بررسی مزایا و معایب نیسان سانی ، مقاله ای کامل و فنی از سدان جمع و جور ژاپنی است که پس از کسب فروش بالا در اروپا حالا به ایران رسیده.
اگر تا یک یا دو سال پیش از من یا هر فردی در حوزه خودرو می پرسیدند که بازار ایران در کدام سگمنت خودرویی فقدان دارد حتما می گفتم پیکاپ ها چرا که در این مدت کلی پیکاپ وارد بازار شد که یکی از دیگری بدتر یا بهتر هستند اما اگر قرار باشد الان به همان سوال پاسخی بدهم، می گویم سدان جمع و جور شهری از نوع خوب! نیسان سانی یکی از همین دسته خودروهاست که امروز برای اثبات توانایی هایش مهمان ما شده.
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
یکی از محصولات بازار جهانی که در حد هوندا سیویک سن و سال دارد اما هیچ وقت موفقیتی مانند آن را به دست نیاورد، نیسان سانی است که تاکنون حدود ۱۲ نسل از آن تولید شده. قطع به یقین قصد من بررسی تک به تک این نسل ها نیست چرا که فرصت و حوصله چندانی هم برایش نداریم اما در همین حد بدانیم که اولین نسل آن در سال ۱۹۶۵ تولید و عرضه شد.
در اواخر دهه ۶۰ و بین سال های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۴ نسخه هایی از اتاق B13 یا نسل هفتم نیسان سانی پای به ایران گذاشت که البته با توجه به شرایط آن دوران بازار دوام چنذانی پیدا نکرد. گذشت و گذشت تا این که از حضور این خودرو داخل کشور تنها محدود به دیدن نسل ۱۱ آن هم به صورت پلاک دیپلمات یا منطقه آزاد باشیم.
نسل ۱۲ یا همان اتاق N18 برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه خودرو دبی رونمایی شد جایی که بسیاری از بازارها آن را با اسم هایی نظیر نیسان آلمرا و نیسان ورسا شناختند. تاکنون فیس لیفتی برای نیسان سانی درنظر گرفته نشده و خوشبختانه نمونه های وارداتی از جدیدترین آن ها می باشند.
بررسی طراحی ظاهری نیسان سانی ۲۰۲۳
وجود طراحی ۵ سال پیش برای نیسان سانی کمی رقابت را مقابل چینی های پر زرق و برق سخت می کند البته که طراحان ژاپنی درس ماندگار زیبایی و اصالت را بهتر از چینی ها پاس کرده اند برای همین با سدان دست و پا بسته ای طرف نیستیم.
کوتاه بودن کاپوت و دماغه خودرو در کنار شیب زیادی که گرفته باعث شده کمی من را به یاد استایل نسل نهم هوندا سیویک(۲۰۱۲/۲۰۱۳) بیاندازد حتی با این که سگمنت ها کاملا فرق می کند. جلوپنجره کوچک که نوار کرومی دورش حالت V به خود گرفته از بیرون به قسمت پیانویی چسبیده که واسط خوبی بین چراغ ها و شبکه ورود هوا شده است.
در پایین و گوشه سپرها علاوه بر مه شکن های مستطیلی شکل که در فرم ساده ای قرار گرفته اند با خطوطی طرف هستیم که مکمل شدنش با خطوط کاپوت چهره ای نه چندان عضلانی اما جسور و عصبانی را پدید آورده اند.
نمای کناری نیسان سانی ۲۰۲۳ پیچیدگی خاصی ندارد و تنها یک خط نسبتا برجسته را داریم که با شیب حداقلی از دستگیره های درب عبور کرده و به چراغ های عقب رسیده است. فرم شیشه ها مخصوصا سرنشین عقب با آن خط مشکی که از لچکی تا شیشه پشتی کشیده شده من را به یاد نیسان کیکس می اندازد، ظاهرا طراحان ژاپنی با جزئیات مشترک به دنبال امضایی روی گوشه و کنار محصولاتشان هستند.
با توجه به فرم دماغه خودرو حجم دهی گلگیرها مناسب بوده و خیلی اغراق آمیز جلوه نمی کنند. قرارگیری آینه ها روی بدنه و کمتر شدن نقطه کور به واسطه لچکی شیشه جلو نکته ای است که در رانندگی شهری به آن خواهیم پرداخت. رینگ های ۱۶ اینچی رخ تراش که از نوع ۵ پر دوبل هستند با لاستیک های با کیفیت کنتیننتال ۲۰۵/۵۵ پوشیده شده اند.
نمای پشتی خودرو به واسطه چراغ هایی با گرافیک نه چندان عالی اما مناسب در نسخه وارده به کشور زیبا به نظر می رسد اما دیگر خبری از خشونت رخ جلویی ذر این جا خبری نیست. خطوط روی سپر هماهنگی خوبی با هم نوع خود در جلو دارند. زیر سپر قسمتی دیفیوزر مانند کار شده که همانند دیگر برادرانش همرنگ بدنه می باشد. خروجی تکی اگزوز نیز به دشواری و با دقت فراوان دیده می شود که ظاهرا قصد طراحان ژاپنی نمایش آن نبوده.
بررسی طراحی داخلی و کابین نیسان سانی نامی موتور
تریم مشکی-سفید اتاق خودرو اولین چیزی است که جلب توجه می کند مخصوصا این که صندلی ها پارچه ای هستند و جان می دهد برای آن که چرک شود! از نیسان سانی تا سه محصول دیگر نامی موتور فرقی ندارد، شما با یک فرمان سه شاخ با روبوقی دایره ای شکل و فرم دی کات طرف هستید که در ابتدا خیلی حس هیجان و اسپرتی را منتقل می کند مخصوصا با پشت آمپر نیمه آنالوگش که عدد دور موتور به صورت دیجیتالی نشان داده می شود.
طراحی داشبورد شبیه چیزی است که در نیسان کیکس دیده بودیم با این تفاوت که اکثر ادوات داخلی کمی کوچک تر شده اند. فرم ذوزنقه ای و باریک دریچه ها به همراه مانیتور ۸ اینچی تاچ که کیفیت نسبتا راضی کننده ای هم دارد، سبک جدیدی برای سال ۲۰۲۳ نیست اما با توجه به رده اقتصادی بودن نیسان سانی می توان لبخند رضایت را گشود!!
بعد از مشاهده تهویه مطبوع نیمه دیجیتالی خودرو زمانی که سمت چپ اتاق را بررسی می کنیم با محفظه ای کوچک طرف هستیم که ظاهرا جای سوئیچ یا نهایت کارت بانکی است. پایین تر از آن هم با دکمه درب باک و کاپوت روبرو می شویم. در میانه کابین دسته دنده بزرگ به همراه لیور پیانویی و دکمه استارت موتور را می بینیم که بین دو قسمت چرمی محصور شده اند.
بار معنایی کلمه کیفیت در یک خودروی اقتصادی حدودا ۱۹ هزار دلاری بیشتر جنبه دوام دارد تا لوکس! لذا با این تفسیر پلاستیک خشک قطعات داخلی اعم از داشبورد و رودری ها در سطح خوبی قرار دارند و با توجه به شناختی که از این برند داریم احتمال پایینی برای افت زودرس کابین می دهیم.
طراحی کوچک شیشه های عقب به همراه قرار دادن صندلی ها در کف کابین باعث ایجاد دید ضعیف و نسبتا آزاردهنده ای برای افراد قد کوتاه یا کودکان شده است. در ضمن افراد تا قد ۱۸۰ احساس ناراحتی نخواهند داشت با این که از لحاظ عرضی نشستن راحت ۳ سرنشین بزرگسال کمی غیرمنطقی است.
نبود سانروف ، دریچه تهویه برای سرنشینان عقب یا حتی زیر آرنجی جزو نکات چندان خوشایندی برای بازار آپشن زده ایران نیست. فضای صندوق Nissan Sunny حدود ۴۱۵ لیتر حجم دارد که مناسب برای خانواده ۴ نفره می باشد.
بررسی فنی و رانندگی نیسان Sunny 2023
از این که تا این جای مقاله بارها و بارها کلمه اقتصادی را تکرار کردم خرده نگیرید چرا که می خواستم شما را برای روبرو شدن با بخش فنی و زیر کاپوت نیسان سانی وارداتی آماده کنم که خوشبختانه با حجیم ترین پیشرانه وارد کشور شده اما متاسفانه قوی ترین نیست و حد واسطی بین فرش و عرش است.
پیشرانه ۱/۶ لیتری نیسان که آن را با کد HR16DE می شناسند دارای قدرتی بیش از ۱۱۵ اسب بخار است که توسط گیربکس نسل جدید نیسان یعنی CVT XTRONIC به سر چرخ های جلو منتقل می شود. این اعداد و ارقام قاعدتا چندان امیدوار کننده نخواهد بود اما وزنی حدود ۱۱۴۰ کیلو نکته مثبتی است که نوید یک رانندگی شهری خوب و تا حدودی خارج شهر را می دهد.
حجم موتور | ۱/۶ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۱۸ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۹ نیوتن متر |
گیربکس | CVT XTRONIC |
شتاب صفر تا صد | ۱۱/۵ ثانیه |
وزن | ۱۱۴۰ کیلوگرم |
رانندگی راحت درون شهری به واسطه شعاع گردش عالی فرمان ، دید مناسب به اطراف و ابعاد در دست خودرو چیزی است که من را مجذوب خود کرد. نکته دوم سواری نسبتا نرم و کم کوبش نیسان سانی می باشد هرچند که در تعلیق عقب از تورشن بیم بهره گرفته شده است و گاها ضریاتی همچون خودروهای داخلی خودمان به اتاق می زند.
خب بس است، علاقه ام به رانندگی پرگاز حکم کرد که گیربکس نیسان سانی جدید وارداتی را در حالت L که حکم مود اسپرت و تیپ ترونیک خودرو را دارد قرار دهم و کمی دریچه گاز و عملکرد ایسیو را به چالش بکشم، کپ دریچه گاز زیاد نیست و گاز نخوردن هیجان انگیزش را باید صدقه سر قدرت پایین موتور بدانیم. البته که در حد و اندازه های خودش بد راه نمی رود و پاسخگوی نیازهای یک خانواده صلح طلب را خواهد داد.
کاسه ای بودن ترمز عقب ته دلم را خیلی خالی نکرد چون در نیسان کیکس با وزن بیشتر عملکرد خوبی را دیده بودم. ابتدا هنگام خنک بودن ترمزها تست تقریبا استانداردی را در مسیر کفی با سرعت ۸۰ تا گرفتم که نتیجه رضایت بخشی داد. پس از کمی سرپایینی نوردی عملکرد آن ها را به چالش کشیدم که به علت داغ شدن گیرایی ضعیف تری را به نمایش گذاشتند.
هندلینگ و پایداری نیسان سانی معین خودرو در سطح متوسط رو به بالایی قرار دارد به نحوی که هنگام پیچ زدن کمی حرکت گهواره ای دارد اما عملکرد مناسب سیستم ESP نمی گذارد خیلی احساس ترس کنید.
امکانات مهم نیسان سانی
همان طور که قبلا اشاره شد، اکثر محصولات جدید نیسان از مبدا کشورهای عربی مخصوصا دبی وارد کشورمان می شوند لذا با یک سرچ کوتاه در سایت های عربی متوجه سه تیپ S و SV و SV+ برای نیسان سانی خواهید شد که هم اکنون نسخه قابل عرضه در ایران تیپ نیم فول(SV) می باشد هرچند که نسخه فول با قیمتی حدود ۲۲ هزار دلار نیز احتمال ورود به کشور را دارد که امکانات بسیار در شان خریدار را دارد.
– ۴ ایربگ – سیستم ESP/HAC/TCS – کیلس استارتر – کروزکنترل – دوربین عقب
– مانیتور ۷ اینچ – اینترفیس فرمان – آینه تنظیم برقی – صندوق پران
وضعیت عرضه و قیمت نیسان سانی در ایران
از نظر قیمتی هنوز اعداد مشخصی از سوی نامی موتور به دست رسانه ها نرسیده اما پیش بینی ها چیزی حدود ۱/۵ میلیارد را می گویند که در این صورت باید با رقیبی همچون سوزوکی سیاز رقابت کند که هرچند از لحاظ فنی نسبت به نیسان سانی در سطح پایین تری قرار دارد اما امکانات بیشتر ، فضای بهتر کابین و قیمت کمی پایین تر از مواردی هست که ارزش این رقابت را دو چندان می کند.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب سوزوکی سیاز
نقد و بررسی
نیسان سانی
نیسان سانی نامی موتور سدانی دارای ظاهر دلنشین ، کیفیت و دوام بالا به همراه قدرت فنی بهتر از رقیب وارداتی خود می باشد که در صورت مهم نبودن فقر آپشنی اش گزینه ای خوب برای شماست.
مزایا
- طراحی ظاهری جدیدتر از سوزوکی سیاز
- دوام بالای اتاق و کابین
- دید و تسلط بالا هنگام رانندگی
- صندوق بزرگ
- قدرت فنی بهتر از سیاز
- سازگار با بنزین و شرایط ایران
- برند با اصالت
معایب
- امکانات بسیار کم
- فضای اتاق کوچک تر از سیاز