بررسی مزایا و معایب سانگ یانگ موسو گرند خان ، مقاله ای کامل درمورد زیر و بم این کراس اوور پیکاپ کره ای است که به امید پیشروی پیکاپ های چینی به ایران آمده است!
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
بازار خودرویی ایران با باید موعودگاه پیکاپ های چینی دانست که در یک الی دوسال اخیر خیل عظیمی از آن ها به بازار زخمی ایران حمله نمودند اما با باز شدن واردات فرصتی کوتاه فراهم شد تا با معدود محصولات اصالت دار جان تازه ای به آن تزریق شود امروز به سراغ نامی قدیمی از کره رفتیم که در قالبی جدید وارد کشورمان شده، سانگ یانگ موسو گرند خان پیکاپ لژیونر کره ای می باشد که حولات زیادی را تجربه کرده است…
اکثر ایرانیان سانگ یانگ را با محصولی به نام موسو می شناسند، کراس اوور میدسایزی که سرنوشت خیلی خوشی را در ایران تجربه نکرد. نسل اول این خودرو در ایران تنها در نسخه SUV موفق به حضور در کشورمان شد و نسخه پیکاپ آن نیز به تعداد کمتر از انگشتان دست آن هم به منظور تست و بررسی وارد کشور شد.
نسل دوم سانگ یانگ موسو که اتفاقا آخرین نسل عرضه شده تا الان می باشد از سال ۲۰۱۸ روی خط تولید قرار گرفت با این تفاوت که مهندسان کره ای قید عرضه نسخه کراس اوور را زده و از طرفی اسم شرکت را به KGM تغییر دادند.
بررسی طراحی ظاهری سانگ یانگ موسو گرند خان
از آن جایی که مردم کشورمان به دیدن فیل و فنجون های چینی عادت کرده اند پس از دیدن این خودرو برای اولین بار نیز همانند یک پیکاپ چینی دیگر با آن برخورد خواهند کرد مگر ماشین بازهایی که لوگو SsangYong آن ها را محو خود کند.
در نمای جلویی شاهد چهره ی خیلی مدرنی نیستیم و خبری از چراغ های یک تیکه نیست و با یک کاسه چراغ بزرگ مجهز به لنز طرف هستیم که در طرفین جلوپنجره بسیار بزرگ با ترکیبی از توری مشبک و افقی تعبیه شده اند. مه شکن های دایره ای خودرو نیز در طرفین سپر در قالبی عمودی قرارگیری شده اند.
وقتی از نمای کناری به کی جی ام موسو گرند خان نگاه می کنید احساس این را خواهید داشت که طراحان کره ای صرفا صندوق نسخه کراس اوور را جدا و آن را به یک پیکاپ تبدیل کرده اند حتی در این میان فراموش کرده اند که ارتفاع خودرو را کمی بالاتر ببرند.
رینگ های ۲۰ اینچی ، خطوط برجسته روی گلگیر و درب ها و روف ریل نصفه ای که روی سقف واقع شده از سری نکات بصری این بخش هستند.
با رسیدن به نمای پشتی موسو گرند خان ۲۰۲۴ فاصله بیشتری از طراحی های روز دنیا می گیریم. چراغ های عمودی لامپی که در بخش طراحی و ظرافت نسبت به چینی ها نیز نمره ضعیف تری را می گیرند. درب بار عقب که پر شده از لوگوهای مختلف جذابیت دیگری به جز خط برجسته طولی ندارد و به طور کلی مشخص است که در بخش ظاهری این خودرو با محصولی مربوط به ۴ الی ۵ سال پیش طرف هستیم.
بررسی کابین KGM Musso Grand Khan
با ورود به کابین سانگ یانگ موسو خان متوجه شباهت زیاد آن با رکستون G4 خواهید شد با این تفاوت که همه چیز در این جا کمی کامپکت تر است. ابعاد کلی اتاق و صندلی ها برای افراد بزرگ جثه نیز بسیار راضی کننده است.
طراحی و جاگیری ادوات داخلی به سبک خودروهای ۳ الی ۴ سال پیش است هرچند خیلی به روز نیست اما ماشین بازها علی الخصوص آفرود بازها علاقه خاصی به این سبک آنالوگ دارند. فرمان سه شاخ بزرگ به همراه کیلومتر دیجیتال باعث احساس قدرت بیشتر پشت فرمان سانگ یانگ موسو گرندخان شذه است.
در مرکزیت داشبورد با مانتیور ۱۲ اینچی تمام تاچ طرف هستیم که رابط کاربری خوبی را در اختیار سرنشینان قرار می دهد. کیفیت و متریال کلی کابین در سطح کیفی متوسط رو به بالا قرار دارد و می توان اذعان داشت که یک لول از شاسی بلند بزرگ جثه این برند یعنی رکستون G4 پایین تر است.
ردیف دوم پیکاپ ها معمولا چیز خوبی از آب در نمی آید و اغلب اوقات ناراحتی سرنشینان عقب را به دنبال دارد در سانگ یانگ موسو خان نیز همین روال وجود دارد و به طور کلی احساسی ماورای پیکاپ های چینی از لحاظ راحتی ندیدیم. از لحاظ فضای سر سه بزرگسال با قد ۱۸۶ احساس راحتی خواهند داشت.
فضای بار عقب به طرز محسوسی نسبت به پیکاپ های چینی علی الخصوص T8 و کلوت بزرگ تر است و چیزی در حدود KMC T9 می باشد.
بررسی فنی و رانندگی سانگ یانگ موسو گرند خان ۲۰۲۴
با گشودن کاپوت بزرگ و سنگین مهمان کره ای با ساختاری یکسان با رکستون G4 مواجه می شویم چیزی که باعث شده حداقل روی کاغذ و در ذهن ما عملکرد قوی را از خود بروز دهد.
حجم موتور | ۲ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربو |
محور محرکه | دو دیفرانسیل |
قدرت | ۲۲۵ اسب بخار |
گشتاور | ۳۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتومات |
شتاب صفر تا صد | ۱۱ ثانیه |
وزن | ۲۱۸۵ کیلوگرم |
گیربکس ۶ سرعته آیسین ژاپنی را در حالت درایو قرار داده و شروع به حرکت می کنیم اولین چیزی که در رانندگی با سانگ یانگ موسو خان ۲۰۲۴ شما را جذب می کند شتاب و کشش قابل ملاحظه این خودرو است که دقیقا همانند SUV همین برند می باشد.
مورد بعدی ویژگی ۵ اتصاله بودن تعلیق عقب است که باعث شده سواری اذیت کننده رقبای چینی را نداشته باشد و اصطلاحا کمتر پس کله بزند. هرچند که طول ۵ متری موسو گرند خان داخل معابر شهری کمی اذیت کننده است اما در سرعت های بالا و پیچ ها عملکرد رضایت بخشی را از آن شاهد بودیم.
بررسی امکانات مهم سانگ یانگ موسو گرند خان وارداتی
ابتدا لازم است بگوئیم که این خودرو در دو تیپ ساهارا(نیم فول) و سیگنیچر(فول) به ایران وارد شده است اما از آن جایی که تیپ فول ملاک بررسی ما بوده به توضیح آپشن های مهم آن می پردازیم:
– ۶ ایربگ – سیستم ESP/TCS/ESC – رادار نقطه کور – رادار بین خطوط – رادار تصادف
– دوربین ۳۶۰ – ۴ گرمکن ۲ سردکن – سانروف – قفل دیفرانسیل – صندلی های جلو برقی
نحوه خرید و قیمت کی جی ام موسو گرند خان در ایران
این خودرو هم اکنون از طریق نمایندگی های ایلیاموتور در دو تیپ قابل خریداری است که تفاوت قیمتی آن ها چیزی حدود ۵۰۰ میلیون می باشد. سانگ یانگ موسو گرند خان در تیپ فول چیزی حدود ۳.۲ میلیارد و در تیپ نیم فول ۲.۷ به فروش می رسد که این ارقام باعث شده تا نسخه گرانتر رقیب KMC T9 و نسخه ارزان تر رقیب فوتون G7 می باشد.
{مقالات بیشتر}: مشخصات و قیمت جک T9(هانتر)
نقد و بررسی
سانگ یانگ موسو گرند خان
موسو گرند خان را باید پیکاپی دانست که بیشتر روح SUV در آن دمیده شده و مناسب افرادی است که کمتر قصد بیراهه نوردی های سخت را دارند.
مزایا
- کیفیت و متریال قابل قبول
- شتاب و کشش قابل توجه
- کیفیت رنگ و مونتاژ خوب
- ابعاد بزرگ در حد هایلوکس
معایب
- خدمات ضعیف تر از رقبا
- قیمت بالاتر از چینی ها