• تماس با ما
  • تبلیغات
  • مشاوره تلفنی خرید خودرو
کاریزو
  • صفحه اصلی
  • نقد و بررسی انواع خودرو
    • خودروهای آلمانی
    • خودروهای آمریکایی
    • خودروهای ایتالیایی
    • خودروهای ایرانی
    • خودروهای چینی
    • خودروهای ژاپنی
    • خودروهای فرانسوی
    • خودروهای کره ای
  • مشاوره تلفنی خرید خودرو
  • قیمت روز خودرو
  • فروشگاه

No products in the cart.

  • ورود کاربر
  • ثبت نام
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • صفحه اصلی
  • نقد و بررسی انواع خودرو
    • خودروهای آلمانی
    • خودروهای آمریکایی
    • خودروهای ایتالیایی
    • خودروهای ایرانی
    • خودروهای چینی
    • خودروهای ژاپنی
    • خودروهای فرانسوی
    • خودروهای کره ای
  • مشاوره تلفنی خرید خودرو
  • قیمت روز خودرو
  • فروشگاه
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
کاریزو
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج

بررسی مزایا و معایب پروتون جنتو

شایان شاهمرادی توسط شایان شاهمرادی
اردیبهشت ۲۴, ۱۴۰۲
خانه نقد و بررسی انواع خودرو
Share on FacebookShare on Twitter

در بررسی مزایا و معایب پروتون جنتو سعی کردیم تا تمامی جزئیات مهم و حتی بی اهمیت این خودرو را برای شما بازگو کنیم.

در زمانی که ایرانخودرو و سایپا اهمیت بیشتری به تولید خودروی با کیفیت تر می دادند یعنی اواسط دهه هشتاد، این دو شرکت داخلی تنها بانی های تولید خودرو نبودند و با کمی جستجو به اسامی زیادی برخورد می کنیم که یکی از آن ها زاگرس خودرو، نماینده محصولات پروتون مالزی بود. یکی از محصولات این شرکت پروتون جنتو سدان لیفت بکی است که برای رقابت با خودروهای داخلی پای به میدان گذاشت.

تاریخچه پروتون جنتو

با وجود اینکه مدل های متفاوتی از این برند در کشورمان وجود داشته است، شاید خیلی از ما ایرانی ها نیز هنوز برند پروتون را خوب نشناسیم اما باید توجه داشت که این برند جزو نخستین خودروسازی مالزی محسوب می شود که آن را هم باید مدیون همت بزرگ نخست وزیر آن سال های مالزی بدانیم.

بررسی پروتون جنتو

پروتون جنتو تنها در یک نسل همراه با یک فیس لیفت به بازار عرضه شد. معرفی این خودرو در سال ۲۰۰۴ در کشور مالزی صورت گرفت. کشورهای گوناگونی از جمله چین، ایران و مالزی فرصت مونتاژ این خودرو را کسب کردند. فیس لیفت این خودرو که بیشتر مربوط به بخش فنی بود در سال ۲۰۰۷ به نمایش عموم مردم در آمد. سرانجام سال ۸۶ بود که این خودرو اولین حضورش را در ایران تجربه کرد و پس از فعالیت سه ساله اش در کشورمان از خط مونتاژ خارج شد اما توقف تولید جهانی این خودرو برمیگردد به سال ۲۰۱۲.

طراحی پروتون جنتو

گویا گروه هدف این خودرو برای عرضه، جوانان بوده اند چرا که استفاده از طراحی و المان های اسپرت به وضوح در بیرون و داخل پروتون جنتو دیده می شود. البته که حدود ۲۰ سالی از طراحی این خودرو می گذرد و نباید انتظار بالایی از آن ها داشت ولی از آنجایی که رقیبانش خودروهای داخلی با طراحی های نه چندان جذاب هستند می توان امیدوار بود.

در طراحی جلویی جنتو بیشتر از سبک و سیاق مینیمال استفاده شده به طوریکه شما چراغ هایی کوچک با طرح اشک، جلوپنجره ی کوچک و سپری ساده را مشاهده می کنید. روی سپر خودرو بیشتر مه شکن هایی که در قالبی شبیه متوازی الاضلاع قرار گرفته جلب توجه می کند البته سعی شده تا با بکارگیری خطوطی روی سپر از سادگی این بخش بکاهند.

خلاقیت طراحان در نمای کناری تنها به خط افقی که از گلگیر جلو تا چراغ عقب کشیده شده خلاصه می شود. طراحی سقف خودروهای لیفت بک با ارتفاع پایین تر و هم سطح بودن شیشه عقب با آن صورت می گیرد که تاثیر این طراحی را در فضای داخلی جلوتر بررسی می کنیم. رینگ های ساده ۱۵ اینچ و ۵ پر خودرو تناسب خوبی با طراحی اش دارد.

از این ها که بگذریم طراحی نمای عقبی پروتون جنتو به مراتب دلچسب تر از رخ جلو است و با چراغ هایی مثلثی شکل که درون آن ها لامپ های دایره ای به هم متصل شده، مزین می باشد. نکته ی مثبت دیگر این بخش بال کوتاه روی صندوق است که به اسپرت تر دیده شدن رخ خودرو کمک کرده است اما طراحان تا همینجا بیشتر پیشروی نکرده و در کل با ظاهر کم آرایشی طرف هستیم.

پروتون جنتو

بی شک اگر عکس کابین پروتون جنتو را قبل از آشنایی با این خودرو مشاهده می کردید، با خود می گفتید که این داشبورد یک خودروی اسپرت مخصوص مسابقه است. در واقع اوج هیجان و اسپرت بودن این خودرو همینجاست جایی که داشبورد رو رنگ در کنار طراحی فرمان سه شاخ و پشت آمپر جمع و جور و آنالوگش آدرنالین خوبی را به راننده تزریق می کند.

در بالای داشبورد ساعت آنالوگ کوچکی به رسم خودروهای لوکس تعبیه شده که در پایین آن دریچه های تهویه به همراه دکمه و ادوات کنترل سیستم تهویه و صوتی در اندازه نسبتا کوچکی قرار گرفته اند. اما کیفیت چیزی است که ای کاش بیشتر به آن بها داده می شد به طوریکه متریال داشبورد در حد خودروهای داخلی و شاید کمی بهتر باشد. قطع به یقین این داشبورد زیاد نمی تواند نظر خانواده ها را جلب کند چه از نظر طراحی و چه فضای کابین که به وضوح ارتفاع پایین سقف باعث کوچکتر شدن کابین شده است.

اطلاعات فنی و رانندگی Proton Gen.2

نه خیلی خوب و نه خیلی بد! این بهترین توصیفی است که می توان از این بخش کرد. جنتو با ۵ پیشرانه در بازارهای جهانی وجود دارد که تنها یک نمونه از آن با دو نوع گیربکس در کشورمان حضور دارد. نمونه مورد بررسی ما از نوع دنده ای می باشد.

حجم موتور ۱/۶ لیتری
تعداد سیلندر ۴ سیلندر تنفس طبیعی
محور محرکه تک دیفرانسیل (FWD)
قدرت ۱۱۰ اسب بخار
گشتاور ۱۴۸ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دنده ای
شتاب صفر تا صد ۱۳ ثانیه
وزن ۱۰۵۰ کیلوگرم

با توجه به گذشت ۱۵ سال از عمر این خودرو نباید انتظار شتاب و قدرت روزهای نخست را از آن داشته باشیم. نمونه دنده ای پروتون جنتو نسبت به اتوماتش به وضوح شتاب و کشش بهتری دارد که البته امری طبیعی است. در مقام مقایسه باید بگوییم که شتاب این خودرو چیزی نزدیک به ۲۰۶ تیپ پنج است. همانطور که بالاتر هم گفتیم کیفیت و دوام این خودرو در حد خودروهای داخلی بوده بطوریکه ورود بالای صدای موتور و همچنین شنیده شدن صدای کابین چیز عجیبی نیست.

این خودرو از لحاظ وزنی نیز شباهت بالایی به ۲۰۶ داشته و از حیث سواری کمی بهتر از آن عمل می کند. بعد از کمی تحقیق درباره امنیت جنتو نکته ای که کمی توی ذوقمان زد، کسب تنها سه ستاره ایمنی است که در کنار ترمزهای متوسط خودرو، بهتر است راننده کمی حواس جمع تر رانندگی کند.

کابین جنتو

امکانات مهم پروتون جنتو

– ۲ ایربگ                                          – ۴ شیشه برقی                                     – آینه برقی

– ۴ چرخ ترمز دیسکی                         – ترمزها ABS و EBD

این خودرو در رده قیمتی قرار دارد که اصطلاحا کمبود آپشن برایش حلال است چرا که رقبای ساخت ایرانش نیز در همین حد و اندازه ظاهر شده اند.

وضعیت خدمات و قطعات پروتون جنتو

موردی که خیلی ها را از خرید این خودرو صرف نظر می کند همین بحث خدمات پس از فروشش است که متاسفانه اصلا وضعیت جالبی ندارد و پیدا کردن قطعه بدکی این خودرو علاوه بر هزینه، وقت زیادی را هم از مالک طلب می کند.

نقد و بررسی

پروتون جنتو

۴۱% امتیاز

پروتون جنتو خودروی بدی نیست اما برگ برنده ی محکمی در مقابل رقبای داخلی مدل بالا و دارای خدمات ندارد که همین مورد باعث بازار ضعیفش شده است.

مزایا

  • مصرف سوخت کم
  • شتاب معقول مدل دنده ای

معایب

  • بازار خرید و فروش ضعیف
  • خدمات و قطعات کمیاب

مرور نقد بررسی

  • طراحی ظاهری ۰%
  • امکانات رفاهی ۰%
  • قدرت فنی ۰%
  • کیفیت ۰%
  • فراوانی قطعات و خدمات ۰%
  • بازار خرید و فروش ۰%
  • کم بودن هزینه نگهداری ۰%
  • ارزش خرید ۰%
برچسب: پروتون(Proton)
شایان شاهمرادی

شایان شاهمرادی

بالاخره هر فردی با یک چیزی در زندگی خوشحال می شود آن یک چیز برای من ماشین شد.

پست بعدی
تست و بررسی اپل آسترا

کامل ترین بررسی مزایا و معایب اپل آسترا

دیدگاه ها 10

  1. کیوان می‌گوید:
    8 ماه قبل

    دوشب پیش بعد از کلی تحقیق و بررسی در مورد جنتو عاقبت تصمیم گرفتم با پول کمی که حدودا پونصد تومن بود یه جنتو مدل ۲۰۰۹ترخیصی۲۰۱۲سفید رنگ دنده ای بخرم چهارصدوپنجاه تومن وقتی که نشستم پشت ماشین و حرکت کردم بسمت شهرمون یکصدو بیست کیلومتر میبایست رانندگی کنم به جرات میتوننم قسم بخورم از شتاب جالب صدای موتور هندلینگ فوق العاده و فرمانپذیری این ماشین متعجب و ذوق زده شده بودم به جرات میتونم بگم ماشینی تا رنج قیمتی یک ونیم میلیارد مدل۲۰۰۹نداریم که به گرد این موشک زمینی برسه به خودم و انتخابم تبریک میگم از خدا میخوام روزی برسه که مردم کشورم بتونن همگی انقدر در رفاه باشند که لوکس ترین ماشینهای دنیا رو بتونن خریداری کنن و لذت ببرن مثل کشورهای عربی

    پاسخ
    • رضایا می‌گوید:
      7 ماه قبل

      پرچمت بالا داداش

      پاسخ
    • امیر مرحمتی می‌گوید:
      7 ماه قبل

      الان دقیقا من تو مرحله چند ماه پیش شمام و خیلی دو به شکم برای خرید این ماشین البته از هون سال ۲۰۰۷ ک وارد بازار ایران شد واقعا چشمم رو گرفته بود و الان ک به خریدش نزدیکم این نظرات منفی نبود قطعه بازار ضعیف خرید و فروش کمی دو به شک کرده منو

      پاسخ
      • مهدی می‌گوید:
        2 ماه قبل

        سلام داداش ۱۰۰ سال عمر کنی دوروز دنیا ارزش نداره دلت با هرچی خوشه با همون حال کن منظورم‌در مورد ماشین نیست تو هر زمینه من خودم عاشق ۴۰۵ اس ال ایکس بودم ولی پولم به بیرنگ و مدل بالاش نمیرسی رفتم تمام رنگشو با قیمت پایین تر گرفتم دارم حال میکنم باهاش .حالتو بکن

        پاسخ
    • امیر مرحمتی می‌گوید:
      7 ماه قبل

      ایشالا مبارکتون باشه

      پاسخ
    • مجید می‌گوید:
      2 ماه قبل

      وقتی بهترین ماشینی قبلش سوار شدی پراید بوده

      پاسخ
    • سهیل جیواد می‌گوید:
      2 ماه قبل

      دقیقا درست فرمودین شما.متاسفانه اطلاعاتی که این سایت گذاشته یا به صورت غیر عمد و نداشتن تجربه رانندگی و اطلاعات دقیق هست،یا عامدانه هست که مردم برن آشغالای ایران خودرو و سایپا رو بخرن.بنده به شخصه ۷ سال این ماشین رو سوار شدم.بار اول سال ۹۵ خریدم و متاسفانه سال ۱۴۰۰ مجبور به فروشش شدم.با اینکه به دلیل گمنام بودن این خودرو ماشین رو خیلی دیر و زیر قیمت فروختم،اما سال ۱۴۰۲ مجددا جنتو خریدم.واقعااا اینو بدون تعصب میگم،پشت فرمون جنتو بشینید دیگه کمتر از مزدا۳ راضیتون نمیکنه.

      پاسخ
    • سهیل جیواد می‌گوید:
      2 ماه قبل

      محاسن:
      شتاب عالی.
      کولر و بخاری خیلی خوب.
      هندلینگ و فرمانپذیری فوووق العاده.
      عایق صوتی کابین عالی.
      داشبورد و فرمان زیبا.
      صندوق عقب جادار.
      مصرف سوخت عالی.

      معایب:
      محدودتر بودن فروشگاههای لوازم یدکی مخصوصا در شهرهای کوچیک.(اگر در تهران،اصفهان،شیراز و…باشید مشکلی نخواهید داشت)
      بازار خرید و فروش ضعیف (دلیلشم اینه که متاسفانه خیلیها این ماشین رو نمیشناسن،هنوز هم گاهی از من میپرسن که این ماشین چینیه؟!! اینم از سیاست خودروسازای وطنی هست که نمیذارن ماشینهای با کیفیت و با قیمت مناسب ترند بشن،چون دیگه کسی لگنهاشون رو نمیخره.اینم جهت راهنمایی خدمت دوستانی که نمیدونن میگم.طراحی اتاق و شاسی این خودرو برای شرکت ابَر خودروسازی لوتوس انگلیس هست و طراحی و ساخت قطعات موتوری مربوط به شرکت میتسوبیشی ژاپن هست…دیگه خودتون این ۲تا برند رو بذارید کنار هم قضاوت کنید…!).

      پاسخ
  2. علی می‌گوید:
    7 ماه قبل

    من جنتو دارم ولی تنها ایرادش اینه تو بارندگی عقبش یهو چپ و راست میشه .‌ فک میکنم مربوط به سیستم تعلیقشه

    پاسخ
  3. بی نام می‌گوید:
    2 ماه قبل

    نه قطعاتش هست نه آنقدری کیفیت داره که نگهش داری ، خیلی هم پر مصرفه ولی شتابش بد نی کلاً پیشنهاد نمیدم دیگه از ماشین ۱۶ – ۱۷ ساله توقعی نمیره؛ نگیرید چون پولتون هدر میره

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

دریافت تخفیف ویژه با عضویت در خبرنامه

بهترین و با کیفیت ترین ماکت های خودرو وارداتی بهترین و با کیفیت ترین ماکت های خودرو وارداتی بهترین و با کیفیت ترین ماکت های خودرو وارداتی

وب سایت کاریزو

وب سایت مجله ای کاریزو با هدف جامع ترین و تخصصی ترین وب سایت مجله ای در حوزه خودرو فعالیت خود را آغاز کرد که نزد کاربران بسیار مورد توجه قرار گرفته و در میان علاقه مندان دنیای خودرو محبوب می باشد.

 

هدف گروه ما کمک به مردم سرزمین ایران است تا بتوانند خودرو مناسب خود را با توجه به نیازها و امکاناتی که مد نظرشان است انتخاب کنند و دچار پشیمانی بعد از خرید خودرو نشوند.

دسته‌ها

  • اخبار خودرو
  • ثبت نام خودرو
  • خودروهای آلمانی
  • خودروهای ایتالیایی
  • خودروهای ایرانی
  • خودروهای جدید
  • خودروهای چینی
  • خودروهای ژاپنی
  • خودروهای فرانسوی
  • خودروهای کره ای
  • دسته‌بندی نشده
  • مقایسه خودروها
  • نقد و بررسی انواع خودرو

عضویت در خبرنامه

دریافت تخفیف ویژه با عضویت در خبرنامه

  • تماس با ما
  • تبلیغات
  • مشاوره تلفنی خرید خودرو

وب سایت کاریزو طراحی شده شده توسط جسکو وب. تمام حقوق محفوظ است © 2023 .

بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • صفحه اصلی
  • مشاوره تلفنی خرید خودرو
  • فروشگاه
  • قیمت روز خودرو
  • نقد و بررسی انواع خودرو
    • خودروهای کره ای
    • خودروهای ژاپنی
    • خودروهای فرانسوی
    • خودروهای چینی
    • خودروهای آلمانی
    • خودروهای ایتالیایی
  • تماس با ما
  • اخبار
  • حساب کاربری من
  • سبد خرید

وب سایت کاریزو طراحی شده شده توسط جسکو وب. تمام حقوق محفوظ است © 2023 .

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

فراموشی رمز عبور ؟ ثبت نام

ساخت حساب کاربری!

فرم زیر را برای ثبت نام تکمیل نمایید

همه فیلد ها ضروری اند وارد شدن

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

وارد شدن