نقد و بررسی هوندا CRV، مقاله ای شامل بررسی تمامی جزئیات ظاهری و فنی خودرو می باشد.
امروز از پرفروش ترین شاسی بلند بازار آمریکا میزبانی می کنیم. خودرویی ژاپنی که توسط شرکتی تولید شده است که سابقه بالایی در تولید اتومبیل و موتورسیکلت دارد. هوندا CRV یکی از محصولات موفق هوندا در بازارهای جهانی بود که به دلایلی؛ در ایران به فروش بالایی دست پیدا نکرد.
تاریخچه هوندا CRV
بازارهای جهانی تاکنون ۶ نسل از این خودرو را به خود دیده اند اما تنها نسل ۴ آن وارد ایران شد و به علت مشکلات در واردات، طولی نکشید که دیگر وارد نشد.
اولین نسل هوندا CRV در سال ۱۹۹۶ معرفی شد و یک سال بعد از آن وارد بازار گردید، در ابتدا این خودرو تنها در خود ژاپن به فروش می رسید و استقبال زیادی از آن نمی شد. سپس بعد از گذشت چندماه و انتقال خط مونتاژ این خودرو به کشورهای دیگر، هوندا فروش خوبی را مشاهده کرد. در سال ۱۹۹۹ فیس لیفتی روی آن صورت گرفت که در آن تغییرات جزئی در نمای خودرو انجام شده بود.
در سال ۲۰۰۱ نسل اول جایش را به نسل دوم داد و تا سال ۲۰۰۶ تولید شد. در سال ۲۰۰۴ فیس لیفتی روی آن انجام شد. این نسل جایزه برترین شاسی بلند کوچک را دریافت کرد.
نسل سوم هوندا CRV نیز به همین ترتیب در سال ۲۰۰۶ به عنوان مدل ۲۰۰۷ در نمایشگته خودرو آمریکا معرفی شد و در سال ۲۰۰۹ فیس لیفت روی آن اعمال گردید و تا سال ۲۰۱۱ روی خط تولید قرار داشت.
چهارمین نسل CRV در سال ۲۰۱۱ در نمایشگاه خودرو لس آنجلس معرفی شد و در ماه آخر همان سال فروشش در آمریکا شروع شد. فیس لیفت شده این نسل که نمونه وارد شده به ایران نیز از همین نوع است، در اواخر ۲۰۱۴ معرفی شد و یکسال بعد وارد خیابان ها گردید. در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ فمیلی موتور این خودرو را با سه تیپ وارد ایران کرد.
نسل پنجم این خودرو در نمایشگاه خودرو دیترویت معرفی شد و سال ۲۰۱۷ به خیابان ها رسید و نسخه فیس لیفت شده در سال ۲۰۱۹ تحت عنوان مدل ۲۰۲۰ وارد بازار شد.
آخرین نسل هوندا CRV موجود در بازار جهانی، در سال ۲۰۲۲ در معرض نمایش عموم قرار گرفت. این خودرو در چین توسط شرکت دانگ فنگ هوندا مونتاژ و فروخته می شود.
طراحی هوندا CRV
از آنجایی که این خودرو در بازار کشورمان رقیب کم ندارد، آن هم از نوع کره ای؛ شاید این قسمت یکی از سخت ترین چالش ها برایش باشد بطوریکه رقیبانی همچون سانتافه و سورنتو با طراحی خیره کننده شان، بازار این سگمنت را به دست گرفتند.
در نمای جلویی CRV با چراغ هایی کشیده روبرو می شویم که به جلو پنجره کروم کاری شده اش اتصال دارند. روی سپر خودرو مه شکن های طولی قرار گرفته اند و قاب کروم کاری دور آن هماهنگی خوبی با چراغ ها دارند. دو خط ملایم نیز از طرفین کاپوت کشیده شده که به همراه حجم پردازی های گلگیر، ظاهر نسبتا عضلانی را فراهم کرده اند.
نمای جانبی هوندا CRV شامل دو خط افقی که از گلگیر، درب جلو شروع شده می شود و همچنین رینگ های ۵ پر ۱۸ اینچی که همراه با کروم کاری های دور شیشه ها و لچکی عقب؛ نمای لوکسی را به نمایش می گذارند.
به بخشی از ظاهر CRV می رسیم که بین مخاطبان دوگانگی ایجاد می شود. عده ای آن را زیبا و عده ای نمای عقب را قدیمی می دانند. چراغ های عمودی و کشیده که از بالای ستون عقب شروع شده که ما را به یاد برخی مدل های ولوو نیز می اندازد. همچنین درب بلند صندوق که بیشتر نمای عقب را به خود اختصاص داده و سپر ساده که تنها با دو مه شکن ساده در دو طرفش تزیین شده است.
در کابین هوندا CRV نیز همانند بیرون، با طراحی روتین روبرو می شویم که سعی شده جنبه خانوادگی بودن در آن حفظ شود. راحتی کار و رانندگی با این خودرو اولویت طراحان بوده این مهم را می توان از گرافیک پشت آمپر، محل قرارگیری دسته دنده و ادوات داشبورد متوجه شد. کیفیت کابین و مونتاژ به طور محسوسی بالاست بطوریکه می توان گفت یک سر و گردن از رقبا بالاتر می باشد.
فضای کابین نیز در حد و اندازه های رقبایش بوده و ۵ سرنشین بزرگسال در آن احساس ناراحتی نخواهند کرد. البته که رقبایی مانند سانتافه و سورنتو ۷ نفره می باشند و از این حیث برتری دارند.
اطلاعات فنی و رانندگی Honda CRV
قریب به اتقاق اکثر خودروهای این سگمنت از قوای فنی مشابهی بهره می برند مگر تفاوت هایی جزئی در قدرت و گیربکسشان. این خودرو نیز حجم موتور و قدرت تقریبا یکسانی با رقبا داشته و برتری خیلی محکمی را ندارد.
حجم موتور | ۲/۵ لیتری تنفس طبیعی |
تعداد سیلندر | ۴ |
محور محرکه | دو دیفرانسیل |
قدرت | ۱۸۵ اسب بخار |
گشتاور | ۲۴۵ نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
شتاب صفر تا صد | ۹/۵ ثانیه |
وزن | ۱۶۴۵ کیلوگرم |
هنگام شروع حرکت با هوندا CRV به دلیل بهره گیری از گیربکس CVT شاهد شتابگیری اولیه خوبی هستیم هرچند که این گیربکس نسبت به گیربکس های معمولی از لذت رانندگی می کاهد. کابین خودرو چه در حالت سکون و چه در دور موتورهای بالاتر، آرام بوده که نشان از عایق بندی مناسب کابین است.
سواری CRV به طور محسوسی نسبت به رقبای خود نظیر سانتافه و راوفور نرم تر عمل می کند. با این حال پایداری خودرو مناسب بوده و حرکت گهواره ای زیادی احساس نمی شود. ترمزها نیز قدرت کافی برای مهار خودرو را دارند. باتوجه به دو دیفرانسیل بودن و ارتفاع مناسب خودرو از سطح زمین، شما قابلیت استفاده از این خودرو در شرایط بد جوی را نیز دارید.
امکانات مهم هوندا CRV تیپ تورینگ
– ۶ ایربگ – سیستم ESP – کروزکنترل هوشمند
– رادار نقطه کور – رادار تغییر لاین – رادار تصادف جلو
– سیستم تهویه دوگانه و اتومات – صندلی راننده برقی مموری دار – سقف پاناروما
– گرمکن صندلی های جلو – صندوق برقی
این خودرو با سه مدل وارد بازار شده است که به ترتیب از فول ترین تورینگ ، EX تا لوآپشن ترین EXL می باشد. به طور کلی هوندا در بحث امکانات نه مانند تویوتا خسیس و نه مانند لکسوس پر و پیمان می باشد اما در مقابل رقبای کره ای اش خیلی هم دست و پا بسته نیست.
نقد و بررسی
هوندا CRV
اگر به دنبال خرید خودرویی صاحب سبک و در سطح کیفی اروپایی هستید، هوندا CRV گزینه ارزنده ای است.
مزایا
- کیفیت بالا
- سواری نرم
- امکانات مناسب
معایب
- بازار خرید و فروش ضعیف
- خدمات ضعیف تر از رقبا