بررسی مزایا و معایب اکستریم TXL ، مقاله ای جامع از کراس اوور لوکس برند جدید مدیران خودرو یعنی اکستریم یا همان اکسید است.
صنعت خودرو مخصوصا در بین چینی ها بسیار عجیب و مصرف گرا شده به گونه ای که چنین چیزی را در صنعت موبایل هم می بینیم. این حرف را زدم چرا که با نگاهی به ۶ ماه اخیر بازار متوجه ورود ۳ مدل بهبود یافته یا فیس لیفت از یک خودروی چینی می شویم که این مورد از یک سو نشان دهنده به روز بودن بازار است از سوی دیگر قدیمی شدن ناگهانی خودروی زیر یک سال خریداری شده ی شما! مدیران خودرو تصمیم گرفت که با معرفی محصولی مانند اکستریم TXL کمی از چنین داستان هایی فاصله بگیرد اما واقعا چنین است؟
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
اگر در ادامه مقاله این محصول را با نام اکسید TXL خطاب کردم چندان تعجب نکنید چرا که در بعضی بازارها با این نام عرضه می شود. در واقع اکسید مانند لکسوس برای تویوتا می باشد که چری محصولات لوکس و اغلب کراس اوورش را تحت این برند به فروش می رساند.
اولین رونمایی رسمی اکستریم TXL در سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه بین المللی شانگهای صورت گرفت که قرار شد به عنوان یک کراس اوور ۵ نفره به بازار عرضه شود. فیس لیفت این خودرو در سال ۲۰۲۱ معرفی شد که تغییراتی در جلوپنجره ، چراغ ها و سپر داشت.
محصولات لوکس مدیران خودرو که اکستریم TXL نیز در محوریت آن هاست به طور رسمی در نمایشگاه خودرو اصفهان به نمایش عموم در آمدند که خودروی مورد بررسی چیزی بین VX و LX است.
بررسی ظاهری اکستریم TXL
در نمای جلویی اکستریم TXL همان چهره خشن و اخموی محصولات مدیران خودرو را می بینیم که ترکیبی از چند مدل تیگو است برای مثال چراغ ها فرم شبیه به تیگو ۸ داشته که توسط قسمت پیانویی و کرومی رنگ که لوگو XTRIM روی آن حک شده به یکدیگر مرتبط شده اند.
حجم دهی کاپوت خودرو به واسطه دو خط برجسته امتدادیافته از ستون A کمی حس عضلانی را به ماشین داده است. از جلوپنجره بزرگ که نوارهای افقی به رنگ بدنه حسابی در آن خودنمایی می کنند را نباید فراموش کنیم. چراغ های روز خودرو در قسمت داخلی خط کرومی L مانند گوشه سپر واقع شده اند که کم و بیش اطرافشان را قطعات پیانویی گرفته است.
در نمای کناری با میکاپ سبکی طرف هستیم که دلخواه اکثر بیننده ها است. خطوط نسبتا برجسته اما نصفه ای که باعث شده چندان اغراق آمیز نباشند، همچنین فرم بسیار کشیده شیشه ها که همراه با شیب سقف پیش رفته. گلگیرهای بزرگ خودرو نیز با رینگ های رخ تراش ۲۰ اینچی و لاستیک ۲۴۵/۴۵ پر شده اند که نمای زیبایی به اکستریم TXL بخشیده اند.
با دیدن نمای پشتی اکستریم TXL ناخوداگاه به یاد تیگو ۷ پرو و دیگر تیپ هایش می افتید که انصافا این شباهت بی راه هم نیست چرا که چراغ ها همان فرم و اندازه را دارند با این تقاوت که نوار کرومی هم به قسمت باریک اضافه شده که کمی تم لوکسش را بیشتر کند. در این قسمت نیز فرم L مانند را روی درب صندوق و سپر می بینیم که چراغ دنده عقب و مه شکن در ان قرار گرفته اند. وجود بال باای شیشه به همراه دو خروجی اگزوز روی دیفیوزر کمی چاشنی اسپرت به نمای عقب بخشیده است.
{مقالات بیشتر}: بررسی تفاوت های فونیکس تیگو ۷ پرو و پرومکس
بررسی طراحی داخلی اکستریم TXL
با این که این خودرو چاشنی اسپرت داشته و به همین خاطر بازار هدفش را جوانان مایه دار باید قرار داد اما اگر جوان ماشین باز هستید احتمالا از کابین این خودرو چندان خوشتان نیاید یا بهتر است بگویم اصلا! چون که شمایید و یک دنیا دم و دستگاه دیجیتالی. استایل دو شاخ فرمان کمی من را به یاد تیگو ۷ معمولی انداخت البته از لحاظ کیفی و خوش دست بودن جایگاه ها بسیار تفاوت دارد.
هنگام وارد شدن به کابین اکستریم تی ایکس ال حس و حالی متفاوت اما در عین حال شبیه به محصولات کمی قبل تر مدیران خودرو را در میابید یعنی همان ماینتور های متصل به هم ۲۵ اینچی که بیش از پیش باید با کار با آن ها عادت کنید چرا که شاهد حذف شدن ادوات و دکمه های بیشتری از کابین هستیم. در حاشیه کلاستر چند دکمه لمسی وجود دارد که به ترنیب ESP و HAC و دوربین ثبت وقایع می باشند که جایگذاری آن ها در این محل برای من جالب بود.
دریچه ها فرم سرتاسری و نازک دارند که شبیه آن را در اریزو ۸ نیز دیده بودیم. پایین تر از آن با ادوات دایره ای شکل تنظیم تهویه مطبوع طرف هستیم که جدای از این، می توان از طریق مانیتور نیز آن را کنترل کرد. از ندیدن سر دنده و شبیه آن در این خودرو چندان تعجب نکنید چرا که در اکستریم TXL وضعیت گیربکس را هم باید به صورت پنل لمسی تغییر دهید. در این میان از نورپردازی مجلل طور کابین که قابلیت تنظیم از صفحه نمایش را دارد نباید گذشت.
درست است که شخصا از این حجم دیجیتالی بودن خوشم نیامد اما از کیفیت بالاتر کابین نسبت به محصولات قبلی چری نمی توان حرفی نزد به نحوی که در بالای داشبورد چرم دوردوخت شده به همراه پلاستیک نرم در بیشتر قسمت ها کار شده که حس لوکس بودن را تا حد مناسبی القا می کند. قبل از پیاده شدن باید به طراحی و جایگیری جالب دستگیره خودرو اشاره کنم که جلوی کلیدهای شیشه و به صورت بالارو است.
با رفتن به ردیف دوم با همان کیفیتی معادل ردیف جلو و جزئیاتی مانند قرارگیری سیستم صوتی بالای درب ها روبرو می شویم در ضمن نورپردازی کابین تا این جا نیز ادامه پیدا کرده که در کنار سقف پاناروما نسبتا بزرگ XTRIM TXL فضایی دلنشین و البته لوکس را ایفا کرده است. فضای سر و پا برای فردی با قد حدودا ۱۸۵ مناسب است که این نوید استفاده خانوادگی را در کنار یک صندوق بزرگ می دهد.
بررسی فنی و رانندگی اکستریم TXL
هر چقدر که کره ای های جدید در بحث فنی دارند به افول می روند، چینی ها عزمشان را جذب کرده اند که اعداد عجیب و البته بالایی را در خودروهایشان ببینند. هنگام مشاهده نمای پشتی با بج ۴۰۰T روبرو شده بودیم که معنی آن ۴۰۰ تورگ یا نیوتن متر می باشد. در واقع زیر کاپوت اکستریم TXL با همان پیشرانه ۲ لیتری تیگو ۸ پرومکس طرف هستیم که ۱۰ نیوتن متر گشتاور و ۸ اسب بخار قدرتش افزوده شده و در ضمن با گیربکس بسیار بهینه تر ۸ سرعته معمولی طرف هستیم.
دید به اطراف عالی نیست اما به لطف انواع و اقسام رادارها و دوربین ها در سطح قابل قبولی قرار می گیرد. شتاب گیری و بلند شدن خودرو با توجه به این که تقریبا هم وزن تیگو ۸ پرومکس است در یک سطح شاید کمی بهتر باشد. وجود سیستم AWD نیز مزیت خوبی است که در جاده های برفی یا آفرود خیلی سبک به کمک شما خواهد آمد.
حجم موتور | ۲ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربو |
محور محرکه | دو دیفرانسیل (AWD) |
قدرت | ۲۶۱ اسب بخار |
گشتاور | ۴۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتومات |
شتاب صفر تا صد | ۸/۷ ثانیه |
وزن | ۱۷۱۰ کیلوگرم |
با این که سرعت گیربکس ۸ سرعته این خودرو در حد دوکلاچه ها نیست اما با قرار دادن وضعیت آن از طریق دکمه های لمسی روی فرمان روی تیپ ترونیک و مود اسپرت شاهد سریع تر سنگین کردن دنده ها هستیم. عایق بندی کابین نیز نسبت به چیزی که در محصولات چینی دیده بودیم بهتر است و تنها در دور های بالاتر از ۴۵۰۰ کمی صدا وارد کابین می شود.
سیستم فنربندی اکستریم TXL چندان پیچیده نیست و از مولتی لینک در محور عقب استفاده شده که ترکیب آن با رینگ بزرگ و فاق کم لاستیک سواری نسبتا نرم است البته در مسیرهای پر چاله چوله اوضاع کمی وخیم تر خواهد شد. عملکرد ترمزها به مراتب از چیزی که انتظار داشتم بهتر بود و اطمینان خوبی به من داد. هندلینگ خودرو در سطح بسیار خوبی قرار دارد و اصطلاحا کمتر دچار کم فرمانی می شود.
بررسی امکانات مهم اکستریم TXL
اگر قرار باشد لیست آپشن های این خودرو که اتفاقا با پسوند لوکس هم عرضه شده برایتان بنویسیم شاید حدود نیم ساعتی باید برایش وقت بگذارید. اما از مهم ترین آپشن های اکستریم TXL، سیستم کمی خودران سطح ۲ است که شخصا از این آپشن خوشم نمی آید اما برای پدر خانواده در طول سفر قطعا گزینه ی جذابی است.
– ۱۰ ایربگ – سیستم ESP/ESC/HAC – رادار نقطه کور – رادار بین خطوط – رادار تصادف
– صندوق برقی – ۲ گرمکن ۲ سردکن – سقف پاناروما – صندلی های جلو برقی – مموری سیت
– دوربین ۳۶۰ – اتوپارک – دوربین ثبت وقایع – شارژر وایرلس – هداپ
وضعیت عرضه و قیمت اکستریم TXL در ایران
هنوز قیمت گزاری دقیقی برای اکستریم TXL صورت نگرفته اما پیش بینی می شود برچسبی معادل ۲/۵ تا ۲/۷ روی آن بخورد که عدد بسیار بالایی است هرچند که رقیب صفر کیلومتر مشخصی ندارد اما این رقم باعث می شود حواس رقبای کارکرده خوشنامی مثل سانتافه ۲۰۱۷ ، تویوتا راوفور ۲۰۱۶ و نیسان ایکس تریل ۲۰۱۶ به آن جلب شود.
{مقالات بیشتر}: نقد و بررسی نیسان ایکس تریل
نقد و بررسی
اکستریم TXL
اگر به دنبال کراس اووری دو دیفرانسیل ، زیبا و پر اپشن هستید که از لحاظ فنی هم حرف هایی برای گفتن داشته باشد و درضمن صفر کیلومتر هم باشد، اکستریم TXL گزینه مناسبی است.
مزایا
- ظاهر جذاب و خاص
- امکانات زیاد
- فضای بزرگ کابین
- کیفیت بالاتر از محصولات قبلی چری
- دو دیفرانسیل بودن
- شتابگیری قابل توجه
معایب
- قیمت بالا و قرارگیری در مقابل کراس اوورهای خوشنام
- پیشرانه حساس به بنزین