بررسی مزایا و معایب لوکانو L8 ، مقاله ای کامل و جامع از نکات مثبت و منفی این کراس اوور نسبتا بزرگ جثه می باشد.
در حالی که قیمت خودروهای داخلی از مرز یک میلیارد عبور می کند به سراغ کراس اوور دیگر از دیار چین رفته ایم که طی دو سه هفته اخیر حسابی در خیابان ها خودنمایی می کند. لوکانو L8 نماینده سایز متوسطی از خاندان چری می باشد که تبلیغات زیادی را به خود اختصاص داده اما …
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
لوکانو ، اومودا یا چری مسئله این است! در واقع لوکانو با نام اصلی Jaecoo زیر برندی از گروه چری می باشد که با هدف تولید کراس اوورهای صادراتی لوکس پای به میدان گذاشته است. این برند در سال ۲۰۲۳ پای ریزی شد و توانسته به بازارهای آسیای شرفی و حتی اروپا همچون ایتالیا و انگلیس راه پیدا کند.
اواسط سال ۱۴۰۳ بود که کشورمان توانست میزبانی این شرکت را البته با نام لوکانو برعهده بگیرد که نخستین محصول آن نیز مدل L7 بود که در مقاله های پیشین به بررسی کامل این خودرو پرداختیم. مدل لوکس تر این خودروسازی از اوایل امسال با نام لوکانو L8 پای به بازار گذاشت.
بررسی طراحی ظاهری لوکانو L8
ناگفته نماند که این خودرو در بازار چین با نام تیگو ۹ به فروش می رسد از این رو چهره ای بسیار مشابه به یکدیگر را دارند.
در نمای کلی با قد و قواره ای مابین تیگو ۸ و اکستریم VX طرف هستیم که نشان دهنده ابعاد بزرگ لوکانو L8 می باشد. جلو پنجره ای بزرگ با خطوط عمودی کروم رنگ در کنار چراغ های کشیده به سبک خودروهای چری جلوه ای لوکس را پدید آوردند ضمن این که استفاده از المان های پیانویی در سپر این موضوع را دوچندان کرده است.
با نگاه کشیدگی و خطوط سیال بدنه به سرعت متوجه اتاقی بزرگ تر از کراس اوورهای تاکنون عرضه شده در بازار خواهید شد. رینگ های رختراش ۲۰ اینچی با حال و احوال کلی خودرو سازگار هستند هرچند استفاده از لاستیک های بارز به جای GITI حین مونتاژ کمی توی ذوق می زند، چیزی که در اکثر محصولات چینی-مونتاژی مشاهده می شود.
استفاده از المان های اسپرت در نمای پشتی به وضوح قابل مشاهده است علی الخصوص بکارگیری اسپویلر بالای شیشه ، دو خروجی اگزوز در طرفین و تم اسموک چراغ های پیوسته. همانند چیزی که در برادر کوچکتر لوکانو l8 دیده بودیم در اینجا نیز شاهد زیربندی مشابهی با محصولات فونیکس تیگو هستیم.
طراحی داخلی و کابین Lucano L8
با در دست داشتن ریموت خودرو و نزدیک شدن به آن، دستگیره های مخفی شونده خود را به راننده نشان می دهند که به خودی خود آپشنی بسیار ایرانی پسند مخصوصا در مهمانی های خانوادگی است!
به محض ورود به کابین لوکانو L8 طعم لاکچری بازی چینی ها را مخصوصا با کمی الگوبرداری از مرسدس حس خواهید کرد. استفاده از دو صفحه نمایشگر به هم پیوسته سرتاسری به عنوان کلاستر و مالتی مدیا در کنار طراحی هوشمندانه مربعی دریچه های تهویه همگی نشان از بروز بودن و سبک و سیاق لوکس گرایی دارد.
استفاده از چرم ناپا برای روکش صندلی و نورپردازی سراسری کابین در لوکانو L8 هرجند جزو اولین ها نیست اما کیفیت و متریال به مراتب دلنشین تری را نسبت به آنچه در محصولات سابق چینی ها دیده بودیم به ارمغان گذاشته است. فرمان سه شاخ دی کات شباهت عجیبی به محصولاتی همچون فیدلیتی پرستیژ دارد اما از لحاظ کیفیتی شاهد اختلافی نسبتا مشهود هستیم.
مهندسان چینی بقیه کار را در ردیف دوم ادامه دادند لذا شاهد فضای سر و پای بسیار ایده آل حتی برای افراد بالای ۱۹۰ سانت هستیم. وجود امکاناتی همچون سیستم صوتی بی نظیر سونی ، سقف جیر و پاناروما در کنار کنسول وسط حس یک کراس اوور لوکس را به خوبی القا می کند.
همچنین وجود دکمه بازشو درب از سری قابلیت های جذاب این خودرو می باشد. صندوق عقب نیز با حجمی بیش از ۷۳۰ لیتر البته در نسخه ۵ نفره جزو خانوادگی ترین ها قرار دارد. ناگفته نماند که هنوز خبری از ورود نسخه ۲-۲-۲ یا ۶ نفره نیست اما در صورت عرضه این نسخه لوکانو L8 می توان تجهیزات لوکس تری را برای آن درنظر داشت.
مشخصات فنی و تست درایو لوکانو ال ۸
این خودرو در بازار جهانی در دو نسخه AWD یا تمام چرخ محرک و ۲WD یا دیفرانسیل جلو عرضه شده است که خوشبختانه نسخه کامل تر وارد بازار ایران شده است هرچند که با بالا زدن کاپوت حجیم لوکانو L8 با پیشرانه ای آشنا روبرو می شویم یا بهتر است بگوییم دقیقا همان قلب تپنده تیگو ۸ پرومکس و اکستریم VX.
حجم موتور | ۱.۶ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربو |
محور محرکه | دو دیفرانسیل (AWD) |
قدرت | ۲۴۵ اسب بخار |
گشتاور | ۳۸۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه تر |
شتاب صفر تا صد | ۹.۷ ثانیه |
وزن | ۱۷۶۶ کیلوگرم |
کشش اولیه و شروع به حرکت خودرو طبق انتظار چیزی بین محصولات مشابه ذکر شده است یعنی به علت اضافه وزنش نسبت به تیگو کمی تنبل تر راه می رود البته نه به اندازه اکستریم VX.
هرچند تعویض دنده های خودرو توسط گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه با سرعت مناسبی انجام می شود اما تاخیر و باگ های همیشگی این نوع گیربکس باعث شده تا جای خالی نمونه ۸ سرعته AT در لوکانو L8 احساس شود. فنربندی خودرو در محور عقب از نوع مولتی لینک بوده که عملکرد خوبی را از خود بروز می دهد و سواری به مراتب بهتری از تیگو را تجربه خواهید کرد.
در بخش پایداری و هندلینگ نیز نمی توان انتظار بالایی از یک کراس اوور بزرگ جثه داشت با این حال به واسطه سیستم های ایمنی متعدد نگرانی زیادی در این باب نداریم. ترمزگیری خودرو نیز در سطح مقبولی قرار دارد البته که استفاده از یک لاستیک با کیفیت حتی چینی می تواند نمره این بخش ها را بهبود بخشد.
بررسی امکانات مهم لوکانو L8 2025
چینی ها در این بخش جای صحبتی باقی نگذاشته اند و کم و کاستی خاصی مشاهده نکردیم هرچند نبود آپشنی مانند شیفتر پشت فرمان برای چنین رقم قیمتی کمی جای سوال دارد!
با این حال از سری آپشن های جذاب این خودرو باید به ۷ حالت رانندگی و اسپیکرهای تعبیه شده در پشت شری راننده و سرنشینان است که کمتر خودرویی به آن مجهز بوده است.
– ۱۰ ایربگ – سیستم ESP/TCS/HAC/HSA/HDA – رادار نقطه کور – رادار بین خطوط
– رادار تصادف – سیستم خودران سطح ۲.۵ – پرده عقب – سقف جیر
– دوربین ۳۶۰ – ماساژور دو طرف – رادار تابلوخوان – سیستم صوتی سونی
– هدآپ – صندوق برقی – اتوترانک – صندلی های جلو برقی
قیمت و خرید لوکانو l8 در ایران
این خودرو هم اکنون به دو صورت ثبت نام از طریق شرکت لوکانو و بازار آزاد قابل خریداری است با این تفاوت که اختلاف قیمتی بین این دو چیزی حدود ۱.۲ میلیارد می باشد. حضور لوکانو L8 در بازه قیمتی ۴.۵ الی ۵ میلیارد باعث شده تا با رقبایی همچون تیگو ۸ پرومکس ، اکستریم TXL و بی وای دی سانگ پلاس و حتی تویوتا bZ4X سرشاخ شود.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب بی وای دی سانگ پلاس
نقد و بررسی
لوکانو L8
لوکانو L8 را باید فرزندی گمنام میان محصولات محبوب تیگو و اکستریم بدانیم که در صورت قیمت گزاری و خدمات دهی مناسب می تواند موفقیت خوبی را تجربه کند.
مزایا
- ظاهری لوکس و خاص
- مونتاژ نسبتا بی ایراد
- امکانات رفاهی متعدد
- کیفیت بالای کابین
- سیستم صوتی کم نظیر
- فضای خانوادگی ردیف دوم و صندوق عقب
- اشتراک فنی با تیگو ۸ پرومکس و اکستریم VX
معایب
- حساسیت بالای پیشرانه به سوخت
- استفاده از لاستیک ایرانی به جای فابریک GITI
- قیمت بالا