بررسی مزایا و معایب بی وای دی سانگ پلاس ، مقاله ای کامل از تست و بررسی این کراس اوور مشهور جهانی است که برای مقابله با رقبای کره ای و ژاپنی پای به ایران گذاشته است.
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
امروز با خرسندی تمام به سراغ بررسی کراس اووری از برندی چینی اما پرحاشیه حتی پرحاشیه تر از نرخ ارز رفتیم. بی وای دی سانگ پلاس کراس اووری سایز متوسط با پیشینه نسبتا درخشان پای به ایران باز کرده که در این روزها حسابی سر و صدا به پا کرده است…
شرکت خودروسازی BYD موفقیت خود را باید مدیون بزرگانی همچون تسلا باشد چرا که حدود چندسال گذشته و بلافاصله بعد از کوچک شمردن BYD توسط ایلان ماسک این خودروسازی شروع به دستاوردهای بزرگی زد که بیشتر آن ها در حوزه خودروهای برقی می باشد.
حال امروز به سراغ بی وای دی سانگ پلاس رفتیم که برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ به بازارجهانی معرفی شد. این خودرو در کشورهای مختلفی همچون ازبکستان ، تایلند و چین مونتاژ می شود که در دو تیپ بنزینی و پلاگین هایبرید در بازار جهانی وجود دارد.
در سال ۲۰۲۳ قیس لیفتی روی آن اعمال شد که ان را بیش از پیش به برادرش BYD SEAL شبیه کرد. خوشبختانه نسخه وارده به کشور از نوع فیس لیفت و پلاگین هیبرید می باشد.
بررسی طراحی ظاهری BYD سانگ پلاس
با توجه به شناختی که از محصولاتی قدیمی این شرکت همچون S6 داریم خیلی زود متوجه شباهت های نسبتا محسوس آن دو خواهیم شد هر چند که طراحی سیال گونه آن باعث شده تا چهره ای شبیه به محصولات اروپایی مشهور همچون کاین و بنتایگا را شاهد باشیم.
در نمای جلویی بی وای دی سانگ پلاس ۲۰۲۵ شاهد چراغ هایی C شکل هستیم که مطابق طراحی ایرانی پسند چراغ اصلی در بالای سپر و فقط دیلایت در شاخه پایین تعبیه شده است. بعد از گذشتن از خطوط برجسته کاپوت به سمت جلوپنجره خودرو می آییم که به صورت شیارهای خطی طراحی شده اند.
استفاده از سبک طراحی اروپایی باعث شده تا با دیدن نمای کناری BYD Song Plus ناخودآگاه به یاد محصولات معروف آلمانی بیفتید. خطوط برجسته گلگیر و درب ها همراه با شیب نسبتا زیاد در قسمت انتهایی سقف باعث ایجاد چهره ای تهاجمی تر از یک کراس اوور متوسط خانوادگی داشته باشیم.
همچنین رینگ های رختراش با سایز ۱۹ اینچی و لاستیک های GITI با سایز ۲۳۵/۵۰ جذابیت بصری این بخش را افزوده اند.
استفاده از چراغ های یک تیکه در نمای پشتی که باعث اتصال دو چراغ عریض تر در گوشه های صندوق شده ترکیب اسپرتی با بالچه بالای شیشه به همراه استفاده همزمان از پیانوکاری و دیفیوزر نقره روی سپر شده است.
بررسی طراحی داخلی بی وای دی سانگ پلاس بی ام کارز
با ورود به کابین بی وای دی سانگ پلاس وارداتی احساسی دوگانه به صورت مدرنیته در عین کلاسیک بودن خواهید داشت. البته که طراحان چینی برای فیس لیفت این خودرو در سال ۲۰۲۳ تنها به طراحی بیرونی اکتفا کرده اند و بی راه نیست اگر بگوئیم که با طراحی سال ۲۰۲۰ مواجه هستیم.
بعد از فرمان سه شاخ خوش دست و کلاستر تمام دیجیتالی اولین چیزی که توجهم را جلب کرد نحوه چینش ادوات داخلی در میانه کابین و داشبورد است. مانیتور تمام تاچ ۱۲.۸ اینچی که عملکرد رضایت بخشی دارد و همچنین قرارگیری دریچه های تهویه در پایین و فاصله کمی از سردنده الکترونیکی که طبق تجربه شاید خیلی کاربردی نباشد.
صندلی های سانگ پلاس جدید در عین طراحی اسپرت و جمع و جور اصلا احساس ناراحتی ندارند و از لحاظ ارگونومی راننده و سرنشینان را راضی نگه خواهد داشت هرچند که استفاده از تریم داخلی سفید برای بسیاری می تواند چالش های خاصی از بابت نگهداری داشته باشد.
استفاده از متریال با کیفیت در کنار مونتاژ کم نقص انتظاری است که از یک کراس اوور محبوب چینی در سطح جهانی داریم چیزی که در بی وای دی سانگ پلاس دیده شد. حال باید منتظر ماند و دید که نسبت به محصولات سابق این شرکت چه جایگاهی را از نظر دوام کسب می کند.
در ردیف دوم نیز از تریم سفید مشکی با دوخت و نوار نارنجی استفاده شده که نشیمن راحتی را برای سه بزرگسال با جثه ۱۸۰ فراهم کرده اند. فضای صندوق نیز با حجمی بیش از ۵۵۰ لیتر فضا جزو برترین ها در بین رقبا محسوب می شود.
بررسی فنی و رانندگی بی وای دی سانگ پلاس وارداتی
همان طور که گفته شد نسخه بنزینی نیز از بی وای دی سانگ پلاس در بازار جهانی عرضه شده که خوشبختانه هنوز تصمیمی برای واردات آن گرفته نشده است. متاسفانه نبود بنزین باکیفیت باعث شده تا نگاه مشتریان ایرانی کمتر به سوی خودروهای پرخوران توربو رود.
حجم موتور بنزینی | ۱.۵ لیتری |
قدرت موتور بنزینی | ۱۱۰ اسب بخار |
قدرت موتور برقی | ۱۹۵ اسب بخار |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
گشتاور موتور برقی | ۳۲۵ نیوتن متر |
گیربکس | اتوماتیک EHS |
شتاب صفر تا صد | ۸.۵ ثانیه |
وزن | ۱۹۸۰ کیلوگرم |
زیر کاپوت حجیم این خودرو یک پیشرانه کوچک ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی واقع شده که بیشتر به منظور پشتیبانی از موتور الکتریکی تعبیه شده است. موتور الکتریکی بی وای دی سانگ پلاس جدید توانایی تولید ۱۹۵ اسب بخار را دارد که رقمی هیجان انگیز برای رقابت با حریفان کره ای و ژاپنی می باشد.
پشت فرمان BYD SONG PLUS 2025 همه چیز در ملایمت و ارامش قرار دارد، از فنربندی گرفته تا مانورپذیری که باعث رانندگی شهری آسوده شده است. شتاب گیری اولیه خودرو به واسطه موتور الکتریکی بسیار راضی کننده است هرچند در شتاب گیری های ثانویه و سرعت بالا همین عاملی برای افت توان آن هاست.
امکانات مهم بی وای دی سانگ پلاس بهمن موتور
این خودرو تاکنون تنها در یک تیپ DMi 51 وارد کشور شده که از لحاظ آپشنی مخصوصا ایمنی در سطح کاملی قرار دارد که مهم ترین آن ها به شرح زیر است:
– ۶ ایربگ – سیستم ESP/TCS/ASR/ESC – اتوپارک – اتوهلد – ترمزپارک برقی
– دوربین ۳۶۰ – ۲ گرمکن ۲ سردکن – دوربین VR – اتوترانک – رادار نقطه کور
– رادار تصادف – کروزکنترل هوشمند – رادار تابلوخوان – نورپردازی داخل – ۲ شارژر وایرلس
– صندلی ها برقی – سیستم صوتی اینفینیتی – مانیتور ۱۲.۸ اینچی – سقف پانوراما
شرایط خرید و قیمت بی وای دی سانگ پلاس ۲۰۲۵ BM Cars
همان طور که مستحضر هستید واردات این خودرو توسط گروه بهمن یا دقیق تر بی ام کارز صورت می گیرد. در آخرین دور فروش بی وای دی سانگ پلاس توسط این شرکت رقمی معادل ۲.۶ میلیارد تومان برای فروش نقدی در اذرماه ۴۰۳ بود هرچند که این خودرو هم اکنون در بازار آزاد چیزی حدود ۴ میلیارد تومان نیز معامله می شود.
با این تفاسیر و رقم پرداختی می توان آن را رقیبی جدی برای اکستریم TXL ، هوندا ENS1 و کیا سلتوس دانست.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب اکستریم TXL
نقد و بررسی
بی وای دی سانگ پلاس
بی وای دی سانگ پلاس را بایستی کراس اووری با کیفیت و مستعد دانست که در صورت قیمت گزاری اصولی می تواند چالش های زیادی را برای رقبای ژاپنی و کره ای ایجاد کند.
مزایا
- طراحی ظاهری به روز
- کیفیت عالی رنگ بدنه
- مونتاژ کم نقص
- ایمنی بالا
- سواری نرم و کم صدا
- متریال راضی کننده کابین
- صندلی های بزرگ و راحت
- مصرف سوخت زیر ۱ لیتر
- شارژ با برق شهری
- امکانات رفاهی زیاد
معایب
- خدمات پس از فروش کم
- قطعات گران قیمت بدنه
- وارد نشدن نسخه ۴WD