بهترین بررسی مزایا و معایب فولکس بیتل ، مقاله ای جامع در مورد این سرباز کهنه کار از ارتش نازی ها است.
آیا تا بحال از خود پرسیده اید که بزرگترین شرکت خودروسازی جهان کدام و در کجا قرار دارد؟ برای پاسخ به این سئوال باید سری به کشور آلمان و شهر مونیخ بزنیم جایی که خودروسازی فولکس واگن در آنجا قرار دارد. خودروی مورد بررسی امروزمان نیز محصولی از این شرکت است، فولکس بیتل هاچبکی است که سالیان درازی در ایران حضور دارد…
تاریخچه فولکس بیتل
به جرات یکی از کهنه کارترین و باسابقه ترین خودروهای بازار جهانی همین بیتل است که ما ایرانی ها آشنایی خوبی با آن داریم مخصوصا که به فولکس قورباغه ای معروف است. این خودرو تاکنون در قالب سه نسل در بازار وجود دارد که شاهد نسل اول و سوم آن در کشورمان بوده ایم.
نسل اول فولکس بیتل برای اولین بار در سال ۱۹۳۸ رونمایی شد که یکی از متفاوت ترین طراحی های دوران را داشت و به عبارتی انقلاب بزرگی در طراحی با این خودرو رقم خورد که این مهم را باید مدیون پورشه دانست. این خودرو در طول ۶۰ سال تولیدش در کشورهای مختلف، به رکورد بالایی از فروش دست پیدا کرد. مونتاژ این خودرو در کشور هایی نظیر اندونزی، فنلاند، بلژیک و ایرلند و … صورت می گرفت. سرانجام این نسل در سال ۶۴ میلادی وارد کشورمان شد و حدود ۱۰ سالی به فروش می رسید.
دومین نسل بیتل در سال ۱۹۹۸ معرفی شد که با اتاق هایی نظیر هاچبک کوپه، کروک عرضه شد که متاسفانه از حضور این نسل در ایران بی بهره ماندیم.
آخرین اتاق معرفی شده فولکس بیتل اولین بار در سال ۲۰۱۱ با کد اتاق A5 رونمایی شد که در دو نوع کوپه و کروک به بازار عرضه شد. خوشبختانه هردو نوع این خودرو توسط ماموت خودرو در سال ۹۱ وارد و برای رقابت با آلفارومئو جولیتا و ولوو V40 پا به خیابان ها گذاشت. بنابراین این خودرو با دو مدل ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ در کشورمان وجود دارد.
طراحی فولکس بیتل
لازم به ذکر است که نمونه مورد بررسی ما از نسل سوم و مدل ۲۰۱۳ کوپه است که تقریبا جزو فول ترین و آخرین بیتل های وارد شده محسوب می شود.
در نمای جلویی فولکس بیتل نسل سوم، شاهد همان زبان طراحی کلی نسل اول و حفظ اصالتش هستیم یعنی استفاده از چراغ های گرد، گلگیر های حجیم و کاپوت با خم رو به پایین همگی بیانگر به کارگیری موثر از المان های دایره ای شکل است که توانسته اند رخی متفاوت و خاصی را ایجاد کنند که الحق هم شبیه قیافه قورباغه است.
هنگامی که از بغل به بیتل نگاه می کنیم، حجم پردازی بدنه و گلگیر ها را به وضوح درک می کنیم به طوریکه بیشتر پهنای خودرو را باید مدیون آن ها باشیم. البته که این حجم از گلگیرها با رینگ های ۱۹ اینچی ۵ پر دوبل پر شده اند. در نمونه کروک شاهد سقفی با ارتفاع کمتر و البته پارچه ای هستیم که جلوه ای چشمگیر تری را به نمایش می گذارد.
در طراحی پشتی فولکس بیتل تناسب با رخ جلویش رعایت شده و در اینجا نیز شاهد قرارگیری چراغ های نیم دایره ای به طور کامل روی گلگیرها هستیم. همچنین نزول شیب سقف خودرو و اتصال مستقیم آن با کمترین اختلاف زاویه به صندوق عقب همگی این ها از جذابیت های طراحی این آلمانی اسپرت می باشد.
هنگام وارد شدن به کابین بیتل طراحی داشبورد با طول کم و قائمش برای ما متفاوت از رقبایش بود و در کل از طراحی اسپرت تری نسبت به آنان بهره می برد. در میانه داشبورد با مانیتور ۵ اینچی که توسط دریچه های عمودی احاطه شده اند طرف هستیم که در پایین آن ها ادوات سیستم صوتی و تهویه مطبوع قرار گرفته اند. فرمان سه شاخ خودرو به همراه پشت آمپر آنالوگش راننده را به شیطنت های خیابانی وادار می کند.
روی داشبورد قسمتی از جنس پیانویی به کار رفته است که در بعضی مدل ها از جمله دارای کیت ABT همرنگ بیرون خودرو است. کیفیت کلی داشبورد و رودری ها در حد رضایت بخشی بوده و به عنوان یک خودروی اسپرت منطقی است. فضای داخلی کابین در مدل کوپه برای دو نفر عالی اما برای چهار نفر کمی اذیت کننده است مگر در حد جا به جایی درون شهری.
اطلاعات فنی و رانندگی Volkswagen Beetle
چیزی که عیان است چه نیاز به بیان است! اصلا گروه فولکس واگن این خودرو را به عنوان محصولی اسپرت روانه بازار کرد پس زیاد سر شما را درد نمی آوریم و به سراغ اصل کار می رویم که البته انتظارمان هم از این خودرو بالاست.
حجم موتور | ۲ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربوشارژ |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۲۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۸۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
شتاب صفر تا صد | ۸ ثانیه |
وزن | ۱۳۸۱ کیلوگرم |
به محض شروع حرکت با فولکس بیتل، لگ کم توربویش ما را شگفت زده کرده و شاهد شتابگیری در خور توجهی هستیم که این مورد در کنار هندلینگ و چسبندگی عالیش یک برگ برنده ی محکمی در مقابل رقبا است. با وجود فابریک بودن خودرو و بدون استفاده از هیچگونه کیت اگزوزی صدای لذت بخش و بمی از پیشرانه به گوش می رسد که برای جوانان به مراتب لذت بخش تر است.
یکی از مواردی که انتظارش را نداشتیم کیفیت سواری و فنربندی خودرو است که با وجود فاق کم لاستیک به خوبی از پس چاله چوله های شهری بر می آید. همچنین ترمزهای خودرو از نوع خنک شونده با دیسک های سوراخدار هستند که عملکرد خیره کننده ای از خود نشان می دهند.
امکانات مهم فولکس بیتل
– ۶ ایربگ – سه آمپر – کیلس استارتر
– سانروف – کروز کنترل – گرمکن صندلی های جلو
– صندلی های جلو برقی – سیستم صوتی فندر – چراغ ها AFS
از آنجا که بیتل خودرویی اسپرت است و نمی توان از خودروی اسپرت انتظار آپشن بالایی داشت، شاهد تعدد امکانات خوبی هستیم که البته در رقیبی مانند ولوو V40 با کوهی از آپشن طرف هستیم.
نقد و بررسی
فولکس بیتل
اگر به دنبال خودرویی اسپرت هستید و از ولوو V40 خوشتان نمی آید به سمت فولکس واگن بیتل بروید چرا که V40 هم دارای ویژگی اسپرت و هم لوکس است
مزایا
- طراحی خاص
- شتاب خوب
- کیفیت قابل قبول
معایب
- بازار خرید و فروش ضعیف
- خدمات ضعیف
سلام آرزو دارم یه فولکس بیتل بخرم
امیدوارم بهترشو بخری