بررسی مزایا و معایب بستیون T77 ، مقاله ای پیرامون نکات مهم بررسی میدانی از کراس اوور دف جلو بهمن موتور می باشد که خط و نشان هایی برای رقبا کشیده است.
در یکی دو سال اخیر همگی ما گروه بهمن را با کراس اوورهای چینی نظیر فیدلیتی و دیگنیتی شناختیم که کم و بیش هر کدام فروش خوبی را تجربه کردند اما در دور جدید واردات خودرو این شرکت به سمت خودروهایی جدیدتر ، لوکس تر و هوشمندتر رفته با این نکته که همگی این ها را در شریک قدیمی خود یعنی فاو پیدا کرده. بستیون T77 کراس اوور جدید مونتاژکار قدیمی کشورمان می باشد که …
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
وقتی صحبت از گروه فاو می شود اسامی مانند بسترن B30 و B50 برایمان تداعی شده. بسترن قدیم یا بستیون جدید زیر مجموعه ای از گروه بزرگ فاو است که مانند بیشتر شرکت های مطرح دنیا برند لوکسش حساب می شود. بستیون T77 کراس اوور سایز کوچکی است که به صورت کامل وارد کشورمان شده.
بستیون T77 یا فاو بسترن T77 خودرویی است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ در پکن رونمایی شد و جالب تر آن که تغییر اسم بسترن به بستیون برای اولین بار روی همین خودرو صورت گرفت. این خودرو در کشورهایی نظیر روسیه ، مالزی و تایلند به فروش می رسد. تاکنون نسل جدید یا فیس لیفت مشخصی برای این خودرو عرضه نشده.
بررسی طراحی ظاهری بستیون T77
زرق و برق روزانه چینی ها باعث شده تا چشم هایمان کمی بیش از حد مد پسند شوند به همین خاطر شاید در نگاه اول این کراس اوور کوچک ظاهر خیلی جدید با المان های آینده نگر در طراحی اش نداشته باشد که البته ار خودروی سال ۲۰۱۸ هم چنین انتظاری نداریم اما شکیل بودن طراحی و دمده نشدن زودهنگامش چیزی است که می توان دل را به آن خوش کرد.
اولین چیزی که در نمای جلویی بهمن بستیون T77 جلب توجه می کند، اتصال چراغ های کشیده و دارای لنزهای مربعی شکل به جلوپنجره ۶ ضلعی دارای توری سه بعدی می باشد که هرچند نسخه جدید و خیلی تازه ای از طراحی نیست اما بکارگیری از خطوط شکسته زیاد و اشکال هندسی در نمای جلو به واسطه دیلایت ها و قاب پلاستیکی چهره ای جذاب را مهیا کرده اند.
دیلایت ها توسط نوار خاکستری رنگ با انحنای نسبی به یکدیگر مرتبط شده اند که فرم سیبل مانند را به خودرو داده اند. طراحی نسبتا عضلانی و پهن کاپوت به واسطه خطوط روی آن باعث حس خشن تری از طراحی شده البته از برآمدگی نوک کاپوت هم نباید گذشت که علاوه بر زیبایی می تواند مشکلات و خساراتی را در تصادف تحمیل کند.
استایل و ابعاد خودرو تا مقدار زیادی شبیه به فونیکس FX است البته بهتر است بگوئیم که آن خودرو شبیه به بستیون تی ۷۷ است چرا که تفاوتی ۴ ساله میان طراحیشان وجود دارد. به هرحال شیب سقف ، ارتفاع اندک شیشه ها و کشیدگی بدنه از جمله نکاتی است که با آن سر و کار داریم.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب فونیکس FX
روی درب ها و گلگیرها خطوط و انحنای زیادی را مشاهده نمی کنیم مگر یک خط که از درب ها گذشته و به چراغ عقب رسیده است. پیانویی بودن ستون C خودرو ریزنکته ای جذاب مخصوصا در رنگ سفیدش است که ترکیب خوبی را با پلاستیک کاری های زیر درب و رکاب ایجاد نموده اند. حجم بزرگ گلگیرها با رینگ های رخ تراش ۱۹ اینچی پر شده اند که لاستیک های ۲۲۵/۴۵ وظیفه پوشاندن آن ها را دارند.
در نمای عقبی با چراغ هایی روبرو هستیم که کمی تم دودی دارند و توسط قسمتی مشکی رنگ که لوگو بستیون روی آن قرار گرفته به هم مرتبط شده اند. گرافیک C شکل چراغ ها به همراه شیشه عقب کوتاه نمای اسپرتی را برای T77 رقم زده اند. بعد از درب صندوق که نکته خاصی نداشت به سراغ شپر خودرو رفتیم که حجم زیادی از آن را فلاپ و پلاستیک مشکی پوشانده است. چراغ عقب خودرو به همراه فلاشرها به صورت سی شکل در همین قسمت قرار گرفته اند.
بررسی طراحی داخلی بهمن بستیون T77
با ورود به فضای داخلی با حس و حالی آشنا در بستیون T77 روبرو می شویم چرا که چنین طراحی و سبکی را کم و بیش در چینی های یکی دو سال اخیر زیاد دیده ایم. طراحی داشبورد تناسب خوبی با نمای بیرونی خودرو دارد و طراحان داخلی بستیون t77 خیلی وارد حاشیه نشده اند.
تا یادم نرفته باید بگویم که این خودرو با دو تریم کابین قابل عرضه می باشد، یکی مشکی و دیگری کرم-قهوه ای که جدا از زیبایی بیشتر تریم روشن شخصا کابین تیره را می پسندم. فرم سه شاخ فرمان دی کات خودرو که دارای تعداد زیادی دکمه روی بازویی کرومی رنگ فرمان قرار دارد حس نسبتا لوکسی را منتقل می کند مخصوصا این که در پشت فرمان با یک نمایشگر ۱۲/۳ اینچی تمام دیجیتالی طرف هستیم.
کلاستر دیجیتال خوانایی خوبی دارد و اطلاعات دقیقی از مسیر را در اختیار راننده می گذارد اما پایین تر بودن کیفیت تاچ و رزولوشن مانیتور مرکزی کابین نسبت به خودروهای جدیدتر و رقیب نظیر فونیکس fx چیزی بود که به ما قدیمی تر بودن بستیون T77 را یادآوری می کند البته نه این که بگوئیم بد باشد ولی خیلی هم عالی نیست!
بعد از دریچه های تهویه نسبتا بزرگ به تنظیم دیجیتالی آن ها و سپس با تعداد زیادی دکمه و ادوات اطراف لیور دنده روبرو می شویم که شخصا حضور این حجم دکمه برایم قابل قبول تر از ادوات دیجیتالی است البته با نگاهی دقیق تر متوجه خالی بودن برخی از این دکمه ها می شویم که نشان از فول نبودن نسخه وارد به کشور است.
طرح چوب میانه داشبورد و روی درب ها حس لوکس بودن مناسبی را منتقل می کند ضمن این که جنس رویه داشبورد و رودری ها از پلاستیک نرم می باشد که بسیار راضی کننده است. کیفیت بستیون T77 به وضوح از فونیکس FX بالاتر و در حد رقبای خود نظیر تیگو ۸ و لاماری ایما است.
{مقالات بیشتر}: مشخصات و بررسی جامع فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس
مونتاژ خوب و اصطلاحا قرص و محکم اجزای داخلی چیزی است که حین رانندگی نیز به آن خواهیم پرداخت اما تاکنون ایراد و سوتی مونتاژی در آن ندیدیم. صندلی های طرح ریس Bestune T77 ابعاد خیلی بزرگی ندارند اما راحتی و گیرایی آن ها برای فردی با هیکل متوسط مناسب ارزیابی می شود جدای از این بحث ها امیدواریم که چرم صندلی های خودرو همانند رقبایش در کیلومتر زیر ۲۰ هزارتا به مشکل نخورند و دوام مناسبی داشته باشند هرچند که مانند رقبایش از چرم مصنوعی استفاده کرده!
بستیون T77 بهمن موتور در ردیف دوم فضای نسبتا راحتی را برای افراد تا قد ۱۸۵ مهیا کرده و وجود امکاناتی نظیر سقف پاناروما ، دریچه تهویه عقب و پورت USB این فضا را دلچسب تر کرده است هرچند که وجود برخی آپشن ها نظیر گرمکن های عقب می توانست برگ برنده ای مقابل رقبایش باشد.
فضای صندوق عقب خودرو چیزی حدود ۵۰۰ لیتر است که جوابگوی نیازهای یک خانواده ۴ نفره می باشد.
مشخصات و تست رانندگی بستیون T77
با بالا زدن کاپوت بزرگ خودرو پیشرانه خیلی بزرگی را نمی بینیم و همانند بیشتر محصولات چینی بستیون T77 بی ام کارز نیز از یک ۱/۵ لیتری توربو بهره می برد که قدرت آن توسط یک گیربکس دوکلاچه تر به محورجلو می رود. این خودرو در بازار چین با پیشرانه ۱/۲ توربو هم وجود دارد که خوشبختانه گروه بهمن برای ماندن این خودرو در رقابت با هم وطنانش به سراغ آن نمونه نرفته.
حجم موتور | ۱/۵ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربو |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۶۵ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۸ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
شتاب صفر تا صد | ۱۰ ثانیه |
وزن | ۱۵۱۰ کیلوگرم |
پس از استقرار پشت فرمان خودرو و تنظیم صندلی برقی اش، دکمه استارت قرار گرفته پشت لیور دنده را فشار داده و …شروع به حرکت می کنیم اول از هرچیزی باید بگویم که دید به جلو مناسب ، اطراف خوب و عقب به واسطه شیشه کوچک و پشت سری بزرگ صندلی های عقب محدود است.
کشش و بلند شدن اولیه بستیون T77 به علت حجم کم موتور ، تاخیر اولیه گیربکس دوکلاچه و لگ توربو چندان عالی نیست اما پس از وارد شدن توربو به مدار اوضاع بهتر می شود و شتاب راضی کننده ای را تجربه می کنیم هرچند که این نوع راه رفتن مثل رقیب چابکش یعنی فونیکس FX نبوده اما از لاماری یک پله بهتر است.
لرزش کم اتاق و نبود صدای اضافی از قطعات داخلی حین رانندگی نکته ای است که امیدواریم در کارکزدهای بالاتر نیز همین گونه باشد. صدای پیشرانه در دورهای بالا کمتر از رقبایش به گوش می رسد که علت آن را اولا عایق بهتر و دوما مونتاژ صحیح تر باید دانست.
تمام نگرانی ما درمورد سیستم تعلیق بستیون T77 بود که متاسفانه همین هم شد. با توجه به استفاده کمک از نوع تورشن بیم در عقب شاهد ضربات و کوبش هایی در قسمت عقب هستیم که این موضوع با توجه به فاق کم لاستیک نیز بدتر شده. در کل سواری متوسط رو به خشکی را تجربه خواهید کرد که ممکن است در صورت رانندگی سخت به مدت طولانی دچار به صدا افتادن کابین خودرو شوید.
هندلینگ و ترمزها عملکردی بالاتر از انتظارم داشتند که از دلایلش می توان به عملکرد خوب سیستم پایداری و فاق کم لاستیک اشاره نمود. در این بین باید گفت که چنین پیشرانه ای همانند رقبایش نیاز به بنزین با کیفیت دارد و در حین تست فنی این خودرو متوجه ناک های ریزی از سوی موتور شدم که چندان خوشایند نیست.
امکانات مهم بستیون T77 وارداتی BMCARS
همان طور که گفته شد خودروی مورد بررسی از نوع نیم فول بوده اما طبق صحبت های مدیران گروه بهمن بستیون T77 با تیپ فول آپشن تری به دست مشتریان خواهد رسید که دارای امکاناتی تقریبا هم سطح رقبایش است.
– ۶ ایربگ – سیستم ESP/TCS/ESC/HAC – سقف پاناروما – دو گرمکن – رادار تابلوخوان
– دوربین ۳۶۰ – ترمزپارک برقی و اتوهلد – رادار بین خطوط – نوربالا خودکار – نورپردازی کابین
– دستیار صوتی – کروزکنترل آداپتیو – کیلس استارتر – دوربین ثبت وقایع – آینه برقی
قیمت بستیون T77 در ایران
در فراخوان جدید گروه بهمن که از حدود یک ماه گذشته منشتر شده مشتریان می توانند بستیون T77 را از طریق نام نویسی در سامانه یکپارچه انتخاب نموده و با پرداخت قیمت تمام شده ای معادل ۱/۹ میلیارد از اواخر بهمن برای تحویل خودروی خود مراجعه کنند.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب لاماری ایما
قطع به یقین قیمت بازار بسیار متفاوت از قیمت اعلامی کارخانه خواهد بود و باید دید خریداران به اصطلاح مصرف کننده پس از تحویل خودرو همانند دیگر خودروهای وارداتی قیمت هایی ۲ برابری را به بازار وارد می کنند یا … به هرجال بستیون T77 در صورت فروش با قیمت نهایی زیر ۲/۵ میلیارد در بازار می تواند گزینه مطلوب و منطقی صفر کیلومتری در برابر چینی های مونتاژی باشد اما در صورت افزایش قیمت باید شاهد کاهش ارزش خرید خود باشد!
نقد و بررسی
بستیون T77
بستیون T77 کراس اووری نسبتا جدید بازارجهانی است که در صورت عرضه با قیمت منطقی می تواند گزینه ی با ارزشی در مقابل رقبای هم وطن مونتاژی اش باشد.
مزایا
- چراغ های زیبا و پرنور
- مونتاژ بهتر از چینی های داخلی
- کیفیت و متریال بهتر از فونیکس FX
- ترمزهای نسبتا قوی
- شتاب ثانویه مناسب
- امکانات راضی کننده
- کیفیت خوب رنگ بدنه
- ردیف دوم جادارتر از FX
معایب
- قیمت بالاتر از فونیکس FX
- طراحی قدیمی تر از رقبا
ممنون از توضیحاتتون کافی بودن ولی موارد مقایسه با خودروهای هم رده رو لطفا بیشتر بفرمایین
مرسی از شما حتما لحاظ خواهد شد.