بررسی مزایا و معایب اپل کورسا ، مقاله ای بسیار حائز اهمیت برای طرفداران خودروهای هاچبک می باشد.
اگر از ما ایرانی ها درباره خودروهای سگمنت هاچبک سوال شود، ذهنمان به سمت انواع و اقسام خودروهای کره ای و ژاپنی می رود اما واقعیت امر این طوری ها هم نیست بلکه امروز به سراغ بررسی هاچبکی آلمانی رفتیم که نه بی ام و است و نه بنز ولی در حد آنان اصالت دارد. اپل کورسا خودرویی است که خیلی در بازار ایران دوام نیاورد و …
تاریخچه اپل کورسا
این خودرو در ۶ نسل طراحی و تولید شده است که آن ها را با حروف لاتین از A تا F دسته بندی می کنند. قابل ذکر است که بازار کشورمان تنها شاهد دو نسل از آن ها به صورت خیلی محدودی بوده است.
نسل اول اپل کورسا در سال ۱۹۸۲ معرفی شد و توانست به فروش بالایی در کشورهای اروپایی دست پیدا کند. این نسل در انواع مختلفی از جمله ون، جی تی و کروک نیز تولید شد. از فیس لیفت این نسل در سال ۱۹۸۶ رونمایی گردید. البته که این خودرو با نام واکسهال نوا نیز فروخته می شد.
دومین نسل کورسا سال ۱۹۹۳ به بازار عرضه شد که از قضا قدیمی ترها این نسل را به خوبی می شناسند چرا که در سال ۱۳۷۲ وارد کشورمان شد ولی به فروش بالایی دست نیافت. این خودرو با اسامی زیادی در بازار های جهانی حضور دارد که بیشتر آن ها مربوط به شورولت هستند.
اپل کورسا نسل سوم ۷ سال بعد در اروپا رونمایی شد که توانست در سال ۲۰۰۱ برنده ی جایزه ی خودرو سال ایرلند شود. این نسل در انواع سه در و پنج درب هاچبک، ون و سدان به همراه موتور و گیربکس های متفاوتی به خیابان ها رسید که قوی ترین ها آن ها ۱/۸ لیتری بود.
نسل چهارم کورسا در سال ۲۰۰۶ معرفی شد که نامزد جوایز مختلفی در طی سالیان حضورش شده است. این نسل تا سال ۲۰۱۴ روی خط تولید قرار داشت که از قضا نمونه فیس لیفتش در همان سال با مدل های اغلب دنده ای وارد کشورمان شد.
نسل پنجم و ششم اپل کورسا نیز به ترتیب در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹ معرفی شدند که آخرین نسلش از پلتفرم یکسانی با رقیبش یعنی پژو ۲۰۸ استفاده کرده و در کشور اسپانیا مونتاژ می شود.
طراحی اپل کورسا
در نمای جلویی کورسا شاهد استفاده از المان های منحنی شکل رو به بالا طرف هستیم که باعث ظاهری تهاجمی تر شده اند. چراغ های کشیده ای را می بینیم که تقریبا از نیمه دوم کاپوت شروع شده اند و قسمتی از سپر را پوشانده اند. طراحی جلو پنجره و شبکه ورود هوای سپر شباهت بالایی به هم دارند که ماحصلش لبخندی شیطنت آمیز شده است.
هنگامی که از بغل به اپل کورسا نگاه می کنیم شاهد طراحی هیجان انگیز و عجیبی نیستیم در واقع ابعاد خودرو از نظر طول و ارتفاع شباهت زیادی به هیوندای i20 داشته و تنها دو خط در بالا و پایین درب ها مشاهده می شود. رینگ ها نیز سایز ۱۷ هستند.
هنگامی که رخ عقب خودرو ببینید، شاهد شباهت بالای این خودرو با i20 مدل ۲۰۱۵ خواهید شد به طوریکه اگر لوگو و نام این خودرو را بپوشانیم کمتر کسی نام آن را به درستی ذکر می کند. چراغ های کشیده و عمودی در کنار خط روی صندوق و برجستگی های روی سپر همگی ظاهری نه چندان جدید اما مناسبی را فراهم کرده اند.
استفاده از المان های دایره ای شکل در طراحی داشبورد اپل کورسا به وضوح مشخص است از روبوقی فرمان تا دریچه های تهویه مطبوع. استفاده از چوب پیانویی در میانه داشبورد باعث اسپرت و جذاب تر شدن این بخش شده است. البته که از این برند آلمانی انتظار کیفیت ساخت بالاتری داشتیم به طوریکه بیشتر از پلاستیک های خشک استفاده شده است.
فضای داخلی کابین نسبتا بزرگ و برای استفاده های داخل شهری مناسب می باشد اما نباید انتظار فضایی خانوادگی و مخصوص سفر را داشت.
اطلاعات فنی و رانندگی Opel Corsa
همانطور که گفتیم اپل کورسا با پیشرانه های متفاوتی در بازارهای جهانی وجود دارد ولی متاسفانه این خودرو تنها با یک موتور نه چندان هیجان انگیز وارد کشورمان گردید.
حجم موتور | ۱/۴ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۹۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
شتاب صفر تا صد | ۱۴ ثانیه |
وزن | ۱۰۶۰ کیلوگرم |
رانندگی با این خودرو از هیجان خیلی بالایی برخوردار نیست و حتی می توان گفت که شتابگیری اش در حد و اندازه ی خودرویی مانند ۲۰۶ تیپ پنج است که نشان از کاربرد شهری این خودرو دارد. صدای وارده به کابین در حد پایینی بوده و عایق بندی خوبی را مشاهده می کنیم.
هندلینگ و چسبندگی اپل کورسا در سطح قابل قبولی قرار داشته و به واسطه ترمز های قوی و کسب ۵ ستاره ایمنی از یوروانکپ از امنیت بالایی برخوردار است. یکی از نکات خوب این خودرو مصرف سوخت بسیار پایینش است که از رقبای خود بهتر عمل می کند.
امکانات مهم اپل کورسا
– ۶ ایربگ – سیستم ESP – کیلس استارتر
– گرمکن صندلی های جلو – گرمکن فرمان – تهویه مطبوع اتومات
این خودرو از لحاظ آپشنی در سطح قابل قبولی قرار داشته و در مقابل حریفان کم نمی آورد.
وضعیت خدمات و قطعات اپل کورسا
مسئول واردات خودروهای اپل، شرکت توان خودرو جی می باشد که البته به دلیل عملکرد ضعیفش نتوانست تعداد بالایی از این خودرو را وارد بازار کند. بنابراین خریداران این خودرو باید خود را برای هزینه های سنگین قطعات یدکی اش آماده کنند.
نقد و بررسی
اپل کورسا
اپل کورسا خودرویی است که در صورت واردات فراوان می توانست شرایط بهتری را تجربه کند اما باید اذعان داشت که این خودرو معایبی دارد که از ارزش خریدش کم کرده است.
مزایا
- مصرف پایین
- فضای داخلی نسبتا بزرگ
- امکانات مناسب
معایب
- بازار خرید و فروش ضعیف
- خدمات ضعیف
من میخواستم یکی بخرم