دارند کمی اذیت خواهند شد.
کیفیت داشبورد و چرم صندلی های ولوو V40 در سطح بالایی قرار داشته و در نمونه مورد بررسی بعد از حدود ۱۰۰ هزار کارکرد، افت چندانی دیده نمی شود که البته از خودرویی با این برند و پرستیژ همین انتظار را داشتیم. فضای داخلی کابین به لطف ارتفاع زیاد قسمت عقب برای سرنشینان احساس ناراحتی ایجاد نمی کند.
اطلاعات فنی و رانندگی Volvo V40
از آنجا که این خودرو باید با رقبایی نظیر بی ام و سری یک، دی اس ۵ و بعضا آلفارومئو جولیتا دست و پنجه نرم کند، کار سختی را در پیش رو دارد چرا که حداقل روی کاغذ نمی تواند در حد و اندازه های بی ام و ۱۲۵ ظاهر شود. نکته قابل توجه این خودرو، ۵ سیلندر بودنش است که ولوو V40 را از رقبا متمایز می کند.
حجم موتور | ۲ لیتری |
تعداد سیلندر | ۵ سیلندر توربوشارژ |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۲۱۳ اسب بخار |
گشتاور | ۳۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
شتاب صفر تا صد | ۷/۵ ثانیه |
وزن | ۱۴۴۰ کیلوگرم |
با توجه به ماهیت اسپرت بودن ولوو V40، شاهد شتابگیری بسیار خوب و جذابی هستیم که در حد و اندازه های نسخه ۱۲۰ سری یک است. لرزش و صدای موتور در حالت سکون بسیار پایین است اما با قرار دادن خودرو در حالت اسپرت و دور گرفتن ، صدای دلنشینی وارد کابین می شود و اذیت کننده نیست.
کیفیت سواری خودرو بالاتر از انتظارمان ظاهر می شود و سواری نسبتا نرم و بدون کوبشی دارد که نشان از کاربرد خانوادگی نیز دارد. بالاخره اینجاست که ارتفاع پایین V40 به کمک هندلینگ و چسبندگی اش آمده و نکته ی مثبت دیگری را شاهد هستیم.
همانطور که مستحضرید محصولات ولوو جزو امن ترین خودروهای جهان محسوب می شوند و ولوو V40 نیز از این قاعده مستثنی نیست لذا بهره گیری از سیستم ترمز خنک شونده و دیسک های سوراخ دار در کنار سیستم های پیشرفته ترمز نوید یک رانندگی ایمن را می دهند.
امکانات مهم ولوو V40 R DESIGN PLUS
این خودرو در دو تیپ آر دیزاین و آر دیزاین پلاس به بازار ایران آمده که اغلب آن ها از نمونه فول تر یعنی آر دیزاین پلاس می باشند. این دو خودرو تنها از نظر آپشنی تفاوت دارند و در بحث فنی یکسان می باشند. این خودرو یکی از پر آپشن ترین گزینه های این سگمنت و رده قیمتی است که می تواند نظر آپشن دوستان را جذب کند.
– ۹ ایربگ – رادار تصادف جلو – رادار تغییر لاین
– رادار نقطه کور – چراغشور – چراغ های AFS
– هداپ – تهویه اتومات و دوگانه – صندلی های جلو برقی
– گرمکن صندلی های جلو – سقف پاناروما – مموری صندلی
وضعیت خدمات و قطعات ولوو V40
می رسیم به جایی که نه تقصیر واردکننده اش است و نه خود ماشین و نه خریدار بلکه مشکل اصلی شرایط محدود واردات بود که باعث فروش ضعیف و در پی آن خدمات بسیار کم آن مگر در پایتخت؛ این سوئدی شد.
نقد و بررسی
ولوو V40
اگر به دنبال خرید خودرویی هستید که بتواند نیازهای اسپرت و لوکس شما را تامین کند و هزینه خرید بی ام و سری یک را ندارید، ولوو v40 گزینه ارزشمندی است.
مزایا
- شتاب خوب
- امکانات زیاد
- کیفیت مناسب
معایب
- بازار خرید و فروش ضعیف
- خدمات کم