بررسی مزایا و معایب کیا سلتوس ۲۰۲۳ ، مقاله ای جذاب و جامع پیرامون نکات مثبت و منفی این مرد نسبتا خوش پوش و سرشناس آسیایی است.
هر روز قوی تر از دیروز ، امروز بهتر از دیروز یا قوی تر از همیشه… تمام این ها جملات کلیشه ای هستند که سال های سال به خورد ذهن هایمان دادند اما واقعا چنین است؟ اتفاقا یک جاهایی در یک زمان هایی باید حس ضعیف بودن را احساس کنی تا بالاخره دست به کار شوی، دقیقا شبیه چیزی که کیا سلتوس ۲۰۲۳ از دنیای جدید واردات به بازار ایران آمده تا آن را اثبات کند!
{مقالات بیشتر}: مشاوره رایگان خرید خودرو
یکی دو سال پس از بسته شدن واردات در ایران شرکت بزرگ کیاهیوندای در کره تصمیم به اضافه کردن یا خلق کردن محصول جدید به لیست خود بود تا که با این کار به فروش بالاتری دست پیدا کند. کیا سونت ، کیا سلتوس و بسیاری دیگر از خودروهای کیا جزو تازه نفس های این شرکت هستند.
کیا سلتوس به عنوان یک کراس اوور جمع و جور برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ در پایتخت کره معرفی شد. خودرویی که برای پر کردن خط فاصله ی اسپورتیج و سونت به بازار آمد. البته از هدف قرار دادن بازار آسیا توسط شرکت کیا نباید گذشت به گونه ای که حدود سه نمونه تقریبا یکسان اما با تفاوت های جزئی را روانه کشورهایی نظیر هند ، روسیه ، ویتنام و دیگر آسیایی ها کرد که خوب یا بد ما میزبان نسخه هندی شده در کشورمان باشیم.
بررسی ظاهری کیا سلتوس ۲۰۲۳
طراحان کیا ظاهرا علاقه زیادی به شبیه کردن محصولات اقتصادی شان به مدل های لوکس تر خود دارند به طوری که در نگاه اول به سلتوس متوجه رگ و ریشه هایی از کیا موهاوی شدم که همین مورد نویدبخش طراحی به مراتب پر ابهت تر و خشن تر از دیگر کراس اوورها است. چراغ های پهن و زیر هم در کنار ابعاد جلوپنجره و مشبک شده آن چهره ای کمی قدیمی تر از انتظار اما دلنشینی را به نمایش می گذارند.
بازگشت و بهم رسیدن جفت خطوطی که در دو طرف کشیده شدند، فرورفتگی ملایمی روی کاپوت ایجاد کرده اند. قرارگیری مه شکن ها در قالبی ۵ ضلعی و مرتبط شدن آن با شبکه ورودی هوا توسط فلاپ عمودی، چیزهای جدیدی نیست که کیا قبلا نزده باشد. زیر سپر فلاپ نقره ای رنگ کار شده که جنبه زینتی و محاقطتی دارد.
برخلاف انتظارمان نمای کناری کیا سلتوس ۲۰۲۳ محل جولان خطوط اغوا کننده نیست و بیشتر نظر افرادی را جلب می کند که شیک بودن را در عین سادگی می بینند. حجم پردازی روی گلگیرها و درب ها در کنار تورفتگی قسمتی از درب ها باعث افزایش سایز خودرو در نگاه بیننده می شود. در انتها برای پرهیز از سادگی بیش از حد خطی نسبتا برجسته از نصفه درب تا چراغ کشیده شده است.
فرم شیشه ها و لچکی عقب سعی در درشت نشان دادن کیا سلتوس ۲۰۲۳ دارند هرچند که از شباهتش با سانگ یانگ تیوولی هم نمی توان گذر کرد. رینگ های ۱۷ اینچی ۵ پر با تایر ۲۱۵/۶۰ طراحی ساده ای دارند که هماهنگی خوبی را با این بخش رقم زده است البته که با توجه به حجم گلگیرها و فاق لاستیک انتخاب رینگ ۱۸ اینچی کمی منطقی تر بود.
بازار پرزرق و برق چینی شده ایران باعث شده که شاید پس از نگاه به نمای پشتی Kia Seltos 2023 حس قدیمی بودن بهتان دست بدهد اما باید گفت که طراحی خودروی سال ۲۰۱۹ بهتر از این نمی شود. چراغ هایی کشیده که توسط کروم مات به میان چراغ ها نفوذ پیدا کرده و باعث اتصالشان شده است. بزرگ بودن شیشه عقب و سپر مزین شده به قطعات پلاستیکی مشکی که فرم دیفیوزر مانندی روی آن ایجاد شده، صحبت از ظاهری نه چندان بروز اما راضی کننده دارند.
بررسی کابین Kia Seltos 2023
طزاحان داخلی از آن دسته افراد هستند که می گویند کابین واجب تر از بیرون خودرو است چرا که به محض وارد شدن به کابین مشکی-کرم کیا سلتوس ۲۰۲۳ ، انگار یک الی دو سال جلوتر رفتیم و برخلاف طراحی بیرونی با ظاهری عامه پسندتر و بروزتر روبرو می شویم. فرمان سه شاخ D کات به همراه پشت آمپر آنالوگش حس جالبی برای من ماشین باز به وجود آورد.
کناردست کلاستر خودرو یک مانیتور ۸ اینچی تاچ داریم که عملکرد و سرعت قابل قبولی دارد. پایین تر از آن با دریچه های تهویه به همراه تنظیم دستی ان ها روبرو می شویم که جدا از این ها یک سری ادوات و دکمه هم اطراف لیور پیانویی دسته دنده است. خوشبختانه(برای من) چندان حس دیجیتالی و ربات بودن را نمی دهد.
نه تنها خودروسازی کیا بلکه اکثر برندهای مطرح نیز در محصولات اقتصادی خود از پلاستیک خشک استفاده می کنند اما به قول یکی از منتقدین مگر پلاستیک خشک کیا با خودروهای چینی فرق می کند؟ بالاتر یا پایین تر بودنش را مطمئن نیستم اما چیزی که به خوبی به همگی ثابت شده، دوام و مونتاژ خوب نماینده کره ای است که در محصولات قدیمی موجود در کشور نیز شاهد آن بودیم.
ارگونومی کابین به لطف دید خوب اطراف و شیشه عقب مناسب است اما نکته ای که کمی توی ذوق می زند صندلی های پارچه ای می باشد، نه اینکه راحت یا جادار نباشند بلکه رنگ مایل به سفیدشان خوراک کثیف کاری در کارکردهای پایین است! عمده داشبورد و رودری ها از جنس خشک استفاده شده که طبق تجربه از دیگر محصولات کیا، انتظار دوام بالایی از کیا سلتوس ۲۰۲۳ داریم.
انتظاری که از ابعاد نسبتا مکعبی و شیب کم سقف داشتیم برآورده شد به طوری که ردیف دوم از لحاظ جادرا بودن پذیرای ۴ بزرگشال درشت هیکل با قد ۱۸۵ نیز می باشد. در این بخش به جز دریچه تهویه عقب و کنسول با دو جا لیوانی خبری از آپشن خاصی نیست و الان که فکر می کنم روشن بودن روکش صندلی ها نکته مثبتی برای سرنشینان عقب می باشد چون ترکیب کابین تمام مشکی با سانروف کوچک ، چندان دلباز نیست! فضای صندوق از نظر عددی حدود ۴۳۰ لیتر و مناسب برای یک خانواده ۴ نفره می باشد.
بخش فنی و رانندگی کیا سلتوس
یادش بخیر زمانی که حسرت نبود پیشرانه ۶ سیلندر به جای تتا ۲ را زیر کاپوت محصولات کره ای می خوردیم و الان باید حسرت نبود تتا ۲ را به جای این پیشرانه های کم حجم بخوریم! با بالا زدن کاپوت شاهد موتور جمع و جوری هستیم که در عمق سینه این خودرو قرار گرفته و کار تعمیرکار بیش از پیش راحت شده چرا که هرسال که می گذرد خودروسازان جا دست بیشتری زیر کاپوت مهیا می کنند!
متاسفانه در بخش فنی شاهد انتخاب ضعیف ترین پیشرانه برای بازار ایران هستیم که حتی از وارد کردن نسخه AWD هم دریغ کرده اند. هنگام رانندگی با کیا سلتوس ۲۰۲۳ باید ورژن ارام و به دور از هیجان را فعال کنید البته نه در خودرو بلکه برای خودتان! با وجود هماهنگی نسبتا بالای گیربکس و موتور شاهد شتابگیری و کشش معمولی از خودرو هستیم که با توجه به رقبای چینی سریع السیر مانند فونیکس FX شانس چندانی برای این کره ای نیست.
حجم موتور | ۱/۶ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۲۲ اسب بخار |
گشتاور | ۱۵۲ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
شتاب صفر تا صد | ۱۲/۳ ثانیه |
وزن | ۱۵۰۸ کیلوگرم |
قرار دادن گیربکس در حالت تیپ ترونیک در کنار انتخاب اسپرت برای رانندگی مثل پارو زدن خلاف جهت رودخانه است؛ با وجود این که دنده ها حوالی دور موتور ۶/۵ عوض می شوند اما تغییر راه رفتنش به اندازه صدای بالای پیشرانه نیست. طبق گفته ی منابع خارجی صفرتاصد کیا سلتوس ۲۰۲۳ حدود ۱۲/۳ ثانیه است اما با توجه به شرایط آب و هوای ایران ، بنزین و ارتفاع از سطح دریا به عددی بهتر از ۱۳/۵ دست نیافتیم. در کل این قوای فنی بیشتر به درد خانواده هایی می خورد که پدر خانواده سمت و سوی شیطنت را خط زده باشد!
در این زمان با نگاه اجمالی به صفحه دیجیتالی حدودا ۴ اینچی بین کیلومترشمار متوجه مصرف سوخت پایینش شدم که عددی معادل ۹ لیتر داخل شهر را نشان می دهد که برای این ابعاد خودرو واقعا مناسب است. کیفیت سواری خودرو بالاتر از سطح انتظارم ظاهر شد هرچند که کوبش هایی را به اتاق وارد می کند.
وضعیت امکانات کیا سلتوس ۲۰۲۳
آخرالزمان یعنی وقتی که کره ای ها هم کم آپشن می شوند اگر ۱۰ سال پیش این حرف را می زدید شما را با پوزخنده ملایمی بدرقه می کردم اما الان …! در بازار جهانی حدود ۵ تیپ به ترتیب فول ترین یعنی SX شروع می شود تا XLINE و EX و S و LX که ظاهرا فقط تریم نیم فول یعنی S در ایران قابل عرضه است بنابراین انتظار رقابت تنگاتنگی در این بخش با چینی ها نداشته باشید.
– ۲ ایربگ – سیستم ESP/ESC/BAS – کیلس استارتر – دریچه تهویه عقب – سانروف
– آینه برقی – دوربین دنده عقب – مانیتور ۸ اینچ تاچ – کروزکنترل هوشمند – موود رانندگی
وضعیت عرضه و قیمت کیا سلتوس ۲۰۲۳
چندین سال پیش وقتی اسم کیا و محصولاتش را می شنیدیم ناخودآگاه اسم اطلس خودرو هم برایمان تداعی می شد که سابقه طولانی مدت در واردات این شرکت کره ای دارد اما طرف حساب جدیدمان کوشا خودرو است که ظاهرا در مدت کوتاه فعالیت خود سرویس خوبی به مشتریان داده است.
{مقالات بیشتر}: بررسی تفاوت های فونیکس تیگو ۷ پرو و پرومکس
خوب یا بد کیا سلتوس جزو اولین نفرهای لیست عرضه به بازار قرار گرفت و قرار است از اواسط آبان ماه با قیمتی حدود ۱/۸ میلیارد در سامانه یکپارچه خودرو به لیست فروش خریداران برود، جدا از قیمت گذاری عجیب و بالاتر از انتظار این خودرو که پشت پایی به تمام حرف های مسئولین زد، این خودرو را در مقابل رقبای گردن کلفت چینی مانند فونیکس FX ، تیگو ۷ پرومکس و …قرار داده که بسیاری از علاقه مندان شرکت کیا را دودل می کند!