بررسی مزایا و معایب هیوندای اکسنت ۲۰۲۲ ، مقاله ای کامل از تمام جزئیاتی است که درباره این هیوندای جمع و جور بدانید.
اگر کمی به سینما علاقه داشته باشید یا اصطلاحا فیلم باز باشید شخصیت اصلی فیلم های اره یعنی تویین بل را می شناسید که در نقش خود جوانی خشن در قالب پیرمردی آرام است. حال امروز می خواهیم خودرویی شبیه به همین شخصیت را مورد تست و بررسی قرار بدهیم که با ورودش به یازار می تواند بلاهایی بدتر از جان کریمر را بر سر چینی ها درآورد منظورم هیوندای اکسنت ۲۰۲۲ است که…
{مقالات بیشتر}: مشاوره رایگان خرید خودرو
پس از فروپاشی بانی قدیمی واردات خودروهای هیوندای یعنی آسان موتور پس از گذشت ۶ سال به لطف شرکت KTL شاهد حضور دوباره سدان جمع و جور شهری به نام اکسنت ۲۰۲۲ خواهیم بود که البته در مورد مدل و نسخه های آن حرف و حدیث ها هست. نسل چهارم این خودرو که بین سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ در ایران فروش رفت توانست نظر مثبتی را به خود جلب کند.
از آنجایی که خودروهای وارداتی موجود در کشور قرار است از کشورهای حوزه خلیج فارس که منشا آن ها نیز هندی است تامین شوند پس تعجب نکنید که اکسنت ۲۰۲۲ یا حتی ۲۰۲۱ در کشور به فروش برسد چرا که نسل ششم این خودرو که در اوایل همین امسال در هند معرفی شد تاکنون تنها در کشور چین مونتاژ می شود ولی پایش به سرزمین آمیتا پاچان باز نشده!
اما به دلیل ادامه تولید نسل پنجم در آسیا هنوز می توان آن را ۲۰۲۳ قلمداد کرد به هرحال ای کاش می توانستیم همانند دیگر محصولات هیوندای شاهد جدیدترین نسل آن باشیم. در بسیاری از کشورها هیوندای اکسنت را با نام ورنا می شناسند که ابعادی کوچک تر از النترا و بزرگ تر از i30 دارد و در رده اقتصادی مقرون به صرفه قرار می گیرد.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب هیوندای النترا ۲۰۲۳
بررسی طراحی ظاهری هیوندای اکسنت ۲۰۲۲ وارداتی
از آنجایی که طراحی اولیه این نسل از اکسنت به سال های ۲۰۱۷ بر می گردد پس تعجب نکنید که در بسیاری از قسمت ها با برادران و خواهران ۲۰۱۷اش در ایران شباهت داشته باشد. اما آخرین نسل معرفی شده از سبک جدید طراحی سدان های هیوندای بهره برده که بسیار شبیه به گرنجور ۲۰۲۳ است.
در همان نگاه اول به رخ جلو سبک سنتی تر هیوندای را می توان از چراغ های بزرگ و کشیده که در این نسخه فیس لیفت از قسمت جلویی به جلوپنجره بزرگ ذوزنقه ای اش متصل شده فهمید. قرارگیری مه شکن کوچک خودرو در قالبی مثلثی شکل که درون آن فلاپ پلاستیکی کار نمای شکیلی را رقم زده است. روی کاپوت اکسنت ۲۰۲۲ خطوط زیادی مشاهده نمی شود و با شیب نسبتا کمی به جلو کشیده شده.
زیر شبکه ورودی هوا و در قسمت پایینی سپر، فلاپ نقره ای رنگ کار شده که هماهنگی نسبی با کروم کاری توری جلوپنجره دارد. در کل نمای جلو اخموی جذابی است که با توجه به سن بالای بازار ایران، کمبود زیبایی ندارد.
سادگی نمای جانبی نکته ای است که در نسل های گذشته هیوندای اکسنت هم دیده بودیم به طوری که طراحان به دو خط افقی صاف با برجستگی کم روی درب ها رضایت داده اند. در نمونه وارد شده به کشور حتی دستگیره های درب نیز همرنگ بدنه هستند که اقتصادی بودنش را به ما یادآور می شود. ۵ پر بودن رینگ های ۱۶ اینچی که تم شدو دارند و با لاستیک های ۱۸۵/۵۵ فضای گلگیرها را پر کرده اند حس اسپرت خوبی به خودرو بخشیده اند.
نمای پشتی خودرو به واسطه چراغ های کشیده شباهت های زیادی با جنسیس ۲۰۱۶ دارد. برآمدگی بالای صندوق فرمی شبیه به بال را ایجاد کرده که کمی خشونت را به این قسمت اضافه نموده است. روی سپر کار خارق العاده ای انجام نشده و تنها یک جفت قطعه پلاستیکی مشکی در طرفین نصب شده که با پلاستیک های مشکی پایین سپر تناسب خوبی دارند.
بررسی کابین Hyundai Accent 2022
با ورود به نمای داخلی اکسنت ۲۰۲۲ جدید، کابین خودرو حس النترا ۲۰۱۷ و توسان TL 2017 را می دهد چرا که شباهت طراحی داشبوردش با آن دو بسیار بالاست. فرمان سه شاخ خودرو در کنار کلاستر آنالوگش که کامپیوتر سفری کوچکی در میانش قرار داده شده همانند نسل قبلی خود ظاهر می شود و برای من حس بهتری از تمام دیجیتالی های چینی ها دارد. سمت چپ فرمان دکمه های مربوط به سیستم صوتی قرار دارد و سمت راست فضایی خالی دیده می شود که جای دکمه های کروزکنترل است.
تعبیه دریچه های تهویه به صورت عمودی در اطراف مانیتور ۸ اینچی خودرو کمی تکراری و قدیمی شده است اما با در نظر گرفتن شرایط رقبای خودرو، کمی منطقی تر می شود. ادوات کنترل سیستم صوتی و تهویه مطبوع که کاملا دستی است زیر صفحه نمایش واقع شده اند.
در بیشتر قسمت های داشبورد دو رنگ خودرو که تریم مشکی-کرم دارد از پلاستیک خشک استفاده شده که به مراتب حس بهتری از رقبای حال حاضرش می دهد و مانند برخی از آن ها نیست که مونتاژ افتضاحشان باعث بریدگی انگشتتان شود! در قسمتی از زیر آرنجی و رودری از پلاستیک نرم به همراه پارچه استفاده شده که علیرغم کیفیت راضی کننده خیلی زود حسابی چرک می شود.
اگر بخواهم نکته ای منفی از بخش کابین هیوندای اکسنت ۲۰۲۲ بگویم باید به فضای نسبتا کوچک اتاق اشاره کنم که ابعاد صندلی ها نیز در این مورد بی تقصیر نیستند و افراد هیکلی کمی دچار مشکل خواهند بود این وضعیت وقتی بدتر می شود که ردیف دوم سرنشین با قد بیشتر از ۱۸۰ نمی تواند احساس راحتی کند و از نظر عرضی نیز بیشتر به درد دو فرد بزرگسال همراه با یک کودک می خورد.
در مورد فضای صندوق اوضاع کمی بهتر است و نسبت به نسل قبل کمی افزایش حجم را مشاهده می کنیم اما در هر صورت نسبت به دیگر رقبایش جمع و جور تر ظاهر می شود.
بررسی فنی و رانندگی هیوندای اکسنت وارداتی جدید
تا اینجای کار که بسیاری از خودروهای وارداتی کره ای را بررسی کردیم، شاهد شکستی نسبتا سنگین از حیث فنی در مقابل چینی ها بودیم و یکجورایی از این بابت قضیه کره ای ها و چینی ها دارد برعکس می شود. تا چند مدت پیش و قبل از اعلام رسمی مشخصات فنی هیوندای اکسنت ۲۰۲۳ ، ذهنیتمان مانند دیگر برادران تازه ورودش بود که خوشبختانه این ظور نشد.
قطعی شدن حضور موتور حجیم تر از بین دو پیشرانه ۱/۴ و ۱/۶ لیتری در کشورمان خبر امیدوار کننده ای برای اهالی فن و کسانی که قصد خرید خودرو را داشتند بود. البته شرکت کرمان موتور می توانست به جای نسخه MPI به سمت GDI برود که حدود ۸ اسب بخاری قوی تر است. ناگفته نماند که این پیشرانه دقیقا همان چیزی است که در مدل های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ نیز وجود دارد و حداقل روی کاغذ شبیه نسل چهارم عمل می کند.
حجم موتور | ۱/۶ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۲۳ اسب بخار |
گشتاور | ۱۵۴ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
شتاب صفر تا صد | ۱۲ ثانیه |
وزن | ۱۱۵۰ کیلوگرم |
ارگونومی و دید مناسب راننده اولین نکته ای است که در نسل های قبلی اکسنت جدید وارداتی نیز بود و با توجه به کشیدگی داشبورد به سمت راننده دسترسی به ادوات داخلی بهتر از قبل شده است. با وارد نمودن فشار به موتور شاهد شتاب گیزی بسیار شبیه به نسخه های قبلی هستیم و عملکرد نسبتا سریع گیربکس و هماهنگ آن با پیشرانه نکته ی مثبتی است.
البته با هیوندای اکسنت ۲۰۲۲ به سمت و سوی درگ و شیطنت های خیابانی نروید که آمادگی اش را ندارد و اصلا برای این کار ساخته نشده اما تا دلتان بخواهد می توانید در شهر چرخ بزنید چرا که رانندگی راحت و مصرف سوخت پایین حدود ۸ لیتر در شهر را دارد.
امان از این سیستم ساده تعلیق عقب که از نوع فنرلول-غیرمستقل بوده و باعث ایجاد سواری نسبتا خشک برای سرنشینان مخصوصا ردیف عقب شده است. البته این مورد تا حد زیادی به هندلینگ و پایداری خودرو کمک کرده و می بینیم که با اطمینان بیشتری نسبت به نسل قبل می توان وارد پیچ شد.
خوشبختانه هر چهار چرخ دارای ترمزهای دیسکی هستند که قدرت کافی برای ایستایی هیوندای اکسنت جدید دارند. علاوه بر این از عملکرد نسبتا دقیق سیستم ESP که کلیدش در سمت چپ کابین قرار دارد نیز نمی توان به راحتی گذر کرد. از لحاظ ایمنی این خودرو دارای ۴ ستاره ایمنی از یوروانکپ می باشد که ضعف نسبتا بزرگ آن در بخش نوردهی چراغ ها می باشد.
بررسی امکانات هیوندای اکسنت جدید وارداتی
سه تریم برای اکسنت ۲۰۲۲ در بازار جهانی وجود دارد که تنها نمونه نیم فول آن یعنی SEL به کشورمان رسیده است که در مقابل رقبای چینی حرف زیادی برای گفتن ندارد و یکی از نقاط ضعف این خودرو با این قیمت و … است.
– ۲ ایربگ – سیستم ESP/TCS/ESC – سانروف دوحالته – مانیتور ۸ اینچ – TPMS
– اتولایت – سنسور دنده عقب – آینه تاشو برقی – فرمان برقی
وضعیت غرضه و قیمت هیوندای اکسنت ۲۰۲۲
این خودرو جزو محصولاتی از هیوندای بود که در دور دوم عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه به فروش رفت و با احتساب قیمت علی الحسابی معادل ۱/۵ میلیارد رقبایی از جمبه آریزو ۶ پرو ، کی ام سی J7 و حتی کارکرده هایی نظیر سراتو YD مدل ۲۰۱۴ را پیشش رو دارد که از لحاظ فنی و آپشن یکی دو سر و گردن بالاتر از هیوندای اکسنت ۲۰۲۲ هستند.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب KMC J7
خریداران این خودرو بیشتر کسانی هستند که می خواهند خودرویی با برند خوب ، دوام بالا و بی دردسر برای حداقل ۵ سال داشته باشند.
نقد و بررسی
هیوندای اکسنت ۲۰۲۲
اگر به دنبال سدان جمع و جوری هستید که علاوه بر شهر در جاده ها نیز عملکرد قابل قبولی داشته باشد، هیوندای اکسنت ۲۰۲۲ گزینه ای با دوام و کم استهلاک است.
مزایا
- ظاهر جذاب و شبیه به جنسیس ۲۰۱۶
- صدای کم موتور داخل کابین
- مصرف سوخت پایین
- خرابی کم و استهلاک پایین
- کیفیت بالاتر از رقبای چینی
- رانندگی راحت در شهر
معایب
- نوردهی کم چراغ ها
- وارد شدن نسل پنجم به جای ششم
- قدرت فنی غیررقابتی
- سطح پایین امکانات
- فضای نسبتا کوچک کابین مناسب خانواده کم جمعیت
آفرین بر تو ، از انسانهای دل زنده مثل شما واقعاً لذت میبرم
مرسی از شما.