بررسی مزایا و معایب کیا کارناوال ، مقاله ای کامل و جامع در مورد این ون خوش ساخت کره ای است.
احتمالا خیلی وقت ها برایتان پیش آمده که قصد سفر به شمال کشور را داشته اید اما ۶ نفر بودید و یک خودرو! خب اینگونه نمی توان از سفر لذت برد پس نیاز شما یک خودروی قابل استفاده هم در شهر و هم در سفر. امروز به بررسی خودرویی خانوادگی می رویم که هرچند به فروش بالایی در کشورهای گوناگون دست پیدا کرده است اما در بازار ایران چندان موفق ظاهر نشد. کیا کارناوال خودرویی در سگمنت کاروان با ۷ نفر سرنشین است که بیش از ۱۰ سال از حضورش می گذرد.
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
تاریخچه کیا کارناوال
این خودرو تاکنون با ۴ نسل در بازار های جهانی حاضر شده است که سهم کشورمان، تنها نسل دوم آن بود.
در سال ۱۹۹۸ کیا برای اولین بار مدل کارناوال را معرفی کرد. این خودرو در چین توسط خودروسازی دانگ فنگ عرضه شده است. کیا کارناوال در کشورهای مختلفی از جمله استرالیا، مالزی و روسیه به فروش بالایی دست یافت. همچنین در سال ۲۰۰۱ فیس لیفتی رو آن صورت گرفت.
نسل اول کیا کارناوال در سال ۲۰۰۵ جای خود را به نسل دوم داد. این خودرو با نام کیا سدونا نیز در بعضی کشورها به فروش می رفت. این نسل نسبت به نسل قبلی، کمی عریض تر و طویل تر شده بود که به افزایش فضای داخلی اش کمک کرده بود. البته این نسل در سال ۲۰۰۸ پایش به ایران باز شد و شرکت اطلس خودرو واردات آن را برعهده گرفت.
با اضافه شدن طراح جدید به نام پیتر شرایر، انقلابی در طراحی های کیا رخ داد که کارناوال نیز از آن بی بهره نماند. نسل سوم در سال ۲۰۱۴ در نمایشگاه خودرو نیویورک به عنوان مدل ۲۰۱۵ معرفی گردید و خوشبختانه شاهد حضور این نسل نیز در کشورمان هستیم.
آخرین نسل موجود از کیا کارناوال در سال ۲۰۲۰ رونمایی شد که از لحاظ ابعاد به طور محسوسی بزرگتر شده است. این نسل هم اکنون روی خط تولید قرار دارد و در کشورهای زیادی مونتاژش صورت می گیرد.
طراحی کیا کارناوال نسل دوم
از آنجایی که کیا کارناوال خودرویی در کلاس MPV یا همان ون دسته بندی می شود، با کلاس طراحی روبرو می شویم که شاید مورد پسند خیلی ها نبوده و دوگانگی بین مخاطبان ایجاد می شود. ضمنا نمونه مورد بررسی از مدل ۲۰۰۷ بوده و حدود ۱۷ سالی از طراحی این خودرو می گذرد و نمی توان انتظار بالایی از آن داشت.
در طراحی نمای جلویی کیا کارناوال، خلاقیت زیادی نمی بینیم و با چراغ هایی نسبتا درشت روبرو هستیم که در بین ان ها جلوپنجره نسبتا کوچکی قرار گرفته است. در کاپوت خودرو نیز به جز دو خط عمودی چیز عجیبی مشاهده نمی شود. سپر خودرو نیز طراحی ساده ای داشته و در پایینش شبکه هوای ورودی کوچکی دیده می شود.
نمای جانبی کارناوال، طول ۵ متری اش بسیار جلب توجه می کند و همچنین نحوه باز شدن درب ها. نمای کناری خودرو با سادگی هر چه بیشتری طراحی شده است و طراحان این خودرو تنها به یک خط افقی که از گلگیر شروع شده و تا درب عقب امتداد یافته، بسنده کرده اند. رینگ های خودرو نیز از نوع ۱۷ اینچی با فاق زیاد هستند که تاثیرش را در سواری خودرو بررسی خواهیم کرد.
طراحی نمای عقب کارناوال شباهت نسبی به کیا اسپورتیج نسل دوم داشته و از برخی المان های نزدیک بهم بهره می برند. چراغ های عمودی و شیشه عقب بزرگ به همراه سپر ساده، نمایی کاملا به دور از هیجان را رقم زده اند.
طراحی کابین کارناوال منطقی تر بوده و با داشبوردی نسبتا زیبا روبرو هستیم که استفاده از قطعات چوب و کروم کاری ترکیب خوبی را رقم زده اند. در قسمت میانی داشبورد تعداد بالایی دکمه مشاهده می شود که در پایین آن ها دسته دنده معمولی قرار گرفته است. کیفیت کابین با توجه به سن و سالش متوسط ارزیابی می شود و با افت وحشتناکی روبرو نیستیم.
فضای کابین خودرو طبق انتظاری که داشتیم جادار بوده و هر سه ردیف آن فضای خوبی را در اختیار ما می گذارند.
اطلاعات فنی و رانندگی Kia Carnival
از آنجایی که این خودرو همزمان با دیگر محصولات هیوندای وارد شده است، موتور و گیربکس یکسانی با هیوندای توسان نسل دوم داشته و از این حیث برگ برنده ای برای کیا کارناوال محسوب می شود.
صدای موتور در حالت سکون پایین بوده ولی در دور موتورهای بالا نسبتا بالا بوده و کمی اذیت کننده می شود. هنگام شروع حرکت با کارناوال، به علت بهره گیری از موتور ۶ سیلندر با کشش خوبی روبرو می شویم.
البته که گیربکس ۴ سرعته اش یکی از نقاط ضعف خودرو محسوب می شود، بطوریکه این ضعف در بسیاری از خودروهای کره ای آن زمان دیده می شود. یکی دیگر از ایرادات این خودرو، تک دیفرانسیل بودنش است که کمی توی ذوق می زند. البته کیا، با در نظر گرفتن آپشنی به نام VRS(کلید زنجیر چرخ)، کمی اوضاع در جاده های برفی بهتر می شود.
هندلینگ و پایداری کیا کارناوال با توجه به سیستم های امنیتی و وزن بالای خودرو مناسب است اما پیشنهاد ما این است که زیاد آن را به چالش نکشید. اما ترمزها در سرعت های بالا کمی دچار ضعف هستند و نیازمند احتیاط.
امکانات مهم کیا کارناوال نسل دوم
– ۶ ایربگ – سیستم ESP – کروزکنترل
– سیستم تهویه اتومات – صندلی راننده برقی – گرمکن صندلی جلو
از لحاظ آپشنی کیا کارناوال ۲۰۰۸ در سطح بالایی قرار نداشته و در حد خودروهای امروزی هم قیمتش ظاهر نمی شود.
وضعیت خدمات و قطعات کیا کارناوال
خداروشکر محصولات کره ای در ایران اعم از هیوندای و کیا هر چقدر هم بد باشند اما نمایندگی های زیاد و گسترده ای دارند که در طول این سالیان به خوبی وظیفه تامین قطعات خودرو را فراهم کرده اند.
الحق و الانصاف کیا کارناوال نسل یک هم با وجود سن بالا خودروی پرخرجی نیست و به علت مشترک بودن موتور و گیربکسش با اسپورتیج، قطعات یدکی اش به وفور یافت می شود.
نقد و بررسی
کیا کارناوال
اگر با بودجه ی چینی های صفر کیلومتر به دنبال خرید خودرویی هستید که هم بتوان در شهر و هم جاده و سفر استفاده کرد، کیا کارناوال نسل یک گزینه مناسبی است.
مزایا
- فضای کابین
- قدرت خوب موتور
معایب
- بازار خرید و فروش ضعیف
اواسط مطلب نوشتین موتور گیربکس مشترک با هیوندا توسان.اواخر مطلب ندشتین موتور گیربکس مشترک با اسپورتیج.آخر کدومش؟ و یا ایا هرسه تاشون موتور وگیربکس مشترک دارن؟؟؟ کارنیوال توسان اسپورتیج
هر سه این خودروها از یک پیشرانه ۲/۷ لیتری تنفس طبیعی ۶ سیلندر و گیربکس ۴ سرعته AT بهره می برند