بررسی مزایا و معایب کیا ریو ، مقاله ای است در مورد این خودروی کره ای است که به سراغ بررسی نسل سوم آن رفتیم.
اکثر ما ایرانی ها برند کیا را با خودرویی به می شناسیم که در طی دوره ای نه چندان کوتاه در کشورمان توسط سایپا مونتاژ می شد؛ بله کیا ریو خودرویی بود که در دهه هشتاد وارد خط تولید سایپا شد البته خودروی مورد بررسی ما کیا ریو جدید(نسل سوم) می باشد که به موفقیت نمونه مونتاژی نسل دوم دست پیدا نکرد.
تاریخچه کیا ریو
این خودرو در قالب چهار نسل در بازار وجود دارد که کشورمان میزبان دو نسل اول و دوم آن بوده است. این خودرو در زمان معرفی به عنوان جانشینی برای پراید وارد بازار شد.
کیا ریو نسل اول در سال ۱۹۹۹ به طور رسمی معرفی شد و در بازار های گوناگونی نظیر اکوادور، روسیه و خود کره عرضه شده است. در کشورمان نیز از سال ۸۴ نمونه فیس لیفت شده اش که در سال ۲۰۰۲ معرفی شده بود؛ وارد خط مونتاژ شرکت سایپا گردید و تا سال ۹۱ در دو نوع دنده ای و اتومات تحویل مردم می شد. سرانجام به علت ناتوانی شرکت سایپا در تامین قطعاتش، از خط تولید خارج شد.
نسل دوم ریو سال ۲۰۰۵ در کره جنوبی معرفی شد که از پلتفرم یکسانی با هیوندای اکسنت بهره می برد و در دو کلاس، هاچبک و سدان عرضه شد. روی این نسل نیز در سال ۲۰۱۰ تغییراتی به عنوان فیس لیفت صورت گرفت. این نسل هیچگاه به صورت انبوه وارد کشور نشد.
سومین نسل کیا ریو که در سال ۲۰۱۱ در کشور سوئیس از آن رونمایی شد بار دیگری بر اساس پلتفرم هیوندای اکسنت طراحی شده بود. نمونه فیس لیفت این نسل در سال ۲۰۱۵ به بازار رسید و تغییراتی در گرافیک چراغ های جلو و سپر جلو و بخشی از امکانات صورت گرفته بود. نسل سوم در سال ۹۴ توسط اطلس خودرو در دو نوع سدان و هاچبک وارد کشور شد که از قضا در سال ۹۵ نیز نمونه فیس لیفتش آمد.
کیاموتورز نسل چهارم خودروی ریو را در سال ۲۰۱۶ در نمایشگاه خودرو پاریس معرفی کرد و در سال ۲۰۲۰ نیز فیس لیفتی را نیز تجربه کرد. این نسل هم اکنون روی خط تولید قرار داشته و در کشورهایی نظیر چین هم مونتاژ می شود.
طراحی کیا ریو
در نمای جلویی ریو با چراغ هایی نسبتا درشت و کشیده طرف هستیم که در کنار جلو پنجره زنبوری با فریم کرومی اش تا حدودی شبیه به سراتو yd نیز هستند، البته در نمونه فیس لیفت شده چراغ ها دارای لنز هستند که نمای شکیل تری را فراهم کرده اند. کاپوت خودرو کوتاه بوده و شاهد دو خط ملایم روی آن هستیم.
هنگامی که از بغل به کیا ریو نگاه می کنیم، بیشتر به شباهتش با سراتو پی می بریم و خطوط روی درب ها و فرم شیشه ها همان طراحی را دارند. فاق کوتاه لاستیک ها و رینگ ۱۷ اینچی ۵ پر با رخ تهاجمی باعث شده تا شاهد طراحی اسپرت تری نسبت به رخ جلو باشیم.
در طراحی پشت ریو، با چراغ هایی کشیده روبرو هستیم. سپر قسمت زیادی از عقب خودرو را در برگرفته و در پایین آن فلاپی دیده می شود که مه شکن ها روی آن قرار گرفته اند. طراحان عقب خودرو علاقه زیادی به سبک مینیمال داشته اند بطوریکه انگار نمای پشتی سراتو را جمع تر کرده اند.
هنگام وارد شدن به کابین کیا ریو خلاف بیرونش با ظاهری متفاوت از سراتو روبرو می شویم. قسمت میانی داشبورد با دریچه های تهویه افقی شروع شده و در پایین آن صفحه نمایش لمسی قرار دارد و پایین تر آن دکمه های مربوط به سیستم تهویه مطبوع و سیستم صوتی قرار گرفته اند. فرمان چهار شاخ خودرو نیز ما را به یاد سورنتو می اندازد.
با توجه به اقتصادی بودن خودرو در بازار جهانی، کیفیت کابین متوسط بوده و نمی توان انتظار خیلی بالایی از آن داشت. بطوریکه در بعضی قسمت های داشبورد از پلاستیک سخت و در بعضی قسمت ها پلاستیک سخت استفاده شده است.فضای کابین و صندوق نیز برخلاف جمع و جور بودنش، بزرگ است و برای خانواده چهار نفره کافی می باشد.
اطلاعات فنیو رانندگی Kia Rio
شاید یکی از نقاط ضعف کیا ریو همین بخش باشد جایی که اگر از موتور کمی حجیم تر و یا توربو استفاده می شد، اوضاع بسیار از این بهتر می شد. لازم به ذکر است این خودرو از موتور و گیربکس یکسانی با هیوندای i20 مونتاژی نسل دوم بهره می برد.
حجم موتور | ۱/۴ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۳۶ نیوتن متر |
گیربکس | ۴ سرعته اتوماتیک |
شتاب صفر تا صد | ۱۳/۵ ثانیه |
وزن | ۱۱۹۸ کیلوگرم |
حرکت اولیه خودرو با صبر و حوصله صورت می گیرد و با افزایش دور موتور، صدای نسبتا زیادی به کابین وارد می شود و یکی از دلایل شتاب نه چندان زیاد کیا ریو، گیربکس چهار سرعته اش است که جاداشت تا تعداد دنده های بالاتری داشته باشد.
کیفیت سواری خودرو با توجه به رینگ بزرگ و فاق کم تا حد زیادی خشک ارزیابی می شود اما این ویژگی باعث شده تا شاهد هندلینگ و چسبندگی خوبی از خودرو باشیم. ترمز ها نیز در سطح قابل قبولی قرار دارند و از این حیث ایرادی وارد نیست.
امکانات مهم کیا ریو
– ۶ ایربگ – اتوهلد – کیلس استارتر
– گرمکن صندلی های جلو – کروز کنترل – سنسور باران
– گرمکن فرمان – سانروف – کول باکس
کیا ریو از لحاظ آپشنی در سطح رقبای خود نظیر i20 ظاهر می شود و شاید چند آپشن از آن ها بیشتر داشته باشد. البته نمونه هاچبک آن در مدل ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ دارای دو تیپ فول و نیمه فول می باشد که راه تشخیص آن در وجود لنز در چراغ جلو است.
نقد و بررسی
کیا ریو
اگر به دنبال خرید خودرویی کم مصرف و کم استهلاک هستید و از خرید خودروی چینی صفر کیلومتر امتناع می کنید، کیا ریو انتخاب ارزنده ای است.
مزایا
- استهلاک پایین
- مصرف سوخت پایین
- امکانات مناسب
معایب
- بازار خرید و فروش ضعیف
- شتاب ضعیف